본 연구는 어린이집 현장에서 홈페이지를 활용한 부모교육이 구체적으로 어떻게 이루어지고 있으며, 교사들이 그 운영상의 문제점과 효율적 개선방안에 대해 어떻게 인식하고 대처하는지를 알아보는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 창원시에 위치한 2012년 7월까지 홈페이지가 개설된 민간, 가정어린이집을 다니는 영유아들의 학부모 195명과 어린이집에서 근무하고 있는 교사 174명이다. 조사된 설문지는 SPSS 14.0을 활용하여 x2-검정을 실시하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째 홈페이지의 제작은 운영자 또는 원장이 직접하고, 관리는 대부분 교사들이 하고 있다. 홈페이지의 주 방문자는 어린이집에 다니는 자녀를 둔 부모들이다. 부모들이 등록한 질문에 대해서는 충실히 답변해 주고 있었으며, 교사와 부모는 상호교류에 만족하고 있다.
둘째, 어린이집 홈페이지를 이용한 부모교육에 대한 교사 및 학부모의 요구를 알아본 결과, 교사들 입장에서의 어려움은 교사의 업무과중, 학부모들의 다양한 수준과 요구충족문제, 컴퓨터 기술과 지식부족 순으로 나타났다. 교사들이 더 다루고 싶은 교육내용은 부모역할 및 자질향상, 아동의 발달원리 및 교육방법, 건강, 안전, 영양 및 생활습관지도 순서이며 추가하고 싶은 메뉴는 부모교육자료 제공 메뉴, 부모참여에 관한 메뉴의 순서이었다. 반면에 학부모들이 바라는 교육내용은 아동의 발달원리 및 부모역할, 아동의 건강, 안전, 영양관리 및 생활습관지도 방법 순서로 나타났다. 부모교육 메뉴 중 공지사항 안내, 부모참여에 관한 안내, 유아교육 활동 안내에 관한 메뉴가 교사와 학부모간에 차이를 보였다. 교사는 부모교육 내용에 관한 것에 더 관심이 높았으며, 학부모는 유아들의 어린이집 생활에 관한 정보를 더 제공받기를 원하였다.
셋째, 어린이집 홈페이지 활성화를 위한 방안에 대해 홈페이지를 이용한 부모교육을 위한 추가메뉴에서 학부모들이 가장 관심을 가지는 내용은 일상생활에서 아이들과의 대화방법, 훈육방법 및 성장 발달 등이다.
본 연구는 어린이집 현장에서 홈페이지를 활용한 부모교육이 구체적으로 어떻게 이루어지고 있으며, 교사들이 그 운영상의 문제점과 효율적 개선방안에 대해 어떻게 인식하고 대처하는지를 알아보는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 창원시에 위치한 2012년 7월까지 홈페이지가 개설된 민간, 가정어린이집을 다니는 영유아들의 학부모 195명과 어린이집에서 근무하고 있는 교사 174명이다. 조사된 설문지는 SPSS 14.0을 활용하여 x2-검정을 실시하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째 홈페이지의 제작은 운영자 또는 원장이 직접하고, 관리는 대부분 교사들이 하고 있다. 홈페이지의 주 방문자는 어린이집에 다니는 자녀를 둔 부모들이다. 부모들이 등록한 질문에 대해서는 충실히 답변해 주고 있었으며, 교사와 부모는 상호교류에 만족하고 있다.
둘째, 어린이집 홈페이지를 이용한 부모교육에 대한 교사 및 학부모의 요구를 알아본 결과, 교사들 입장에서의 어려움은 교사의 업무과중, 학부모들의 다양한 수준과 요구충족문제, 컴퓨터 기술과 지식부족 순으로 나타났다. 교사들이 더 다루고 싶은 교육내용은 부모역할 및 자질향상, 아동의 발달원리 및 교육방법, 건강, 안전, 영양 및 생활습관지도 순서이며 추가하고 싶은 메뉴는 부모교육자료 제공 메뉴, 부모참여에 관한 메뉴의 순서이었다. 반면에 학부모들이 바라는 교육내용은 아동의 발달원리 및 부모역할, 아동의 건강, 안전, 영양관리 및 생활습관지도 방법 순서로 나타났다. 부모교육 메뉴 중 공지사항 안내, 부모참여에 관한 안내, 유아교육 활동 안내에 관한 메뉴가 교사와 학부모간에 차이를 보였다. 교사는 부모교육 내용에 관한 것에 더 관심이 높았으며, 학부모는 유아들의 어린이집 생활에 관한 정보를 더 제공받기를 원하였다.
셋째, 어린이집 홈페이지 활성화를 위한 방안에 대해 홈페이지를 이용한 부모교육을 위한 추가메뉴에서 학부모들이 가장 관심을 가지는 내용은 일상생활에서 아이들과의 대화방법, 훈육방법 및 성장 발달 등이다.
The purpose of the study was to survey actual condition of parent education through using homepage of child care center, and how to recognize operational problems and the efficient improvement methods that should be used for parent education.
In this study, the research subjects were 195 parents...
The purpose of the study was to survey actual condition of parent education through using homepage of child care center, and how to recognize operational problems and the efficient improvement methods that should be used for parent education.
In this study, the research subjects were 195 parents of children and 174 teachers who worked at child care centers which had a homepage in Changwon. Collected data were analyzed by SPSS 14.0 for (Chi-square) verification.
The results acquired from above study are as follows:
1. Creating homepage is usually the responsibility of the director of child care center but maintaining homepage is the responsibility of teachers. The majority of visitors to the homepage are parents of children who attend the child care center. Teachers answer the questions posted by parents and teachers and parents are satisfied with mutual exchanges of information.
2. Considering the demand on both parents and teachers, teachers generally thought that the most difficult aspect is a heavy workload, various parent level, implementation for needs and lack of computer skills. Also, the homepage contents for parent education which teachers suggest are orderly the role of parents, child development principles and educational method, health, safety, nutrition, and basic habits for living. Also, additional categories for homepage which they want are about parent education contents and parent participation. However, the homepage contents for parent education which parents suggest are orderly child development principles and the role of parents, health, safety, nutrition, and basic habits for living. Also, additional categories for homepage which they want are announcement, notice for parent participation, and introduce about children educational activities.
3. For the enhancement of parent education in child care centers through using homepage of child care center, additional contents for parent education are information about conversational method in daily life, the disciplinary method of bringing up children, and growth and development.
The purpose of the study was to survey actual condition of parent education through using homepage of child care center, and how to recognize operational problems and the efficient improvement methods that should be used for parent education.
In this study, the research subjects were 195 parents of children and 174 teachers who worked at child care centers which had a homepage in Changwon. Collected data were analyzed by SPSS 14.0 for (Chi-square) verification.
The results acquired from above study are as follows:
1. Creating homepage is usually the responsibility of the director of child care center but maintaining homepage is the responsibility of teachers. The majority of visitors to the homepage are parents of children who attend the child care center. Teachers answer the questions posted by parents and teachers and parents are satisfied with mutual exchanges of information.
2. Considering the demand on both parents and teachers, teachers generally thought that the most difficult aspect is a heavy workload, various parent level, implementation for needs and lack of computer skills. Also, the homepage contents for parent education which teachers suggest are orderly the role of parents, child development principles and educational method, health, safety, nutrition, and basic habits for living. Also, additional categories for homepage which they want are about parent education contents and parent participation. However, the homepage contents for parent education which parents suggest are orderly child development principles and the role of parents, health, safety, nutrition, and basic habits for living. Also, additional categories for homepage which they want are announcement, notice for parent participation, and introduce about children educational activities.
3. For the enhancement of parent education in child care centers through using homepage of child care center, additional contents for parent education are information about conversational method in daily life, the disciplinary method of bringing up children, and growth and development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.