본 연구는 성인간호학의 신경계 영역을 중심으로 팀기반학습 프로그램을 개발하고, 간호대학생들에게 적용하여 팀기반학습의 학습성과로서 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력, 학습태도 및 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는지를 확인하기 위해 시도되었다. 비동등성 대조군 전후설계인 유사실험연구이고, G시 3년제 G대학 간호과 3학년 학생을 편의표집하여 실험군 62명, 대조군 62명을 대상으로 진행되었다. 실험처치 전 실험군과 대조군의 일반적 특성과 ...
본 연구는 성인간호학의 신경계 영역을 중심으로 팀기반학습 프로그램을 개발하고, 간호대학생들에게 적용하여 팀기반학습의 학습성과로서 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력, 학습태도 및 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는지를 확인하기 위해 시도되었다. 비동등성 대조군 전후설계인 유사실험연구이고, G시 3년제 G대학 간호과 3학년 학생을 편의표집하여 실험군 62명, 대조군 62명을 대상으로 진행되었다. 실험처치 전 실험군과 대조군의 일반적 특성과 종속변수에 대하여 동질성 검정을 실시하였으며, 그 결과 두 집단이 서로 다르지 않은 집단임을 확인하였다. 개발된 팀기반학습 프로그램은 2011년 8월 30일부터 동년 10월 18일까지 총 10차시 동안 실험군에게 적용하고, 팀기반학습의 효과를 자가보고식 설문지를 이용하여 측정하여 기존의 강의식수업을 적용한 대조군의 학습성과와 비교 분석하였다. 실험군과 대조군의 학습성과는 한국교육개발원(2003)에서 대학생/성인의 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력을 측정하기 위하여 개발한 도구를 이용하였고, 학습태도는 한국교육개발원(1991)에서 개발한 학습태도 측정도구를 황선영(2003)이 수정․보완한 도구를 이용하였으며, 학업성취도는 연구자가 직접 개발한 객관식 40문항을 이용하여 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 17.0 program을 이용하여 실험군과 대조군의 동질성 검증은 χ2-test와 독립표본 t-test로, 가설의 검증을 위한 두 군간의 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력, 학습태도 및 학업성취도의 차이는 독립표본 t-test를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. ‘팀기반학습을 적용한 실험군은 강의식수업을 적용한 대조군보다 의사소통능력이 유의하게 향상될 것이다’라는 가설 1은 실험군과 대조군의 실험 전과 후의 의사소통능력에 대한 점수 변화의 차이를 분석한 결과, 실험군은 0.15점으로 대조군의 -0.02점 보다 컸으며, 두 군간의 차이는 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=3.99, p<.001). 2. ‘팀기반학습을 적용한 실험군은 강의식수업을 적용한 대조군보다 문제해결능력이 유의하게 향상될 것이다’라는 가설 2는 실험군과 대조군의 실험 전과 후의 문제해결능력에 대한 점수 변화의 차이를 분석한 결과, 실험군은 0.31점으로 대조군의 0.01점 보다 컸으며 두 군간의 차이는 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=5.62, p<.001). 3. ‘팀기반학습을 적용한 실험군은 강의식수업을 적용한 대조군보다 자기 주도적 학습능력이 유의하게 향상될 것이다’라는 가설 3은 실험군과 대조군의 실험 전과 후의 자기 주도적 학습능력에 대한 점수 변화의 차이를 분석한 결과, 실험군은 0.25점으로 대조군의 0.02점 보다 컸으며 두 군간의 차이는 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=3.84, p<.001). 4. ‘팀기반학습을 적용한 실험군은 강의식수업을 적용한 대조군보다 학습태도가 유의하게 향상될 것이다’라는 가설 4는 실험군과 대조군의 실험 전과 후의 학습태도에 대한 점수 변화의 차이를 분석한 결과, 실험군은 0.40점으로 대조군의 -0.03점 보다 컸으며 두 군간의 차이는 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=7.89, p<.001). 5. ‘팀기반학습을 적용한 실험군은 강의식수업을 적용한 대조군보다 학업성취가 유의하게 높을 것이다’라는 가설 5는 실험군과 대조군의 실험 후의 학업성취도에 대한 점수의 차이를 분석한 결과, 실험군은 32.15점으로 대조군의 27.05점 보다 컸으며 두 군간의 차이는 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=7.62, p<.001). 이상의 연구결과들을 통하여 간호교육에 팀기반학습의 적용은 간호대학생들의 중요한 학습성과인 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력 및 학습태도의 향상에 긍정적인 영향을 미치고, 학업성취도를 높일 수 있음을 확인하였다. 이에 다양한 교과목에 팀기반학습을 적용함으로써 간호교육을 통하여 학생들이 성취해야할 학습성과의 수준을 더욱 향상시킬 수 있을 것으로 기대한다. 주요용어 : 팀기반학습, 의사소통능력, 문제해결능력 자기 주도적 학습능력, 학습태도, 학업성취도
본 연구는 성인간호학의 신경계 영역을 중심으로 팀기반학습 프로그램을 개발하고, 간호대학생들에게 적용하여 팀기반학습의 학습성과로서 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력, 학습태도 및 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는지를 확인하기 위해 시도되었다. 비동등성 대조군 전후설계인 유사실험연구이고, G시 3년제 G대학 간호과 3학년 학생을 편의표집하여 실험군 62명, 대조군 62명을 대상으로 진행되었다. 실험처치 전 실험군과 대조군의 일반적 특성과 종속변수에 대하여 동질성 검정을 실시하였으며, 그 결과 두 집단이 서로 다르지 않은 집단임을 확인하였다. 개발된 팀기반학습 프로그램은 2011년 8월 30일부터 동년 10월 18일까지 총 10차시 동안 실험군에게 적용하고, 팀기반학습의 효과를 자가보고식 설문지를 이용하여 측정하여 기존의 강의식수업을 적용한 대조군의 학습성과와 비교 분석하였다. 실험군과 대조군의 학습성과는 한국교육개발원(2003)에서 대학생/성인의 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력을 측정하기 위하여 개발한 도구를 이용하였고, 학습태도는 한국교육개발원(1991)에서 개발한 학습태도 측정도구를 황선영(2003)이 수정․보완한 도구를 이용하였으며, 학업성취도는 연구자가 직접 개발한 객관식 40문항을 이용하여 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 17.0 program을 이용하여 실험군과 대조군의 동질성 검증은 χ2-test와 독립표본 t-test로, 가설의 검증을 위한 두 군간의 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력, 학습태도 및 학업성취도의 차이는 독립표본 t-test를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. ‘팀기반학습을 적용한 실험군은 강의식수업을 적용한 대조군보다 의사소통능력이 유의하게 향상될 것이다’라는 가설 1은 실험군과 대조군의 실험 전과 후의 의사소통능력에 대한 점수 변화의 차이를 분석한 결과, 실험군은 0.15점으로 대조군의 -0.02점 보다 컸으며, 두 군간의 차이는 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=3.99, p<.001). 2. ‘팀기반학습을 적용한 실험군은 강의식수업을 적용한 대조군보다 문제해결능력이 유의하게 향상될 것이다’라는 가설 2는 실험군과 대조군의 실험 전과 후의 문제해결능력에 대한 점수 변화의 차이를 분석한 결과, 실험군은 0.31점으로 대조군의 0.01점 보다 컸으며 두 군간의 차이는 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=5.62, p<.001). 3. ‘팀기반학습을 적용한 실험군은 강의식수업을 적용한 대조군보다 자기 주도적 학습능력이 유의하게 향상될 것이다’라는 가설 3은 실험군과 대조군의 실험 전과 후의 자기 주도적 학습능력에 대한 점수 변화의 차이를 분석한 결과, 실험군은 0.25점으로 대조군의 0.02점 보다 컸으며 두 군간의 차이는 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=3.84, p<.001). 4. ‘팀기반학습을 적용한 실험군은 강의식수업을 적용한 대조군보다 학습태도가 유의하게 향상될 것이다’라는 가설 4는 실험군과 대조군의 실험 전과 후의 학습태도에 대한 점수 변화의 차이를 분석한 결과, 실험군은 0.40점으로 대조군의 -0.03점 보다 컸으며 두 군간의 차이는 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=7.89, p<.001). 5. ‘팀기반학습을 적용한 실험군은 강의식수업을 적용한 대조군보다 학업성취가 유의하게 높을 것이다’라는 가설 5는 실험군과 대조군의 실험 후의 학업성취도에 대한 점수의 차이를 분석한 결과, 실험군은 32.15점으로 대조군의 27.05점 보다 컸으며 두 군간의 차이는 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=7.62, p<.001). 이상의 연구결과들을 통하여 간호교육에 팀기반학습의 적용은 간호대학생들의 중요한 학습성과인 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력 및 학습태도의 향상에 긍정적인 영향을 미치고, 학업성취도를 높일 수 있음을 확인하였다. 이에 다양한 교과목에 팀기반학습을 적용함으로써 간호교육을 통하여 학생들이 성취해야할 학습성과의 수준을 더욱 향상시킬 수 있을 것으로 기대한다. 주요용어 : 팀기반학습, 의사소통능력, 문제해결능력 자기 주도적 학습능력, 학습태도, 학업성취도
The purpose of this study was to develop and assess impacts of Team-Based Learning Program(“TBL”) on nursing students studying “adult nursing–neurology” subject. The study measured communication ability, problem-solving ability, self-directed learning ability, learning attitude and knowledge achieve...
The purpose of this study was to develop and assess impacts of Team-Based Learning Program(“TBL”) on nursing students studying “adult nursing–neurology” subject. The study measured communication ability, problem-solving ability, self-directed learning ability, learning attitude and knowledge achievement of the nursing students on TBL. Pretest-posttest design with nonequivalent control group was utilized to analyze the impact of TBL. Experimental group and control group each consisting of 62 participants was picked from the pool of final year nursing students from G college in G city. Before beginning the experiment, experimental group and control group were put through homogeneity test on dependent variables and general character which determined that the two groups were homogeneous. Participants in experimental group underwent TBL program from August 30, 2011 to October 18, 2011 for a total of 10 sessions. The impact of TBL program was measured using self-reported questionnaires from the experimental group and was compared to control group’s learning performance in current lecture style classes. Learning performance of experimental and control groups was measured using method developed by Korean Educational Development Institute(“KEDI”)(2003) to measure communication ability, problem-solving ability and self-directed learning ability of adults and college students. Learning attitude was measured using the method developed by KEDI(1991) and further improved and modified by Hwang(2003). 40-question multiple choice questionnaire, self-developed by the researcher, was used to measure knowledge achievement. Collected data was analyzed using SPSS/WIN 17.0 program. Homogeneity test on experimental and control groups were performed using χ2-test and independent t-test. To test the hypothesis, difference in communication ability, problem-solving ability, self-directed learning ability, learning attitude and knowledge achievement between the two groups was analyzed using independent t-test. Results of the experiments were as follows: 1. The results failed to reject first hypothesis that stated “Experimental group that went through TBL program will have meaningful improvement in communication ability compared to the control group.” Change in the two groups’ communication ability pre and post experiment was analyzed. Experimental group’s score of 0.15 was higher than -0.02 of the control group and the difference between the two groups were supported statistically(t=3.99, p<.001). 2. The results failed to reject second hypothesis that stated “Experimental group that went through TBL program will have meaningful improvement in problem-solving ability compared to the control group.” Change in the two groups’ problem-solving ability pre and post experiment was analyzed. Experimental group’s score of 0.31 was higher than 0.01 of the control group and the difference between the two groups were supported statistically(t=5.62, p<.001). 3. The results failed to reject second hypothesis that stated “Experimental group that went through TBL program will have meaningful improvement in self-directed learning ability compared to the control group.” Change in the two groups’ self-directed learning ability pre and post experiment was analyzed. Experimental group’s score of 0.25 was higher than 0.02 of the control group and the difference between the two groups were supported statistically(t=3.84, p<.001). 4. The results failed to reject second hypothesis that stated “Experimental group that went through TBL program will have meaningful improvement in learning attitude compared to the control group.” Change in the two groups’ learning attitude pre and post experiment was analyzed. Experimental group’s score of 0.40 was higher than -0.03 of the control group and the difference between the two groups were supported statistically(t=7.89, p<.001). 5. The results failed to reject second hypothesis that stated “Experimental group that went through TBL program will have higher score in knowledge achievement compared to the control group that went through lecture style classes.” Change in the two groups’ knowledge achievement scores pre and post experiment was analyzed. Experimental group’s score of 32.15 was higher than 27.05 of the control group and the difference between the two groups were supported statistically(t=7.62, p<.001). The findings of this study suggest that TBL program has positive impact in communication ability, problem-solving ability, and self-directed learning ability of nursing students. The findings also showed that TBL program can improve learning attitude and knowledge achievement. It is expected that use of TBL program in appropriate classes and subjects in nursing education could be used as a tool to improve quality of learning performance in nursing students. Key words : Team-based learning, Communication ability Problem-solving ability, Self-directed learning ability Learning attitude, Knowledge achievement
The purpose of this study was to develop and assess impacts of Team-Based Learning Program(“TBL”) on nursing students studying “adult nursing–neurology” subject. The study measured communication ability, problem-solving ability, self-directed learning ability, learning attitude and knowledge achievement of the nursing students on TBL. Pretest-posttest design with nonequivalent control group was utilized to analyze the impact of TBL. Experimental group and control group each consisting of 62 participants was picked from the pool of final year nursing students from G college in G city. Before beginning the experiment, experimental group and control group were put through homogeneity test on dependent variables and general character which determined that the two groups were homogeneous. Participants in experimental group underwent TBL program from August 30, 2011 to October 18, 2011 for a total of 10 sessions. The impact of TBL program was measured using self-reported questionnaires from the experimental group and was compared to control group’s learning performance in current lecture style classes. Learning performance of experimental and control groups was measured using method developed by Korean Educational Development Institute(“KEDI”)(2003) to measure communication ability, problem-solving ability and self-directed learning ability of adults and college students. Learning attitude was measured using the method developed by KEDI(1991) and further improved and modified by Hwang(2003). 40-question multiple choice questionnaire, self-developed by the researcher, was used to measure knowledge achievement. Collected data was analyzed using SPSS/WIN 17.0 program. Homogeneity test on experimental and control groups were performed using χ2-test and independent t-test. To test the hypothesis, difference in communication ability, problem-solving ability, self-directed learning ability, learning attitude and knowledge achievement between the two groups was analyzed using independent t-test. Results of the experiments were as follows: 1. The results failed to reject first hypothesis that stated “Experimental group that went through TBL program will have meaningful improvement in communication ability compared to the control group.” Change in the two groups’ communication ability pre and post experiment was analyzed. Experimental group’s score of 0.15 was higher than -0.02 of the control group and the difference between the two groups were supported statistically(t=3.99, p<.001). 2. The results failed to reject second hypothesis that stated “Experimental group that went through TBL program will have meaningful improvement in problem-solving ability compared to the control group.” Change in the two groups’ problem-solving ability pre and post experiment was analyzed. Experimental group’s score of 0.31 was higher than 0.01 of the control group and the difference between the two groups were supported statistically(t=5.62, p<.001). 3. The results failed to reject second hypothesis that stated “Experimental group that went through TBL program will have meaningful improvement in self-directed learning ability compared to the control group.” Change in the two groups’ self-directed learning ability pre and post experiment was analyzed. Experimental group’s score of 0.25 was higher than 0.02 of the control group and the difference between the two groups were supported statistically(t=3.84, p<.001). 4. The results failed to reject second hypothesis that stated “Experimental group that went through TBL program will have meaningful improvement in learning attitude compared to the control group.” Change in the two groups’ learning attitude pre and post experiment was analyzed. Experimental group’s score of 0.40 was higher than -0.03 of the control group and the difference between the two groups were supported statistically(t=7.89, p<.001). 5. The results failed to reject second hypothesis that stated “Experimental group that went through TBL program will have higher score in knowledge achievement compared to the control group that went through lecture style classes.” Change in the two groups’ knowledge achievement scores pre and post experiment was analyzed. Experimental group’s score of 32.15 was higher than 27.05 of the control group and the difference between the two groups were supported statistically(t=7.62, p<.001). The findings of this study suggest that TBL program has positive impact in communication ability, problem-solving ability, and self-directed learning ability of nursing students. The findings also showed that TBL program can improve learning attitude and knowledge achievement. It is expected that use of TBL program in appropriate classes and subjects in nursing education could be used as a tool to improve quality of learning performance in nursing students. Key words : Team-based learning, Communication ability Problem-solving ability, Self-directed learning ability Learning attitude, Knowledge achievement
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.