본 연구는 유아의 사회적 능력에 영향을 미치는 요인을 밝힘으로써 유아의 사회적 능력의 발달을 돕는데 연구의 목적이 있다. 연구대상은 인천시의 어린이집에 재원중인 유아의 어머니 255명과 학급의 담임교사 21명이며, 구조화된 질문지를 사용하여 자료를 수집하였다. 유아의 기질을 측정하기 위해 Buss와 Plomin이 개발한 유아용 EAS(Emotional, Activity, Sociablity)척도를 수정․보완한 박혜원(2012)의 도구를 사용하였고, 유아의 놀이성을 측정하기 위해 Barnett(1990)이 개발한 유아의 놀이성 척도(Children' ...
본 연구는 유아의 사회적 능력에 영향을 미치는 요인을 밝힘으로써 유아의 사회적 능력의 발달을 돕는데 연구의 목적이 있다. 연구대상은 인천시의 어린이집에 재원중인 유아의 어머니 255명과 학급의 담임교사 21명이며, 구조화된 질문지를 사용하여 자료를 수집하였다. 유아의 기질을 측정하기 위해 Buss와 Plomin이 개발한 유아용 EAS(Emotional, Activity, Sociablity)척도를 수정․보완한 박혜원(2012)의 도구를 사용하였고, 유아의 놀이성을 측정하기 위해 Barnett(1990)이 개발한 유아의 놀이성 척도(Children' Playfulness Scale)를 김영희(1995)가 번역하고 요인분석을 통하여 타당화한 척도를 사용하였다. 유아의 사회적 능력을 측정하기 위해 Doh와 Falbo(1999)가 개발한 사회적 능력 척도: 유치원용(Social Competence: Kindergarten)을 서유진(2005)이 사용한 척도를 사용하였으며, 통계분석을 위해서는 t-test와 ANOVA, 사후검증(Scheffé), Pearson의 상관분석, 그리고 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 성별과 연령에 따라 유아의 놀이성과 사회적 능력에 차이가 있는 것으로 나타났다. 남아가 여아보다 놀이성의 하위 요인인 신체적 자발성, 유머감각에서 높은 것으로 나타났고 유아의 연령에 따라 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머 감각에서 유의한 차이가 나타나 놀이성의 모든 하위 요인에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 연령에 따른 사회적 능력은 대인적응성, 사회적 참여에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 유아의 사회적 능력과 기질 및 놀이성간의 상관관계를 분석한 결과, 사회적 능력의 하위 변인 중 대인적응성은 유아의 기질의 하위 변인인 활동성, 사회성과는 정적 상관관계를 수줍음과는 부적 상관관계를 나타냈으며, 유아 놀이성의 하위 변인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 모두와 정적 상관관계를 나타냈다. 다음으로 사회적 능력의 하위 변인 중 인기도/지도력은 유아 놀이성의 하위 변인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 모두와 정적 상관관계를 나타냈다. 사회적 능력의 하위 변인 중 사회적 참여는 유아의 연령, 유아 기질의 하위 변인인 활동성, 사회성과 정적 상관관계를, 수줍음과는 부적 상관관계를 나타냈으며 유아 놀이성의 하위 변인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 모두와 정적 상관관계를 나타냈다. 마지막으로 사회적 능력 전체는 유아 기질의 하위 변인인 활동성과 정적 상관관계를, 수줍음과는 부적 상관관계를 나타냈으며 유아 놀이성의 하위 변인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 모두와 정적 상관관계를 나타냈다. 셋째, 유아의 사회적 능력 중 대인적응성에 영향을 미치는 변인은 유아 놀이성의 하위 변인인 유머감각, 신체적 자발성과 인지적 자발성으로 나타났으며, 유아의 사회적 능력 중 인기도/지도력에 유의한 영향을 미치는 변인은 기질의 하위 변인인 활동성과 수줍음, 놀이성의 하위 변인인 신체적 자발성 사회적 자발성, 인지적 자발성인 것으로 나타났다. 또한 유아의 사회적 능력 중 사회적 참여에 유의한 영향을 미치는 변인은 유아의 연령과 놀이성의 하위 변인인 사회적 자발성과 즐거움의 표현인 것으로 나타났다. 마지막으로 유아의 사회적 능력 전체에 유의한 영향을 미치는 변인은 기질의 하위 변인인 정서성과 수줍음, 놀이성의 하위 변인인 사회적 자발성과 인지적 자발성, 유머감각으로 나타났다.
본 연구는 유아의 사회적 능력에 영향을 미치는 요인을 밝힘으로써 유아의 사회적 능력의 발달을 돕는데 연구의 목적이 있다. 연구대상은 인천시의 어린이집에 재원중인 유아의 어머니 255명과 학급의 담임교사 21명이며, 구조화된 질문지를 사용하여 자료를 수집하였다. 유아의 기질을 측정하기 위해 Buss와 Plomin이 개발한 유아용 EAS(Emotional, Activity, Sociablity)척도를 수정․보완한 박혜원(2012)의 도구를 사용하였고, 유아의 놀이성을 측정하기 위해 Barnett(1990)이 개발한 유아의 놀이성 척도(Children' Playfulness Scale)를 김영희(1995)가 번역하고 요인분석을 통하여 타당화한 척도를 사용하였다. 유아의 사회적 능력을 측정하기 위해 Doh와 Falbo(1999)가 개발한 사회적 능력 척도: 유치원용(Social Competence: Kindergarten)을 서유진(2005)이 사용한 척도를 사용하였으며, 통계분석을 위해서는 t-test와 ANOVA, 사후검증(Scheffé), Pearson의 상관분석, 그리고 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 성별과 연령에 따라 유아의 놀이성과 사회적 능력에 차이가 있는 것으로 나타났다. 남아가 여아보다 놀이성의 하위 요인인 신체적 자발성, 유머감각에서 높은 것으로 나타났고 유아의 연령에 따라 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머 감각에서 유의한 차이가 나타나 놀이성의 모든 하위 요인에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 연령에 따른 사회적 능력은 대인적응성, 사회적 참여에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 유아의 사회적 능력과 기질 및 놀이성간의 상관관계를 분석한 결과, 사회적 능력의 하위 변인 중 대인적응성은 유아의 기질의 하위 변인인 활동성, 사회성과는 정적 상관관계를 수줍음과는 부적 상관관계를 나타냈으며, 유아 놀이성의 하위 변인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 모두와 정적 상관관계를 나타냈다. 다음으로 사회적 능력의 하위 변인 중 인기도/지도력은 유아 놀이성의 하위 변인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 모두와 정적 상관관계를 나타냈다. 사회적 능력의 하위 변인 중 사회적 참여는 유아의 연령, 유아 기질의 하위 변인인 활동성, 사회성과 정적 상관관계를, 수줍음과는 부적 상관관계를 나타냈으며 유아 놀이성의 하위 변인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 모두와 정적 상관관계를 나타냈다. 마지막으로 사회적 능력 전체는 유아 기질의 하위 변인인 활동성과 정적 상관관계를, 수줍음과는 부적 상관관계를 나타냈으며 유아 놀이성의 하위 변인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 모두와 정적 상관관계를 나타냈다. 셋째, 유아의 사회적 능력 중 대인적응성에 영향을 미치는 변인은 유아 놀이성의 하위 변인인 유머감각, 신체적 자발성과 인지적 자발성으로 나타났으며, 유아의 사회적 능력 중 인기도/지도력에 유의한 영향을 미치는 변인은 기질의 하위 변인인 활동성과 수줍음, 놀이성의 하위 변인인 신체적 자발성 사회적 자발성, 인지적 자발성인 것으로 나타났다. 또한 유아의 사회적 능력 중 사회적 참여에 유의한 영향을 미치는 변인은 유아의 연령과 놀이성의 하위 변인인 사회적 자발성과 즐거움의 표현인 것으로 나타났다. 마지막으로 유아의 사회적 능력 전체에 유의한 영향을 미치는 변인은 기질의 하위 변인인 정서성과 수줍음, 놀이성의 하위 변인인 사회적 자발성과 인지적 자발성, 유머감각으로 나타났다.
The purpose of this study is to examine factors that affect social competence of young children and to promote social competence development of the age group. The study gathered data from 21 childcare teachers and 255 mothers of young children attending childcares in Incheon region; structured quest...
The purpose of this study is to examine factors that affect social competence of young children and to promote social competence development of the age group. The study gathered data from 21 childcare teachers and 255 mothers of young children attending childcares in Incheon region; structured questionnaires were used for collecting data from the participants. In order to explore temperament of young children, the current study used a research tool of Park Hye-won(2012), which revised EAS (Emotional, Activity, Sociability) temperament model of Buss and Plomin. In addition, a scale developed and validated through factor analysis by Kim Young-hee(1995) was also used; Kim's scale revised Children' Playfulness Scale of Barnett(1990). 'Social Competence: Kindergarten' scale was used in pursuance of measuring young children’s social competence. The scale was originally developed by Doh and Falbo, but in the study, Seo Yoo-jin(2005) scale is referred. This study utilized T-test, ANOVA, Scheffé, Pearson correlation analysis, and hierarchical regression analysis as statistical analysis methods. The findings are as followed: First, playfulness and social competence varied by age and gender of young children. Boys outperformed their female counterparts in sub-factors of playfulness such as physical spontaneity and sense of humor. Age caused significant difference in all sub-factors including physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, manifest joy and sense of humor. Likewise, social competence of young children showed discrepancy in ability of interpersonal adjustment and social participation. Second, the study examined correlations among social competence, temperament and playfulness. Interpersonal adjustment, a sub-variable of social competence, had positive correlation with activity and sociability, and negative correlation with shyness. Those variables are sub-variables all under temperament of young children. There was positive correlation between interpersonal adjustment and sub-variables of playfulness, such as physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, manifest joy and sense of humor. Popularity and leadership, a sub-variable of social competence, was positively correlated with physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, manifest joy and sense of humor, which are all sub-variables of playfulness. Positive correlation was shown between social participation, a sub-variable of social competence, and age. Social participation was also positively correlated with sub-variables of temperament such as activity and sociability, but negatively correlated with shyness. Lastly, positive correlation was shown between overall social competence and activity; social competence was negatively correlated with shyness but positively correlated with sub-variables of children’s playfulness, which are physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, manifest joy and sense of humor. cognitive spontaneity, which are sub-variables of playfulness, are Third, it is examined that sense of humor, physical spontaneity and cognitive spontaneity, which are sub-variables of playfulness, are variables that affect interpersonal adjustment, a sub-variable of social competence. Among sub-variables of social competence, activity, shyness, physical spontaneity, social spontaneity, and cognitive spontaneity have significant influence on popularity/leadership of young children. Furthermore, age, social spontaneity, and manifested joy are influential variables for social participation. Lastly, emotionality, shyness, physical spontaneity, cognitive spontaneity, and sense of humor are variables that have serious effects on overall social competence of young children.
The purpose of this study is to examine factors that affect social competence of young children and to promote social competence development of the age group. The study gathered data from 21 childcare teachers and 255 mothers of young children attending childcares in Incheon region; structured questionnaires were used for collecting data from the participants. In order to explore temperament of young children, the current study used a research tool of Park Hye-won(2012), which revised EAS (Emotional, Activity, Sociability) temperament model of Buss and Plomin. In addition, a scale developed and validated through factor analysis by Kim Young-hee(1995) was also used; Kim's scale revised Children' Playfulness Scale of Barnett(1990). 'Social Competence: Kindergarten' scale was used in pursuance of measuring young children’s social competence. The scale was originally developed by Doh and Falbo, but in the study, Seo Yoo-jin(2005) scale is referred. This study utilized T-test, ANOVA, Scheffé, Pearson correlation analysis, and hierarchical regression analysis as statistical analysis methods. The findings are as followed: First, playfulness and social competence varied by age and gender of young children. Boys outperformed their female counterparts in sub-factors of playfulness such as physical spontaneity and sense of humor. Age caused significant difference in all sub-factors including physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, manifest joy and sense of humor. Likewise, social competence of young children showed discrepancy in ability of interpersonal adjustment and social participation. Second, the study examined correlations among social competence, temperament and playfulness. Interpersonal adjustment, a sub-variable of social competence, had positive correlation with activity and sociability, and negative correlation with shyness. Those variables are sub-variables all under temperament of young children. There was positive correlation between interpersonal adjustment and sub-variables of playfulness, such as physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, manifest joy and sense of humor. Popularity and leadership, a sub-variable of social competence, was positively correlated with physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, manifest joy and sense of humor, which are all sub-variables of playfulness. Positive correlation was shown between social participation, a sub-variable of social competence, and age. Social participation was also positively correlated with sub-variables of temperament such as activity and sociability, but negatively correlated with shyness. Lastly, positive correlation was shown between overall social competence and activity; social competence was negatively correlated with shyness but positively correlated with sub-variables of children’s playfulness, which are physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, manifest joy and sense of humor. cognitive spontaneity, which are sub-variables of playfulness, are Third, it is examined that sense of humor, physical spontaneity and cognitive spontaneity, which are sub-variables of playfulness, are variables that affect interpersonal adjustment, a sub-variable of social competence. Among sub-variables of social competence, activity, shyness, physical spontaneity, social spontaneity, and cognitive spontaneity have significant influence on popularity/leadership of young children. Furthermore, age, social spontaneity, and manifested joy are influential variables for social participation. Lastly, emotionality, shyness, physical spontaneity, cognitive spontaneity, and sense of humor are variables that have serious effects on overall social competence of young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.