[학위논문]전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램 개발 및 효과성 검증 연구 A Study on the Development and Verification of the Effectiveness about the Traditional Culture Education Program for Children Focused on Traditional Music and Manners원문보기
논 문 개 요
본 연구는 전통음악과 예절을 중심으로 하여 유아전통문화교육 프로그램을 개발하고 이를 적용한 후 효과성을 검증하는 데에 연구 목적이 있다.
이와 같은 목적을 수행하기 위해서 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 구성 은 어떠한가?
1-1. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 목적 및 목 표는 어떻게 설정할 것인가?
1-2. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 내용은 어떻 게 선정하고 조직할 것인가?
1-3. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 적용할 것인가?
1-4. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 ...
논 문 개 요
본 연구는 전통음악과 예절을 중심으로 하여 유아전통문화교육 프로그램을 개발하고 이를 적용한 후 효과성을 검증하는 데에 연구 목적이 있다.
이와 같은 목적을 수행하기 위해서 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 구성 은 어떠한가?
1-1. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 목적 및 목 표는 어떻게 설정할 것인가?
1-2. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 내용은 어떻 게 선정하고 조직할 것인가?
1-3. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 적용할 것인가?
1-4. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 학습 성과에 대한 평가는 어떻게 할 것인가?
연구문제 2. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 효과성 은 어떠한가?
2-1. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 전통문화에 대한 유아의 인식 및 태도에 미치는 효과는 어떠한가?
2-2. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 정서 지능에 미치는 효과는 어떠한가?
2-3. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 친사 회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
2-4. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 또래 상호작용에 미치는 효과는 어떠한가?
위의 설정된 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 연구가 수행되었다.
연구문제 1에서는 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램 개발하기 위해 전통음악과 예절 및 전통문화교육에 관련된 문헌을 고찰하고 선행연구를 토대로 프로그램의 교육목적 및 목표, 교육내용과 교수-학습방법, 학습 성과의 평가를 구성하였다. 이를 유아교육전문가 및 유아교육 현장 담임교사들과의 협의과정을 거쳐 유아전통문화교육 프로그램을 개발하였다.
연구문제 2에서는 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 전통문화에 대한 유아의 인식 및 태도, 정서지능, 친사회적 행동, 또래상호작용에 미치는 효과성을 검증하였다. 연구대상은 누리과정 만 5세 유아들이며 서울시에 소재한 H유치원 2반과 G·D어린이집(실험집단 97명)이고, 서울시 B유치원 2반과 S·H어린이집(비교집단 90명)이다. 실험처치는 2012년 5월31일부터 12월 3일까지 주 1회씩, 총 20회기로 실험집단에는 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램을 실시하였다. 비교집단에는 실험처치를 사용하지 않은 일반적인 전통문화교육 프로그램이 실시되었다. 연구도구는 김영희(2005)·정애경(2003)이 수정·번안한 검사와 주영애(2000)의 연구를 토대로 본 연구에 맞게 연구자가 재구성 한 전통문화에 대한 인식 및 태도 검사도구, 김경희(1995)가 개발한 정서지능 평정척도, 김영옥(2003)이 개발한 친사회적 행동 평가척도, 정대현·지성애(2006)가 번안 검증한 또래 상호작용 척도를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 18.0 통계패키지를 이용하였다. 일차적으로, 표본의 일반적 특성 파악을 위해 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였고, 신뢰도 파악을 위해 신뢰도 분석(Reliability Analysis)을 실시하였다. 또한 실험
집단과 비교집단의 평균 차이를 비교하기 위하여, 전통문화에 대한 유아의 인식 및 태도·정서지능·친사회적 행동·또래 상호작용 등에 대한 사전 및 사후 검사 자료를 분석하였다. 이를 위하여 우선 t-검정 적용 결과와 함께 효과크기(effect size)인 Cohen's d를 계산하여 제시하였다. 프로그램 효과에 대한 최종적 통계적 유의도 검증을 위하여 실험집단과 비교집단 구분을 독립변인, 사후검사 결과를 종속변인, 그리고 사전검사 결과를 공변인(covariate)으로 하는 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 다음은 전통문화교육 프로그램 효과성에 대한 교사들의 인식변화를 확인하기 위해 현장에서 근무하는 실험집단과 비교집단의 만5세반 담임교사에게 심층면담, 교사설문지조사, 인터뷰를 통해 실시하였다.
본 논문의 각 연구문제에 대한 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
연구문제 1은 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램은 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 학습 성과에 대한 평가방법으로 구성하였으며 내용은 다음과 같다.
첫째, 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 교육목적은 전통음악적 요소를 탐색하고, 예절에 대한 의미를 형성하여 바른마음가짐 과 바른몸가짐을 갖고 전통문화에 대한 표현력을 증진하는데 있다. 교육목표는 전통문화에 대한 관심 및 친밀감 형성, 전통음악과 예절에 대한 내용과 방법의 이해, 전통문화적 인식 및 태도 증진, 정서함양, 또래와의 사회성과 상호작용 증진에 있다.
둘째, 교육내용은 5세 누리과정 5개 영역 중에서 예술경험영역은 전통음악, 사회관계영역은 예절에 반영하였으며, 바른마음가짐으로 표현하기와 바른몸가짐으로 활동하기 등 2개의 범주 안에서 내용요소를 구성하였다.
셋째, 교수-학습과정은 도입, 전개, 정리의 단계로 구성하였으며, 교사역할은 동기유발자, 상호작용자, 환경준비자, 평가자로 규정하였다.
넷째, 평가는 유아들의 학습성과에 대한 평가와 프로그램 운영의 적설성 및 효과성 검증을 위해 교사에 의한 체크리스트를 통해 이루어지도록 하였다.
연구문제 2는 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 효과성을 검증하기 위해 만5세 유아 97명을 대상으로 프로그램 실시 전후에, 사전 및 사후 검사를 실시한 결과 내용은 다음과 같다.
첫째, 전통문화에 대한 인식 및 태도에서는 인식, 태도는 3개의 하위영역인 탐색, 표현, 감상에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 정서지능에서는 6개의 하위영역인 자기정서의 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계는 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 친사회적 행동에서는 7개의 하위영역인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절에 있어서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 평균을 보이는 것으로 나타났다.
넷째, 또래 상호작용에서는 3개의 하위영역으로 놀이상호작용, 놀이붕괴, 놀이단절이며, 놀이상호작용은 척도가 높을수록 높은 것으로 나타났다. 놀이붕괴와 놀이단절 영역의 경우 그 문항의 특성상 척도가 낮을수록 높은 점수가 부여되는 역코딩 문항으로 채점되었다. 각 영역에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 평균을 보이는 것으로 나타났다.
다섯째, 유아전통문화교육에 대한 교사의 인식은 실험집단 담임교사들이 비교집단 담임교사들보다 일반적으로 높은 경향을 보이는 것으로 나타났다.
결론적으로 본 프로그램의 현장 적용결과는 전통문화에 대한 인식 및 태도, 정서지능 및 친사회적 행동, 또래 상호작용 증진에 효과성이 있는 것으로 밝혀졌다. 이에 전통음악과 예절의 바른마음가짐으로 표현하기와 바른몸가짐으로 활동하기를 통해 전통문화에 대한 인식 및 태도변화, 정서함양, 사회적관계, 또래와의 상호작용 등을 도모할 수 있었으며, 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 현장 적용가능성의 효과적임을 시사하고 있다.
논 문 개 요
본 연구는 전통음악과 예절을 중심으로 하여 유아전통문화교육 프로그램을 개발하고 이를 적용한 후 효과성을 검증하는 데에 연구 목적이 있다.
이와 같은 목적을 수행하기 위해서 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 구성 은 어떠한가?
1-1. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 목적 및 목 표는 어떻게 설정할 것인가?
1-2. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 내용은 어떻 게 선정하고 조직할 것인가?
1-3. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 적용할 것인가?
1-4. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 학습 성과에 대한 평가는 어떻게 할 것인가?
연구문제 2. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 효과성 은 어떠한가?
2-1. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 전통문화에 대한 유아의 인식 및 태도에 미치는 효과는 어떠한가?
2-2. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 정서 지능에 미치는 효과는 어떠한가?
2-3. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 친사 회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
2-4. 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 또래 상호작용에 미치는 효과는 어떠한가?
위의 설정된 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 연구가 수행되었다.
연구문제 1에서는 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램 개발하기 위해 전통음악과 예절 및 전통문화교육에 관련된 문헌을 고찰하고 선행연구를 토대로 프로그램의 교육목적 및 목표, 교육내용과 교수-학습방법, 학습 성과의 평가를 구성하였다. 이를 유아교육전문가 및 유아교육 현장 담임교사들과의 협의과정을 거쳐 유아전통문화교육 프로그램을 개발하였다.
연구문제 2에서는 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 전통문화에 대한 유아의 인식 및 태도, 정서지능, 친사회적 행동, 또래상호작용에 미치는 효과성을 검증하였다. 연구대상은 누리과정 만 5세 유아들이며 서울시에 소재한 H유치원 2반과 G·D어린이집(실험집단 97명)이고, 서울시 B유치원 2반과 S·H어린이집(비교집단 90명)이다. 실험처치는 2012년 5월31일부터 12월 3일까지 주 1회씩, 총 20회기로 실험집단에는 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램을 실시하였다. 비교집단에는 실험처치를 사용하지 않은 일반적인 전통문화교육 프로그램이 실시되었다. 연구도구는 김영희(2005)·정애경(2003)이 수정·번안한 검사와 주영애(2000)의 연구를 토대로 본 연구에 맞게 연구자가 재구성 한 전통문화에 대한 인식 및 태도 검사도구, 김경희(1995)가 개발한 정서지능 평정척도, 김영옥(2003)이 개발한 친사회적 행동 평가척도, 정대현·지성애(2006)가 번안 검증한 또래 상호작용 척도를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 18.0 통계패키지를 이용하였다. 일차적으로, 표본의 일반적 특성 파악을 위해 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였고, 신뢰도 파악을 위해 신뢰도 분석(Reliability Analysis)을 실시하였다. 또한 실험
집단과 비교집단의 평균 차이를 비교하기 위하여, 전통문화에 대한 유아의 인식 및 태도·정서지능·친사회적 행동·또래 상호작용 등에 대한 사전 및 사후 검사 자료를 분석하였다. 이를 위하여 우선 t-검정 적용 결과와 함께 효과크기(effect size)인 Cohen's d를 계산하여 제시하였다. 프로그램 효과에 대한 최종적 통계적 유의도 검증을 위하여 실험집단과 비교집단 구분을 독립변인, 사후검사 결과를 종속변인, 그리고 사전검사 결과를 공변인(covariate)으로 하는 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 다음은 전통문화교육 프로그램 효과성에 대한 교사들의 인식변화를 확인하기 위해 현장에서 근무하는 실험집단과 비교집단의 만5세반 담임교사에게 심층면담, 교사설문지조사, 인터뷰를 통해 실시하였다.
본 논문의 각 연구문제에 대한 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
연구문제 1은 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램은 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 학습 성과에 대한 평가방법으로 구성하였으며 내용은 다음과 같다.
첫째, 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 교육목적은 전통음악적 요소를 탐색하고, 예절에 대한 의미를 형성하여 바른마음가짐 과 바른몸가짐을 갖고 전통문화에 대한 표현력을 증진하는데 있다. 교육목표는 전통문화에 대한 관심 및 친밀감 형성, 전통음악과 예절에 대한 내용과 방법의 이해, 전통문화적 인식 및 태도 증진, 정서함양, 또래와의 사회성과 상호작용 증진에 있다.
둘째, 교육내용은 5세 누리과정 5개 영역 중에서 예술경험영역은 전통음악, 사회관계영역은 예절에 반영하였으며, 바른마음가짐으로 표현하기와 바른몸가짐으로 활동하기 등 2개의 범주 안에서 내용요소를 구성하였다.
셋째, 교수-학습과정은 도입, 전개, 정리의 단계로 구성하였으며, 교사역할은 동기유발자, 상호작용자, 환경준비자, 평가자로 규정하였다.
넷째, 평가는 유아들의 학습성과에 대한 평가와 프로그램 운영의 적설성 및 효과성 검증을 위해 교사에 의한 체크리스트를 통해 이루어지도록 하였다.
연구문제 2는 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램의 효과성을 검증하기 위해 만5세 유아 97명을 대상으로 프로그램 실시 전후에, 사전 및 사후 검사를 실시한 결과 내용은 다음과 같다.
첫째, 전통문화에 대한 인식 및 태도에서는 인식, 태도는 3개의 하위영역인 탐색, 표현, 감상에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 정서지능에서는 6개의 하위영역인 자기정서의 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계는 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 친사회적 행동에서는 7개의 하위영역인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절에 있어서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 평균을 보이는 것으로 나타났다.
넷째, 또래 상호작용에서는 3개의 하위영역으로 놀이상호작용, 놀이붕괴, 놀이단절이며, 놀이상호작용은 척도가 높을수록 높은 것으로 나타났다. 놀이붕괴와 놀이단절 영역의 경우 그 문항의 특성상 척도가 낮을수록 높은 점수가 부여되는 역코딩 문항으로 채점되었다. 각 영역에서 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 평균을 보이는 것으로 나타났다.
다섯째, 유아전통문화교육에 대한 교사의 인식은 실험집단 담임교사들이 비교집단 담임교사들보다 일반적으로 높은 경향을 보이는 것으로 나타났다.
결론적으로 본 프로그램의 현장 적용결과는 전통문화에 대한 인식 및 태도, 정서지능 및 친사회적 행동, 또래 상호작용 증진에 효과성이 있는 것으로 밝혀졌다. 이에 전통음악과 예절의 바른마음가짐으로 표현하기와 바른몸가짐으로 활동하기를 통해 전통문화에 대한 인식 및 태도변화, 정서함양, 사회적관계, 또래와의 상호작용 등을 도모할 수 있었으며, 전통음악과 예절 중심의 유아전통문화교육 프로그램이 현장 적용가능성의 효과적임을 시사하고 있다.
ABSTRACT
A Study on the Development and Verification of the Effectiveness about the Traditional Culture Education Program for Children Focused on Traditional Music and Manners
Kang, Hyang-Suk
Department of Education
The Graduate School
Sungshin Women's University
The purpose of this study w...
ABSTRACT
A Study on the Development and Verification of the Effectiveness about the Traditional Culture Education Program for Children Focused on Traditional Music and Manners
Kang, Hyang-Suk
Department of Education
The Graduate School
Sungshin Women's University
The purpose of this study was to develop the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners and applied it to verify the effectiveness of this program.
For achieving this purpose, research questions were as follows:
Research Question 1. What does the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners consists of?
1-1. How does set the goals and objectives of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners?
1-2. How does select and organize the contents of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners?
1-3. How does apply to teaching and learning methods for the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners?
1-4. How does assess learning outcomes about the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners?
Research Question 2. What is the effectiveness of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners?
2-1. What is the effect of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners on children's awareness of and attitude to traditional culture?
2-2. What is the effect of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners on children's emotional intelligence?
2-3. What is the effect of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners on children's pro-social behavior?
2-4. What is the effect of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners on children's peer interaction?
For answering these research questions, the study was conducted by the following methods and procedures.
As for the research question 1, in order to develop the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners, literatures related to the traditional music and manners, traditional culture education were reviewed, and goals and objectives, educational contents, teaching-learning methods, and evaluation for checking learning outcomes of the program were organized based on previous studies. By consulting experts of the childhood education and on-site classroom teachers on them, the traditional culture education program for children was developed.
As for the research question 2, the effectiveness of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners on children's awareness of and attitude to traditional culture, emotional intelligence, pro-social behavior, and peer interaction were verified. The research participants were five-year-old children who joining the Nuri-curriculum. They attended the two classes at H kindergarten, and G child care center, D child care center in Seoul(the experimental group: 97 children), and the two classes at B kindergarten, and S child care center, H child care center in Seoul(the comparison group: 90 children). The experimental treatment consisted of a total 20 sessions per weeks from May 31, 2012 to December 3, 2012. For children who assigned the experimental group, the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners was conducted. For children who assigned the comparison group, the general traditional culture education programs were conducted without the experimental treatment. The research tools were used by the Awareness and Attitude Inventory for Traditional Culture reconfigured by author with that inventory translated and modified by Younghee Kim(2005), Aekyung Jeong(2003) and research results by Youngae Ju(2000), the Emotional Intelligence Rating Scale developed by Kyunghee Kim(1995), the Pro-social Behavior Evaluation Scale developed by Youngok Kim(2003), the Peer Interaction Scale translated and verified by Daehyun Jeong and Seongae Ji(2006). The data were analyzed using the SPSS 18.0 statistical package. Firstly, frequency analysis was carried out to identify the general characteristics of the sample, and reliability analysis was conducted to identify reliability. Also, in order to compare the mean difference between the experimental group and the comparison group, pre-test and post-test data were analyzed in terms of children's awareness of and attitude to the traditional culture education, emotional intelligence, pro-social behavior, peer interactions, and so on. To this end, it was presented by calculating the Cohen's d(effect size) as well as the results of t-test. In order to finalize statistically significant verification of the program effects, ANCOVA was performed with the division of the experimental and the comparison group as independent variables, the results of post-test as dependent variables, and the results of pre-test as covariate. Next, in order to confirm the change of teacher's awareness about effectiveness of the traditional culture education program, in-depth interviews, questionnaire survey, and interviews were conducted with each on-site classroom teachers for children aged 5 who assigned the experimental group and the comparison group.
The findings for each research questions of this study summarized as follows:
As for the research question 1, the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners consists of educational goals and objectives, educational content, teaching and learning methods, and assessment methods for learning outcomes, and each of them were as follows:
First, the educational goals of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners were to explore elements of traditional music, have the right mind and deportment with formation of meaning for manners, and to improve expression about traditional culture. The educational objectives were to attend and build interests and intimacy about traditional culture, to understand contents and methods about traditional music and manners, to promote traditional cultural awareness and attitudes, to cultivate emotions, and to enhance social skills and interaction with peers.
Second, in five areas of 5-year-old Nuri-curriculum, the educational contents included traditional music as artistic experience area, manners as social relationships area, and contents elements consisted of two categories such as expression with right mind and activity with right deportment.
Third, the teaching and learning methods were configured as introduction, deployment, and wrap up, and the role of teacher set by motivator, interacting person, well-prepared person and evaluator.
Fourth, the assessments were made by teacher's checklist in order to evaluate the learning outcomes of children and verify appropriateness and effectiveness of the program operation.
As for the research question 2, in order to verify the effectiveness of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners, pre-and post-tests were conducted with 97 children who were age 5 before and after the program implementation, and the results of tests were as follows.
First, as for the awareness of and attitude to traditional culture, the experimental group have significantly higher than the comparison group in three sub-areas such as exploration, expression, and appreciation.
Second, as for the emotional intelligence, the experimental group have significantly higher than the comparison group in six sub-areas such as awareness and expression of self-emotion, emotional regulation and impulse inhibition, use of self-emotion, awareness and consideration of others emotion, relationship with teacher, and relationship with peers.
Third, as for the pro-social behavior, the experimental group have significantly higher average than the comparison group in seven sub-areas such as leadership, giving help, communication, proactive consideration, attempting to access, sharing, and empathy and emotional control.
Fourth, as for the three sub-areas of peer interaction such as play interaction, play disruption, and play disconnection, play interaction has more occurred when the scale was high. Play disruption and play disconnection were scored by reverse-coded questions which the lower scale was given to the higher score. In each areas, the experimental group have significantly higher average than the comparison group.
Fifth, as for the teacher's awareness of the traditional culture education program for children, classroom teachers assigned to the experimental group tended to be higher than classroom teachers assigned to the comparison group.
In conclusion, result of field application for this program was found to be effective in promoting awareness of and attitudes to traditional culture, emotional intelligence, pro-social behavior, and peer interaction. Thus, expression with right mind and activity with right deportment of traditional music and manners could enhance awareness of and attitude to traditional culture, cultivation of emotions, seeking to social relations and interaction with peers, and suggest that the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners have an effective on field application.
ABSTRACT
A Study on the Development and Verification of the Effectiveness about the Traditional Culture Education Program for Children Focused on Traditional Music and Manners
Kang, Hyang-Suk
Department of Education
The Graduate School
Sungshin Women's University
The purpose of this study was to develop the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners and applied it to verify the effectiveness of this program.
For achieving this purpose, research questions were as follows:
Research Question 1. What does the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners consists of?
1-1. How does set the goals and objectives of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners?
1-2. How does select and organize the contents of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners?
1-3. How does apply to teaching and learning methods for the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners?
1-4. How does assess learning outcomes about the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners?
Research Question 2. What is the effectiveness of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners?
2-1. What is the effect of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners on children's awareness of and attitude to traditional culture?
2-2. What is the effect of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners on children's emotional intelligence?
2-3. What is the effect of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners on children's pro-social behavior?
2-4. What is the effect of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners on children's peer interaction?
For answering these research questions, the study was conducted by the following methods and procedures.
As for the research question 1, in order to develop the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners, literatures related to the traditional music and manners, traditional culture education were reviewed, and goals and objectives, educational contents, teaching-learning methods, and evaluation for checking learning outcomes of the program were organized based on previous studies. By consulting experts of the childhood education and on-site classroom teachers on them, the traditional culture education program for children was developed.
As for the research question 2, the effectiveness of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners on children's awareness of and attitude to traditional culture, emotional intelligence, pro-social behavior, and peer interaction were verified. The research participants were five-year-old children who joining the Nuri-curriculum. They attended the two classes at H kindergarten, and G child care center, D child care center in Seoul(the experimental group: 97 children), and the two classes at B kindergarten, and S child care center, H child care center in Seoul(the comparison group: 90 children). The experimental treatment consisted of a total 20 sessions per weeks from May 31, 2012 to December 3, 2012. For children who assigned the experimental group, the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners was conducted. For children who assigned the comparison group, the general traditional culture education programs were conducted without the experimental treatment. The research tools were used by the Awareness and Attitude Inventory for Traditional Culture reconfigured by author with that inventory translated and modified by Younghee Kim(2005), Aekyung Jeong(2003) and research results by Youngae Ju(2000), the Emotional Intelligence Rating Scale developed by Kyunghee Kim(1995), the Pro-social Behavior Evaluation Scale developed by Youngok Kim(2003), the Peer Interaction Scale translated and verified by Daehyun Jeong and Seongae Ji(2006). The data were analyzed using the SPSS 18.0 statistical package. Firstly, frequency analysis was carried out to identify the general characteristics of the sample, and reliability analysis was conducted to identify reliability. Also, in order to compare the mean difference between the experimental group and the comparison group, pre-test and post-test data were analyzed in terms of children's awareness of and attitude to the traditional culture education, emotional intelligence, pro-social behavior, peer interactions, and so on. To this end, it was presented by calculating the Cohen's d(effect size) as well as the results of t-test. In order to finalize statistically significant verification of the program effects, ANCOVA was performed with the division of the experimental and the comparison group as independent variables, the results of post-test as dependent variables, and the results of pre-test as covariate. Next, in order to confirm the change of teacher's awareness about effectiveness of the traditional culture education program, in-depth interviews, questionnaire survey, and interviews were conducted with each on-site classroom teachers for children aged 5 who assigned the experimental group and the comparison group.
The findings for each research questions of this study summarized as follows:
As for the research question 1, the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners consists of educational goals and objectives, educational content, teaching and learning methods, and assessment methods for learning outcomes, and each of them were as follows:
First, the educational goals of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners were to explore elements of traditional music, have the right mind and deportment with formation of meaning for manners, and to improve expression about traditional culture. The educational objectives were to attend and build interests and intimacy about traditional culture, to understand contents and methods about traditional music and manners, to promote traditional cultural awareness and attitudes, to cultivate emotions, and to enhance social skills and interaction with peers.
Second, in five areas of 5-year-old Nuri-curriculum, the educational contents included traditional music as artistic experience area, manners as social relationships area, and contents elements consisted of two categories such as expression with right mind and activity with right deportment.
Third, the teaching and learning methods were configured as introduction, deployment, and wrap up, and the role of teacher set by motivator, interacting person, well-prepared person and evaluator.
Fourth, the assessments were made by teacher's checklist in order to evaluate the learning outcomes of children and verify appropriateness and effectiveness of the program operation.
As for the research question 2, in order to verify the effectiveness of the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners, pre-and post-tests were conducted with 97 children who were age 5 before and after the program implementation, and the results of tests were as follows.
First, as for the awareness of and attitude to traditional culture, the experimental group have significantly higher than the comparison group in three sub-areas such as exploration, expression, and appreciation.
Second, as for the emotional intelligence, the experimental group have significantly higher than the comparison group in six sub-areas such as awareness and expression of self-emotion, emotional regulation and impulse inhibition, use of self-emotion, awareness and consideration of others emotion, relationship with teacher, and relationship with peers.
Third, as for the pro-social behavior, the experimental group have significantly higher average than the comparison group in seven sub-areas such as leadership, giving help, communication, proactive consideration, attempting to access, sharing, and empathy and emotional control.
Fourth, as for the three sub-areas of peer interaction such as play interaction, play disruption, and play disconnection, play interaction has more occurred when the scale was high. Play disruption and play disconnection were scored by reverse-coded questions which the lower scale was given to the higher score. In each areas, the experimental group have significantly higher average than the comparison group.
Fifth, as for the teacher's awareness of the traditional culture education program for children, classroom teachers assigned to the experimental group tended to be higher than classroom teachers assigned to the comparison group.
In conclusion, result of field application for this program was found to be effective in promoting awareness of and attitudes to traditional culture, emotional intelligence, pro-social behavior, and peer interaction. Thus, expression with right mind and activity with right deportment of traditional music and manners could enhance awareness of and attitude to traditional culture, cultivation of emotions, seeking to social relations and interaction with peers, and suggest that the traditional culture education program for children focused on traditional music and manners have an effective on field application.
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