본 연구는 학급단위에서 쉽게 할 수 있는 감사일기쓰기가 중학생의 적응유연성과 학교생활만족도에 어떤 영향을 주는지 규명하는 것이었다. 연구의 목표를 달성하기 위한 가설은 ‘감사일기를 쓴 실험집단은 통제집단에 비해 적응유연성이 유의하게 증가할 것이다.’ 와 ‘감사일기를 쓴 실험집단은 통제집단에 비해 학교생활만족도가 유의하게 증가할 것이다.’였다. 구체적인 실험을 위하여 실험집단과 통제집단을 대상으로 적응유연성과 학교생활만족도 사전검사를 실시하였다. 실험집단은 10월 1일부터 10월 28일까지 총 21회 아침자율학습시간에 감사일기를 작성하였고, 통제집단은 담임의 지도하에 ...
본 연구는 학급단위에서 쉽게 할 수 있는 감사일기쓰기가 중학생의 적응유연성과 학교생활만족도에 어떤 영향을 주는지 규명하는 것이었다. 연구의 목표를 달성하기 위한 가설은 ‘감사일기를 쓴 실험집단은 통제집단에 비해 적응유연성이 유의하게 증가할 것이다.’ 와 ‘감사일기를 쓴 실험집단은 통제집단에 비해 학교생활만족도가 유의하게 증가할 것이다.’였다. 구체적인 실험을 위하여 실험집단과 통제집단을 대상으로 적응유연성과 학교생활만족도 사전검사를 실시하였다. 실험집단은 10월 1일부터 10월 28일까지 총 21회 아침자율학습시간에 감사일기를 작성하였고, 통제집단은 담임의 지도하에 자율학습을 하였다. 처치 후 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였다. 이 때 사용한 검사도구는 2005년 이해리, 조한익이 연구하여 개발한 적응유연성 검사지를 최계화(2008)가 재구성한 것을 사용하였으며, 학교생활만족도는 김주현(2009)이 개발한 고등학생 학교생활만족도 검사지를 중학교 수준에 맞게 재구성한 것을 사용하였다. 자료처리는 본 연구의 가설을 검증하기 위해 SPSS 18.0을 이용하여 실험집단, 통제집단의 평균과 표준편차를 산출하고, 사전 적응유연성과 사전 학교생활만족도 검사 결과를 매개 변인 영향을 제거하여 독립 변인에 의한 순수한 효과를 알아보기 위하여 공분산분석(ANCOVA)을 사용하였으며, 실험집단 내 사전 사후검사결과를 대응표본 t 검정을 통해 검증하였다. 또한 양적 연구 결과가 갖는 신뢰성의 제한점을 보완하기 위해 학생들의 감사일기 내용과 소감문, 상담자의 관찰 내용을 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 연구의 결과를 요약하면, 감사일기를 쓴 실험집단과 통제집단의 적응유연성(F = 28.08; p < .01)과 학교생활만족도(F=40.10; p < .01)에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 실험집단의 사전, 사후검사에서 적응유연성(p < .01), 학교생활만족도(p < .05)에서 유의한 차이가 있었다. 따라서 이러한 연구결과는 감사일기쓰기가 중학생의 적응유연성과 학교생활만족도 향상에 효과가 있다는 것을 보여준다. 감사일기쓰기는 적은 시간으로 학급단위에서 할 수 있다. 또한 전문적인 상담이 아니라도 담임 차원에서 학생들의 생활지도가 가능하며, 학급내 부적응으로 인해 어려움을 겪는 학생들이 없도록 예방할 수 있다. 즉, 학급단위에서 할 수 있는 감사일기쓰기는 한 개인이 겪는 중요한 삶의 역경이나 변화에도 불구하고 정상적인 성장과 발달을 할 수 있는 적응능력을 향상시키고, 학교생활에 대한 만족도를 향상시킴으로써 청소년이 행복하게 청소년 시기를 보낼 수 있도록 할 것이다.
본 연구는 학급단위에서 쉽게 할 수 있는 감사일기쓰기가 중학생의 적응유연성과 학교생활만족도에 어떤 영향을 주는지 규명하는 것이었다. 연구의 목표를 달성하기 위한 가설은 ‘감사일기를 쓴 실험집단은 통제집단에 비해 적응유연성이 유의하게 증가할 것이다.’ 와 ‘감사일기를 쓴 실험집단은 통제집단에 비해 학교생활만족도가 유의하게 증가할 것이다.’였다. 구체적인 실험을 위하여 실험집단과 통제집단을 대상으로 적응유연성과 학교생활만족도 사전검사를 실시하였다. 실험집단은 10월 1일부터 10월 28일까지 총 21회 아침자율학습시간에 감사일기를 작성하였고, 통제집단은 담임의 지도하에 자율학습을 하였다. 처치 후 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였다. 이 때 사용한 검사도구는 2005년 이해리, 조한익이 연구하여 개발한 적응유연성 검사지를 최계화(2008)가 재구성한 것을 사용하였으며, 학교생활만족도는 김주현(2009)이 개발한 고등학생 학교생활만족도 검사지를 중학교 수준에 맞게 재구성한 것을 사용하였다. 자료처리는 본 연구의 가설을 검증하기 위해 SPSS 18.0을 이용하여 실험집단, 통제집단의 평균과 표준편차를 산출하고, 사전 적응유연성과 사전 학교생활만족도 검사 결과를 매개 변인 영향을 제거하여 독립 변인에 의한 순수한 효과를 알아보기 위하여 공분산분석(ANCOVA)을 사용하였으며, 실험집단 내 사전 사후검사결과를 대응표본 t 검정을 통해 검증하였다. 또한 양적 연구 결과가 갖는 신뢰성의 제한점을 보완하기 위해 학생들의 감사일기 내용과 소감문, 상담자의 관찰 내용을 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 연구의 결과를 요약하면, 감사일기를 쓴 실험집단과 통제집단의 적응유연성(F = 28.08; p < .01)과 학교생활만족도(F=40.10; p < .01)에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 실험집단의 사전, 사후검사에서 적응유연성(p < .01), 학교생활만족도(p < .05)에서 유의한 차이가 있었다. 따라서 이러한 연구결과는 감사일기쓰기가 중학생의 적응유연성과 학교생활만족도 향상에 효과가 있다는 것을 보여준다. 감사일기쓰기는 적은 시간으로 학급단위에서 할 수 있다. 또한 전문적인 상담이 아니라도 담임 차원에서 학생들의 생활지도가 가능하며, 학급내 부적응으로 인해 어려움을 겪는 학생들이 없도록 예방할 수 있다. 즉, 학급단위에서 할 수 있는 감사일기쓰기는 한 개인이 겪는 중요한 삶의 역경이나 변화에도 불구하고 정상적인 성장과 발달을 할 수 있는 적응능력을 향상시키고, 학교생활에 대한 만족도를 향상시킴으로써 청소년이 행복하게 청소년 시기를 보낼 수 있도록 할 것이다.
The purpose of this research was to investigate the effects of the gratitude diary writing on middle school student’s resilience and school life satisfaction. The research questions for this study were as follows: First, how would the gratitude diary writing affect middle school student’s resilience...
The purpose of this research was to investigate the effects of the gratitude diary writing on middle school student’s resilience and school life satisfaction. The research questions for this study were as follows: First, how would the gratitude diary writing affect middle school student’s resilience? Second, how would the gratitude diary writing affect the middle school student’s school life satisfaction? In order to test the hypotheses of this study, two 2th grade classes were selected from a middle school, located in Namyangju, Gyeonggi-do. A class was assigned to be the experimental group, who wrote five things of gratitude diary in the morning self study, and the gratitude diary writing was forced from 1th of October to 28th of October, in total 21 times, and on other class to be the comparative group, who did not write a gratitude diary. In proceeding the gratitude diary writing, Resilience Test and School life satisfaction Test were conducted on both experiment and control group. After 4 weeks of the gratitude diary writing, tests once again were conducted on both groups. To prove the hypothesis, the data was calculated by the experimental group and comparative group's average and standard deviation. Controlling both groups' pre-test results, we operated ANCOVA based on two groups' post-test results. Following were the major findings of the study. There were significant difference in resilience and school life satisfaction of the experimental group, who wrote a gratitude diary (resilience t = -2.85; p < .01, school life satisfaction(t = -2.61; p .05, school life satisfaction t = -.133; p > .05 ). Also, having controlled the pre-test results, the result of post-tests brought by ANCOVA (resilience F = 28.08; p < .01, school life satisfaction F = 40.10; p < .01) the experimental group and comparative group's resilience and school life satisfaction; both resilience and school life satisfaction had significant difference. Therefore, it was turned out that the gratitude diary writing brought positive influence in enhancing the middle school student's resilience and school life satisfaction
The purpose of this research was to investigate the effects of the gratitude diary writing on middle school student’s resilience and school life satisfaction. The research questions for this study were as follows: First, how would the gratitude diary writing affect middle school student’s resilience? Second, how would the gratitude diary writing affect the middle school student’s school life satisfaction? In order to test the hypotheses of this study, two 2th grade classes were selected from a middle school, located in Namyangju, Gyeonggi-do. A class was assigned to be the experimental group, who wrote five things of gratitude diary in the morning self study, and the gratitude diary writing was forced from 1th of October to 28th of October, in total 21 times, and on other class to be the comparative group, who did not write a gratitude diary. In proceeding the gratitude diary writing, Resilience Test and School life satisfaction Test were conducted on both experiment and control group. After 4 weeks of the gratitude diary writing, tests once again were conducted on both groups. To prove the hypothesis, the data was calculated by the experimental group and comparative group's average and standard deviation. Controlling both groups' pre-test results, we operated ANCOVA based on two groups' post-test results. Following were the major findings of the study. There were significant difference in resilience and school life satisfaction of the experimental group, who wrote a gratitude diary (resilience t = -2.85; p < .01, school life satisfaction(t = -2.61; p .05, school life satisfaction t = -.133; p > .05 ). Also, having controlled the pre-test results, the result of post-tests brought by ANCOVA (resilience F = 28.08; p < .01, school life satisfaction F = 40.10; p < .01) the experimental group and comparative group's resilience and school life satisfaction; both resilience and school life satisfaction had significant difference. Therefore, it was turned out that the gratitude diary writing brought positive influence in enhancing the middle school student's resilience and school life satisfaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.