[학위논문]유아교사의 교직윤리 인식과 실천에 따른 교사효능감 및 전문성에 관한 연구 A study of Preschool Teachers’ Awareness and Practice of the Educational Ethics and the relationship with Teaching Efficacy and Professionalism원문보기
본 연구에서는 유아교사의 교직윤리 인식 및 실천 간 차이를 살펴보고 인식과 실천 간 차이에 따른 유아교사의 교사효능감과 전문성을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 유아교사의 교직윤리 인식과 실천에 따라 차이가 나타나는가? 둘째, 유아교사의 교직윤리 인식과 실천에 따른 교사효능감은 어떠한가? 셋째, 유아교사의 교직윤리 인식과 실천에 따른 전문성은 어떠한가? 본 연구는 경상남도 지역에 소재한 공·사립유치원 및 어린이집 교사 236명을 대상으로 하였다. 연구도구는 2010년 한국보육시설연합회가 유아정책연구소에 의뢰하여 제작한 보육교사 윤리강령을 참고하여 만든 도구를 참고하여 수정·보안한 교직윤리 설문지와 Enochs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 ...
본 연구에서는 유아교사의 교직윤리 인식 및 실천 간 차이를 살펴보고 인식과 실천 간 차이에 따른 유아교사의 교사효능감과 전문성을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 유아교사의 교직윤리 인식과 실천에 따라 차이가 나타나는가? 둘째, 유아교사의 교직윤리 인식과 실천에 따른 교사효능감은 어떠한가? 셋째, 유아교사의 교직윤리 인식과 실천에 따른 전문성은 어떠한가? 본 연구는 경상남도 지역에 소재한 공·사립유치원 및 어린이집 교사 236명을 대상으로 하였다. 연구도구는 2010년 한국보육시설연합회가 유아정책연구소에 의뢰하여 제작한 보육교사 윤리강령을 참고하여 만든 도구를 참고하여 수정·보안한 교직윤리 설문지와 Enochs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 과학 교수 효능감 측정도구(Science Teaching Efficacy Belif Instrumemt; STEBI)를 유치원 교사에게 적절하게 수정한 이분려(1998)의 교사 효능감 도구를 사용하였고 Lisdsay와 Lindsay(1987)의 전문성 인식 문항척도를 번안하고 수정·보완하여 활용한 최명(2005)의 도구를 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 교직윤리 인식은 실천보다 높게 나타났으며 인식과 실천 간의 차이를 검증한 결과 통계적으로 유의한 것으로 나타나 인식과 실천 간 차이가 있음을 알 수 있다. 한편 교직윤리 인식과 실천의 각각의 하위 영역에서는 영유아에 대한 윤리가 가장 높게 나타나 직전교육 및 현직교육에서 유아에 대한 윤리가 강조되고 있음을 알 수 있다. 둘째, 교직윤리 인식과 실천 간 차이를 바탕으로 인식상위 집단, 인식-실천근접 집단, 실천상위 집단으로 구분한 결과, 인식-실천근접 집단이 교사효능감 및 전문성에서 더 높은 수치를 나타내었으며 이는 통계적으로 유의하였다. 즉 교직윤리 인식과 실천이 동반되어야 교사효능감과 전문성이 높아짐을 의미하는 것으로 교직윤리의 인식과 실천을 함께 높일 수 있는 방안을 모색할 필요가 있다. 본 연구의 제한점 및 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 자료는 질문지법을 사용하여 연구 대상의 솔직한 응답보다 바람직하다고 생각되는 것에 응답할 가능성이 있으므로 질적 연구를 통해 교직윤리 인식과 실천 간 차이가 나는 원인을 밝혀보는 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구에서 교직윤리의 인식과 실천에 따른 집단을 3집단으로 구성하였는데 집단 구성의 다양한 연구가 필요하며 교사효능감, 전문성 이외의 관련성도 후속연구에서 이루어져 유아교사의 교직윤리에 대한 연구의 향상을 이루어야 한다.
본 연구에서는 유아교사의 교직윤리 인식 및 실천 간 차이를 살펴보고 인식과 실천 간 차이에 따른 유아교사의 교사효능감과 전문성을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 유아교사의 교직윤리 인식과 실천에 따라 차이가 나타나는가? 둘째, 유아교사의 교직윤리 인식과 실천에 따른 교사효능감은 어떠한가? 셋째, 유아교사의 교직윤리 인식과 실천에 따른 전문성은 어떠한가? 본 연구는 경상남도 지역에 소재한 공·사립유치원 및 어린이집 교사 236명을 대상으로 하였다. 연구도구는 2010년 한국보육시설연합회가 유아정책연구소에 의뢰하여 제작한 보육교사 윤리강령을 참고하여 만든 도구를 참고하여 수정·보안한 교직윤리 설문지와 Enochs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 과학 교수 효능감 측정도구(Science Teaching Efficacy Belif Instrumemt; STEBI)를 유치원 교사에게 적절하게 수정한 이분려(1998)의 교사 효능감 도구를 사용하였고 Lisdsay와 Lindsay(1987)의 전문성 인식 문항척도를 번안하고 수정·보완하여 활용한 최명(2005)의 도구를 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 교직윤리 인식은 실천보다 높게 나타났으며 인식과 실천 간의 차이를 검증한 결과 통계적으로 유의한 것으로 나타나 인식과 실천 간 차이가 있음을 알 수 있다. 한편 교직윤리 인식과 실천의 각각의 하위 영역에서는 영유아에 대한 윤리가 가장 높게 나타나 직전교육 및 현직교육에서 유아에 대한 윤리가 강조되고 있음을 알 수 있다. 둘째, 교직윤리 인식과 실천 간 차이를 바탕으로 인식상위 집단, 인식-실천근접 집단, 실천상위 집단으로 구분한 결과, 인식-실천근접 집단이 교사효능감 및 전문성에서 더 높은 수치를 나타내었으며 이는 통계적으로 유의하였다. 즉 교직윤리 인식과 실천이 동반되어야 교사효능감과 전문성이 높아짐을 의미하는 것으로 교직윤리의 인식과 실천을 함께 높일 수 있는 방안을 모색할 필요가 있다. 본 연구의 제한점 및 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 자료는 질문지법을 사용하여 연구 대상의 솔직한 응답보다 바람직하다고 생각되는 것에 응답할 가능성이 있으므로 질적 연구를 통해 교직윤리 인식과 실천 간 차이가 나는 원인을 밝혀보는 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구에서 교직윤리의 인식과 실천에 따른 집단을 3집단으로 구성하였는데 집단 구성의 다양한 연구가 필요하며 교사효능감, 전문성 이외의 관련성도 후속연구에서 이루어져 유아교사의 교직윤리에 대한 연구의 향상을 이루어야 한다.
The purpose of this study is to explore how the gaps between preschool teachers’ awareness and practice of Educational Ethics affect their Teaching Efficacy and Professionalism. The research questions are established as follows: Firstly, are there any gaps between preschool teachers’ awarene...
The purpose of this study is to explore how the gaps between preschool teachers’ awareness and practice of Educational Ethics affect their Teaching Efficacy and Professionalism. The research questions are established as follows: Firstly, are there any gaps between preschool teachers’ awareness and practice of the Educational Ethics? Secondly, how do preschool teachers’ awareness and practice of the Educational Ethics affect their Teaching Efficacy? Thirdly, how do preschool teachers’ awareness and practice of the Educational Ethics affect their professionalism? The research participants were 236 teachers of private and public kindergartens and Child Care Centers in Gyeongsangnam-do. The questionnaire used in the study was edition and modification of the “Ethical Conduct of Teachers in Child Care Centers”. The instrument was established by “Korea Institute of Child Care and Education” following the request from “Korean Child Care Association” in 2010. To assess the teachers’ Teaching Efficacy, the edited instrument of the “Science Teaching Efficacy Belief Instrument (Enochs and Riggs, 1990)” was used with appropriate modification for Korean kindergarten teachers. The Teaching Professionalism was assess using edited version of “the Scales of Teachers’ Perceptions of Professionalism (Lindsay and Lindsay, 1987)”. The research findings were as follows: First, the scores of the teachers’ Awareness of the Educational Ethics were higher than the scores of their Practices and the differences between them were statistically significant. In the each subtests of the Educational Ethics, “the Ethics about Infant/Young Children” scored the highest. The finding implied that ethics about children were strongly emphasized in pre- and in-service teacher trainings courses. Second, based on the result of the gaps between Awareness and Practice of the Educational Ethics, the research participants were divided into three groups: “Group of Higher Awareness”, “Group of Closely Matched Awareness and Practice” and “Group of Higher Practice”. “The Group of Closely Matched Awareness and Practice” showed higher scores in Teaching Efficacy and Professionalism. The limitations and implications of this study were as follows: First, this study used questionnaire methods so the teachers might have chosen something ideal not their practices in reality. Therefore qualitative studies are needed to investigate the causes for the gap between Awareness and Practices of the Educational Ethics. Second, the research participants were grouped into three groups but various studies will be needed to examine individual groups in detail. Also follow-up studies need to research the relationships with other variables (beyond Teaching Efficacy and Professionalism). By doing so, the research on teachers’ educational ethics will be more advanced.
The purpose of this study is to explore how the gaps between preschool teachers’ awareness and practice of Educational Ethics affect their Teaching Efficacy and Professionalism. The research questions are established as follows: Firstly, are there any gaps between preschool teachers’ awareness and practice of the Educational Ethics? Secondly, how do preschool teachers’ awareness and practice of the Educational Ethics affect their Teaching Efficacy? Thirdly, how do preschool teachers’ awareness and practice of the Educational Ethics affect their professionalism? The research participants were 236 teachers of private and public kindergartens and Child Care Centers in Gyeongsangnam-do. The questionnaire used in the study was edition and modification of the “Ethical Conduct of Teachers in Child Care Centers”. The instrument was established by “Korea Institute of Child Care and Education” following the request from “Korean Child Care Association” in 2010. To assess the teachers’ Teaching Efficacy, the edited instrument of the “Science Teaching Efficacy Belief Instrument (Enochs and Riggs, 1990)” was used with appropriate modification for Korean kindergarten teachers. The Teaching Professionalism was assess using edited version of “the Scales of Teachers’ Perceptions of Professionalism (Lindsay and Lindsay, 1987)”. The research findings were as follows: First, the scores of the teachers’ Awareness of the Educational Ethics were higher than the scores of their Practices and the differences between them were statistically significant. In the each subtests of the Educational Ethics, “the Ethics about Infant/Young Children” scored the highest. The finding implied that ethics about children were strongly emphasized in pre- and in-service teacher trainings courses. Second, based on the result of the gaps between Awareness and Practice of the Educational Ethics, the research participants were divided into three groups: “Group of Higher Awareness”, “Group of Closely Matched Awareness and Practice” and “Group of Higher Practice”. “The Group of Closely Matched Awareness and Practice” showed higher scores in Teaching Efficacy and Professionalism. The limitations and implications of this study were as follows: First, this study used questionnaire methods so the teachers might have chosen something ideal not their practices in reality. Therefore qualitative studies are needed to investigate the causes for the gap between Awareness and Practices of the Educational Ethics. Second, the research participants were grouped into three groups but various studies will be needed to examine individual groups in detail. Also follow-up studies need to research the relationships with other variables (beyond Teaching Efficacy and Professionalism). By doing so, the research on teachers’ educational ethics will be more advanced.
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