제 7차 교육과정 이래로 문학작품 생산은 수용과 대응을 이루면서 문학교육 영역의 한 축을 이루고 있다. 이러한 흐름에 따라 창작교육에 대한 논의는 문학교육의 새로운 영역을 제안하는 차원을 넘어 구체적인 실천 방법에 대한 논의로 발전 되는 데 이르고 있다. 그런데 창작교육에 대한 이와 같은 관심은 현대문학교육 영역에 집중되어 있다. 현대문학교육 영역의 창작에 대한 관심과는 달리, 지금까지의 고전문학교육은 읽기와 이해만을 중심으로 편향되어 이루어져 왔다. 이에 대한 문제의식에서 출발한 본 논문은 고전문학 장르의 창작교육에 대한 새로운 방향을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 고대가요와 그 배경설화가 읽기의 대상이면서 동시에 쓰기의 대상이 될 수 있다는 판단 아래, 읽기와의 연계 속에서 고대가요 배경설화를 활용한 쓰기교육 방안을 마련하였다. 고대가요와 배경설화를 대상으로 한 쓰기는 고대가요 텍스트를 해석하여 이해하는 수용의 과정을 거쳐 그 결과물을 독자의 시각과 관점을 통해 새로운 텍스트로 생산해내는 것으로 구체화 된다. 이 논문은 문학 수용과 생산의 매개에 대해 이론적으로 탐색하고 쓰기 질료로서 고대가요와 배경설화의 특성과 장점을 살피는 과정을 거쳐, 학습 제재로 활용 될 고대가요 작품을 새로운 방법론적 시각에서 분석한다. 고대가요와 배경설화는 우연에 의한 것이 아니라 필연적으로 결합 된 것이다. 따라서 작품이 생성 된 시대 현실이나 역사와 문화적 맥락 속에서 해석해야 한다. 고대가요와 배경설화의 결합 양상을 통해 고대가요 작품을 해석하고, 그 결과물을 바탕으로 고대가요 배경설화를 활용한 쓰기교육 방안을 제시하고 있다. 고대가요 배경설화를 활용한 쓰기교육은 고전문학교육과 쓰기교육의 두 가지 차원에서 그 의의를 찾을 수 있다. 먼저, 고전문학교육 차원에서 고대가요 쓰기교육은 고대가요가 향유되던 바로 그 시대의 문학적 상상력과 문학 형식을 적극적으로 체험할 수 있어 의미가 있다. 또한, 이러한 쓰기는 학습자들이 기존에 가지고 있던 문학적 지식을 종합화하는 학습 활동으로서의 의의를 지닌다. 쓰기교육의 차원에서 고대가요 배경설화 쓰기교육은 글쓰기를 비롯한 표현 맥락에 대한 이해를 심화시킬 수 있다는 의미를 가진다. 또한 고대가요 배경설화 쓰기는 이미 단서가 제시 되어 있는 서사 맥락 속에서 주어진 정보를 활용한 쓰기 활동을 제공한다는 의의를 지닌다. 이러한 쓰기 활동은 서사 맥락에 대한 이해 능력과 그것을 글로 풀어내는 능력을 동시적으로 요구하는 것이다. 고대가요와 배경설화의 수용과 생산을 매개하는 이와 같은 창작교육 방법은 고대가요 학습자로 하여금 텍스트와의 대화와 소통을 이끌어내는 적극적인 감상 방법이 되며, 쓰기의 방법론을 마련하고 ...
제 7차 교육과정 이래로 문학작품 생산은 수용과 대응을 이루면서 문학교육 영역의 한 축을 이루고 있다. 이러한 흐름에 따라 창작교육에 대한 논의는 문학교육의 새로운 영역을 제안하는 차원을 넘어 구체적인 실천 방법에 대한 논의로 발전 되는 데 이르고 있다. 그런데 창작교육에 대한 이와 같은 관심은 현대문학교육 영역에 집중되어 있다. 현대문학교육 영역의 창작에 대한 관심과는 달리, 지금까지의 고전문학교육은 읽기와 이해만을 중심으로 편향되어 이루어져 왔다. 이에 대한 문제의식에서 출발한 본 논문은 고전문학 장르의 창작교육에 대한 새로운 방향을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 고대가요와 그 배경설화가 읽기의 대상이면서 동시에 쓰기의 대상이 될 수 있다는 판단 아래, 읽기와의 연계 속에서 고대가요 배경설화를 활용한 쓰기교육 방안을 마련하였다. 고대가요와 배경설화를 대상으로 한 쓰기는 고대가요 텍스트를 해석하여 이해하는 수용의 과정을 거쳐 그 결과물을 독자의 시각과 관점을 통해 새로운 텍스트로 생산해내는 것으로 구체화 된다. 이 논문은 문학 수용과 생산의 매개에 대해 이론적으로 탐색하고 쓰기 질료로서 고대가요와 배경설화의 특성과 장점을 살피는 과정을 거쳐, 학습 제재로 활용 될 고대가요 작품을 새로운 방법론적 시각에서 분석한다. 고대가요와 배경설화는 우연에 의한 것이 아니라 필연적으로 결합 된 것이다. 따라서 작품이 생성 된 시대 현실이나 역사와 문화적 맥락 속에서 해석해야 한다. 고대가요와 배경설화의 결합 양상을 통해 고대가요 작품을 해석하고, 그 결과물을 바탕으로 고대가요 배경설화를 활용한 쓰기교육 방안을 제시하고 있다. 고대가요 배경설화를 활용한 쓰기교육은 고전문학교육과 쓰기교육의 두 가지 차원에서 그 의의를 찾을 수 있다. 먼저, 고전문학교육 차원에서 고대가요 쓰기교육은 고대가요가 향유되던 바로 그 시대의 문학적 상상력과 문학 형식을 적극적으로 체험할 수 있어 의미가 있다. 또한, 이러한 쓰기는 학습자들이 기존에 가지고 있던 문학적 지식을 종합화하는 학습 활동으로서의 의의를 지닌다. 쓰기교육의 차원에서 고대가요 배경설화 쓰기교육은 글쓰기를 비롯한 표현 맥락에 대한 이해를 심화시킬 수 있다는 의미를 가진다. 또한 고대가요 배경설화 쓰기는 이미 단서가 제시 되어 있는 서사 맥락 속에서 주어진 정보를 활용한 쓰기 활동을 제공한다는 의의를 지닌다. 이러한 쓰기 활동은 서사 맥락에 대한 이해 능력과 그것을 글로 풀어내는 능력을 동시적으로 요구하는 것이다. 고대가요와 배경설화의 수용과 생산을 매개하는 이와 같은 창작교육 방법은 고대가요 학습자로 하여금 텍스트와의 대화와 소통을 이끌어내는 적극적인 감상 방법이 되며, 쓰기의 방법론을 마련하고 상호텍스트성에 대한 의미 있는 경험을 가져다준다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
제 7차 교육과정 이래로 문학작품 생산은 수용과 대응을 이루면서 문학교육 영역의 한 축을 이루고 있다. 이러한 흐름에 따라 창작교육에 대한 논의는 문학교육의 새로운 영역을 제안하는 차원을 넘어 구체적인 실천 방법에 대한 논의로 발전 되는 데 이르고 있다. 그런데 창작교육에 대한 이와 같은 관심은 현대문학교육 영역에 집중되어 있다. 현대문학교육 영역의 창작에 대한 관심과는 달리, 지금까지의 고전문학교육은 읽기와 이해만을 중심으로 편향되어 이루어져 왔다. 이에 대한 문제의식에서 출발한 본 논문은 고전문학 장르의 창작교육에 대한 새로운 방향을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 고대가요와 그 배경설화가 읽기의 대상이면서 동시에 쓰기의 대상이 될 수 있다는 판단 아래, 읽기와의 연계 속에서 고대가요 배경설화를 활용한 쓰기교육 방안을 마련하였다. 고대가요와 배경설화를 대상으로 한 쓰기는 고대가요 텍스트를 해석하여 이해하는 수용의 과정을 거쳐 그 결과물을 독자의 시각과 관점을 통해 새로운 텍스트로 생산해내는 것으로 구체화 된다. 이 논문은 문학 수용과 생산의 매개에 대해 이론적으로 탐색하고 쓰기 질료로서 고대가요와 배경설화의 특성과 장점을 살피는 과정을 거쳐, 학습 제재로 활용 될 고대가요 작품을 새로운 방법론적 시각에서 분석한다. 고대가요와 배경설화는 우연에 의한 것이 아니라 필연적으로 결합 된 것이다. 따라서 작품이 생성 된 시대 현실이나 역사와 문화적 맥락 속에서 해석해야 한다. 고대가요와 배경설화의 결합 양상을 통해 고대가요 작품을 해석하고, 그 결과물을 바탕으로 고대가요 배경설화를 활용한 쓰기교육 방안을 제시하고 있다. 고대가요 배경설화를 활용한 쓰기교육은 고전문학교육과 쓰기교육의 두 가지 차원에서 그 의의를 찾을 수 있다. 먼저, 고전문학교육 차원에서 고대가요 쓰기교육은 고대가요가 향유되던 바로 그 시대의 문학적 상상력과 문학 형식을 적극적으로 체험할 수 있어 의미가 있다. 또한, 이러한 쓰기는 학습자들이 기존에 가지고 있던 문학적 지식을 종합화하는 학습 활동으로서의 의의를 지닌다. 쓰기교육의 차원에서 고대가요 배경설화 쓰기교육은 글쓰기를 비롯한 표현 맥락에 대한 이해를 심화시킬 수 있다는 의미를 가진다. 또한 고대가요 배경설화 쓰기는 이미 단서가 제시 되어 있는 서사 맥락 속에서 주어진 정보를 활용한 쓰기 활동을 제공한다는 의의를 지닌다. 이러한 쓰기 활동은 서사 맥락에 대한 이해 능력과 그것을 글로 풀어내는 능력을 동시적으로 요구하는 것이다. 고대가요와 배경설화의 수용과 생산을 매개하는 이와 같은 창작교육 방법은 고대가요 학습자로 하여금 텍스트와의 대화와 소통을 이끌어내는 적극적인 감상 방법이 되며, 쓰기의 방법론을 마련하고 상호텍스트성에 대한 의미 있는 경험을 가져다준다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
Since the 7th curriculum, the creation of literary works has been an important part of the area of literature education, making a pair with the acceptance of them. With this trend, the discussion of creative education has grown to be the discussion on the detailed way of practice over just the sugge...
Since the 7th curriculum, the creation of literary works has been an important part of the area of literature education, making a pair with the acceptance of them. With this trend, the discussion of creative education has grown to be the discussion on the detailed way of practice over just the suggestion of a new area of literature education. But such interest in creative education is focused only on the area of education of contemporary literature. Contrary to the interest in the creation in the area of education of contemporary literature, education of classical literature is so far overly weighted toward reading and understanding of it. Starting on the foundation of the awareness of this problem, this thesis is aimed at suggesting a new direction on creative education of classical literature. Under the judgement that Acient Songs and the background folktales of them can be the objective of not only reading but also writing, a writing education method using background folktales of Acient Songs in connection with the reading of them is prepared in this thesis. Writing about Acient Songs and the background folktales of them means the production of new texts about them after the process of acceptance of interpreting and understanding them. This thesis academically seeks the intermediation between acceptance and production of literature, identifies the features and merits of Acient Songs and the background folktales of them as a source of writing, and finally from a new methodological perspective, analyzes three Acient Songs which will be used as study material. The connection between Acient Songs and the background folktales of them is not accidental but inevitable. Therefore, they should be interpreted and understood in the context of their historical and cultural background. This thesis interprets Acient Songs in this perspective and on the foundation of the output, suggests a writing education method using background folktales of Acient Songs. Writing education using background folktales of Acient Songs has its meaning in two aspects of education of classical literature and writing education. First, in the aspect of education of classical literature, writing education of Acient Songs is meaningful because it allows the active experience of literary imagination and literary forms of the very time that they were appreciated. In addition, writing like this has significance as a learning activity which synthesizes the literary knowledge students have already had. In the aspect of writing education, writing education using background folktales of Acient Songs allows deeper understanding of the context, which is important in writing. Further, writing education using background folktales of Acient Songs offers the opportunities of writing activities using the information given in the context of stories as clues. Such writing activities require both the comprehension of the context and the ability to express it in written words. Such creative education method that intermediates between acceptance and production of Acient Songs and the background folktales of them has its meaning, in that it can be an active way of appreciation which allows learners to communicate with them, and that it also can allow learners to practice writing and to have meaningful experiences of intertextuality.
Since the 7th curriculum, the creation of literary works has been an important part of the area of literature education, making a pair with the acceptance of them. With this trend, the discussion of creative education has grown to be the discussion on the detailed way of practice over just the suggestion of a new area of literature education. But such interest in creative education is focused only on the area of education of contemporary literature. Contrary to the interest in the creation in the area of education of contemporary literature, education of classical literature is so far overly weighted toward reading and understanding of it. Starting on the foundation of the awareness of this problem, this thesis is aimed at suggesting a new direction on creative education of classical literature. Under the judgement that Acient Songs and the background folktales of them can be the objective of not only reading but also writing, a writing education method using background folktales of Acient Songs in connection with the reading of them is prepared in this thesis. Writing about Acient Songs and the background folktales of them means the production of new texts about them after the process of acceptance of interpreting and understanding them. This thesis academically seeks the intermediation between acceptance and production of literature, identifies the features and merits of Acient Songs and the background folktales of them as a source of writing, and finally from a new methodological perspective, analyzes three Acient Songs which will be used as study material. The connection between Acient Songs and the background folktales of them is not accidental but inevitable. Therefore, they should be interpreted and understood in the context of their historical and cultural background. This thesis interprets Acient Songs in this perspective and on the foundation of the output, suggests a writing education method using background folktales of Acient Songs. Writing education using background folktales of Acient Songs has its meaning in two aspects of education of classical literature and writing education. First, in the aspect of education of classical literature, writing education of Acient Songs is meaningful because it allows the active experience of literary imagination and literary forms of the very time that they were appreciated. In addition, writing like this has significance as a learning activity which synthesizes the literary knowledge students have already had. In the aspect of writing education, writing education using background folktales of Acient Songs allows deeper understanding of the context, which is important in writing. Further, writing education using background folktales of Acient Songs offers the opportunities of writing activities using the information given in the context of stories as clues. Such writing activities require both the comprehension of the context and the ability to express it in written words. Such creative education method that intermediates between acceptance and production of Acient Songs and the background folktales of them has its meaning, in that it can be an active way of appreciation which allows learners to communicate with them, and that it also can allow learners to practice writing and to have meaningful experiences of intertextuality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.