본 연구의 목적은 경로분석을 통해 밝혀진 최종 연구모형을 토대로 대학생들이 경험하는 사회불안, 공감, 사회적 기술, 분노표현양식, 대인관계만족이 행복감에 이르는 경로와 서로의 직․간접적 연관성을 분석하는 것이다. 이를 위하여 대학생 547명을 대상으로 설문조사 연구를 실시하였다. 연구결과 경로분석을 통해 밝혀진 최종 연구모형을 토대로 대학생들이 경험하는 사회불안, 공감, 사회적 기술, 분노표현양식, 대인관계만족이 행복감에 이르는 경로와 서로의 직․간접적 연관성을 분석하는 것이다. 이를 위하여 대학생 547명을 대상으로 설문조사 연구를 실시하였다. 연구결과 AMOS 18 프로그램을 이용한 경로 분석에서 초기 연구모형이 기각되고 최종 연구모형을 통해, 사회적 기술과 대인관계만족은 행복감에 직접적인 영향을 주는 변인으로 밝혀졌고, 사회불안과 공감은 간접적인 영향을 주는 변인으로 확인 되었다. 이에 반해, 분노표현양식은 행복감에 이르는 경로에 영향을 주지 않는 변인으로 밝혀졌으며 단지 사회불안과의 경로만 확인되었다. 본 연구는 사회불안이 높은 대학생의 사회적 기술과 대인관계만족도를 향상시켜 행복감을 증진시킬 수 있음을 밝혔을 뿐만 아니라, 대학생의 공감 중에서도 공감적 표현의 향상을 통해 대인관계만족은 물론 행복감을 향상시키는데 도움을 줄 수 있을 것임을 밝혔다. 또한 대학생의 대인관계만족과 행복감 증진을 위해 다루어야 할 요소로서 분노와 같은 부정적 요인 보다는 공감표현 향상 등 긍정심리학적 요소에 보다 주목해야 할 필요성을 실증적으로 검증하여 대학생의 행복감에 영향을 주는 요소들을 종합적으로 제공하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
주요어 : 행복감, 사회불안, 공감, 사회적 기술, 분노표현양식, 대인관계만족
본 연구의 목적은 경로분석을 통해 밝혀진 최종 연구모형을 토대로 대학생들이 경험하는 사회불안, 공감, 사회적 기술, 분노표현양식, 대인관계만족이 행복감에 이르는 경로와 서로의 직․간접적 연관성을 분석하는 것이다. 이를 위하여 대학생 547명을 대상으로 설문조사 연구를 실시하였다. 연구결과 AMOS 18 프로그램을 이용한 경로 분석에서 초기 연구모형이 기각되고 최종 연구모형을 통해, 사회적 기술과 대인관계만족은 행복감에 직접적인 영향을 주는 변인으로 밝혀졌고, 사회불안과 공감은 간접적인 영향을 주는 변인으로 확인 되었다. 이에 반해, 분노표현양식은 행복감에 이르는 경로에 영향을 주지 않는 변인으로 밝혀졌으며 단지 사회불안과의 경로만 확인되었다. 본 연구는 사회불안이 높은 대학생의 사회적 기술과 대인관계만족도를 향상시켜 행복감을 증진시킬 수 있음을 밝혔을 뿐만 아니라, 대학생의 공감 중에서도 공감적 표현의 향상을 통해 대인관계만족은 물론 행복감을 향상시키는데 도움을 줄 수 있을 것임을 밝혔다. 또한 대학생의 대인관계만족과 행복감 증진을 위해 다루어야 할 요소로서 분노와 같은 부정적 요인 보다는 공감표현 향상 등 긍정심리학적 요소에 보다 주목해야 할 필요성을 실증적으로 검증하여 대학생의 행복감에 영향을 주는 요소들을 종합적으로 제공하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of the study is to analyze the paths reaching to the euphoria and direct or indirect relations of social anxiety, empathy, social skills, anger-expressive form, interpersonal relationships satisfaction through the final analysis model using path analysis for this purpose, the study surve...
The purpose of the study is to analyze the paths reaching to the euphoria and direct or indirect relations of social anxiety, empathy, social skills, anger-expressive form, interpersonal relationships satisfaction through the final analysis model using path analysis for this purpose, the study surveyed 547 college students. As a result of the study, the initial analysis model was rejected through path analysis using the AMOS18 program. Through the final analysis model, social skills and interpersonal relationships satisfaction turned out to be direct factors affecting the euphoria, and social anxiety and empathy turned out to be indirect factors. On the other hand, the anger-expressive form was identified as a factor that does not affect the path leading to the euphoria and only the path that is associated with social anxiety. This study reveals that not only college students with high social anxiety can improve their euphoria by enhancing social skills and interpersonal relationships satisfaction, but also addresses college students who enhance empathy expression can improve their interpersonal relationships satisfaction and euphoria. In addition, the study empirically verifies that in order to improve interpersonal relationships satisfaction and euphoria of college students, there needs to pay more attention to positive psychological elements like improvement of empathy expression rather than negative ones like anger. The study can find significance on providing the factors affecting the euphoria of college students comprehensively.
Key words : euphoria, social anxiety, empathy, social skills, anger-expressive, interpersonal relationships satisfaction
The purpose of the study is to analyze the paths reaching to the euphoria and direct or indirect relations of social anxiety, empathy, social skills, anger-expressive form, interpersonal relationships satisfaction through the final analysis model using path analysis for this purpose, the study surveyed 547 college students. As a result of the study, the initial analysis model was rejected through path analysis using the AMOS18 program. Through the final analysis model, social skills and interpersonal relationships satisfaction turned out to be direct factors affecting the euphoria, and social anxiety and empathy turned out to be indirect factors. On the other hand, the anger-expressive form was identified as a factor that does not affect the path leading to the euphoria and only the path that is associated with social anxiety. This study reveals that not only college students with high social anxiety can improve their euphoria by enhancing social skills and interpersonal relationships satisfaction, but also addresses college students who enhance empathy expression can improve their interpersonal relationships satisfaction and euphoria. In addition, the study empirically verifies that in order to improve interpersonal relationships satisfaction and euphoria of college students, there needs to pay more attention to positive psychological elements like improvement of empathy expression rather than negative ones like anger. The study can find significance on providing the factors affecting the euphoria of college students comprehensively.
Key words : euphoria, social anxiety, empathy, social skills, anger-expressive, interpersonal relationships satisfaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.