강점을 활용한 코칭 프로그램이 대학생의 구직효능감과 진로준비행동에 미치는 효과 The effects of strength focused coaching program on job-seeking efficacy and career preparation behavior of college students원문보기
본 연구의 목적은 전문대학생들을 대상으로 강점을 활용한 코칭 프로그 램을 개발하여 실시하고, 구직효능감, 진로준비행동에 미치는 효과를 검증 하는데 있다. 현재 대학생을 대상으로 하는 진로, 취업프로그램과 코칭 프 로그램이 있지만 이 프로그램은 자신의 강점을 확인하여 구직효능감을 향 상시키고 강점을 활용한 구직서류 작성으로 진로준비행동을 구체화하고 적극적으로 할 수 있도록 하는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하 여 서울소재의 전문대학 취업게시판과 홈페이지를 통해 프로그램을 홍보 하여 진로나 취업고민이 있는 재학생들을 실험집단 8명, 통제집단 7명을 선정하였다. 실험집단에게는 사전검사 실시 후 강점을 활용한 코칭 프로 그램을 총 6회기 실시 후 사후검사를 실시하였으며 2주 후 1회기 진행과 추후검사를 실시하였다. 통제집단은 프로그램에 참여하지 않은 7명으로 구성하여 사전검사, 사후검사 및 추후검사를 실시하였다. 강점코칭프로그램 효과검증을 위한 측정도구는 구직효능감 검사와 진로 준비행동 검사를 사용하였다. 본 연구의 ...
본 연구의 목적은 전문대학생들을 대상으로 강점을 활용한 코칭 프로그 램을 개발하여 실시하고, 구직효능감, 진로준비행동에 미치는 효과를 검증 하는데 있다. 현재 대학생을 대상으로 하는 진로, 취업프로그램과 코칭 프 로그램이 있지만 이 프로그램은 자신의 강점을 확인하여 구직효능감을 향 상시키고 강점을 활용한 구직서류 작성으로 진로준비행동을 구체화하고 적극적으로 할 수 있도록 하는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하 여 서울소재의 전문대학 취업게시판과 홈페이지를 통해 프로그램을 홍보 하여 진로나 취업고민이 있는 재학생들을 실험집단 8명, 통제집단 7명을 선정하였다. 실험집단에게는 사전검사 실시 후 강점을 활용한 코칭 프로 그램을 총 6회기 실시 후 사후검사를 실시하였으며 2주 후 1회기 진행과 추후검사를 실시하였다. 통제집단은 프로그램에 참여하지 않은 7명으로 구성하여 사전검사, 사후검사 및 추후검사를 실시하였다. 강점코칭프로그램 효과검증을 위한 측정도구는 구직효능감 검사와 진로 준비행동 검사를 사용하였다. 본 연구의 자료 분석과 연구문제의 검증은 기술 통계 분석, 빈도분석, 신 뢰도 검증, 독립표본 t-test, 대응표본 t-test, 혼합 변량 분석(Mixed ANOVA)등을 실시하였으며, 통계처리는 SPSS Windows 12.0을 이용하 였다. 이 연구결과를 통해서 얻은 결론 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 강점을 활용한 코칭프로그램이 전문대학생의 구직효능감 향상에 미 치는 효과는 일부 통계적으로 유의미한 차이와 평균 점수의 상승이 확인 됨에 따라 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 둘째, 강점을 활용한 코칭프로그램이 전문대학생의 진로준비행동 향상에 미치는 효과는 일부 통계적으로 유의미한 차이와 평균 점수의 상승이 확 인됨에 따라 긍정적인영향을 미치는 것을 확인하였다. 셋째, 코칭 종료 후 효과의 지속성은 구직효능감과 진로준비행동의 사후- 추후검사의 차이는 유의하지 않은 것으로 나타나 일정 부분 코칭의 효과 는 지속되고 있음을 알 수 있었다. 적은 표본수와 한정된 대상 등의 한계가 있음에도 불구하고 본 연구가 가지는 의의와 시사점은 다음과 같다. 학문적으로는 첫째, 본 연구는 긍정심리학을 기반으로 한 강점을 활용한 코칭 집단프로그램의 효과성을 검증한 집단 코칭 프로그램이라는 점에서 의의가 있다. 둘째. 본 연구는 강점을 활용한 코칭 집단 프로그램을 대학생에게 사전 부터 사후, 추후검사까지 진행한 연구이다. 현재 대학생과 구직자를 대상 으로 하는 진로, 취업프로그램들이 운영중이고 사후결과에 대한 연구도 활발히 이루어지고 있다. 코칭이라함은 잠시 프로그램에 참여하는 동안 의 효과가 목표가 아니라 장기적으로 피코치가 자신의 잠재력을 찾아 긍 정적인 변화와 성장을 할 수 있도록 하는데 의미가 있기 때문에 그런 점 에서 사전, 사후 뿐 아니라 추후검사까지 진행하여 코칭의 장기적인 효과 를 살펴봐야하는 것이 필요할 것이다. 이 연구에서는 프로그램 일정상 2주후 추후검사를 사용하였지만 시간적 여유가 된다면 보다 장기적인 코칭의 효과를 검증해봐도 될 것이다. 이 연구의 사전, 사후, 추후 검사 결과를 보면 강점을 활용한 코칭 프로 그램을 참여한 실험집단이 그렇지 않은 통제집단에 비하여 구직효능감, 진로준비행동 점수에서 유의미한 향상을 보여주었으며 이는 강점코칭프로 그램이 취업을 준비하는 대학생에게 긍정적인 효과를 미친다는 것을 알 수 있다. 마지막으로 본 연구 결과를 토대로 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
본 연구의 목적은 전문대학생들을 대상으로 강점을 활용한 코칭 프로그 램을 개발하여 실시하고, 구직효능감, 진로준비행동에 미치는 효과를 검증 하는데 있다. 현재 대학생을 대상으로 하는 진로, 취업프로그램과 코칭 프 로그램이 있지만 이 프로그램은 자신의 강점을 확인하여 구직효능감을 향 상시키고 강점을 활용한 구직서류 작성으로 진로준비행동을 구체화하고 적극적으로 할 수 있도록 하는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하 여 서울소재의 전문대학 취업게시판과 홈페이지를 통해 프로그램을 홍보 하여 진로나 취업고민이 있는 재학생들을 실험집단 8명, 통제집단 7명을 선정하였다. 실험집단에게는 사전검사 실시 후 강점을 활용한 코칭 프로 그램을 총 6회기 실시 후 사후검사를 실시하였으며 2주 후 1회기 진행과 추후검사를 실시하였다. 통제집단은 프로그램에 참여하지 않은 7명으로 구성하여 사전검사, 사후검사 및 추후검사를 실시하였다. 강점코칭프로그램 효과검증을 위한 측정도구는 구직효능감 검사와 진로 준비행동 검사를 사용하였다. 본 연구의 자료 분석과 연구문제의 검증은 기술 통계 분석, 빈도분석, 신 뢰도 검증, 독립표본 t-test, 대응표본 t-test, 혼합 변량 분석(Mixed ANOVA)등을 실시하였으며, 통계처리는 SPSS Windows 12.0을 이용하 였다. 이 연구결과를 통해서 얻은 결론 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 강점을 활용한 코칭프로그램이 전문대학생의 구직효능감 향상에 미 치는 효과는 일부 통계적으로 유의미한 차이와 평균 점수의 상승이 확인 됨에 따라 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 둘째, 강점을 활용한 코칭프로그램이 전문대학생의 진로준비행동 향상에 미치는 효과는 일부 통계적으로 유의미한 차이와 평균 점수의 상승이 확 인됨에 따라 긍정적인영향을 미치는 것을 확인하였다. 셋째, 코칭 종료 후 효과의 지속성은 구직효능감과 진로준비행동의 사후- 추후검사의 차이는 유의하지 않은 것으로 나타나 일정 부분 코칭의 효과 는 지속되고 있음을 알 수 있었다. 적은 표본수와 한정된 대상 등의 한계가 있음에도 불구하고 본 연구가 가지는 의의와 시사점은 다음과 같다. 학문적으로는 첫째, 본 연구는 긍정심리학을 기반으로 한 강점을 활용한 코칭 집단프로그램의 효과성을 검증한 집단 코칭 프로그램이라는 점에서 의의가 있다. 둘째. 본 연구는 강점을 활용한 코칭 집단 프로그램을 대학생에게 사전 부터 사후, 추후검사까지 진행한 연구이다. 현재 대학생과 구직자를 대상 으로 하는 진로, 취업프로그램들이 운영중이고 사후결과에 대한 연구도 활발히 이루어지고 있다. 코칭이라함은 잠시 프로그램에 참여하는 동안 의 효과가 목표가 아니라 장기적으로 피코치가 자신의 잠재력을 찾아 긍 정적인 변화와 성장을 할 수 있도록 하는데 의미가 있기 때문에 그런 점 에서 사전, 사후 뿐 아니라 추후검사까지 진행하여 코칭의 장기적인 효과 를 살펴봐야하는 것이 필요할 것이다. 이 연구에서는 프로그램 일정상 2주후 추후검사를 사용하였지만 시간적 여유가 된다면 보다 장기적인 코칭의 효과를 검증해봐도 될 것이다. 이 연구의 사전, 사후, 추후 검사 결과를 보면 강점을 활용한 코칭 프로 그램을 참여한 실험집단이 그렇지 않은 통제집단에 비하여 구직효능감, 진로준비행동 점수에서 유의미한 향상을 보여주었으며 이는 강점코칭프로 그램이 취업을 준비하는 대학생에게 긍정적인 효과를 미친다는 것을 알 수 있다. 마지막으로 본 연구 결과를 토대로 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study is to develop a coaching program that utilizes strength and to verify the efficiency that influences job-seeking efficacy and career preparation behavior of college students. For now, there are job assistance programs and coaching programs for college students. However, thi...
The purpose of this study is to develop a coaching program that utilizes strength and to verify the efficiency that influences job-seeking efficacy and career preparation behavior of college students. For now, there are job assistance programs and coaching programs for college students. However, this program exists to improve job-seeking efficacy by checking one's strong points, and to materialize career preparation behavior by preparing a resume that makes full use of the strengths. In order to accomplish this purpose, the program is advertised through several colleges' career boards and home pages. Then eight students are selected for experimental group and seven are selected for control group. The experimental group practiced a one-on-one individual coaching program six times for an hour and twenty minutes and took a test after a pretest. After two weeks, the group was provided one part of the process and a post test. The control group was composed of 7 people who did not participate in this program, and they practiced the same tests as the previous group. A job-seeking efficacy test and a test of behaviors of preparation for career were used for proving the effects of the strength-coaching program. This study's data analysis and investigation implemented descriptive statistics, frequency analysis, credibility verification, t-test for independent samples, t-test for dependent samples, and Mixed ANOVA. They used SPSS Windows 12.0 for processing statistics. The conclusions and discussions through this study's result are as followed. First, the efficiency of an one-on-one coaching program that utilizes strengths is confirmed that it influences positive effects on increasing college students' job seeking efficacy as some meaningful differences of statistical data. Afterwards, increases of the average scores were proved. Second, the efficiency of the coaching program that utilizes strengths is confirmed that it influences positive effects on improving college students' behaviors of preparation for career as some meaningful differences of statistical data. Afterwards, increases of the average scores were proved. Third, according to the result of the effects' sustainability after the coaching, the effects of coaching lasts after the program ends as the differences between the final test and the post test were not meaningful in terms of job seeking efficacy and behaviors of preparation for career. Nevertheless, this study has a small number of samples and limited objects. This research has meaningful results and implications as followed. Firstly, this study proves the effectiveness of a coaching group program utilizing strengths based on positive psychology. Second, this study practices the group coaching program using strengths for college students from the pretest to the final test and the posttest. For now, several job assistance programs are operated for college students and job seekers. Also, researches regarding the final result are being carried out. Coaching is not only for the purpose of the effects during participation in a program for a while, but also to find out one's potential to be able to change and improve one's self positively. In that sense, the post test as well as the pretest and the final are needed to discover the effects of long term coaching In this study, the post test was used only in 2 weeks because of the program's schedule. However, long-term coaching can be proved if it is possible. According to the results of the tests, the experimental group improved better than the control group in terms of job seeking efficacy and behaviors of preparation for career. That is to say, the coaching strength program has positive influence on college students who are looking for a job Finally, the suggestion based on this study for future investigation is made.
The purpose of this study is to develop a coaching program that utilizes strength and to verify the efficiency that influences job-seeking efficacy and career preparation behavior of college students. For now, there are job assistance programs and coaching programs for college students. However, this program exists to improve job-seeking efficacy by checking one's strong points, and to materialize career preparation behavior by preparing a resume that makes full use of the strengths. In order to accomplish this purpose, the program is advertised through several colleges' career boards and home pages. Then eight students are selected for experimental group and seven are selected for control group. The experimental group practiced a one-on-one individual coaching program six times for an hour and twenty minutes and took a test after a pretest. After two weeks, the group was provided one part of the process and a post test. The control group was composed of 7 people who did not participate in this program, and they practiced the same tests as the previous group. A job-seeking efficacy test and a test of behaviors of preparation for career were used for proving the effects of the strength-coaching program. This study's data analysis and investigation implemented descriptive statistics, frequency analysis, credibility verification, t-test for independent samples, t-test for dependent samples, and Mixed ANOVA. They used SPSS Windows 12.0 for processing statistics. The conclusions and discussions through this study's result are as followed. First, the efficiency of an one-on-one coaching program that utilizes strengths is confirmed that it influences positive effects on increasing college students' job seeking efficacy as some meaningful differences of statistical data. Afterwards, increases of the average scores were proved. Second, the efficiency of the coaching program that utilizes strengths is confirmed that it influences positive effects on improving college students' behaviors of preparation for career as some meaningful differences of statistical data. Afterwards, increases of the average scores were proved. Third, according to the result of the effects' sustainability after the coaching, the effects of coaching lasts after the program ends as the differences between the final test and the post test were not meaningful in terms of job seeking efficacy and behaviors of preparation for career. Nevertheless, this study has a small number of samples and limited objects. This research has meaningful results and implications as followed. Firstly, this study proves the effectiveness of a coaching group program utilizing strengths based on positive psychology. Second, this study practices the group coaching program using strengths for college students from the pretest to the final test and the posttest. For now, several job assistance programs are operated for college students and job seekers. Also, researches regarding the final result are being carried out. Coaching is not only for the purpose of the effects during participation in a program for a while, but also to find out one's potential to be able to change and improve one's self positively. In that sense, the post test as well as the pretest and the final are needed to discover the effects of long term coaching In this study, the post test was used only in 2 weeks because of the program's schedule. However, long-term coaching can be proved if it is possible. According to the results of the tests, the experimental group improved better than the control group in terms of job seeking efficacy and behaviors of preparation for career. That is to say, the coaching strength program has positive influence on college students who are looking for a job Finally, the suggestion based on this study for future investigation is made.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.