대학도서관의 서비스품질이 이용자 만족에 미치는 영향에 관한 연구 : 경북지역의 대학도서관을 중심으로 A Study on the Influence of University Library Service Quality on user Satisfaction : Focuses on University Library in Gyeongbuk Province원문보기
대학의 교육목적달성을 위한 중추적 서비스 기관이며, 또한 학문발전에 중요한 역할을 담당하는 기관이 바로 대학도서관이라 할 수 있다. 본 연구는 대학도서관 고객만족도에 영향을 미치는 서비스 품질 차원을 도서관의 3요소인 상호작용, 정보, 물리적 환경품질을 제시하고 실증적인 연구결과를 제시하였다. 본 연구에서는 서비스품질에 영향을 미치는 3가지 요소와 그들이 이용자 만족에 미치는 영향과 이용자 만족도를 측정하고자 하였다. 이를 통하여 이용자 요구에 부응하는 도서관 조직의 재구성과 직원의 역할 변화, 서비스의 개선점 및 새로운 서비스 전략 수립에 필요한 기초자료를 제공할 수 있을 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 논문은 경북지역의 대학도서관을 중심으로 조사하여 작성했다. PLS를 이용한 ...
대학의 교육목적달성을 위한 중추적 서비스 기관이며, 또한 학문발전에 중요한 역할을 담당하는 기관이 바로 대학도서관이라 할 수 있다. 본 연구는 대학도서관 고객만족도에 영향을 미치는 서비스 품질 차원을 도서관의 3요소인 상호작용, 정보, 물리적 환경품질을 제시하고 실증적인 연구결과를 제시하였다. 본 연구에서는 서비스품질에 영향을 미치는 3가지 요소와 그들이 이용자 만족에 미치는 영향과 이용자 만족도를 측정하고자 하였다. 이를 통하여 이용자 요구에 부응하는 도서관 조직의 재구성과 직원의 역할 변화, 서비스의 개선점 및 새로운 서비스 전략 수립에 필요한 기초자료를 제공할 수 있을 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 논문은 경북지역의 대학도서관을 중심으로 조사하여 작성했다. PLS를 이용한 경로분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학도서관 서비스의 상호작용품질은 이용자 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 대학도서관 서비스의 정보품질은 고이용자 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 대학도서관 서비스의 물리적 환경품질은 이용자 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대학도서관 3요소로 상호작용, 정보, 물리적 환경품질의 중요성을 인증하였다. 그리고 대학도서관 시설 환경의 개선, 전문인력 배치에 신중을 기해야 하며, 체계적이고 지속적인 교육과 다양한 자료의 확보가 전제되어야 대학도서관 활성화와 이용자 만족도를 성취할 수 있다는 것을 알 수 있다.
대학의 교육목적달성을 위한 중추적 서비스 기관이며, 또한 학문발전에 중요한 역할을 담당하는 기관이 바로 대학도서관이라 할 수 있다. 본 연구는 대학도서관 고객만족도에 영향을 미치는 서비스 품질 차원을 도서관의 3요소인 상호작용, 정보, 물리적 환경품질을 제시하고 실증적인 연구결과를 제시하였다. 본 연구에서는 서비스품질에 영향을 미치는 3가지 요소와 그들이 이용자 만족에 미치는 영향과 이용자 만족도를 측정하고자 하였다. 이를 통하여 이용자 요구에 부응하는 도서관 조직의 재구성과 직원의 역할 변화, 서비스의 개선점 및 새로운 서비스 전략 수립에 필요한 기초자료를 제공할 수 있을 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 논문은 경북지역의 대학도서관을 중심으로 조사하여 작성했다. PLS를 이용한 경로분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학도서관 서비스의 상호작용품질은 이용자 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 대학도서관 서비스의 정보품질은 고이용자 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 대학도서관 서비스의 물리적 환경품질은 이용자 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대학도서관 3요소로 상호작용, 정보, 물리적 환경품질의 중요성을 인증하였다. 그리고 대학도서관 시설 환경의 개선, 전문인력 배치에 신중을 기해야 하며, 체계적이고 지속적인 교육과 다양한 자료의 확보가 전제되어야 대학도서관 활성화와 이용자 만족도를 성취할 수 있다는 것을 알 수 있다.
A Study on the Influence of University Library Service Quality on user Satisfaction -Focuses on University Library in Gyeongbuk Province-
Meng shang
Department of Business Administration
Graduate School Yeungnam University
(Supervised...
M.S. Thesis
A Study on the Influence of University Library Service Quality on user Satisfaction -Focuses on University Library in Gyeongbuk Province-
Meng shang
Department of Business Administration
Graduate School Yeungnam University
(Supervised by professor: YongHo Shin)
Abstract
University libraries are a pivotal service agencies for achieving the educational purposes and play an important role in the academic development. This research focused on affecting user satisfaction of university library service quality and focused on three elements of the interaction, information, the quality of the physical environment and presented the results of empirical research. I attempted to measure the three factors that affect the quality of service, the impact on user satisfaction and the degree of user satisfaction. Through this measurement, it would be able to provide the basic data required for the new service strategy, restructure the library organization to meet the needs of users, change in the role of staff and improve services. In order to achieve the purpose of this study, I examined the university library in Gyeongbuk region. By using PLS analysis results are as follows: First, it showed that the interaction quality of university library services affecting the user satisfaction. Second, the information quality of university library services affecting the user satisfaction . Third, the physical environment quality of university library services appeared to affect user satisfaction. These results show that the interaction, information and physical environment are important to university library services. In addition to improvement of the library facilities, library staffs, systematic and ongoing training and a variety of materials are required.
M.S. Thesis
A Study on the Influence of University Library Service Quality on user Satisfaction -Focuses on University Library in Gyeongbuk Province-
Meng shang
Department of Business Administration
Graduate School Yeungnam University
(Supervised by professor: YongHo Shin)
Abstract
University libraries are a pivotal service agencies for achieving the educational purposes and play an important role in the academic development. This research focused on affecting user satisfaction of university library service quality and focused on three elements of the interaction, information, the quality of the physical environment and presented the results of empirical research. I attempted to measure the three factors that affect the quality of service, the impact on user satisfaction and the degree of user satisfaction. Through this measurement, it would be able to provide the basic data required for the new service strategy, restructure the library organization to meet the needs of users, change in the role of staff and improve services. In order to achieve the purpose of this study, I examined the university library in Gyeongbuk region. By using PLS analysis results are as follows: First, it showed that the interaction quality of university library services affecting the user satisfaction. Second, the information quality of university library services affecting the user satisfaction . Third, the physical environment quality of university library services appeared to affect user satisfaction. These results show that the interaction, information and physical environment are important to university library services. In addition to improvement of the library facilities, library staffs, systematic and ongoing training and a variety of materials are required.
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