본 연구는 2012년 사회과 개정교육과정의 경제교육에 관해 정리하고, 경제사회의 변동 가운데 향후 보완해야 할 사안을 제시하고자 한다. 2012개정교육과정에서 규정하는 경제교육의 목표는 ‘책임 있는 민주시민’의 육성이다. 경제과목이 지향하는 3가지 민주시민상은 ‘경제의 기본 원리와 이론 체계를 실제 생활과 관련지어 이해하는 사람, 현실의 경제문제를 사회 전체적인 맥락에서 합리적인 해결 기준과 방법을 모색하는 사람, 경제 환경의 변화를 이해하고 대응 방향을 탐색하는 사람’이다. 2012개정교육과정의 근간이 되는 2009개정교육과정의...
본 연구는 2012년 사회과 개정교육과정의 경제교육에 관해 정리하고, 경제사회의 변동 가운데 향후 보완해야 할 사안을 제시하고자 한다. 2012개정교육과정에서 규정하는 경제교육의 목표는 ‘책임 있는 민주시민’의 육성이다. 경제과목이 지향하는 3가지 민주시민상은 ‘경제의 기본 원리와 이론 체계를 실제 생활과 관련지어 이해하는 사람, 현실의 경제문제를 사회 전체적인 맥락에서 합리적인 해결 기준과 방법을 모색하는 사람, 경제 환경의 변화를 이해하고 대응 방향을 탐색하는 사람’이다. 2012개정교육과정의 근간이 되는 2009개정교육과정의 경제교육은 7차 교육과정보다 쉽고, 적용하기 쉬운 것으로 평가 받고 있으나 아직 학생들의 실생활에 적용하기에는 무리가 있고, 새로운 경제적 흐름을 반영했다고 하기는 역부족이다. 이에 본 연구는 앞서 경제적 성공을 이룬 미국과 일본, 그리고 교육 강국이라고 불리는 핀란드의 교육과정을 통해 한국의 경제교육과정을 살펴보았다. 한국 경제교육과정의 현실에 비추어 적용이 가능한 부분을 중심으로 제안한 방안은 다음과 같다. ① 교과 선택제와 집중 이수제에 따른 교과 선택 과정에서 발생하는 경제교육비중 감소를 해소해야만 한다. 이는 대학 입시 전형에 경제 과목에 대한 항목을 추가하는 방법을 통해 효과적으로 해소할 수 있다. ② 학생의 경험에서 시작되어 현실의 경제문제에 적용 가능 하도록 교과내용이 구성, 운영되어야 한다. 고등학교의 교과 내용을 수준에 맞게 재구성하거나 활동 중심의 교과운영, 수업에 필요한 자료의 지원이 필요하다.
본 연구는 2012년 사회과 개정교육과정의 경제교육에 관해 정리하고, 경제사회의 변동 가운데 향후 보완해야 할 사안을 제시하고자 한다. 2012개정교육과정에서 규정하는 경제교육의 목표는 ‘책임 있는 민주시민’의 육성이다. 경제과목이 지향하는 3가지 민주시민상은 ‘경제의 기본 원리와 이론 체계를 실제 생활과 관련지어 이해하는 사람, 현실의 경제문제를 사회 전체적인 맥락에서 합리적인 해결 기준과 방법을 모색하는 사람, 경제 환경의 변화를 이해하고 대응 방향을 탐색하는 사람’이다. 2012개정교육과정의 근간이 되는 2009개정교육과정의 경제교육은 7차 교육과정보다 쉽고, 적용하기 쉬운 것으로 평가 받고 있으나 아직 학생들의 실생활에 적용하기에는 무리가 있고, 새로운 경제적 흐름을 반영했다고 하기는 역부족이다. 이에 본 연구는 앞서 경제적 성공을 이룬 미국과 일본, 그리고 교육 강국이라고 불리는 핀란드의 교육과정을 통해 한국의 경제교육과정을 살펴보았다. 한국 경제교육과정의 현실에 비추어 적용이 가능한 부분을 중심으로 제안한 방안은 다음과 같다. ① 교과 선택제와 집중 이수제에 따른 교과 선택 과정에서 발생하는 경제교육비중 감소를 해소해야만 한다. 이는 대학 입시 전형에 경제 과목에 대한 항목을 추가하는 방법을 통해 효과적으로 해소할 수 있다. ② 학생의 경험에서 시작되어 현실의 경제문제에 적용 가능 하도록 교과내용이 구성, 운영되어야 한다. 고등학교의 교과 내용을 수준에 맞게 재구성하거나 활동 중심의 교과운영, 수업에 필요한 자료의 지원이 필요하다.
This research examines the 2012 Education Curriculum Revision of economic education and indicates the issues that need to be modified in accordance with the changes in economic environments. The purpose of the 2012 Economic Education Curriculum Revision is to nurture ‘dutiful democratic citizens’. t...
This research examines the 2012 Education Curriculum Revision of economic education and indicates the issues that need to be modified in accordance with the changes in economic environments. The purpose of the 2012 Economic Education Curriculum Revision is to nurture ‘dutiful democratic citizens’. this is meant as the people who are ‘understanding the basic theoretical rules of economy and to make a connection between the rules and actual life’, ‘comprehending problematic economic issues in the social context and finding solutions to overcome the issues’, and ‘understanding the constantly changing economic environment and preparing to the changes’. The 2009 Education Curriculum Revision, which is based on 2012 Education Curriculum Revision of economic education is considered as a progression from the 7th Educational Curriculum. but it is still inadequate to be applied in real life. Therefore, this research examines economic education of Japan, the United States, and Finland in order to suggest alternatives to Korean economic education system; because these countries are regarded to have high-level education systems by succeeding in economic development. In conclusion, there are four feasible and realistic suggestions in this study that reflect realities of the current state of Korean economic education system. First suggestion is to prevent the little importance of economic education. This problem has arisen during selection of education curriculum from The Concentrated Subject System and Curriculum Selection System. Second, education curriculum should be operated applicable to reality derived from students’ experiences. The final suggestion is to revise the curriculum at high schools. More activity-oriented curriculum and more support of class materials seem to be need.
This research examines the 2012 Education Curriculum Revision of economic education and indicates the issues that need to be modified in accordance with the changes in economic environments. The purpose of the 2012 Economic Education Curriculum Revision is to nurture ‘dutiful democratic citizens’. this is meant as the people who are ‘understanding the basic theoretical rules of economy and to make a connection between the rules and actual life’, ‘comprehending problematic economic issues in the social context and finding solutions to overcome the issues’, and ‘understanding the constantly changing economic environment and preparing to the changes’. The 2009 Education Curriculum Revision, which is based on 2012 Education Curriculum Revision of economic education is considered as a progression from the 7th Educational Curriculum. but it is still inadequate to be applied in real life. Therefore, this research examines economic education of Japan, the United States, and Finland in order to suggest alternatives to Korean economic education system; because these countries are regarded to have high-level education systems by succeeding in economic development. In conclusion, there are four feasible and realistic suggestions in this study that reflect realities of the current state of Korean economic education system. First suggestion is to prevent the little importance of economic education. This problem has arisen during selection of education curriculum from The Concentrated Subject System and Curriculum Selection System. Second, education curriculum should be operated applicable to reality derived from students’ experiences. The final suggestion is to revise the curriculum at high schools. More activity-oriented curriculum and more support of class materials seem to be need.
주제어
#중등경제교육 미국경제교육 일본경제교육 핀란드경제교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.