본 연구의 목적은 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후, 프로그램의 적용효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램은 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 목적 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 내용은 어떻게 구성할 것인가? 1-3. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 조직할 것인가? 1-4. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 각각의 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 수행되었다. 연구문제 1 에서는 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램을 개발하였다. 자연친화적 통합예술교육 프로그램을 개발하기 위해서 자연친화교육 및 통합예술교육에 대한 현직 교사의 인식을 알아보았고, 문헌고찰 및 선행연구를 통해 자연친화적 통합예술교육프로그램개발에 필요한 핵심요소를 추출·반영하여 개발하였다. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램은 ‘자연친화적 통합 예술표현 능력을 가진 창의적 유아 양성’을 목적으로 다음의 여섯 가지 목표를 선정하였다. 첫째, 자연의 예술적 요소에 대한 탐색 능력을 증진시킨다. 둘째, 자연의 예술적 요소에 근거한 감상 능력을 증진시킨다. 셋째, 자연의 아름다움에 대한 예술적 ...
본 연구의 목적은 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후, 프로그램의 적용효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램은 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 목적 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 내용은 어떻게 구성할 것인가? 1-3. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 조직할 것인가? 1-4. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 각각의 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 수행되었다. 연구문제 1 에서는 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램을 개발하였다. 자연친화적 통합예술교육 프로그램을 개발하기 위해서 자연친화교육 및 통합예술교육에 대한 현직 교사의 인식을 알아보았고, 문헌고찰 및 선행연구를 통해 자연친화적 통합예술교육프로그램개발에 필요한 핵심요소를 추출·반영하여 개발하였다. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램은 ‘자연친화적 통합 예술표현 능력을 가진 창의적 유아 양성’을 목적으로 다음의 여섯 가지 목표를 선정하였다. 첫째, 자연의 예술적 요소에 대한 탐색 능력을 증진시킨다. 둘째, 자연의 예술적 요소에 근거한 감상 능력을 증진시킨다. 셋째, 자연의 아름다움에 대한 예술적 표현 능력을 증진시킨다. 넷째, 예술영역간의 통합적 표현능력을 증진시킨다. 다섯째, 자연에서의 예술적 경험을 통하여 창의성을 함양한다. 다섯째, 자연과의 교감으로 자연친화적 태도를 증진시킨다. 프로그램의 교육내용은 생명존중, 동·식물 애호, 자연환경 선호, 예술적 요소 이해, 예술표현, 예술통합과 이에 따른 17개의 세부내용이 선정되었다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습원리, 교수-학습단계, 교수전략으로 구분하여 제시하였다. 교수-학습원리는 경험의 원리, 자발성의 원리, 통합의 원리, 다양성위 원리, 집단역동성의 원리이다. 교수-학습과정은 자연과 친해지기, 자연과 교감하기, 자연경험을 예술로 표현하기, 통합예술로 표현하기의 네 단계이다. 교수전략은 직·간접적 경험 제공하기, 환경 변화시키기, 발문하기, 모델링하기, 다양한 매체 활용하기, 다양한 표현격려하기, 언어적 표상 유도하기, 활동인원 조정하기, 예술쟝르 간 통합 격려하기이다. 프로그램 평가는 진단평가, 형성평가, 총괄평가로 구분하고, 비형식적 방법과 형식적 방법을 적절히 활용하도록 구성하였다. 다음으로 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 서울시 관악구에 위치한 H유치원에 재원하고 있는 만 5세 유아 52명(실험집단 25명, 비교집단 27명)을 대상으로 2012년 4월부터 7월까지 총 14주간 연구를 수행하였다. 먼저 프로그램이 유아의 창의성과 자연친화적 태도에 미치는 효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 전과 후에 창의성과 자연친화적 태도에 대한 검사를 실시하였으며, 검사결과는 SPSS 15.0 Window용 프로그램을 이용하여 공변량 분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였다. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 적용효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램을 실시한 실험집단의 창의성에 대한 사후검사 평균은 비교집단에 비해 매우 높았으며, 집단 간의 점수 차이에도 통계적으로 매우 유의미한 것으로 나타났다. 이를 하위 검사영역별로 살펴보면, 유창성, 융통성, 독창성, 상상력의 모든 영역에서 유의미한 차이가 나타났다. 따라서 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아의 창의성을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램을 적용함에 따라 프로그램을 실시한 실험집단의 자연친화적 태도에 대한 사후검사 평균은 비교집단에 비해 매우 높았으며, 집단 간의 점수 차이에도 통계적으로 매우 유의미한 것으로 나타났다. 이를 하위 검사영역별로 살펴보면, 동·식물에 대한 애호와 관심, 생명에 대한 존중의식, 인공적인 환경보다 자연환경에 대한 선호, 자연에 대한 예술적 감수성의 모든 영역에서 유의미한 차이가 나타났다. 따라서 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아의 자연친화적 태도를 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 결론적으로 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 교육현장적용결과, 본 프로그램은 만5세 유아의 창의성과 자연친화적 태도 증진에 긍정적 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이는 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아교육현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며 기존에 이루어졌던 자연과 연계한 예술교육 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해주고 있다.
본 연구의 목적은 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후, 프로그램의 적용효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램은 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 목적 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 내용은 어떻게 구성할 것인가? 1-3. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 조직할 것인가? 1-4. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 각각의 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 수행되었다. 연구문제 1 에서는 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램을 개발하였다. 자연친화적 통합예술교육 프로그램을 개발하기 위해서 자연친화교육 및 통합예술교육에 대한 현직 교사의 인식을 알아보았고, 문헌고찰 및 선행연구를 통해 자연친화적 통합예술교육프로그램개발에 필요한 핵심요소를 추출·반영하여 개발하였다. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램은 ‘자연친화적 통합 예술표현 능력을 가진 창의적 유아 양성’을 목적으로 다음의 여섯 가지 목표를 선정하였다. 첫째, 자연의 예술적 요소에 대한 탐색 능력을 증진시킨다. 둘째, 자연의 예술적 요소에 근거한 감상 능력을 증진시킨다. 셋째, 자연의 아름다움에 대한 예술적 표현 능력을 증진시킨다. 넷째, 예술영역간의 통합적 표현능력을 증진시킨다. 다섯째, 자연에서의 예술적 경험을 통하여 창의성을 함양한다. 다섯째, 자연과의 교감으로 자연친화적 태도를 증진시킨다. 프로그램의 교육내용은 생명존중, 동·식물 애호, 자연환경 선호, 예술적 요소 이해, 예술표현, 예술통합과 이에 따른 17개의 세부내용이 선정되었다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습원리, 교수-학습단계, 교수전략으로 구분하여 제시하였다. 교수-학습원리는 경험의 원리, 자발성의 원리, 통합의 원리, 다양성위 원리, 집단역동성의 원리이다. 교수-학습과정은 자연과 친해지기, 자연과 교감하기, 자연경험을 예술로 표현하기, 통합예술로 표현하기의 네 단계이다. 교수전략은 직·간접적 경험 제공하기, 환경 변화시키기, 발문하기, 모델링하기, 다양한 매체 활용하기, 다양한 표현격려하기, 언어적 표상 유도하기, 활동인원 조정하기, 예술쟝르 간 통합 격려하기이다. 프로그램 평가는 진단평가, 형성평가, 총괄평가로 구분하고, 비형식적 방법과 형식적 방법을 적절히 활용하도록 구성하였다. 다음으로 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 서울시 관악구에 위치한 H유치원에 재원하고 있는 만 5세 유아 52명(실험집단 25명, 비교집단 27명)을 대상으로 2012년 4월부터 7월까지 총 14주간 연구를 수행하였다. 먼저 프로그램이 유아의 창의성과 자연친화적 태도에 미치는 효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 전과 후에 창의성과 자연친화적 태도에 대한 검사를 실시하였으며, 검사결과는 SPSS 15.0 Window용 프로그램을 이용하여 공변량 분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였다. 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 적용효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램을 실시한 실험집단의 창의성에 대한 사후검사 평균은 비교집단에 비해 매우 높았으며, 집단 간의 점수 차이에도 통계적으로 매우 유의미한 것으로 나타났다. 이를 하위 검사영역별로 살펴보면, 유창성, 융통성, 독창성, 상상력의 모든 영역에서 유의미한 차이가 나타났다. 따라서 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아의 창의성을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램을 적용함에 따라 프로그램을 실시한 실험집단의 자연친화적 태도에 대한 사후검사 평균은 비교집단에 비해 매우 높았으며, 집단 간의 점수 차이에도 통계적으로 매우 유의미한 것으로 나타났다. 이를 하위 검사영역별로 살펴보면, 동·식물에 대한 애호와 관심, 생명에 대한 존중의식, 인공적인 환경보다 자연환경에 대한 선호, 자연에 대한 예술적 감수성의 모든 영역에서 유의미한 차이가 나타났다. 따라서 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아의 자연친화적 태도를 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 결론적으로 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램의 교육현장적용결과, 본 프로그램은 만5세 유아의 창의성과 자연친화적 태도 증진에 긍정적 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이는 자연친화를 통한 유아 통합예술교육 프로그램이 유아교육현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며 기존에 이루어졌던 자연과 연계한 예술교육 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해주고 있다.
The purpose of this study was to develop a Integrated Young Children’s Arts Program through Nature-friendly Activities and to analyze the effects of this program after applying it to five-year-old children. I designed the program and examined its effects on the children. The research questions o...
The purpose of this study was to develop a Integrated Young Children’s Arts Program through Nature-friendly Activities and to analyze the effects of this program after applying it to five-year-old children. I designed the program and examined its effects on the children. The research questions of this study were as follows: What is Young Children’ Integrated Arts Program through Nature- friendly Activities? 1-1. What is the goal and the objectives of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities ? 1-2. What are the educational contents of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? 1-3. What are the teaching and learning methods of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? 1-4. What are the evaluation methods of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? 2. What were the effects of the application of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? 2-1. What were the effects of children’s creativity of the application of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? 2-2. What were the effects of children’s nature-friendly attitudes of the application of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? This study was conducted following these procedures. First of all, I reviewed literature related to nature-friendly education and integrated arts education. I then investigated inservice teachers’ difficulties and needs of integrated arts education through nature-friendly activities. After analyzing the results of literature reviews and survey, I picked key elements which form the basis of the young children’s integrated arts through nature-friendly activities. The goal of this program is to educate creative children with nature-friendly and artistic expressive ability. According to this aim, six objectives of this program are selected: First, to facilitate exploration of nature with artistic elements in nature. Second, to increase children’s ability to appreciate nature with artistic elements in nature. Third, to improve children’s artistic expressive ability of beauty in nature. Forth, to facilitate integrated expressive ability in arts such as art, music, dance, and play. Fifth, to develop creativity though artistic experiences in nature. Sixth, to improve children’s nature-friendly attitudes by communing with nature. This program consist of 6 areas; life respect, protection of animals and plants, comprehension of artistic elements, artistic expression, and artistic integration. I chose seventeen substances based on these six areas. The teaching-learning method of this program consists of teaching-learning principle, teaching-learning process, and teaching strategy. The teaching-learning principles are experience, spontaneousness, integration, diversity, and group-dynamics. The teaching-learning process consists of four steps: to become intimate with nature, to commune with nature, to express natural experiences into art, and to express those experiences into integrated art. The teaching strategies of this program are providing direct and indirect experiences, changing environments, asking questions, modeling, using various educational media, encouraging different kinds of expression, and leading language representation. controling the size of activity group, encouraging with integrating with all kinds of artistic genres. This program is evaluated in three stages; diagnostic evaluation, formative evaluation, summative evaluation. Both informal and formal methods were used for the evaluation. The participants were fifty two 5-year-old children at ‘H’ kindergarten in Gwanak-gu Seoul, divided into an experimental group of 25 children and a comparative group of 27 children. The children of experimental group participated in the program for 14 weeks from April to July in 2013. I implemented the pre-tests and post-tests of children’s creativity and nature-friendly attitudes. Data were analyzed using ANCOVA. Results were belows: First, the experimental group’s post-test scores of creativity were much higher than comparative group’s. There is a significant statistical difference between two groups. Examining closely in detail, there are also statistical differences in all sub areas; fluency, flexibility, originality, imagination. These result indicated that this program was effective for improving young children's creativity. Second, the medium of the experimental group’s post-test about natural friendly attitude were much higher than comparative group’s. There is a significant statistical difference between two groups. Examining closely in detail, there are also statistical differences in all sub areas; love and interests of animals and plants, respect for life, preference for natural environment rather than artificial one, artistic sensibility on nature. These result indicated that this program was effective for improving young children's natural friendly attitude. I reached the conclusion that this program affected children to improve their creativity and nature-friendly attitudes. These results further imply that this program is distinguished from other programs and is valuable to adapt young children in the educational fields as well.
The purpose of this study was to develop a Integrated Young Children’s Arts Program through Nature-friendly Activities and to analyze the effects of this program after applying it to five-year-old children. I designed the program and examined its effects on the children. The research questions of this study were as follows: What is Young Children’ Integrated Arts Program through Nature- friendly Activities? 1-1. What is the goal and the objectives of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities ? 1-2. What are the educational contents of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? 1-3. What are the teaching and learning methods of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? 1-4. What are the evaluation methods of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? 2. What were the effects of the application of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? 2-1. What were the effects of children’s creativity of the application of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? 2-2. What were the effects of children’s nature-friendly attitudes of the application of Young Children’s Integrated Arts Program through Nature-friendly Activities? This study was conducted following these procedures. First of all, I reviewed literature related to nature-friendly education and integrated arts education. I then investigated inservice teachers’ difficulties and needs of integrated arts education through nature-friendly activities. After analyzing the results of literature reviews and survey, I picked key elements which form the basis of the young children’s integrated arts through nature-friendly activities. The goal of this program is to educate creative children with nature-friendly and artistic expressive ability. According to this aim, six objectives of this program are selected: First, to facilitate exploration of nature with artistic elements in nature. Second, to increase children’s ability to appreciate nature with artistic elements in nature. Third, to improve children’s artistic expressive ability of beauty in nature. Forth, to facilitate integrated expressive ability in arts such as art, music, dance, and play. Fifth, to develop creativity though artistic experiences in nature. Sixth, to improve children’s nature-friendly attitudes by communing with nature. This program consist of 6 areas; life respect, protection of animals and plants, comprehension of artistic elements, artistic expression, and artistic integration. I chose seventeen substances based on these six areas. The teaching-learning method of this program consists of teaching-learning principle, teaching-learning process, and teaching strategy. The teaching-learning principles are experience, spontaneousness, integration, diversity, and group-dynamics. The teaching-learning process consists of four steps: to become intimate with nature, to commune with nature, to express natural experiences into art, and to express those experiences into integrated art. The teaching strategies of this program are providing direct and indirect experiences, changing environments, asking questions, modeling, using various educational media, encouraging different kinds of expression, and leading language representation. controling the size of activity group, encouraging with integrating with all kinds of artistic genres. This program is evaluated in three stages; diagnostic evaluation, formative evaluation, summative evaluation. Both informal and formal methods were used for the evaluation. The participants were fifty two 5-year-old children at ‘H’ kindergarten in Gwanak-gu Seoul, divided into an experimental group of 25 children and a comparative group of 27 children. The children of experimental group participated in the program for 14 weeks from April to July in 2013. I implemented the pre-tests and post-tests of children’s creativity and nature-friendly attitudes. Data were analyzed using ANCOVA. Results were belows: First, the experimental group’s post-test scores of creativity were much higher than comparative group’s. There is a significant statistical difference between two groups. Examining closely in detail, there are also statistical differences in all sub areas; fluency, flexibility, originality, imagination. These result indicated that this program was effective for improving young children's creativity. Second, the medium of the experimental group’s post-test about natural friendly attitude were much higher than comparative group’s. There is a significant statistical difference between two groups. Examining closely in detail, there are also statistical differences in all sub areas; love and interests of animals and plants, respect for life, preference for natural environment rather than artificial one, artistic sensibility on nature. These result indicated that this program was effective for improving young children's natural friendly attitude. I reached the conclusion that this program affected children to improve their creativity and nature-friendly attitudes. These results further imply that this program is distinguished from other programs and is valuable to adapt young children in the educational fields as well.
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