이 연구의 목적은 STEAM 교육을 위한 과학인형극 공연 프로그램을 개발하는데 있다.
이 연구는 준비(Preparation), 개발(Development), 실행(Implementation), 평가(Evaluation)의 PDIE 모형에 의해 진행하였다. 이 과정에서 개발된 공연 프로그램은 한국교육과정평가원(KICE)의 학습콘텐츠 개발 지침의 평가기준에 의해 전문가 집단을 대상으로 ...
이 연구의 목적은 STEAM 교육을 위한 과학인형극 공연 프로그램을 개발하는데 있다.
이 연구는 준비(Preparation), 개발(Development), 실행(Implementation), 평가(Evaluation)의 PDIE 모형에 의해 진행하였다. 이 과정에서 개발된 공연 프로그램은 한국교육과정평가원(KICE)의 학습콘텐츠 개발 지침의 평가기준에 의해 전문가 집단을 대상으로 타당도를 평가 받았으며, 학생과 학부모에게 적용하여 그 효과를 확인하였다. 이러한 과정을 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 초등학생용 과학인형극 공연을 위한 과학 대본, 인형, 무대 세트, 배경 및 소품, 음향 및 배경 음악, IT 자료, 과학실험세트, 과학레크리에이션, 과학송, 평가 설문지를 개발하였다.
둘째, 초등학생과 학부모에게 과학인형극 공연 프로그램을 관람할 수 있는 기회를 제공하여 공연에 대한 만족도를 분석한 결과, 공연 수준의 적절성, 내용에 대한 이해성, 공연에 대한 흥미성, 전체 공연에 대한 만족도의 네 영역 모두에서 만족도가 매우 높았다.
셋째, 학생과 학부모의 과학인형극 공연 관람을 통한 과학과 예술의 융합에 대한 인식과 STEAM 교육의 이해에 긍정적인 효과가 있다는 것을 확인할 수 있었다.
넷째, 전문가 집단에 의한 과학인형극 공연 프로그램의 효과 검증 결과, 모든 영역에서 효과가 높은 것으로 분석되었고, 상대적으로 낮은 결과를 얻은 항목과 전문가의 개선사항을 반영하여 최종 프로그램으로 개발할 계획이다.
이 연구의 목적은 STEAM 교육을 위한 과학인형극 공연 프로그램을 개발하는데 있다.
이 연구는 준비(Preparation), 개발(Development), 실행(Implementation), 평가(Evaluation)의 PDIE 모형에 의해 진행하였다. 이 과정에서 개발된 공연 프로그램은 한국교육과정평가원(KICE)의 학습콘텐츠 개발 지침의 평가기준에 의해 전문가 집단을 대상으로 타당도를 평가 받았으며, 학생과 학부모에게 적용하여 그 효과를 확인하였다. 이러한 과정을 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 초등학생용 과학인형극 공연을 위한 과학 대본, 인형, 무대 세트, 배경 및 소품, 음향 및 배경 음악, IT 자료, 과학실험세트, 과학레크리에이션, 과학송, 평가 설문지를 개발하였다.
둘째, 초등학생과 학부모에게 과학인형극 공연 프로그램을 관람할 수 있는 기회를 제공하여 공연에 대한 만족도를 분석한 결과, 공연 수준의 적절성, 내용에 대한 이해성, 공연에 대한 흥미성, 전체 공연에 대한 만족도의 네 영역 모두에서 만족도가 매우 높았다.
셋째, 학생과 학부모의 과학인형극 공연 관람을 통한 과학과 예술의 융합에 대한 인식과 STEAM 교육의 이해에 긍정적인 효과가 있다는 것을 확인할 수 있었다.
넷째, 전문가 집단에 의한 과학인형극 공연 프로그램의 효과 검증 결과, 모든 영역에서 효과가 높은 것으로 분석되었고, 상대적으로 낮은 결과를 얻은 항목과 전문가의 개선사항을 반영하여 최종 프로그램으로 개발할 계획이다.
The purpose of this study was to develop Science puppet show performance program for STEAM education. This research was performed using PDIE model that consist of four phases: preparation, development, implementation and evaluation.
In this process, the Korea institute for Curriculum and Evaluati...
The purpose of this study was to develop Science puppet show performance program for STEAM education. This research was performed using PDIE model that consist of four phases: preparation, development, implementation and evaluation.
In this process, the Korea institute for Curriculum and Evaluation(KICE) developed performance program learning content guidelines for the evaluation of compliance to determine the effectiveness of learners and parents were applied by the expert group to evaluate the validity.
The result obtained were summarized as follows. First, the script for science puppet show, puppet, stage setting, props, sound effect, background music, IT materials, scientific experiment kit, scientific recreation activity, science song, evaluation form were developed for elementary students' Science Puppet Show Performance Program.
Second, I give parents and elementary students opportunity to see the science puppet show performance. The analyzed result of after the puppet show performance was shown that four criteria, appropriacy of performance standard, understanding of content, interest in performance, level of satisfaction in the whole show, are improve students and parents' satisfaction highly.
Third, To watch the science puppet show performance for students and parents have major positive effects on the perception of convergence of science and art and the understanding of STEAM education can be verified.
Finally, As a result of the effectiveness verification about science puppet show performance program by a group of related experts, this program turned out to be quite positive in all domain. It will be planed to develop final program by reflection area that appeared low mark relatively and expert's improvement.
The purpose of this study was to develop Science puppet show performance program for STEAM education. This research was performed using PDIE model that consist of four phases: preparation, development, implementation and evaluation.
In this process, the Korea institute for Curriculum and Evaluation(KICE) developed performance program learning content guidelines for the evaluation of compliance to determine the effectiveness of learners and parents were applied by the expert group to evaluate the validity.
The result obtained were summarized as follows. First, the script for science puppet show, puppet, stage setting, props, sound effect, background music, IT materials, scientific experiment kit, scientific recreation activity, science song, evaluation form were developed for elementary students' Science Puppet Show Performance Program.
Second, I give parents and elementary students opportunity to see the science puppet show performance. The analyzed result of after the puppet show performance was shown that four criteria, appropriacy of performance standard, understanding of content, interest in performance, level of satisfaction in the whole show, are improve students and parents' satisfaction highly.
Third, To watch the science puppet show performance for students and parents have major positive effects on the perception of convergence of science and art and the understanding of STEAM education can be verified.
Finally, As a result of the effectiveness verification about science puppet show performance program by a group of related experts, this program turned out to be quite positive in all domain. It will be planed to develop final program by reflection area that appeared low mark relatively and expert's improvement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.