Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램이 초등학생의 진로성숙도에 미치는 효과 The Effects of Career Education Program Based on the Theory of Holland, on Elementary School Students' Career Maturity원문보기
이 연구의 목적은 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램이 초등학생의 진로성숙도에 미치는 효과를 검증하는데 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 ‘Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램에 참여한 실험집단 학생들은 비교집단에 비하여 진로성숙도에 유의미한 향상이 있을 것이다’라는 가설과 ‘Holland 이론에 기초한 진로교육 프로그램을 적용하기 전보다 적용한 후의 실험집단 학생들은 진로성숙도에 유의미 한 향상이 있을 것이다’라는 가설을 설정하고, 이를 검증하기 위하여 인천광역시 계양구 소재의 H초등학교 6학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 실험집단에는 연구자가 구안한 총 12차시의 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 2013년 3월 5주부터 5월 1주까지 약 6주간에 걸쳐 적용하였으며, 비교집단에는 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용하지 않았다. 실험설계는 사전-사후 통제집단 설계법이며, 이 방법을 이용하여 적용후의 효과를 분석하였다. 진로성숙도에 대한 사전검사를 실시한 결과, 두 집단 간에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 두 집단의 동질성을 확인하였다. 실험집단에는 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용한 후, 그 효과를 검증하기 위하여 사후검사를 실시하였다. 검사 결과는 ...
이 연구의 목적은 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램이 초등학생의 진로성숙도에 미치는 효과를 검증하는데 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 ‘Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램에 참여한 실험집단 학생들은 비교집단에 비하여 진로성숙도에 유의미한 향상이 있을 것이다’라는 가설과 ‘Holland 이론에 기초한 진로교육 프로그램을 적용하기 전보다 적용한 후의 실험집단 학생들은 진로성숙도에 유의미 한 향상이 있을 것이다’라는 가설을 설정하고, 이를 검증하기 위하여 인천광역시 계양구 소재의 H초등학교 6학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 실험집단에는 연구자가 구안한 총 12차시의 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 2013년 3월 5주부터 5월 1주까지 약 6주간에 걸쳐 적용하였으며, 비교집단에는 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용하지 않았다. 실험설계는 사전-사후 통제집단 설계법이며, 이 방법을 이용하여 적용후의 효과를 분석하였다. 진로성숙도에 대한 사전검사를 실시한 결과, 두 집단 간에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 두 집단의 동질성을 확인하였다. 실험집단에는 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용한 후, 그 효과를 검증하기 위하여 사후검사를 실시하였다. 검사 결과는 SPSS 19.0 통계 프로그램을 이용하여 t-검정을 실시하였으며, 유의수준은 .05로 설정하였다. 이 연구를 통하여 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 진로성숙도 점수를 비교 검증한 결과, 진로성숙도 전체 및 3개의 하위영역인 자아인식, 학업․직업탐색, 진로계획 영역이 모두 1% 수준에서 통계적으로 유의차가 있었다. 따라서 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용한 수업은 진로성숙도 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 할 수 있다. 둘째, Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용한 실험집단의 사전-사후 진로성숙도 점수를 검증한 결과, 진로성숙도 전체 및 자아인식, 학업․직업탐색, 진로계획 영역이 모두 5 % 수준에서 통계적으로 유의차가 있었다. 따라서 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램은 실험집단의 진로성숙도 향상에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이 연구의 결과를 토대로 후속되어져야 할 연구 과제를 위하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 이 연구는 초등학교 6학년을 대상으로 실시하였는데 다른 학년 학생들의 진로성숙도 향상을 위한 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램에 대한 후속연구가 이어져야 한다. 둘째, 초등학생의 진로성숙도 향상을 위하여 다양한 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램의 개발 및 연구가 필요하다. 마지막으로 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램의 효과가 검증되었으므로 이러한 진로교육 프로그램을 널리 보급하기 위한 노력이 필요하다. 주요어 : Holland 이론, 진로성숙도, 진로교육, 초등학생
이 연구의 목적은 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램이 초등학생의 진로성숙도에 미치는 효과를 검증하는데 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 ‘Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램에 참여한 실험집단 학생들은 비교집단에 비하여 진로성숙도에 유의미한 향상이 있을 것이다’라는 가설과 ‘Holland 이론에 기초한 진로교육 프로그램을 적용하기 전보다 적용한 후의 실험집단 학생들은 진로성숙도에 유의미 한 향상이 있을 것이다’라는 가설을 설정하고, 이를 검증하기 위하여 인천광역시 계양구 소재의 H초등학교 6학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 실험집단에는 연구자가 구안한 총 12차시의 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 2013년 3월 5주부터 5월 1주까지 약 6주간에 걸쳐 적용하였으며, 비교집단에는 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용하지 않았다. 실험설계는 사전-사후 통제집단 설계법이며, 이 방법을 이용하여 적용후의 효과를 분석하였다. 진로성숙도에 대한 사전검사를 실시한 결과, 두 집단 간에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 두 집단의 동질성을 확인하였다. 실험집단에는 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용한 후, 그 효과를 검증하기 위하여 사후검사를 실시하였다. 검사 결과는 SPSS 19.0 통계 프로그램을 이용하여 t-검정을 실시하였으며, 유의수준은 .05로 설정하였다. 이 연구를 통하여 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 진로성숙도 점수를 비교 검증한 결과, 진로성숙도 전체 및 3개의 하위영역인 자아인식, 학업․직업탐색, 진로계획 영역이 모두 1% 수준에서 통계적으로 유의차가 있었다. 따라서 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용한 수업은 진로성숙도 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 할 수 있다. 둘째, Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램을 적용한 실험집단의 사전-사후 진로성숙도 점수를 검증한 결과, 진로성숙도 전체 및 자아인식, 학업․직업탐색, 진로계획 영역이 모두 5 % 수준에서 통계적으로 유의차가 있었다. 따라서 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램은 실험집단의 진로성숙도 향상에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이 연구의 결과를 토대로 후속되어져야 할 연구 과제를 위하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 이 연구는 초등학교 6학년을 대상으로 실시하였는데 다른 학년 학생들의 진로성숙도 향상을 위한 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램에 대한 후속연구가 이어져야 한다. 둘째, 초등학생의 진로성숙도 향상을 위하여 다양한 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램의 개발 및 연구가 필요하다. 마지막으로 Holland 이론에 기초한 진로교육프로그램의 효과가 검증되었으므로 이러한 진로교육 프로그램을 널리 보급하기 위한 노력이 필요하다. 주요어 : Holland 이론, 진로성숙도, 진로교육, 초등학생
The purpose of this study was to examine the effects of career education program based on the theory of Holland, on elementary school students' career maturity. To achieve this purpose, the following hypotheses were established. HypothesisⅠ. There would be significant improvement on career maturity ...
The purpose of this study was to examine the effects of career education program based on the theory of Holland, on elementary school students' career maturity. To achieve this purpose, the following hypotheses were established. HypothesisⅠ. There would be significant improvement on career maturity to experiment group which participated in the career education program based on the theory of Holland, as compared with control group which did not participate in the program. HypothesisⅡ. The experiment group would have more significant improvement on career maturity after they participate in the career education program based on the theory of Holland, than when they did not participate in that program. To verify these points, two classes of 6th graders in H Elementary School located in Gyeyang-gu, Incheon were designated as experiment group and control group. Experiment group participated in career education program based on the theory of Holland for six weeks from the 5th week of March 2013 to the first week of May 2013, while control group did not participate in career education program based on the theory of Holland. The experiment used pre-test/post-test control group design method to analyze the effect of the program. In result of the pretest on career maturity, the two groups showed no significant difference to prove their identification. Experiment group participated in the career education program based on the theory of Holland and took the post-test to verify the effect of the program. The results were processed through the SPSS 19.0 statistical program for t-Test and variable analysis at the significance level of .05. Upon this study, these findings as follows: First, in result of comparing career maturity scores of experiment group that participated in the career education program based on the theory of Holland with control group that did not, there were statistically significant differences in overall career maturity and in three sub-factors of 'Self-Awareness', 'Education and Occupational Exploration' and 'Career Planning' at 1 % significance level. Therefore, it was concluded that the career education program based on the theory of Holland has positive effect on career maturity Second, in result of examining pre-test/post-test career maturity scores of experiment group that participated in the career education program based on the theory of Holland, there were statistically significant differences in overall career maturity as well as in the sub-factors of 'Self-Awareness', 'Education and Occupational Exploration' and 'Career Planning' at 5 % significance level. Therefore, it was concluded that the career education program based on the theory of Holland has positive effect on career maturity. Based on these findings, this study suggests subsequent studies on the following topics: First, this study was performed on 6th grade students. Besides subsequent studies should be extensively performed on career education program based on the theory of Holland for career maturity of students in other grades. Second, as it was found that the career education program based on the theory of Holland has positive effect on elementary school students' career maturity, the program should be studied in various areas to improve career maturity. Finally, as the effect of the program like this was verified, it is necessary to spread this career education program. Keywords : Theory of Holland, Career education program, Career maturity, Elementary school students
The purpose of this study was to examine the effects of career education program based on the theory of Holland, on elementary school students' career maturity. To achieve this purpose, the following hypotheses were established. HypothesisⅠ. There would be significant improvement on career maturity to experiment group which participated in the career education program based on the theory of Holland, as compared with control group which did not participate in the program. HypothesisⅡ. The experiment group would have more significant improvement on career maturity after they participate in the career education program based on the theory of Holland, than when they did not participate in that program. To verify these points, two classes of 6th graders in H Elementary School located in Gyeyang-gu, Incheon were designated as experiment group and control group. Experiment group participated in career education program based on the theory of Holland for six weeks from the 5th week of March 2013 to the first week of May 2013, while control group did not participate in career education program based on the theory of Holland. The experiment used pre-test/post-test control group design method to analyze the effect of the program. In result of the pretest on career maturity, the two groups showed no significant difference to prove their identification. Experiment group participated in the career education program based on the theory of Holland and took the post-test to verify the effect of the program. The results were processed through the SPSS 19.0 statistical program for t-Test and variable analysis at the significance level of .05. Upon this study, these findings as follows: First, in result of comparing career maturity scores of experiment group that participated in the career education program based on the theory of Holland with control group that did not, there were statistically significant differences in overall career maturity and in three sub-factors of 'Self-Awareness', 'Education and Occupational Exploration' and 'Career Planning' at 1 % significance level. Therefore, it was concluded that the career education program based on the theory of Holland has positive effect on career maturity Second, in result of examining pre-test/post-test career maturity scores of experiment group that participated in the career education program based on the theory of Holland, there were statistically significant differences in overall career maturity as well as in the sub-factors of 'Self-Awareness', 'Education and Occupational Exploration' and 'Career Planning' at 5 % significance level. Therefore, it was concluded that the career education program based on the theory of Holland has positive effect on career maturity. Based on these findings, this study suggests subsequent studies on the following topics: First, this study was performed on 6th grade students. Besides subsequent studies should be extensively performed on career education program based on the theory of Holland for career maturity of students in other grades. Second, as it was found that the career education program based on the theory of Holland has positive effect on elementary school students' career maturity, the program should be studied in various areas to improve career maturity. Finally, as the effect of the program like this was verified, it is necessary to spread this career education program. Keywords : Theory of Holland, Career education program, Career maturity, Elementary school students
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.