본 연구는 지방화, 행정정보화, 세계화, 창조화, 전문화 등 새로운 시대적 변화를 고려하여 정부의 경쟁력을 강화시키고, 공무원의 자질과 능력을 향상시키기 위한 시각에서 출발하였다. 공무원들이 담당하고 있는 행정은 정부의 경쟁력에 가장 중요한 역할을 담당한다. 공무원들은 급변하는 행정환경의 변화에 있어 국가의 발전을 위한 중추적인 역할을 수행하고 있다. 따라서 공무원들의 자질과 능력은 공공부문의 생산성 및 경쟁력에 큰 영향을 미치는 핵심변수이다. 이에 공무원 교육훈련은 공무원의 능력과 소양을 지속적으로 발전시키는 것을 목표로 해야 한다. 오늘날 행정환경은 공무원 교육훈련에 있어서 새로운 패러다임을 맞이하고 있다. 특히, ...
본 연구는 지방화, 행정정보화, 세계화, 창조화, 전문화 등 새로운 시대적 변화를 고려하여 정부의 경쟁력을 강화시키고, 공무원의 자질과 능력을 향상시키기 위한 시각에서 출발하였다. 공무원들이 담당하고 있는 행정은 정부의 경쟁력에 가장 중요한 역할을 담당한다. 공무원들은 급변하는 행정환경의 변화에 있어 국가의 발전을 위한 중추적인 역할을 수행하고 있다. 따라서 공무원들의 자질과 능력은 공공부문의 생산성 및 경쟁력에 큰 영향을 미치는 핵심변수이다. 이에 공무원 교육훈련은 공무원의 능력과 소양을 지속적으로 발전시키는 것을 목표로 해야 한다. 오늘날 행정환경은 공무원 교육훈련에 있어서 새로운 패러다임을 맞이하고 있다. 특히, IT 기술의 혁신적인 발전은 이러한 행정환경의 변화를 지속적으로 촉진시키는 촉매제 역할을 한다. 정부는 이처럼 급변하는 현대사회에 대응하여 능동적으로 정책을 입안하고 집행하며 대국민 서비스를 구체적으로 실행하기 위한 우수한 행정역량을 갖춘 핵심인재가 필요하다. 본 연구는 공무원 교육훈련의 발전방안을 제시하기 위하여 다음과 같은 체계론적 시각에서 연구를 진행했다. 첫째, 공무원 교육훈련의 투입은 교육훈련의 인적자원, 물적자원, 정보체계 등을 고려할 수 있다. 둘째, 공무원 교육훈련체계는 제도적 측면, 운영적 측면, 방법적 측면에서 전환과정이 이루어질 수 있다. 셋째, 공무원 교육훈련의 산출은 업무성과의 극대화, 능력개발, 업무의 질 향상, 사기 및 만족도 극대화 등으로 이해할 수 있다. 이러한 공무원 교육훈련체계는 행정환경에 적극적으로 대응해야 한다. 또한 본 연구의 효과적인 분석을 위하여 외국 공무원 교육훈련(미국, 프랑스, 영국, 일본)과 국내 민간기업의 교육훈련(삼성, 현대, LG)을 분석하고, 한국 공무원 교육훈련의 현황과 실태를 파악하였다. 외국 공무원 교육훈련을 분석하고, 우리나라의 실정에 맞는 공무원 교육훈련 방법을 도입함으로써 공무원들의 자질과 능력 발전에 도움이 되는 방안을 모색하고자 하였다. 또한, 국내 민간기업의 교육훈련을 분석하고, 민간기업의 체계적이고 다양한 교육훈련 방법을 도입함으로써 공무원 교육훈련 방법에 반영할 수 있는 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구에서는 한국 공무원 교육훈련의 문제점을 제도적 측면, 운영적 측면, 방법적 측면에서 분석하여 행정환경의 변화에 보다 경쟁력 있는 공무원 교육훈련의 발전방안을 제시하고자 했다. 이를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 제도적 측면에서의 공무원 교육훈련 발전방안은 1) 공무원 교육훈련제도에 대한 인식을 전환해야 한다. 2) 공무원 교육훈련체제에 경쟁원리를 도입해야 한다. 3) 교육훈련 수요조사 체계를 강화해야 한다. 둘째, 운영적 측면에의 공무원 교육훈련 발전방안은 1) 교육훈련 인력의 자질을 향상시켜야 한다. 2) 민간과의 유연한 교류·협력 체제를 강화시켜야 한다. 3) 교육기관의 전문성과 역량을 제고해야 한다. 셋째, 방법적 측면에서의 공무원 교육훈련 발전방안은 1) 사이버교육을 활성화시켜야 한다. 2) 국제교류 및 민간교류를 활성화시켜야 한다. 3) 다양한 교육기법을 활용해야 한다. 4) 공무원 교육훈련의 환류체계를 강화시켜야 한다. 이와 같은 공무원 교육훈련의 발전방안이 반영된다면, 공무원 교육훈련은 보다 체계적으로 정착될 수 있을 것이며, 더 나아가 정부의 경쟁력 강화로 이어질 수 있을 것이다. 정부는 인사행정의 핵심인 인적자원의 활용을 위한 공무원 교육훈련의 발전에 지속적인 개선의 노력과 적극적인 투자가 요구된다.
본 연구는 지방화, 행정정보화, 세계화, 창조화, 전문화 등 새로운 시대적 변화를 고려하여 정부의 경쟁력을 강화시키고, 공무원의 자질과 능력을 향상시키기 위한 시각에서 출발하였다. 공무원들이 담당하고 있는 행정은 정부의 경쟁력에 가장 중요한 역할을 담당한다. 공무원들은 급변하는 행정환경의 변화에 있어 국가의 발전을 위한 중추적인 역할을 수행하고 있다. 따라서 공무원들의 자질과 능력은 공공부문의 생산성 및 경쟁력에 큰 영향을 미치는 핵심변수이다. 이에 공무원 교육훈련은 공무원의 능력과 소양을 지속적으로 발전시키는 것을 목표로 해야 한다. 오늘날 행정환경은 공무원 교육훈련에 있어서 새로운 패러다임을 맞이하고 있다. 특히, IT 기술의 혁신적인 발전은 이러한 행정환경의 변화를 지속적으로 촉진시키는 촉매제 역할을 한다. 정부는 이처럼 급변하는 현대사회에 대응하여 능동적으로 정책을 입안하고 집행하며 대국민 서비스를 구체적으로 실행하기 위한 우수한 행정역량을 갖춘 핵심인재가 필요하다. 본 연구는 공무원 교육훈련의 발전방안을 제시하기 위하여 다음과 같은 체계론적 시각에서 연구를 진행했다. 첫째, 공무원 교육훈련의 투입은 교육훈련의 인적자원, 물적자원, 정보체계 등을 고려할 수 있다. 둘째, 공무원 교육훈련체계는 제도적 측면, 운영적 측면, 방법적 측면에서 전환과정이 이루어질 수 있다. 셋째, 공무원 교육훈련의 산출은 업무성과의 극대화, 능력개발, 업무의 질 향상, 사기 및 만족도 극대화 등으로 이해할 수 있다. 이러한 공무원 교육훈련체계는 행정환경에 적극적으로 대응해야 한다. 또한 본 연구의 효과적인 분석을 위하여 외국 공무원 교육훈련(미국, 프랑스, 영국, 일본)과 국내 민간기업의 교육훈련(삼성, 현대, LG)을 분석하고, 한국 공무원 교육훈련의 현황과 실태를 파악하였다. 외국 공무원 교육훈련을 분석하고, 우리나라의 실정에 맞는 공무원 교육훈련 방법을 도입함으로써 공무원들의 자질과 능력 발전에 도움이 되는 방안을 모색하고자 하였다. 또한, 국내 민간기업의 교육훈련을 분석하고, 민간기업의 체계적이고 다양한 교육훈련 방법을 도입함으로써 공무원 교육훈련 방법에 반영할 수 있는 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구에서는 한국 공무원 교육훈련의 문제점을 제도적 측면, 운영적 측면, 방법적 측면에서 분석하여 행정환경의 변화에 보다 경쟁력 있는 공무원 교육훈련의 발전방안을 제시하고자 했다. 이를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 제도적 측면에서의 공무원 교육훈련 발전방안은 1) 공무원 교육훈련제도에 대한 인식을 전환해야 한다. 2) 공무원 교육훈련체제에 경쟁원리를 도입해야 한다. 3) 교육훈련 수요조사 체계를 강화해야 한다. 둘째, 운영적 측면에의 공무원 교육훈련 발전방안은 1) 교육훈련 인력의 자질을 향상시켜야 한다. 2) 민간과의 유연한 교류·협력 체제를 강화시켜야 한다. 3) 교육기관의 전문성과 역량을 제고해야 한다. 셋째, 방법적 측면에서의 공무원 교육훈련 발전방안은 1) 사이버교육을 활성화시켜야 한다. 2) 국제교류 및 민간교류를 활성화시켜야 한다. 3) 다양한 교육기법을 활용해야 한다. 4) 공무원 교육훈련의 환류체계를 강화시켜야 한다. 이와 같은 공무원 교육훈련의 발전방안이 반영된다면, 공무원 교육훈련은 보다 체계적으로 정착될 수 있을 것이며, 더 나아가 정부의 경쟁력 강화로 이어질 수 있을 것이다. 정부는 인사행정의 핵심인 인적자원의 활용을 위한 공무원 교육훈련의 발전에 지속적인 개선의 노력과 적극적인 투자가 요구된다.
Today, there is a new paradigm in training program for public officials. It comes from changes of administrative environment. Especially, innovative advance of IT technology promotes these changes. Government with excellent personnel is able to draft and execute appropriate policy actively in respon...
Today, there is a new paradigm in training program for public officials. It comes from changes of administrative environment. Especially, innovative advance of IT technology promotes these changes. Government with excellent personnel is able to draft and execute appropriate policy actively in response to these changes. This government can provide specific administrative service to the public. So, training program for public officials is very important. The purpose of this thesis is to analyze the training program in systematic perspective and suggest development plan of training program. First, the input of training program should be implemented in the light of many kinds of factors like human resources, material resources, information system. Second, the system of training program can be changed in terms of institution, management and education method. Third, there could be many sorts of output of training program like maximization of performance, man-power development, inspiration of morale and satisfaction improvement. With these points, system of training program should cope with the changes of administrative environment. This thesis also analyzed training programs of other countries, such as the United States, France, England, Japan and training programs of private corporations, including Samsung, Hyundai, LG. Through the comparative analysis of training program, it is possible to understand the current situation of training program of public sector in Korea. Furthermore, this thesis present the problems of training program in Korea. These problems are analyzed in view of institution, management and education method in this thesis. According to analysis, development plans are suggested to increase the competitiveness of the training program. In terms of institution, 1) the recognition of training program should be changed: 2) The training program needs to apply principle of competition: 3) The system of demand survey should be reinforced. As for management, 1) the members of educational institutions and faculty should be upgraded: 2) It needs to expand flexible system of interchange and cooperation with the private sector: 3) Professionalism and capability of educational institutions should be elevated. In regard to education method, 1) cyber education should be vitalized all the more: 2) International exchange and private exchange should be stimulated: 3) A variety of teaching method should be used: 4) Feedback system of training program should be utilized and reinforced. If these development plans are applied, training program for public officials can become established systematically. It leads to enhancement of competitiveness of the government. Training program is a core part of personnel administration for practical use of human resources. So, continuous attention and effort to growth of training program are required.
Today, there is a new paradigm in training program for public officials. It comes from changes of administrative environment. Especially, innovative advance of IT technology promotes these changes. Government with excellent personnel is able to draft and execute appropriate policy actively in response to these changes. This government can provide specific administrative service to the public. So, training program for public officials is very important. The purpose of this thesis is to analyze the training program in systematic perspective and suggest development plan of training program. First, the input of training program should be implemented in the light of many kinds of factors like human resources, material resources, information system. Second, the system of training program can be changed in terms of institution, management and education method. Third, there could be many sorts of output of training program like maximization of performance, man-power development, inspiration of morale and satisfaction improvement. With these points, system of training program should cope with the changes of administrative environment. This thesis also analyzed training programs of other countries, such as the United States, France, England, Japan and training programs of private corporations, including Samsung, Hyundai, LG. Through the comparative analysis of training program, it is possible to understand the current situation of training program of public sector in Korea. Furthermore, this thesis present the problems of training program in Korea. These problems are analyzed in view of institution, management and education method in this thesis. According to analysis, development plans are suggested to increase the competitiveness of the training program. In terms of institution, 1) the recognition of training program should be changed: 2) The training program needs to apply principle of competition: 3) The system of demand survey should be reinforced. As for management, 1) the members of educational institutions and faculty should be upgraded: 2) It needs to expand flexible system of interchange and cooperation with the private sector: 3) Professionalism and capability of educational institutions should be elevated. In regard to education method, 1) cyber education should be vitalized all the more: 2) International exchange and private exchange should be stimulated: 3) A variety of teaching method should be used: 4) Feedback system of training program should be utilized and reinforced. If these development plans are applied, training program for public officials can become established systematically. It leads to enhancement of competitiveness of the government. Training program is a core part of personnel administration for practical use of human resources. So, continuous attention and effort to growth of training program are required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.