이 연구의 목적은 과학적 의사소통능력의 의미와 과학 교육에서의 의사소통능력 교육의 중요성을 인식하고 초등학생들의 과학적 의사소통능력을 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당성 있는 검사 도구를 개발하여 과학적 시사점을 얻는데 있다.
이 연구에서는 과학적 의사소통능력 검사도구의 성격을 규명하고, 국․내외 의사소통 관련 문헌들의 과학적 의사소통 내용을 분석하여 측정 준거를 설정하였다. 그리고 측정 준거에 따른 평가 목표를 설정하여 검사 문항들을 개발하고, 초등학생 3∼6학년 1,133명을 대상으로 4회의 현장 투입을 실시하였다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 과학적 의사소통능력을 측정하기 위한 준거를 과학적 의사소통 유형과 형태로 나누었다. 과학적 의사소통 유형은 과학적 설명형과 과학적 주장형으로 구분하고, 과학적 의사소통의 형태는 글, 수, 표, 그림의 형태로 측정 준거를 제시하였다.
둘째, 초등학생들의 과학적 의사소통능력을 측정하기 위한 신뢰롭고 타당한 검사 도구를 개발하였다. 검사 도구는 24개로 구성되었으며 측정 시간은 40분 이내이다. 개발된 검사 도구는 측정 준거와 문항별 평가 목표의 ...
이 연구의 목적은 과학적 의사소통능력의 의미와 과학 교육에서의 의사소통능력 교육의 중요성을 인식하고 초등학생들의 과학적 의사소통능력을 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당성 있는 검사 도구를 개발하여 과학적 시사점을 얻는데 있다.
이 연구에서는 과학적 의사소통능력 검사도구의 성격을 규명하고, 국․내외 의사소통 관련 문헌들의 과학적 의사소통 내용을 분석하여 측정 준거를 설정하였다. 그리고 측정 준거에 따른 평가 목표를 설정하여 검사 문항들을 개발하고, 초등학생 3∼6학년 1,133명을 대상으로 4회의 현장 투입을 실시하였다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 과학적 의사소통능력을 측정하기 위한 준거를 과학적 의사소통 유형과 형태로 나누었다. 과학적 의사소통 유형은 과학적 설명형과 과학적 주장형으로 구분하고, 과학적 의사소통의 형태는 글, 수, 표, 그림의 형태로 측정 준거를 제시하였다.
둘째, 초등학생들의 과학적 의사소통능력을 측정하기 위한 신뢰롭고 타당한 검사 도구를 개발하였다. 검사 도구는 24개로 구성되었으며 측정 시간은 40분 이내이다. 개발된 검사 도구는 측정 준거와 문항별 평가 목표의 타당도가 0.92, 문항별 평가 목표와 검사 문항의 타당도가 0.87로 나타났다. 검사도구의 신뢰도 지수는 0.74이며, 문항 난이도 지수는 0.59, 문항 변별도 지수는 0.42로 집단 검사지로서의 요건을 갖추었다고 판단되었다.
셋째, 초등학생들의 과학적 의사소통능력의 평정 기준을 9단계로 제시하였다. 초등학생들의 과학적 의사소통능력은 학년이 올라감에 따라 높아졌으며, 의사소통 유형과 형태에 따른 능력에서도 고학년일수록 높은 능력을 가지고 있었다. 과학적 주장형이 설명형보다 학년 간 차이가 뚜렷하였으며, 전반적으로 여학생의 과학적 의사소통능력이 남학생보다 높았으며, 특히 과학적 설명형과 글, 그림 형태에서 차이를 보였다.
이 연구에서는 과학적 의사소통능력을 설명형과 주장형 그리고 글, 수, 표 및 그림의 형태로 구분하였으나 구어를 통한 과학적 의사소통능력 교육도 필요하며 이를 측정하기 위한 수행평가 연구도 병행되어야 할 것으로 사료된다.
이 연구의 목적은 과학적 의사소통능력의 의미와 과학 교육에서의 의사소통능력 교육의 중요성을 인식하고 초등학생들의 과학적 의사소통능력을 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당성 있는 검사 도구를 개발하여 과학적 시사점을 얻는데 있다.
이 연구에서는 과학적 의사소통능력 검사도구의 성격을 규명하고, 국․내외 의사소통 관련 문헌들의 과학적 의사소통 내용을 분석하여 측정 준거를 설정하였다. 그리고 측정 준거에 따른 평가 목표를 설정하여 검사 문항들을 개발하고, 초등학생 3∼6학년 1,133명을 대상으로 4회의 현장 투입을 실시하였다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 과학적 의사소통능력을 측정하기 위한 준거를 과학적 의사소통 유형과 형태로 나누었다. 과학적 의사소통 유형은 과학적 설명형과 과학적 주장형으로 구분하고, 과학적 의사소통의 형태는 글, 수, 표, 그림의 형태로 측정 준거를 제시하였다.
둘째, 초등학생들의 과학적 의사소통능력을 측정하기 위한 신뢰롭고 타당한 검사 도구를 개발하였다. 검사 도구는 24개로 구성되었으며 측정 시간은 40분 이내이다. 개발된 검사 도구는 측정 준거와 문항별 평가 목표의 타당도가 0.92, 문항별 평가 목표와 검사 문항의 타당도가 0.87로 나타났다. 검사도구의 신뢰도 지수는 0.74이며, 문항 난이도 지수는 0.59, 문항 변별도 지수는 0.42로 집단 검사지로서의 요건을 갖추었다고 판단되었다.
셋째, 초등학생들의 과학적 의사소통능력의 평정 기준을 9단계로 제시하였다. 초등학생들의 과학적 의사소통능력은 학년이 올라감에 따라 높아졌으며, 의사소통 유형과 형태에 따른 능력에서도 고학년일수록 높은 능력을 가지고 있었다. 과학적 주장형이 설명형보다 학년 간 차이가 뚜렷하였으며, 전반적으로 여학생의 과학적 의사소통능력이 남학생보다 높았으며, 특히 과학적 설명형과 글, 그림 형태에서 차이를 보였다.
이 연구에서는 과학적 의사소통능력을 설명형과 주장형 그리고 글, 수, 표 및 그림의 형태로 구분하였으나 구어를 통한 과학적 의사소통능력 교육도 필요하며 이를 측정하기 위한 수행평가 연구도 병행되어야 할 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to recognize the meaning and significance of scientific communication skills and to develop a reliable and valid test to measure scientific communications skills of elementary school students with.
In this study we investigated the nature of a scientific communication sk...
The purpose of this study is to recognize the meaning and significance of scientific communication skills and to develop a reliable and valid test to measure scientific communications skills of elementary school students with.
In this study we investigated the nature of a scientific communication skills test, and set up measurement criteria of the test by analyzing relevant literature on scientific communication skills. And we developed the test items based on the criteria, and four times of pilot study were conducted on 1,133 of third to sixth graders.
The results of the study are as follows:
First, the criteria for measuring the scientific communication skills are divided into two categories, namely types and forms of scientific communications. The category of types is subdivided into scientific explanations and scientific claims, and the category of forms into sentences, numbers, diagrams, and figures.
Second, a reliable and valid test for measuring scientific communication skills of elementary school students is developed. The developed test consists of 24 items, taking not more than 40 minutes. The validity of the measurement criteria and item evaluation objectives of the test is found to be 0.92 and the validity of item evaluation objectives and test items 0.87. The reliability coefficient of the test is 0.74, the item difficulty index 0.59, and the item discrimination power 0.42, thus the developed test is qualified as tool for mass testing.
Third, a rating standard for scientific communication skills of elementary school students is presented and consists of nine steps. The higher the grades, students are found to have better scientific communication skills, and higher graders also show better performance in skills by communication type and form. The category of scientific explanations show more distinctions among grades than that of scientific explanations, and girls display better scientific communication skills overall than boys, particularly in the categories of scientific explanations, sentences, and figures.
This study deals with the scientific communication skills in the categories of explanations, claims, sentences, numbers, diagrams, and figures. Educating scientific communication skills through colloquial means together with studies in that direction will be also necessary.
The purpose of this study is to recognize the meaning and significance of scientific communication skills and to develop a reliable and valid test to measure scientific communications skills of elementary school students with.
In this study we investigated the nature of a scientific communication skills test, and set up measurement criteria of the test by analyzing relevant literature on scientific communication skills. And we developed the test items based on the criteria, and four times of pilot study were conducted on 1,133 of third to sixth graders.
The results of the study are as follows:
First, the criteria for measuring the scientific communication skills are divided into two categories, namely types and forms of scientific communications. The category of types is subdivided into scientific explanations and scientific claims, and the category of forms into sentences, numbers, diagrams, and figures.
Second, a reliable and valid test for measuring scientific communication skills of elementary school students is developed. The developed test consists of 24 items, taking not more than 40 minutes. The validity of the measurement criteria and item evaluation objectives of the test is found to be 0.92 and the validity of item evaluation objectives and test items 0.87. The reliability coefficient of the test is 0.74, the item difficulty index 0.59, and the item discrimination power 0.42, thus the developed test is qualified as tool for mass testing.
Third, a rating standard for scientific communication skills of elementary school students is presented and consists of nine steps. The higher the grades, students are found to have better scientific communication skills, and higher graders also show better performance in skills by communication type and form. The category of scientific explanations show more distinctions among grades than that of scientific explanations, and girls display better scientific communication skills overall than boys, particularly in the categories of scientific explanations, sentences, and figures.
This study deals with the scientific communication skills in the categories of explanations, claims, sentences, numbers, diagrams, and figures. Educating scientific communication skills through colloquial means together with studies in that direction will be also necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.