최근 문화가 개개인의 삶 속에서 중요한 의미를 지님에 따라 문화를 이용한 교육을 통해 창의적인 인재를 육성하는 것이 국가적인 차원의 목표로 삼을 만큼 그 중요성이 절실해졌으며 이와 더불어 여러 분야의 경계가 허물어지면서 학습자 간의 공감, 소통 융합 및 감정조절 능력에 대한 개발이 중요한 가치를 낳을 것이라 기대되고 있다. 이에 본 연구에서는 유아를 대상으로 한 구성주의 기반 문화예술활동 프로그램을 개발하고 이를 적용하여 유아들의 감성지능 유의미한 변화가 있었는지 그 효과성을 알아보고자 하였다. 먼저 연구방법으로는 구성주의 학습원칙 및 문화예술 교육의 개발방향과 국가적 수준인 누리과정의 예술경험 영역을 살펴보고 이를 반영하여 유아 문화예술교육의 설계원칙을 설정하였다. 이 설계원칙을 바탕으로 총 9차시의 프로그램을 개발하였고 이를 S시 소재의 어린이집 만 5세 유아 15명에게 적용한 뒤 감성지능과 관련된 효과성 분석을 실시하였다. 감성지능의 효과성을 분석하는 도구로는 이병래(1998)가 제시한 감성지능 모형을 사용하였다. 그 결과 문화예술 활동을 기반으로 한 수업은 유아들의 감성지능 전체에 긍정적인 효과를 준 것으로 나타났으며 자기인식·표현능력, ...
최근 문화가 개개인의 삶 속에서 중요한 의미를 지님에 따라 문화를 이용한 교육을 통해 창의적인 인재를 육성하는 것이 국가적인 차원의 목표로 삼을 만큼 그 중요성이 절실해졌으며 이와 더불어 여러 분야의 경계가 허물어지면서 학습자 간의 공감, 소통 융합 및 감정조절 능력에 대한 개발이 중요한 가치를 낳을 것이라 기대되고 있다. 이에 본 연구에서는 유아를 대상으로 한 구성주의 기반 문화예술활동 프로그램을 개발하고 이를 적용하여 유아들의 감성지능 유의미한 변화가 있었는지 그 효과성을 알아보고자 하였다. 먼저 연구방법으로는 구성주의 학습원칙 및 문화예술 교육의 개발방향과 국가적 수준인 누리과정의 예술경험 영역을 살펴보고 이를 반영하여 유아 문화예술교육의 설계원칙을 설정하였다. 이 설계원칙을 바탕으로 총 9차시의 프로그램을 개발하였고 이를 S시 소재의 어린이집 만 5세 유아 15명에게 적용한 뒤 감성지능과 관련된 효과성 분석을 실시하였다. 감성지능의 효과성을 분석하는 도구로는 이병래(1998)가 제시한 감성지능 모형을 사용하였다. 그 결과 문화예술 활동을 기반으로 한 수업은 유아들의 감성지능 전체에 긍정적인 효과를 준 것으로 나타났으며 자기인식·표현능력, 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절·대인관계능력 등에 하위 구성요소에도 유의미한 결과가 있음을 볼 수 있었다. 문화예술활동을 통한 수업을 통해 이루어진 자발적 참여, 실생활과의 연계, 교육과정의 통합, 성찰과 관련된 활동들이 학습자 개인과 학습자 간의 자기인식 표현 및 타인을 인식하고 조절하며 나아가 대인관계 능력에 효과를 준 것을 알 수 있었으며 활동을 수행하는 과정에서 활동에 대한 흥미와 자신감, 자기표현 능력이 향상되는 모습을 확인할 수 있었다. 유아의 문화예술활동 기반 활동이 잘 실현될 수 있으며 유아의 감성지능을 향상시키기 위해서는 유아 개인, 교사, 학부모, 유아를 둘러싼 사회의 다각적인 접근이 필요하다. 유아가 경험한 실제 생활과 연계된 활동이 통합적으로 이루어져야 하며 이와 더불어 유아들에게 이를 안내하는 교사의 인식 변화가 함께 이루어져야 하겠으며 이를 국가적 차원에서 유아 문화예술과 관련된 교사 양성의 노력이 필요하겠다.
최근 문화가 개개인의 삶 속에서 중요한 의미를 지님에 따라 문화를 이용한 교육을 통해 창의적인 인재를 육성하는 것이 국가적인 차원의 목표로 삼을 만큼 그 중요성이 절실해졌으며 이와 더불어 여러 분야의 경계가 허물어지면서 학습자 간의 공감, 소통 융합 및 감정조절 능력에 대한 개발이 중요한 가치를 낳을 것이라 기대되고 있다. 이에 본 연구에서는 유아를 대상으로 한 구성주의 기반 문화예술활동 프로그램을 개발하고 이를 적용하여 유아들의 감성지능 유의미한 변화가 있었는지 그 효과성을 알아보고자 하였다. 먼저 연구방법으로는 구성주의 학습원칙 및 문화예술 교육의 개발방향과 국가적 수준인 누리과정의 예술경험 영역을 살펴보고 이를 반영하여 유아 문화예술교육의 설계원칙을 설정하였다. 이 설계원칙을 바탕으로 총 9차시의 프로그램을 개발하였고 이를 S시 소재의 어린이집 만 5세 유아 15명에게 적용한 뒤 감성지능과 관련된 효과성 분석을 실시하였다. 감성지능의 효과성을 분석하는 도구로는 이병래(1998)가 제시한 감성지능 모형을 사용하였다. 그 결과 문화예술 활동을 기반으로 한 수업은 유아들의 감성지능 전체에 긍정적인 효과를 준 것으로 나타났으며 자기인식·표현능력, 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절·대인관계능력 등에 하위 구성요소에도 유의미한 결과가 있음을 볼 수 있었다. 문화예술활동을 통한 수업을 통해 이루어진 자발적 참여, 실생활과의 연계, 교육과정의 통합, 성찰과 관련된 활동들이 학습자 개인과 학습자 간의 자기인식 표현 및 타인을 인식하고 조절하며 나아가 대인관계 능력에 효과를 준 것을 알 수 있었으며 활동을 수행하는 과정에서 활동에 대한 흥미와 자신감, 자기표현 능력이 향상되는 모습을 확인할 수 있었다. 유아의 문화예술활동 기반 활동이 잘 실현될 수 있으며 유아의 감성지능을 향상시키기 위해서는 유아 개인, 교사, 학부모, 유아를 둘러싼 사회의 다각적인 접근이 필요하다. 유아가 경험한 실제 생활과 연계된 활동이 통합적으로 이루어져야 하며 이와 더불어 유아들에게 이를 안내하는 교사의 인식 변화가 함께 이루어져야 하겠으며 이를 국가적 차원에서 유아 문화예술과 관련된 교사 양성의 노력이 필요하겠다.
The purpose of this study is to investigate the influence of work-family conflict and group cohesiveness on organizational effectiveness(job satisfaction, organizational commitment, turnover intention) according to the level of the perceived organizational support(Affective, instrumental) among casi...
The purpose of this study is to investigate the influence of work-family conflict and group cohesiveness on organizational effectiveness(job satisfaction, organizational commitment, turnover intention) according to the level of the perceived organizational support(Affective, instrumental) among casino employees. After reviewing literatures, this study has established 5 hypotheses with relevant theoretical background. The examination in this study was carried out among casino employees at Seven Luck Casino in Seoul. A total of 203 surveys were collected and used for analysis. First, this study conducted frequent analysis in order to identify the characteristics of the sample. Second, for dimensionality assessment construct validity and reliability, an EFA(Exploratory Factor Analysis) and Cronbach’s Alpha test were conducted. Third, the convergent validity and discriminant validity were tested through the CFA(Confirmatory Factor Analysis) and correlation analysis. Last, the hypotheses were verified using SEM(Structural Equation Model) analysis. The goodness-of-fit index of the study model(X²=798.995, d.f=287, p=.000, GFI=.868, AGFI=.816, RMR=.047, CFI=.897, NFI=.870) accorded well with the criterion. The verified results of this study are as follows. First, the casino employees’ perceived organizational support had a negative impact on work-family conflict in both affective and instrumental aspects, however, only affective perception had a significant positive effect on group cohesiveness. Second, work-family conflict had no significant impact on group cohesiveness while job satisfaction and turnover intention factors from organizational effectiveness had both negative and positive significant impact respectively. Third, group cohesiveness had a significant effect on all factors(job satisfaction, turnover intention and organizational commitment) of organizational effectiveness. Therefore, when referring to the study results it can be said that if the casino companies work on increasing welfare in affective and instrumental aspects and improving work environment as well as managing employees’ work-family conflicts, the degree of organizational cohesiveness among employees will be increased along with organizational commitment and job satisfaction. In addition, the results of this study emphasized the importance of human resource management among employees in order to prevent the turnover intention of the professionals.
The purpose of this study is to investigate the influence of work-family conflict and group cohesiveness on organizational effectiveness(job satisfaction, organizational commitment, turnover intention) according to the level of the perceived organizational support(Affective, instrumental) among casino employees. After reviewing literatures, this study has established 5 hypotheses with relevant theoretical background. The examination in this study was carried out among casino employees at Seven Luck Casino in Seoul. A total of 203 surveys were collected and used for analysis. First, this study conducted frequent analysis in order to identify the characteristics of the sample. Second, for dimensionality assessment construct validity and reliability, an EFA(Exploratory Factor Analysis) and Cronbach’s Alpha test were conducted. Third, the convergent validity and discriminant validity were tested through the CFA(Confirmatory Factor Analysis) and correlation analysis. Last, the hypotheses were verified using SEM(Structural Equation Model) analysis. The goodness-of-fit index of the study model(X²=798.995, d.f=287, p=.000, GFI=.868, AGFI=.816, RMR=.047, CFI=.897, NFI=.870) accorded well with the criterion. The verified results of this study are as follows. First, the casino employees’ perceived organizational support had a negative impact on work-family conflict in both affective and instrumental aspects, however, only affective perception had a significant positive effect on group cohesiveness. Second, work-family conflict had no significant impact on group cohesiveness while job satisfaction and turnover intention factors from organizational effectiveness had both negative and positive significant impact respectively. Third, group cohesiveness had a significant effect on all factors(job satisfaction, turnover intention and organizational commitment) of organizational effectiveness. Therefore, when referring to the study results it can be said that if the casino companies work on increasing welfare in affective and instrumental aspects and improving work environment as well as managing employees’ work-family conflicts, the degree of organizational cohesiveness among employees will be increased along with organizational commitment and job satisfaction. In addition, the results of this study emphasized the importance of human resource management among employees in order to prevent the turnover intention of the professionals.
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