주택의 가격을 결정하는 요인들은 주택 자체가 가지는 물리적 특성, 단지특성, 입지적 특성과 주변 환경 및 거시경제 환경, 정책 등 다양한 요인에 의해 영향을 받는다. 이러한 요인들은 주택의 수요와 공급에 영향을 미치며 궁극적으로 시장 가격을 형성하게 되고, 부동산가격 상승에 대한 기대감은 역세권 지역에 대한 도시개발 수요를 증대시킨다. 따라서 광역철도역의 입지로 인한 인근 아파트 가격의 변화를 파악하고자 신분당선이 건설됨으로 인해 정자역과 인근 지역인 수지 지역의 부동산가격에 대하여 착공시점 및 개통시점을 기준으로 개통전과 개통후로 나누어 아파트 가격을 비교분석하고 각 시점에서 개별요소들의 상관 관계를 분석하여 그 영향력 여부와 정도를 정량적으로 파악하는데 목적이 있다. 이에 공간적 범위로는 신분당선 역으로부터 4km이내 수지구 아파트를 대상으로 하였고, 시간적 범위는 착공시점인 2005년부터 개통시점인 2011년을 기준으로 하여 2006년부터 2012년 사이의 자료를 수집해 3.3㎡당 매매가를 기준으로 분석하였다. 통계프로그램인 SPSS를 활용하여 ...
주택의 가격을 결정하는 요인들은 주택 자체가 가지는 물리적 특성, 단지특성, 입지적 특성과 주변 환경 및 거시경제 환경, 정책 등 다양한 요인에 의해 영향을 받는다. 이러한 요인들은 주택의 수요와 공급에 영향을 미치며 궁극적으로 시장 가격을 형성하게 되고, 부동산가격 상승에 대한 기대감은 역세권 지역에 대한 도시개발 수요를 증대시킨다. 따라서 광역철도역의 입지로 인한 인근 아파트 가격의 변화를 파악하고자 신분당선이 건설됨으로 인해 정자역과 인근 지역인 수지 지역의 부동산가격에 대하여 착공시점 및 개통시점을 기준으로 개통전과 개통후로 나누어 아파트 가격을 비교분석하고 각 시점에서 개별요소들의 상관 관계를 분석하여 그 영향력 여부와 정도를 정량적으로 파악하는데 목적이 있다. 이에 공간적 범위로는 신분당선 역으로부터 4km이내 수지구 아파트를 대상으로 하였고, 시간적 범위는 착공시점인 2005년부터 개통시점인 2011년을 기준으로 하여 2006년부터 2012년 사이의 자료를 수집해 3.3㎡당 매매가를 기준으로 분석하였다. 통계프로그램인 SPSS를 활용하여 상관분석과 회귀분석을 하고, 아파트 가격의 결정 요인 및 지하철역과 주택가격에 관한 이론적 고찰을 하였으며, 지하철의 역사 및 국내 지하철 현황을 분석해 보았다. 아파트 가격에 대한 헤도닉가격모형을 추정한 결과, 아파트 중심에서 역까지의 거리가 100m 단축할 경우 주택 가격은 2006년 1분기에는 0.139% 상승한 것에 비해 2011년 4분기에는 0.420%, 2012년 1분기에는 0.490% 상승한 것으로 나타나 2006년 1분기에 비해 2012년 1분기 역과의 거리가 100m 단축에 대한 아파트 매매가격의 상승 확률이 0.351% 높게 나타났다. 또한, 서울 강남 도심까지의 이동시간은 2006년부터 2012년 1분기까지 가격결정에 주요 변수로 작용하였다. 수지지역에서 서울 도심(강남)까지의 이동시간이 1분 단축될 경우 2006년 1분기에는 1.651%로써 1.7%의 가격 상승효과가 나타났고, 2011년 4분기에는 1.203%로써 1.2%의 가격 상승효과를 볼 수 있었으며, 2012년 1분기에는 1.029%로써 1.0% 가격 상승효과가 있는 것으로 나타났다. 분석결과를 종합해 보면, 2006년 1분기, 2011년 4분기, 2012년 1분기 아파트 실거래자료를 이용하여 각 분기별 가격결정모형을 추정한 결과, 역과의 접근성은 부동산 가격의 상승에 효과가 크게 나타났으며 더불어 서울 도심(강남)과의 소요시간 단축은 아파트 부동산 가격을 상승시키는 주요 요인인 것으로 나타났다. 물론 신분당선역 사업이 진행되는 과정에서는 공사로 인한 주변 지역의 교통정체 문제의 발생 등 부정적인 효과 역시 존재 할 수 있는데도 불구하고 분석결과에 의해 신분당선 역 건설 사업으로 인한 주변인 수지지역 아파트 가격은 상승하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 토대로 역세권 개발 이익에 대한 환수규모를 추정할 수 있어 향후 도시개발 재원으로 활용할 수 있을 것이라고 예상된다.
주택의 가격을 결정하는 요인들은 주택 자체가 가지는 물리적 특성, 단지특성, 입지적 특성과 주변 환경 및 거시경제 환경, 정책 등 다양한 요인에 의해 영향을 받는다. 이러한 요인들은 주택의 수요와 공급에 영향을 미치며 궁극적으로 시장 가격을 형성하게 되고, 부동산가격 상승에 대한 기대감은 역세권 지역에 대한 도시개발 수요를 증대시킨다. 따라서 광역철도역의 입지로 인한 인근 아파트 가격의 변화를 파악하고자 신분당선이 건설됨으로 인해 정자역과 인근 지역인 수지 지역의 부동산가격에 대하여 착공시점 및 개통시점을 기준으로 개통전과 개통후로 나누어 아파트 가격을 비교분석하고 각 시점에서 개별요소들의 상관 관계를 분석하여 그 영향력 여부와 정도를 정량적으로 파악하는데 목적이 있다. 이에 공간적 범위로는 신분당선 역으로부터 4km이내 수지구 아파트를 대상으로 하였고, 시간적 범위는 착공시점인 2005년부터 개통시점인 2011년을 기준으로 하여 2006년부터 2012년 사이의 자료를 수집해 3.3㎡당 매매가를 기준으로 분석하였다. 통계프로그램인 SPSS를 활용하여 상관분석과 회귀분석을 하고, 아파트 가격의 결정 요인 및 지하철역과 주택가격에 관한 이론적 고찰을 하였으며, 지하철의 역사 및 국내 지하철 현황을 분석해 보았다. 아파트 가격에 대한 헤도닉가격모형을 추정한 결과, 아파트 중심에서 역까지의 거리가 100m 단축할 경우 주택 가격은 2006년 1분기에는 0.139% 상승한 것에 비해 2011년 4분기에는 0.420%, 2012년 1분기에는 0.490% 상승한 것으로 나타나 2006년 1분기에 비해 2012년 1분기 역과의 거리가 100m 단축에 대한 아파트 매매가격의 상승 확률이 0.351% 높게 나타났다. 또한, 서울 강남 도심까지의 이동시간은 2006년부터 2012년 1분기까지 가격결정에 주요 변수로 작용하였다. 수지지역에서 서울 도심(강남)까지의 이동시간이 1분 단축될 경우 2006년 1분기에는 1.651%로써 1.7%의 가격 상승효과가 나타났고, 2011년 4분기에는 1.203%로써 1.2%의 가격 상승효과를 볼 수 있었으며, 2012년 1분기에는 1.029%로써 1.0% 가격 상승효과가 있는 것으로 나타났다. 분석결과를 종합해 보면, 2006년 1분기, 2011년 4분기, 2012년 1분기 아파트 실거래자료를 이용하여 각 분기별 가격결정모형을 추정한 결과, 역과의 접근성은 부동산 가격의 상승에 효과가 크게 나타났으며 더불어 서울 도심(강남)과의 소요시간 단축은 아파트 부동산 가격을 상승시키는 주요 요인인 것으로 나타났다. 물론 신분당선역 사업이 진행되는 과정에서는 공사로 인한 주변 지역의 교통정체 문제의 발생 등 부정적인 효과 역시 존재 할 수 있는데도 불구하고 분석결과에 의해 신분당선 역 건설 사업으로 인한 주변인 수지지역 아파트 가격은 상승하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 토대로 역세권 개발 이익에 대한 환수규모를 추정할 수 있어 향후 도시개발 재원으로 활용할 수 있을 것이라고 예상된다.
Housing prices are affected by diverse factors such as the physical characteristics of the housing itself, those of the complex and location, surrounding and, macroeconomic environment, policies, etc. These factors have effect on demand and supply of the housing ultimately forming the market price w...
Housing prices are affected by diverse factors such as the physical characteristics of the housing itself, those of the complex and location, surrounding and, macroeconomic environment, policies, etc. These factors have effect on demand and supply of the housing ultimately forming the market price while expectations about rising prices of real estate increase demands for city development on the commercial area around a subway station. In an effort to grasp the change in prices of apartments adjacent to the location of wide-area railroad station, this study comparatively analyzed prices of property in Suji area near Jeongja station at the construction of Shinbundnag Line between points of starting construction, before and after its opening with analysis of correlations between individual components at each point to understand the extent of the possible influence quantitatively. On the subject of Suji district apartments within 4km from stations on the Shinbundang Line, data from 2006 until 2012 were collected based on 2005, a point of starting construction, and 2011, a point of its opening, to analyze sales prices per 3.3㎡. Correlation analysis and regression analysis were performed using a statistical program SPSS with theoretical consideration on determinants of apartment prices, subway stations and housing prices as well as analysis on the history and present condition of the domestic subway. As a result of estimating the Hedonic price model on apartment prices, for curtailing 100m of distance from the center of an apartment house to the station, housing prices rose 0.420% in the 4th quarter 2011 and 0.490% in the 1st of 2012, compared to 0.139% in the 1st of 2006, revealing a 0.351% higher probability for rising sales prices of apartments against the 1st quarter of 2006. Besides, it was found that time taken to move to downtown Seoul (Gangnam) performed as a main parameter for determining the price from 2006 till the 1st quarter 2012. 1 minute made shorter in time taken to move from Sooji region to downtown Seoul (Gangnam) revealed 1.7% (exactly 1.651%) price rises for the 1st quarter 2006, 1.2% (1.203%) for the 4th of 2011, and 1.0% (1.029%) for the 1st of 2012. To sum the results of the analyses, estimation of price model for each quarter using actual apartment prices of 1st quarter 2006, 4th of 2011 and 1st of 2012 revealed that accessibility to the station had a large effect on putting up the prices of property and that curtailment of time to reach downtown Seoul (Gangnam) is the main factor to increase the prices of apartment property. Despite the possible effect of generating traffic jam in the neighboring area caused by the construction work in the process of Shinbundang Line station project, the result of analysis proved that the apartment prices in Suji region in its neighborhood are rising by dint of the construction project. Based on the result of this study, it is possible to estimate the size of collecting profits from development projects on the near-station area, which could be used in the future as the finances for city development.
Housing prices are affected by diverse factors such as the physical characteristics of the housing itself, those of the complex and location, surrounding and, macroeconomic environment, policies, etc. These factors have effect on demand and supply of the housing ultimately forming the market price while expectations about rising prices of real estate increase demands for city development on the commercial area around a subway station. In an effort to grasp the change in prices of apartments adjacent to the location of wide-area railroad station, this study comparatively analyzed prices of property in Suji area near Jeongja station at the construction of Shinbundnag Line between points of starting construction, before and after its opening with analysis of correlations between individual components at each point to understand the extent of the possible influence quantitatively. On the subject of Suji district apartments within 4km from stations on the Shinbundang Line, data from 2006 until 2012 were collected based on 2005, a point of starting construction, and 2011, a point of its opening, to analyze sales prices per 3.3㎡. Correlation analysis and regression analysis were performed using a statistical program SPSS with theoretical consideration on determinants of apartment prices, subway stations and housing prices as well as analysis on the history and present condition of the domestic subway. As a result of estimating the Hedonic price model on apartment prices, for curtailing 100m of distance from the center of an apartment house to the station, housing prices rose 0.420% in the 4th quarter 2011 and 0.490% in the 1st of 2012, compared to 0.139% in the 1st of 2006, revealing a 0.351% higher probability for rising sales prices of apartments against the 1st quarter of 2006. Besides, it was found that time taken to move to downtown Seoul (Gangnam) performed as a main parameter for determining the price from 2006 till the 1st quarter 2012. 1 minute made shorter in time taken to move from Sooji region to downtown Seoul (Gangnam) revealed 1.7% (exactly 1.651%) price rises for the 1st quarter 2006, 1.2% (1.203%) for the 4th of 2011, and 1.0% (1.029%) for the 1st of 2012. To sum the results of the analyses, estimation of price model for each quarter using actual apartment prices of 1st quarter 2006, 4th of 2011 and 1st of 2012 revealed that accessibility to the station had a large effect on putting up the prices of property and that curtailment of time to reach downtown Seoul (Gangnam) is the main factor to increase the prices of apartment property. Despite the possible effect of generating traffic jam in the neighboring area caused by the construction work in the process of Shinbundang Line station project, the result of analysis proved that the apartment prices in Suji region in its neighborhood are rising by dint of the construction project. Based on the result of this study, it is possible to estimate the size of collecting profits from development projects on the near-station area, which could be used in the future as the finances for city development.
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