빠르게 변화하는 시대에 따라 새로운 교육 방안에 대해서도 계속적으로 요구되고 있다. 그러나 시대가 변화하는 속도에 비하여 학교 교육에서 이루어지고 있는 교육 방식은 더디게 변화하고 있거나 그대로인 경우가 많다. 이는 교육 시간의 한정성, 다양한 요구사항, 교육 과정에 따른 방침 등 새로운 변화에 있어서 많은 사항들이 고려되어야하기 때문이다. 과목의 특성 또한 이러한 이유 중 하나로 볼 수 있다.
고전문학은 ‘시대를 대표하는 것으로, 후세 사람들의 모범이 될 만한 가치를 지닌 작품’이다. 우리는 이러한 고전문학의 교육을 통해...
빠르게 변화하는 시대에 따라 새로운 교육 방안에 대해서도 계속적으로 요구되고 있다. 그러나 시대가 변화하는 속도에 비하여 학교 교육에서 이루어지고 있는 교육 방식은 더디게 변화하고 있거나 그대로인 경우가 많다. 이는 교육 시간의 한정성, 다양한 요구사항, 교육 과정에 따른 방침 등 새로운 변화에 있어서 많은 사항들이 고려되어야하기 때문이다. 과목의 특성 또한 이러한 이유 중 하나로 볼 수 있다.
고전문학은 ‘시대를 대표하는 것으로, 후세 사람들의 모범이 될 만한 가치를 지닌 작품’이다. 우리는 이러한 고전문학의 교육을 통해 젊은 세대들에게 선대가 만들어낸 언어와 문학적 문화 등을 체험하게 하고, 우리 민족의 전통적 사상과 정서를 이해하도록 하는 것이다. 그러나 학생들은 이러한 고전문학의 교육적 가치와 필요성을 인정하면서도 교육현장에서 이루어지는 고전문학 수업은 어려운 단어와 이론 위주의 수업 방식 등의 반복으로 고전문학에 대한 인식은 여전히 고리타분하고 어려운 것에 머물러 있는 실정이다. 즉 우리는 고전문학에 대한 인식 변화와 효율적인 수업을 위해서는 다양한 수업방안을 계속해서 강구해나가야 한다.
특히 고전문학의 한 범주로 향가는 향찰이라는 과거의 언어로 표기된 정형시가로서 향가 작품에 대한 연구는 활발히 진행되고 있음에도 교육 방안에 대한 논의는 제대로 이루어지지 않고 있다.
이에 본 논문에서는 고전문학의 일환으로 향가교육의 다양성과 새로운 방안 모색을 강조하였다. 향가는 우리가 인식하고 있는 것과는 달리 현대인의 트렌드에 맞추어 재가공할 수 있는 좋은 소재들을 가지고 있다. 따라서 이러한 소재를 통해 수업의 효율성을 높일 수 있는 방안으로 스토리텔링을 활용함으로써 향가에 대한 가치를 재인식하고 현재의 삶과 친숙한 것으로 받아들일 수 있도록 작품을 바라보는 시각의 전환을 꾀하고자 하였다.
빠르게 변화하는 시대에 따라 새로운 교육 방안에 대해서도 계속적으로 요구되고 있다. 그러나 시대가 변화하는 속도에 비하여 학교 교육에서 이루어지고 있는 교육 방식은 더디게 변화하고 있거나 그대로인 경우가 많다. 이는 교육 시간의 한정성, 다양한 요구사항, 교육 과정에 따른 방침 등 새로운 변화에 있어서 많은 사항들이 고려되어야하기 때문이다. 과목의 특성 또한 이러한 이유 중 하나로 볼 수 있다.
고전문학은 ‘시대를 대표하는 것으로, 후세 사람들의 모범이 될 만한 가치를 지닌 작품’이다. 우리는 이러한 고전문학의 교육을 통해 젊은 세대들에게 선대가 만들어낸 언어와 문학적 문화 등을 체험하게 하고, 우리 민족의 전통적 사상과 정서를 이해하도록 하는 것이다. 그러나 학생들은 이러한 고전문학의 교육적 가치와 필요성을 인정하면서도 교육현장에서 이루어지는 고전문학 수업은 어려운 단어와 이론 위주의 수업 방식 등의 반복으로 고전문학에 대한 인식은 여전히 고리타분하고 어려운 것에 머물러 있는 실정이다. 즉 우리는 고전문학에 대한 인식 변화와 효율적인 수업을 위해서는 다양한 수업방안을 계속해서 강구해나가야 한다.
특히 고전문학의 한 범주로 향가는 향찰이라는 과거의 언어로 표기된 정형시가로서 향가 작품에 대한 연구는 활발히 진행되고 있음에도 교육 방안에 대한 논의는 제대로 이루어지지 않고 있다.
이에 본 논문에서는 고전문학의 일환으로 향가교육의 다양성과 새로운 방안 모색을 강조하였다. 향가는 우리가 인식하고 있는 것과는 달리 현대인의 트렌드에 맞추어 재가공할 수 있는 좋은 소재들을 가지고 있다. 따라서 이러한 소재를 통해 수업의 효율성을 높일 수 있는 방안으로 스토리텔링을 활용함으로써 향가에 대한 가치를 재인식하고 현재의 삶과 친숙한 것으로 받아들일 수 있도록 작품을 바라보는 시각의 전환을 꾀하고자 하였다.
As time goes by quickly, a novel plan of education is needed continuously. However, comparing to the changing speed of times, the method of school education changes slowly or remains intact. It is because a new change needs to take into account many things, such as the limitation of educational time...
As time goes by quickly, a novel plan of education is needed continuously. However, comparing to the changing speed of times, the method of school education changes slowly or remains intact. It is because a new change needs to take into account many things, such as the limitation of educational time, a variety of requirements and curriculum-oriented policies. And the characteristic of a subject is another cause too.
A classic work of literature is ‘a representative of times and has an exemplary value for future generations.’ Via the education of classical literature, we make younger generations experience foregoer’s language and literary culture, and then have them understand national traditional ideas and emotions. Although students recognize these educational values and needs of classic works of literature, they still regard the school course of classical literature as old-fashioned and difficult, which is consisting of unreadable words and theory-oriented repetitive method of teaching and learning. Therefore, it is necessary to seek after a variety of teaching/learning methods continuously, in order for us to change our perception of classical literature and carry out course works efficiently.
In particular, Hyangga is a category of classical literature and a fixed verse presented with an ancient language of Hyangchal. In addition, studies on Hyangga works have been actively carried out so far, but discussion on the plan of its educational utilization has not been dealt with fully.
On this account, this study groped after a variety of novel plans of Hyangga education, as an educational method of classical literature. Different from our perception of Hyangga, it has many good subject matters we can reprocess according to the trend of our contemporaries. In this vein, the author attempted to change contemporaries’ perspective to the values of Hyangga using storytelling as a plan of enhancing the efficiency of subject matter-based course works, thus making them recognize the value of Hyangga again and accept it as a familiar thing with present life.
As time goes by quickly, a novel plan of education is needed continuously. However, comparing to the changing speed of times, the method of school education changes slowly or remains intact. It is because a new change needs to take into account many things, such as the limitation of educational time, a variety of requirements and curriculum-oriented policies. And the characteristic of a subject is another cause too.
A classic work of literature is ‘a representative of times and has an exemplary value for future generations.’ Via the education of classical literature, we make younger generations experience foregoer’s language and literary culture, and then have them understand national traditional ideas and emotions. Although students recognize these educational values and needs of classic works of literature, they still regard the school course of classical literature as old-fashioned and difficult, which is consisting of unreadable words and theory-oriented repetitive method of teaching and learning. Therefore, it is necessary to seek after a variety of teaching/learning methods continuously, in order for us to change our perception of classical literature and carry out course works efficiently.
In particular, Hyangga is a category of classical literature and a fixed verse presented with an ancient language of Hyangchal. In addition, studies on Hyangga works have been actively carried out so far, but discussion on the plan of its educational utilization has not been dealt with fully.
On this account, this study groped after a variety of novel plans of Hyangga education, as an educational method of classical literature. Different from our perception of Hyangga, it has many good subject matters we can reprocess according to the trend of our contemporaries. In this vein, the author attempted to change contemporaries’ perspective to the values of Hyangga using storytelling as a plan of enhancing the efficiency of subject matter-based course works, thus making them recognize the value of Hyangga again and accept it as a familiar thing with present life.
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