시각자극에 따른 속도조절 프로그램이 학령기 말더듬 아동의 읽기 유창성에 미치는 효과 The Effect of Speed-Manipulation Program(SMP) Based on Visual Cues in Reading Fluency by School-age Children with Stuttering원문보기
본 연구의 목적은 시각자극에 따른 속도조절 프로그램을 이용하여 학령기 말더듬 아동의 읽기 유창성을 향상시키는데 있다. 이 연구는 대구광역시에 거주하는 초등학교 저학년에 재학 중인 학령기 말더듬 아동 3명(8~10세)을 대상으로 하였다. 시각자극에 따른 속도조절 프로그램을 이용하여 학령기 말더듬 아동의 읽기 유창성 개선에 미치는 효과를 알아보기 위해 사전·사후...
본 연구의 목적은 시각자극에 따른 속도조절 프로그램을 이용하여 학령기 말더듬 아동의 읽기 유창성을 향상시키는데 있다. 이 연구는 대구광역시에 거주하는 초등학교 저학년에 재학 중인 학령기 말더듬 아동 3명(8~10세)을 대상으로 하였다. 시각자극에 따른 속도조절 프로그램을 이용하여 학령기 말더듬 아동의 읽기 유창성 개선에 미치는 효과를 알아보기 위해 사전·사후 설계법을 적용하여 비유창한 말더듬의 빈도와 말더듬의 형태를 분석하며 읽기속도를 측정하였다. 또한 의사소통태도를 평가하였다. 본 프로그램은 말더듬 행동인식단계, 시각자극에 따른 속도조절 프로그램단계, 유창성 유지단계로 구성하였다. 그리고 치료프로그램단계에서는 읽기활동을 중심으로 음절 당 지연되는 읽기속도의 정도에 따라 4가지 수준으로 나누었으며 각 읽기 수준별로 6가지 하위단위로 구성하여 준거기준을 넘지 못하면 브랜치 단계로 가도록 구성하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 시각자극에 따른 속도조절을 이용한 말더듬 치료프로그램을 학령기 말더듬 아동에게 적용한 결과, 읽기활동에서 말더듬 빈도가 개선되었다. 둘째, 시각자극에 따른 속도조절을 이용한 말더듬 치료프로그램을 학령기 말더듬 아동에게 적용한 결과, 읽기활동에서 말더듬 형태가 개선되었다. 셋째, 시각자극에 따른 속도조절을 이용한 말더듬 치료프로그램을 학령기 말더듬 아동에게 적용한 결과, 읽기활동에서 읽기속도가 개선되었다. 넷째, 시각자극에 따른 속도조절을 이용한 말더듬 치료프로그램을 학령기 말더듬 아동에게 적용한 결과, 의사소통태도가 개선되었다. 이러한 결과들을 고려해 보면, 시각자극에 따른 속도조절은 학령기 말더듬 아동의 읽기 유창성 개선에 효과적인 것으로 결론내릴 수 있었다.
본 연구의 목적은 시각자극에 따른 속도조절 프로그램을 이용하여 학령기 말더듬 아동의 읽기 유창성을 향상시키는데 있다. 이 연구는 대구광역시에 거주하는 초등학교 저학년에 재학 중인 학령기 말더듬 아동 3명(8~10세)을 대상으로 하였다. 시각자극에 따른 속도조절 프로그램을 이용하여 학령기 말더듬 아동의 읽기 유창성 개선에 미치는 효과를 알아보기 위해 사전·사후 설계법을 적용하여 비유창한 말더듬의 빈도와 말더듬의 형태를 분석하며 읽기속도를 측정하였다. 또한 의사소통태도를 평가하였다. 본 프로그램은 말더듬 행동인식단계, 시각자극에 따른 속도조절 프로그램단계, 유창성 유지단계로 구성하였다. 그리고 치료프로그램단계에서는 읽기활동을 중심으로 음절 당 지연되는 읽기속도의 정도에 따라 4가지 수준으로 나누었으며 각 읽기 수준별로 6가지 하위단위로 구성하여 준거기준을 넘지 못하면 브랜치 단계로 가도록 구성하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 시각자극에 따른 속도조절을 이용한 말더듬 치료프로그램을 학령기 말더듬 아동에게 적용한 결과, 읽기활동에서 말더듬 빈도가 개선되었다. 둘째, 시각자극에 따른 속도조절을 이용한 말더듬 치료프로그램을 학령기 말더듬 아동에게 적용한 결과, 읽기활동에서 말더듬 형태가 개선되었다. 셋째, 시각자극에 따른 속도조절을 이용한 말더듬 치료프로그램을 학령기 말더듬 아동에게 적용한 결과, 읽기활동에서 읽기속도가 개선되었다. 넷째, 시각자극에 따른 속도조절을 이용한 말더듬 치료프로그램을 학령기 말더듬 아동에게 적용한 결과, 의사소통태도가 개선되었다. 이러한 결과들을 고려해 보면, 시각자극에 따른 속도조절은 학령기 말더듬 아동의 읽기 유창성 개선에 효과적인 것으로 결론내릴 수 있었다.
The present study was aimed at studying the efficacy of speech rate manipulation on stuttering speech by three young children. The Speed- Manipulation Program(SMP) in this study was based on manipulating various length of utterances in reading task by visual cues. Specifically, the SMP focused on in...
The present study was aimed at studying the efficacy of speech rate manipulation on stuttering speech by three young children. The Speed- Manipulation Program(SMP) in this study was based on manipulating various length of utterances in reading task by visual cues. Specifically, the SMP focused on increasing self-monitering and -controlling skills on self speech fluency. Three school aged children(age 8 to 10 years old) with stuttering participated in this study and their parents agreed with this program. The degree of stuttering was severe in the assessment of Paradise-Fluency Assessment-Ⅱ(P-FA-Ⅱ; Shim et al., 2010). These children were able to read words voluntarily and also exhibited stuttering in reading task. A single-case design was adopted. The pre- and post-assessment were carried out in the three areas of stuttering frequency, disfluency patterns, reading rate in (reading task). In addition, communicative behaviors in the subtest of P-FA-Ⅱ in both pre- and post-treatment for all participants. There were four procedures in the SMP; the initial stage of stuttering behavior recognition, the second stage of controlling speech rate on visual cues, the third stage of fluency maintenance in reading, and the last stage of speech rate manipulating therapy. In the level of treatment, three children were directed to produce each syllables in words or phrases at randomly presented slow and fast rates at 0.01sec to 10.00sec. The stuttering children showed usually more stuttering on the fast rate task. The results of this study were following as: First, the results showed that the SMP was effective on reducing stuttering frequencies and simultaneously increasing normal fluency in reading tasks. Second, the results showed that the SMP reduced the symptoms of stuttering. Blocking and phonemic repetitions were noticeably decreased after treatment. Third, the results showed that the reading rate in post-therapy was so faster compared to pre-therapy in all cases. Finally, there was so improvement in communicative behaviors in three children after therapy. The results of the present study are suggestive of the usefulness of this therapy focusing on manipulating speech rate in reading task in reducing severity of stuttering, enhancing normal fluency and changing communicative behaviors positively. However, results of the present study are to be interpreted with caution. The results need more studies relating with SMP for stuttering to confirm its efficacy in the clinical area of stuttering.
The present study was aimed at studying the efficacy of speech rate manipulation on stuttering speech by three young children. The Speed- Manipulation Program(SMP) in this study was based on manipulating various length of utterances in reading task by visual cues. Specifically, the SMP focused on increasing self-monitering and -controlling skills on self speech fluency. Three school aged children(age 8 to 10 years old) with stuttering participated in this study and their parents agreed with this program. The degree of stuttering was severe in the assessment of Paradise-Fluency Assessment-Ⅱ(P-FA-Ⅱ; Shim et al., 2010). These children were able to read words voluntarily and also exhibited stuttering in reading task. A single-case design was adopted. The pre- and post-assessment were carried out in the three areas of stuttering frequency, disfluency patterns, reading rate in (reading task). In addition, communicative behaviors in the subtest of P-FA-Ⅱ in both pre- and post-treatment for all participants. There were four procedures in the SMP; the initial stage of stuttering behavior recognition, the second stage of controlling speech rate on visual cues, the third stage of fluency maintenance in reading, and the last stage of speech rate manipulating therapy. In the level of treatment, three children were directed to produce each syllables in words or phrases at randomly presented slow and fast rates at 0.01sec to 10.00sec. The stuttering children showed usually more stuttering on the fast rate task. The results of this study were following as: First, the results showed that the SMP was effective on reducing stuttering frequencies and simultaneously increasing normal fluency in reading tasks. Second, the results showed that the SMP reduced the symptoms of stuttering. Blocking and phonemic repetitions were noticeably decreased after treatment. Third, the results showed that the reading rate in post-therapy was so faster compared to pre-therapy in all cases. Finally, there was so improvement in communicative behaviors in three children after therapy. The results of the present study are suggestive of the usefulness of this therapy focusing on manipulating speech rate in reading task in reducing severity of stuttering, enhancing normal fluency and changing communicative behaviors positively. However, results of the present study are to be interpreted with caution. The results need more studies relating with SMP for stuttering to confirm its efficacy in the clinical area of stuttering.
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