본 논문에서는 3개의 지상파 방송사(KBS, MBC, SBS)의 주말(일요일) 프라임 타임(17:00∼20:00) 예능 프로그램의 다양성 변화를 알아보았다. 총 10년의 연구 대상 기간 중 일반적인 방송사의 봄 개편 시점(4월, 5월)에 방영한 69개의 예능 프로그램을 포맷, 소재, 구성원, 내러티브 구조, 장소 분류를 통해 내용 다양성 분석을 실시하였다.
포맷은 총 18개의 포맷으로 분류되었으며, HHI를 이용해 집중도를 살펴본 결과 10년...
본 논문에서는 3개의 지상파 방송사(KBS, MBC, SBS)의 주말(일요일) 프라임 타임(17:00∼20:00) 예능 프로그램의 다양성 변화를 알아보았다. 총 10년의 연구 대상 기간 중 일반적인 방송사의 봄 개편 시점(4월, 5월)에 방영한 69개의 예능 프로그램을 포맷, 소재, 구성원, 내러티브 구조, 장소 분류를 통해 내용 다양성 분석을 실시하였다.
포맷은 총 18개의 포맷으로 분류되었으며, HHI를 이용해 집중도를 살펴본 결과 10년 간 꾸준히 증가하는 추세를 보였다. 다만 집중도가 증가하기 시작한 2008년 이후부터 단일 포맷에서 ‘리얼리티’와 ‘버라이어티’ 포맷이 분화하거나 변화한 모습인 복합 포맷으로 변화하는 모습을 보였다.
소재는 총 22개로 분류되었고, 다시 하나의 프로그램 당 최대 4개의 소재로 분류하여 HHI를 산출한 결과 2008년 이후 점차적으로 집중도가 낮아지는 모습을 보였다. 또한 소재의 총수는 미세하게 증가하는 모습을 보여 복합 포맷 속에서 소재 선택에 제약이 줄었고, 소재를 통한 차별화와 다양성 확보를 하는 변화를 보임을 알 수 있었다.
구성원은 MC와 고정출연자로 분류하여 살펴보았다. 직업군별로 다양성을 살펴본 결과 MC의 수는 줄어들었고, 코미디언에 집중되어 있던 직업군은 점차 그 비중이 줄어들었다. 고정출연자는 10년 간 항상 다양성을 유지하고 있었다. 다만 절대 수가 2008년 이후부터 점차적으로 늘어나기 시작했고, 가수와 배우의 비중이 크게 늘어났음을 알 수 있었다. 연구 대상 기간 중 프로그램이 지속될 경우 구성원이 지속되는 부분들이 다양성 수치에 영향을 주는 것을 고려하여, 구성원 중복도를 산출하였다. 그 결과 구성원 중복도는 점차적으로 줄어드는 추이를 보였다. 이는 예능 프로그램에서 구성원의 다양성이 증가하고 있음을 보였다.
내러티브 구조는 2008년 이후 비구조화된 구성이 점차 늘어나기 시작하였고, 이후부터는 비구조화된 구성이 우세하게 되었다. 이와 같은 추이로 장소도 2008년 이후부터 야외가 점차 늘어나고, 이후부터는 야외가 우세하게 되었다.
이러한 연구 결과들을 토대로 방송사의 전략을 추론해본 결과, 포맷과 소재의 전략은 ‘변용실력편성전략'을, 구성원 전략은 ’대응편성전략‘을 택하고 있다고 판단하였다.
본 논문에서는 3개의 지상파 방송사(KBS, MBC, SBS)의 주말(일요일) 프라임 타임(17:00∼20:00) 예능 프로그램의 다양성 변화를 알아보았다. 총 10년의 연구 대상 기간 중 일반적인 방송사의 봄 개편 시점(4월, 5월)에 방영한 69개의 예능 프로그램을 포맷, 소재, 구성원, 내러티브 구조, 장소 분류를 통해 내용 다양성 분석을 실시하였다.
포맷은 총 18개의 포맷으로 분류되었으며, HHI를 이용해 집중도를 살펴본 결과 10년 간 꾸준히 증가하는 추세를 보였다. 다만 집중도가 증가하기 시작한 2008년 이후부터 단일 포맷에서 ‘리얼리티’와 ‘버라이어티’ 포맷이 분화하거나 변화한 모습인 복합 포맷으로 변화하는 모습을 보였다.
소재는 총 22개로 분류되었고, 다시 하나의 프로그램 당 최대 4개의 소재로 분류하여 HHI를 산출한 결과 2008년 이후 점차적으로 집중도가 낮아지는 모습을 보였다. 또한 소재의 총수는 미세하게 증가하는 모습을 보여 복합 포맷 속에서 소재 선택에 제약이 줄었고, 소재를 통한 차별화와 다양성 확보를 하는 변화를 보임을 알 수 있었다.
구성원은 MC와 고정출연자로 분류하여 살펴보았다. 직업군별로 다양성을 살펴본 결과 MC의 수는 줄어들었고, 코미디언에 집중되어 있던 직업군은 점차 그 비중이 줄어들었다. 고정출연자는 10년 간 항상 다양성을 유지하고 있었다. 다만 절대 수가 2008년 이후부터 점차적으로 늘어나기 시작했고, 가수와 배우의 비중이 크게 늘어났음을 알 수 있었다. 연구 대상 기간 중 프로그램이 지속될 경우 구성원이 지속되는 부분들이 다양성 수치에 영향을 주는 것을 고려하여, 구성원 중복도를 산출하였다. 그 결과 구성원 중복도는 점차적으로 줄어드는 추이를 보였다. 이는 예능 프로그램에서 구성원의 다양성이 증가하고 있음을 보였다.
내러티브 구조는 2008년 이후 비구조화된 구성이 점차 늘어나기 시작하였고, 이후부터는 비구조화된 구성이 우세하게 되었다. 이와 같은 추이로 장소도 2008년 이후부터 야외가 점차 늘어나고, 이후부터는 야외가 우세하게 되었다.
이러한 연구 결과들을 토대로 방송사의 전략을 추론해본 결과, 포맷과 소재의 전략은 ‘변용실력편성전략'을, 구성원 전략은 ’대응편성전략‘을 택하고 있다고 판단하였다.
The following article is an investigation on diversity change of weekend(Sunday) prime time(17:00-20:00) entertainment programs by three terrestrial broadcasting stations(KBS, MBC, SBS). For 10 years of research period, 69 general entertainment programs broadcasted during spring recognition time(Apr...
The following article is an investigation on diversity change of weekend(Sunday) prime time(17:00-20:00) entertainment programs by three terrestrial broadcasting stations(KBS, MBC, SBS). For 10 years of research period, 69 general entertainment programs broadcasted during spring recognition time(April, May) were classified into format, material, member, narrative structure and place.
As per format it was classified into 18 factors and diversity level showed the steady increase for 10 years according to HHI. Moreover, since the change of the diversity level in 2008, program formats have started to change from single format to complex format in which 'reality' and 'variety' formats had been transformed.
Following the material classification into 22 factors, a program was again classified into up to 4 different materials. As a result, HHI showed the diversity increase gradually decrease after 2008. The total number of materials has increased minutely making broadcasting stations to choose materials more free in complex format than single format. Therefore, materials enabled program differentiation and diversity security.
Members were classified into MCs and regular members. In an occupation aspect, the MC diversity has decreased and the degree of comedians has decreased. Regular members have maintained diversity for 10 years. However, the level has started to increase after 2008, in which singers and actors were the great importance. This article calculated the degree of member overlap due to removal effect of the sustained programs and members. The degree of progressive members showed gradual decrease. This shows a gradual decrease in member diversity in entertainment programs.
Narrative structure has been changing from structured composition to unstructured composition since 2008. Similarly, for place, outdoor has been increasing. After 2008, outdoor places have dominated studios.
In conclusion, broadcasting stations take ‘change and power programming strategy’ for secure format and material diversity in entertainment programs. Moreover, broadcasting stations take ‘counter programming strategy’ for secure member diversity in entertainment programs.
The following article is an investigation on diversity change of weekend(Sunday) prime time(17:00-20:00) entertainment programs by three terrestrial broadcasting stations(KBS, MBC, SBS). For 10 years of research period, 69 general entertainment programs broadcasted during spring recognition time(April, May) were classified into format, material, member, narrative structure and place.
As per format it was classified into 18 factors and diversity level showed the steady increase for 10 years according to HHI. Moreover, since the change of the diversity level in 2008, program formats have started to change from single format to complex format in which 'reality' and 'variety' formats had been transformed.
Following the material classification into 22 factors, a program was again classified into up to 4 different materials. As a result, HHI showed the diversity increase gradually decrease after 2008. The total number of materials has increased minutely making broadcasting stations to choose materials more free in complex format than single format. Therefore, materials enabled program differentiation and diversity security.
Members were classified into MCs and regular members. In an occupation aspect, the MC diversity has decreased and the degree of comedians has decreased. Regular members have maintained diversity for 10 years. However, the level has started to increase after 2008, in which singers and actors were the great importance. This article calculated the degree of member overlap due to removal effect of the sustained programs and members. The degree of progressive members showed gradual decrease. This shows a gradual decrease in member diversity in entertainment programs.
Narrative structure has been changing from structured composition to unstructured composition since 2008. Similarly, for place, outdoor has been increasing. After 2008, outdoor places have dominated studios.
In conclusion, broadcasting stations take ‘change and power programming strategy’ for secure format and material diversity in entertainment programs. Moreover, broadcasting stations take ‘counter programming strategy’ for secure member diversity in entertainment programs.
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