건축물 미술작품이란 연면적 1만 제곱미터 이상의 신·증축하는 일정 용도의 건축물은 일정비율에 해당하는 금액을 회화, 조각, 공예 등 미술작품설치에 사용하거나 직접설치 비용의 일정비율에 해당하는 금액을 출연하도록 한 제도이다. 이 제도로 인해 도시환경에 문화적 이미지를 부여하고 생활공간의 질적 수준을 제고 하고, 국민의 예술향유 기회를 확대 및 예술 작가들의 미술창작 기회 확대 등 문화예술진흥에 긍정적 기여를 하였다. 그러나 미술작품제도의 긍정적...
건축물 미술작품이란 연면적 1만 제곱미터 이상의 신·증축하는 일정 용도의 건축물은 일정비율에 해당하는 금액을 회화, 조각, 공예 등 미술작품설치에 사용하거나 직접설치 비용의 일정비율에 해당하는 금액을 출연하도록 한 제도이다. 이 제도로 인해 도시환경에 문화적 이미지를 부여하고 생활공간의 질적 수준을 제고 하고, 국민의 예술향유 기회를 확대 및 예술 작가들의 미술창작 기회 확대 등 문화예술진흥에 긍정적 기여를 하였다. 그러나 미술작품제도의 긍정적 측면이 있는 반면 부정적 측면도 꾸준히 제기 되었다. 본 연구에서는 건축물 미술작품의 문제점을 보완하고 새로운 대안으로 주거 공간의 공간스토리텔링을 연구하였다. 먼저 문헌연구를 통하여 건축물 미술작품의 신규 평가요인인 공간스토리텔링 세부요인을 도출하고, 조형성, 환경성, 사회성, 공간스토리텔링 요인이 주거공간 호감도에 미치는 영향과 주거공간 호감도가 구매의사에 미치는 영향 관계를 알아보았다. 주거 공간의 공간스토리텔링을 적용한 국내 첫 사례인 '일산 식사지구 위시티(Wi-City)' 거주민을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 스토리텔링은 최근 문학 뿐 아니라 산업, 일상, 디자인, 정보통신 영역 등 사회 전반에 걸쳐 활용 되고 있다. 정보통신의 발달로 매체가 변화하고 있으며 이성보다는 감성이 중요시 되는 사회 분위기에서 이야기의 중요성이 강조되고 있다. 본 연구를 통해 공간스토리텔링의 도입과 효과성을 검증하고 건축물 미술작품의 발전적 방향성에 대한 제안을 제시하고자 한다.
건축물 미술작품이란 연면적 1만 제곱미터 이상의 신·증축하는 일정 용도의 건축물은 일정비율에 해당하는 금액을 회화, 조각, 공예 등 미술작품설치에 사용하거나 직접설치 비용의 일정비율에 해당하는 금액을 출연하도록 한 제도이다. 이 제도로 인해 도시환경에 문화적 이미지를 부여하고 생활공간의 질적 수준을 제고 하고, 국민의 예술향유 기회를 확대 및 예술 작가들의 미술창작 기회 확대 등 문화예술진흥에 긍정적 기여를 하였다. 그러나 미술작품제도의 긍정적 측면이 있는 반면 부정적 측면도 꾸준히 제기 되었다. 본 연구에서는 건축물 미술작품의 문제점을 보완하고 새로운 대안으로 주거 공간의 공간스토리텔링을 연구하였다. 먼저 문헌연구를 통하여 건축물 미술작품의 신규 평가요인인 공간스토리텔링 세부요인을 도출하고, 조형성, 환경성, 사회성, 공간스토리텔링 요인이 주거공간 호감도에 미치는 영향과 주거공간 호감도가 구매의사에 미치는 영향 관계를 알아보았다. 주거 공간의 공간스토리텔링을 적용한 국내 첫 사례인 '일산 식사지구 위시티(Wi-City)' 거주민을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 스토리텔링은 최근 문학 뿐 아니라 산업, 일상, 디자인, 정보통신 영역 등 사회 전반에 걸쳐 활용 되고 있다. 정보통신의 발달로 매체가 변화하고 있으며 이성보다는 감성이 중요시 되는 사회 분위기에서 이야기의 중요성이 강조되고 있다. 본 연구를 통해 공간스토리텔링의 도입과 효과성을 검증하고 건축물 미술작품의 발전적 방향성에 대한 제안을 제시하고자 한다.
The building artwork is based on the system in which a newly built or extended building used for certain purposes with gross floor area of more than 10,000 square meters should use a certain percentage of money for installation of artwork such as paintings, sculptures, and crafts or should contribut...
The building artwork is based on the system in which a newly built or extended building used for certain purposes with gross floor area of more than 10,000 square meters should use a certain percentage of money for installation of artwork such as paintings, sculptures, and crafts or should contribute money corresponding to a certain percentage of direct installation costs. This system has made positive contribution to culture and art promotion such as giving cultural images to the urban environment, raising the level of quality of living space, expanding the opportunity for the people to enjoy art, and expanding the artists’ opportunity to create art. But while there are the positive aspects to the artwork system, the negative aspects have also been raised steadily. This study suggested compensate the defects of the building artwork system and to present the space storytelling of the residential space as new alternatives. The effects of applying the space storytelling to building artwork through the differentiation of artwork within the residential space on the facilities affinity and the purchase intention are examined. The storytelling has recently been utilized not only in literature but also in overall fields in society such as industry, daily life, designs, and information and communications. In the social environment in which media have been changing due to the development of information and communications and more importance is attached to sentiments than to reason, the importance of storytelling is being emphasized.
The building artwork is based on the system in which a newly built or extended building used for certain purposes with gross floor area of more than 10,000 square meters should use a certain percentage of money for installation of artwork such as paintings, sculptures, and crafts or should contribute money corresponding to a certain percentage of direct installation costs. This system has made positive contribution to culture and art promotion such as giving cultural images to the urban environment, raising the level of quality of living space, expanding the opportunity for the people to enjoy art, and expanding the artists’ opportunity to create art. But while there are the positive aspects to the artwork system, the negative aspects have also been raised steadily. This study suggested compensate the defects of the building artwork system and to present the space storytelling of the residential space as new alternatives. The effects of applying the space storytelling to building artwork through the differentiation of artwork within the residential space on the facilities affinity and the purchase intention are examined. The storytelling has recently been utilized not only in literature but also in overall fields in society such as industry, daily life, designs, and information and communications. In the social environment in which media have been changing due to the development of information and communications and more importance is attached to sentiments than to reason, the importance of storytelling is being emphasized.
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