시대가 발전하고, 소득수준이 향상되면서 소비자는 더이상 필요에 의한 구매가 아닌 가치 있는 소비를 추구하며, 자신을 잘 표현해주는 제품을 소비하기 시작했다. 경쟁환경이 치열해질수록 브랜드와 기업은 경쟁사와 차별화를 통해 경쟁우위를 확보해야 하는데, 콜라보레이션이야 말로 기존 제품과 브랜드가 가진 속성에 협업을 통해 새로운 이미지와 가치를 제공할 수 있는 중요한 전략방법으로 사용되고 있다. 콜라보레이션이 가장 활발하게 진행되고 있는 SPA의 콜라보레이션은 많은 소비자에게 사랑을 받고 있지만, 모든 콜라보레이션이 많은 소비자에게 사랑을 받은 것은 아니며, 소비자의 외면을 받기도 한다. 그러므로 기업과 브랜드는 현재 다양하게 진행하고 있는 콜라보레이션을 소비자의 만족을 높이기 위해 신중히 그리고 효과적으로 진행하기 위해 노력해야 할 것이다. 본 연구는 ...
시대가 발전하고, 소득수준이 향상되면서 소비자는 더이상 필요에 의한 구매가 아닌 가치 있는 소비를 추구하며, 자신을 잘 표현해주는 제품을 소비하기 시작했다. 경쟁환경이 치열해질수록 브랜드와 기업은 경쟁사와 차별화를 통해 경쟁우위를 확보해야 하는데, 콜라보레이션이야 말로 기존 제품과 브랜드가 가진 속성에 협업을 통해 새로운 이미지와 가치를 제공할 수 있는 중요한 전략방법으로 사용되고 있다. 콜라보레이션이 가장 활발하게 진행되고 있는 SPA의 콜라보레이션은 많은 소비자에게 사랑을 받고 있지만, 모든 콜라보레이션이 많은 소비자에게 사랑을 받은 것은 아니며, 소비자의 외면을 받기도 한다. 그러므로 기업과 브랜드는 현재 다양하게 진행하고 있는 콜라보레이션을 소비자의 만족을 높이기 위해 신중히 그리고 효과적으로 진행하기 위해 노력해야 할 것이다. 본 연구는 SPA 브랜드의 콜라보레이션 제품을 구매한 소비자를 대상으로 제품을 통해 제공받는 소비가치가 무엇인지를 확인하고, 이 소비가치가 어떠한 만족에 영향을 미치는 지와 국내 연구에서 활발하게 연구되지 않았던 변인인 수집성향과 질투성향을 조절변수로 저/고 집단으로 나눠 소비가치와 만족에 있어 조절 효과를 보이는 지를 확인하는 데 목적이 있다. 이 목적을 수행하기 위해 본 연구에서는 SPA 브랜드 콜라보레이션 제품을 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 연구를 위해 사용된 소비가치는 상징적 가치, 희소적 가치, 사회적 가치, 개성적 가치 등 4가지가 제시되었다. 이 4가지 소비가치가 구체적으로 어떠한 만족에 영향을 주는 지와 재구매 의도에 영향을 미치는 지 알아보고 조절변수가 조절 효과가 있는지 살펴보았다. 본 연구의 결과를 요약하면 첫째. SPA 브랜드의 콜라보레이션 제품의 소비가치는 개성적 가치와 희소적 가치, 사회적 가치는 각각 차별구매만족에 영향을 미쳤지만, 상징적 가치는 상징적 가치가 낮을수록 차별구매 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 상징적 가치와 사회적 가치는 과시구매만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째. SPA 브랜드의 콜라보레이션 제품의 만족도와 재구매 의도를 살펴보니 차별구매만족보다 과시구매만족을 한 사람의 재구매 의도가 더 높았다. 세 번째. 조절변수에서 소비자의 수집성향은 소비가치와 만족도 사이에 거의 조절효과가 없는 것으로 나타났으며, 소비자의 질투성향은 소비가치와 만족도 사이에는 조절 효과가 있는 것으로 나타났다. 이 연구 결과를 통해 소비자가 제품을 통해 제공받는 소비가치를 확인하였으며, 이를 바탕으로 만족과 재구매 의도를 높이기 위한 전략을 구사해야 할 것이다.
시대가 발전하고, 소득수준이 향상되면서 소비자는 더이상 필요에 의한 구매가 아닌 가치 있는 소비를 추구하며, 자신을 잘 표현해주는 제품을 소비하기 시작했다. 경쟁환경이 치열해질수록 브랜드와 기업은 경쟁사와 차별화를 통해 경쟁우위를 확보해야 하는데, 콜라보레이션이야 말로 기존 제품과 브랜드가 가진 속성에 협업을 통해 새로운 이미지와 가치를 제공할 수 있는 중요한 전략방법으로 사용되고 있다. 콜라보레이션이 가장 활발하게 진행되고 있는 SPA의 콜라보레이션은 많은 소비자에게 사랑을 받고 있지만, 모든 콜라보레이션이 많은 소비자에게 사랑을 받은 것은 아니며, 소비자의 외면을 받기도 한다. 그러므로 기업과 브랜드는 현재 다양하게 진행하고 있는 콜라보레이션을 소비자의 만족을 높이기 위해 신중히 그리고 효과적으로 진행하기 위해 노력해야 할 것이다. 본 연구는 SPA 브랜드의 콜라보레이션 제품을 구매한 소비자를 대상으로 제품을 통해 제공받는 소비가치가 무엇인지를 확인하고, 이 소비가치가 어떠한 만족에 영향을 미치는 지와 국내 연구에서 활발하게 연구되지 않았던 변인인 수집성향과 질투성향을 조절변수로 저/고 집단으로 나눠 소비가치와 만족에 있어 조절 효과를 보이는 지를 확인하는 데 목적이 있다. 이 목적을 수행하기 위해 본 연구에서는 SPA 브랜드 콜라보레이션 제품을 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 연구를 위해 사용된 소비가치는 상징적 가치, 희소적 가치, 사회적 가치, 개성적 가치 등 4가지가 제시되었다. 이 4가지 소비가치가 구체적으로 어떠한 만족에 영향을 주는 지와 재구매 의도에 영향을 미치는 지 알아보고 조절변수가 조절 효과가 있는지 살펴보았다. 본 연구의 결과를 요약하면 첫째. SPA 브랜드의 콜라보레이션 제품의 소비가치는 개성적 가치와 희소적 가치, 사회적 가치는 각각 차별구매만족에 영향을 미쳤지만, 상징적 가치는 상징적 가치가 낮을수록 차별구매 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 상징적 가치와 사회적 가치는 과시구매만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째. SPA 브랜드의 콜라보레이션 제품의 만족도와 재구매 의도를 살펴보니 차별구매만족보다 과시구매만족을 한 사람의 재구매 의도가 더 높았다. 세 번째. 조절변수에서 소비자의 수집성향은 소비가치와 만족도 사이에 거의 조절효과가 없는 것으로 나타났으며, 소비자의 질투성향은 소비가치와 만족도 사이에는 조절 효과가 있는 것으로 나타났다. 이 연구 결과를 통해 소비자가 제품을 통해 제공받는 소비가치를 확인하였으며, 이를 바탕으로 만족과 재구매 의도를 높이기 위한 전략을 구사해야 할 것이다.
Because of development and rise in income level, consumers started following consumption behavior based on value rather than necessity and purchasing products that represent themselves better. While brands and corporations need to gain competitive advantage by differentiating themselves among compet...
Because of development and rise in income level, consumers started following consumption behavior based on value rather than necessity and purchasing products that represent themselves better. While brands and corporations need to gain competitive advantage by differentiating themselves among competitors as competitive environment becomes fiercer, they are increasingly using collaboration as an important strategic method to provide fresh image and value through collaboration between existing products and brands. Though many consumers in the SPA industry where the degree of collaboration is highest favor collaborative products, not all of them were successful and consumers dismissed some of them. Therefore, corporations and brands need to take efforts to plan various ongoing collaboration projects more carefully and effectively to achieve higher consumer satisfaction. The study aims to find out what consumption values SPA-collaborated products provide to purchasers, what satisfaction those consumption values affect, and whether collection and envy, the two factors not discussed in preceding researches, display control effect on consumption values and satisfaction after dividing purchasers into two groups of low and high degree of collection and envy as moderating variables. To meet this objective, the study surveyed SPA brand-collaborative product purchasers using four consumption values, symbolic value, scarcity value, social value, and personality value. The study looked at what specific effects each of the four consumption values generate, what effect they display on repurchase intention, and whether moderating variables display control effect. For the study purpose, a survey of customers who had experiences in purchasing SPA brand-collaborative products was conducted, and four consumption values of symbolic value, social value, scarcity value, and individuality value were suggested. This study examines specifically which satisfaction index these four consumption values have effect on and whether they affect repurchase intention, and analyzes if controlling variables have adjusting effects. A summary of study results is as follows. First, among the four consumption values of SPA brand- collaborative products, individuality value, scarcity value, and social value have effect on differential purchase satisfaction, but lower symbolic value shows more impact on differential purchase satisfaction. Moreover, symbolic value and social value have effect on conspicuous consumption satisfaction. Second, the examination of satisfaction and repurchase intention of SPA brand-collaborative products shows higher repurchase intention in customers who had experienced conspicuous consumption satisfaction rather than differential purchase satisfaction. Third, as for the controlling variables, collection has little adjusting effect between consumption values and satisfaction, but jealousy has adjusting effects between consumption values and satisfaction. The results of this study present the consumption values which customers experience from products, and the strategy to increase satisfaction and to enhance repurchase intention should be developed based on these results.
Because of development and rise in income level, consumers started following consumption behavior based on value rather than necessity and purchasing products that represent themselves better. While brands and corporations need to gain competitive advantage by differentiating themselves among competitors as competitive environment becomes fiercer, they are increasingly using collaboration as an important strategic method to provide fresh image and value through collaboration between existing products and brands. Though many consumers in the SPA industry where the degree of collaboration is highest favor collaborative products, not all of them were successful and consumers dismissed some of them. Therefore, corporations and brands need to take efforts to plan various ongoing collaboration projects more carefully and effectively to achieve higher consumer satisfaction. The study aims to find out what consumption values SPA-collaborated products provide to purchasers, what satisfaction those consumption values affect, and whether collection and envy, the two factors not discussed in preceding researches, display control effect on consumption values and satisfaction after dividing purchasers into two groups of low and high degree of collection and envy as moderating variables. To meet this objective, the study surveyed SPA brand-collaborative product purchasers using four consumption values, symbolic value, scarcity value, social value, and personality value. The study looked at what specific effects each of the four consumption values generate, what effect they display on repurchase intention, and whether moderating variables display control effect. For the study purpose, a survey of customers who had experiences in purchasing SPA brand-collaborative products was conducted, and four consumption values of symbolic value, social value, scarcity value, and individuality value were suggested. This study examines specifically which satisfaction index these four consumption values have effect on and whether they affect repurchase intention, and analyzes if controlling variables have adjusting effects. A summary of study results is as follows. First, among the four consumption values of SPA brand- collaborative products, individuality value, scarcity value, and social value have effect on differential purchase satisfaction, but lower symbolic value shows more impact on differential purchase satisfaction. Moreover, symbolic value and social value have effect on conspicuous consumption satisfaction. Second, the examination of satisfaction and repurchase intention of SPA brand-collaborative products shows higher repurchase intention in customers who had experienced conspicuous consumption satisfaction rather than differential purchase satisfaction. Third, as for the controlling variables, collection has little adjusting effect between consumption values and satisfaction, but jealousy has adjusting effects between consumption values and satisfaction. The results of this study present the consumption values which customers experience from products, and the strategy to increase satisfaction and to enhance repurchase intention should be developed based on these results.
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