본 연구는 부모-자녀 간의 의사소통이 청소년 문제행동에 어느 정도 관련이 있으며, 어떻게 영향을 미치는 가를 구체적으로 탐색함으로써 청소년을 올바르게 지도하기 위한 방법을 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 표집대상은 대구지역에 소재하고 있는 고등학교(전문계, 일반계, 대안학교)에 재학중인 학생 362명이다. 본 연구에 사용한 측정도구로는 부모-자녀 간 의사소통을 측정하기 위하여 Banes와 Olson(1982)의 부모-자녀 간 의사소통 측정도구(Parent- Alolescent Communication Inventory;PACI) 중 청소년 자녀용 설문지(Adolescent Form)를 민혜영(1990) 등이 번안하여 사용한 척도와, 청소년의 문제행동을 측정하기 위해 한국 청소년 개발원의 “전국 청소년 문제행동 실태조사 연구”에서 연구된 자료(이종원, 2001)를 기반으로 재구성한 권정연(2005)의 척도를 사용하였다. 본 연구에서는 자료의 처리 및 분석를 위하여 ...
본 연구는 부모-자녀 간의 의사소통이 청소년 문제행동에 어느 정도 관련이 있으며, 어떻게 영향을 미치는 가를 구체적으로 탐색함으로써 청소년을 올바르게 지도하기 위한 방법을 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 표집대상은 대구지역에 소재하고 있는 고등학교(전문계, 일반계, 대안학교)에 재학중인 학생 362명이다. 본 연구에 사용한 측정도구로는 부모-자녀 간 의사소통을 측정하기 위하여 Banes와 Olson(1982)의 부모-자녀 간 의사소통 측정도구(Parent- Alolescent Communication Inventory;PACI) 중 청소년 자녀용 설문지(Adolescent Form)를 민혜영(1990) 등이 번안하여 사용한 척도와, 청소년의 문제행동을 측정하기 위해 한국 청소년 개발원의 “전국 청소년 문제행동 실태조사 연구”에서 연구된 자료(이종원, 2001)를 기반으로 재구성한 권정연(2005)의 척도를 사용하였다. 본 연구에서는 자료의 처리 및 분석를 위하여 SPSS for Window 17.0 프로그램을 사용하여 분석하였고, 척도의 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach α 계수를 산정하고, 일반적 특성을 검토하기 위하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편자 등의 기술적 통계치를 산출하였고, 부모-자녀 의사소통 유형과 청소년 문제행동과의 상관관계를 살펴보기 위하여 상관관계분석(Correlation Analysis)을 실시하였으며, 부모-자녀 의사소통 유형과 청소년 문제행동과의 관계 및 청소년의 인구사회학적 요인과 청소년 문제행동과의 관계를 살펴보기 위하여 선형회귀분석(Regression Analysis)을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 부모-자녀 간 의사소통 유형과 청소년의 문제행동간의 상관관계를 살펴본 결과, 부모의 역기능적 의사소통은 남·여 학생 모두의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 폭력·절도형 문제행동, 도피형 문제행동 등 네가지 문제행동 유형 모두에 통계적으로 유의미한 상관관계를 보였고, 어머니의 개방형 의사소통이 남학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 도피형 문제행동에 각각 상관관계를 보였다.
둘째, 부모-자녀간 의사소통 유형이 성별과 학교 계열별 문제행동에 미치는 영향을 살펴본 결과 아버지의 개방적 의사소통이 남학생과 일반계 학생의 유흥·풍속형 문제행동에, 아버지의 역기능적 의사소통은 일반계 학생의 권위반항형 문제행동에, 어머니의 개방적 의사소통은 남학생의 모든 문제행동 유형과, 전문계 학생의 권위반항형 및 일반계 학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 폭력·절도형 문제행동에, 어머니의 역기능적 의사소통은 여학생과 일반계 학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 폭력·절도형 문제행동에 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 청소년의 인구사회학적 요인이 청소년 문제행동에 미치는 영향에 대해 알아본 결과, 아버지와의 대화시간이 남·녀 학생과 일반계 학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 폭력·절도형 문제행동에 각각 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이성친구가 여학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 도피형 문제행동과, 일반계 학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 폭력·절도형 문제행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 부모-자녀 간의 의사소통이 청소년 문제행동에 어느 정도 관련이 있으며, 어떻게 영향을 미치는 가를 구체적으로 탐색함으로써 청소년을 올바르게 지도하기 위한 방법을 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 표집대상은 대구지역에 소재하고 있는 고등학교(전문계, 일반계, 대안학교)에 재학중인 학생 362명이다. 본 연구에 사용한 측정도구로는 부모-자녀 간 의사소통을 측정하기 위하여 Banes와 Olson(1982)의 부모-자녀 간 의사소통 측정도구(Parent- Alolescent Communication Inventory;PACI) 중 청소년 자녀용 설문지(Adolescent Form)를 민혜영(1990) 등이 번안하여 사용한 척도와, 청소년의 문제행동을 측정하기 위해 한국 청소년 개발원의 “전국 청소년 문제행동 실태조사 연구”에서 연구된 자료(이종원, 2001)를 기반으로 재구성한 권정연(2005)의 척도를 사용하였다. 본 연구에서는 자료의 처리 및 분석를 위하여 SPSS for Window 17.0 프로그램을 사용하여 분석하였고, 척도의 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach α 계수를 산정하고, 일반적 특성을 검토하기 위하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편자 등의 기술적 통계치를 산출하였고, 부모-자녀 의사소통 유형과 청소년 문제행동과의 상관관계를 살펴보기 위하여 상관관계분석(Correlation Analysis)을 실시하였으며, 부모-자녀 의사소통 유형과 청소년 문제행동과의 관계 및 청소년의 인구사회학적 요인과 청소년 문제행동과의 관계를 살펴보기 위하여 선형회귀분석(Regression Analysis)을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 부모-자녀 간 의사소통 유형과 청소년의 문제행동간의 상관관계를 살펴본 결과, 부모의 역기능적 의사소통은 남·여 학생 모두의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 폭력·절도형 문제행동, 도피형 문제행동 등 네가지 문제행동 유형 모두에 통계적으로 유의미한 상관관계를 보였고, 어머니의 개방형 의사소통이 남학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 도피형 문제행동에 각각 상관관계를 보였다.
둘째, 부모-자녀간 의사소통 유형이 성별과 학교 계열별 문제행동에 미치는 영향을 살펴본 결과 아버지의 개방적 의사소통이 남학생과 일반계 학생의 유흥·풍속형 문제행동에, 아버지의 역기능적 의사소통은 일반계 학생의 권위반항형 문제행동에, 어머니의 개방적 의사소통은 남학생의 모든 문제행동 유형과, 전문계 학생의 권위반항형 및 일반계 학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 폭력·절도형 문제행동에, 어머니의 역기능적 의사소통은 여학생과 일반계 학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 폭력·절도형 문제행동에 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 청소년의 인구사회학적 요인이 청소년 문제행동에 미치는 영향에 대해 알아본 결과, 아버지와의 대화시간이 남·녀 학생과 일반계 학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 폭력·절도형 문제행동에 각각 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이성친구가 여학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 도피형 문제행동과, 일반계 학생의 유흥·풍속형 문제행동, 권위반항형 문제행동, 폭력·절도형 문제행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The objective of this study is to obtains a method of guiding adolescent in a right way by exploring how much parent-adolescent communication has a correlation with problem behavior of adolescent and how it affects such behavior in detail. As a sampling target of this study, 362 students attendi...
The objective of this study is to obtains a method of guiding adolescent in a right way by exploring how much parent-adolescent communication has a correlation with problem behavior of adolescent and how it affects such behavior in detail. As a sampling target of this study, 362 students attending high schools (professional school category, general school category, alternative) located at Daegu area were selected. As an inventory for this study, a scale of Kwon, Jeong Hyeon (2005) was used and it was reconstituted based on a scale being used by Min, Hye Young (1990) by adapting adolescent form and a data (Lee, Jong Won, 2001) being researched in "A nationwide reality survey on problem behavior of adolescent" by National Youth Policy Institute for measuring problem behavior of adolescent among Parent-Adolescent Communicat- ion Inventory (PACI) of Banes and Olson (1982). In this study, for processing and analyzing data, SPSS for Window 17.0 was used and in order to verify reliability of scale, Cronbach α coefficient was calculated and in order to review general features, technical statistics such as frequency, percentage, average, standard deviation was estimated and in order to observe a correlation between parent-adolescent communication type and problem behavior of adolescent, a correlation analysis was performed and in order to observe a correlation between parent-adolescent communication type and problem behavior of adolescent and sociodemographic factors of adolescent and problem behavior of adolescent, regression analysis was conducted. A result being obtained through this study is as follows.
First, as a result of observing a correlation between parent-adolescent communication type and problem behavior of adolescent, dysfunctional communication of parent had a statistically significant correlation with all of 4 problem behavior types including problem behaviors of entertainment & custom type, authority defiance type, violence & theft type and escape type in both male and female students and open type communication of mother had a correlation with problem behaviors of entertainment & custom type, authority defiance type and escape type of male students, respectively.
Second, as a result of observing an effect of parent-adolescent communication type on gender and problem behavior by each school category, it was represented that paternal open type communication affected entertainment & custom-related problem behavior of male, general category students, paternal dysfunctional communication affected authority defiance type problem behavior of the students in general school category, maternal open type communication affected all of the problem behaviors of male students, authority defiance type problem behavior of the students in vocational school category and problem behaviors of entertainment, custom type, authority defiance type, violence, theft type of the students in general school category and maternal dysfunctional communication affected problem behaviors of entertainment, custom type, authority defiance type, violence, theft type of female students and students in general school category, respectively.
Third, as a result of exploring an effect of sociodemographic factors of adolescent on their problem behaviors, it was revealed that conversation hours with father affected problem behaviors of entertainment, custom type, authority defiance type and violence, theft type of male, female students and the students in general school category and friends of opposite sex affected problem behaviors of entertainment, custom type, authority defiance type and escape type of female students and problem behaviors of entertainment, custom type, authority defiance type and violence, theft type of the students in general school category.
The objective of this study is to obtains a method of guiding adolescent in a right way by exploring how much parent-adolescent communication has a correlation with problem behavior of adolescent and how it affects such behavior in detail. As a sampling target of this study, 362 students attending high schools (professional school category, general school category, alternative) located at Daegu area were selected. As an inventory for this study, a scale of Kwon, Jeong Hyeon (2005) was used and it was reconstituted based on a scale being used by Min, Hye Young (1990) by adapting adolescent form and a data (Lee, Jong Won, 2001) being researched in "A nationwide reality survey on problem behavior of adolescent" by National Youth Policy Institute for measuring problem behavior of adolescent among Parent-Adolescent Communicat- ion Inventory (PACI) of Banes and Olson (1982). In this study, for processing and analyzing data, SPSS for Window 17.0 was used and in order to verify reliability of scale, Cronbach α coefficient was calculated and in order to review general features, technical statistics such as frequency, percentage, average, standard deviation was estimated and in order to observe a correlation between parent-adolescent communication type and problem behavior of adolescent, a correlation analysis was performed and in order to observe a correlation between parent-adolescent communication type and problem behavior of adolescent and sociodemographic factors of adolescent and problem behavior of adolescent, regression analysis was conducted. A result being obtained through this study is as follows.
First, as a result of observing a correlation between parent-adolescent communication type and problem behavior of adolescent, dysfunctional communication of parent had a statistically significant correlation with all of 4 problem behavior types including problem behaviors of entertainment & custom type, authority defiance type, violence & theft type and escape type in both male and female students and open type communication of mother had a correlation with problem behaviors of entertainment & custom type, authority defiance type and escape type of male students, respectively.
Second, as a result of observing an effect of parent-adolescent communication type on gender and problem behavior by each school category, it was represented that paternal open type communication affected entertainment & custom-related problem behavior of male, general category students, paternal dysfunctional communication affected authority defiance type problem behavior of the students in general school category, maternal open type communication affected all of the problem behaviors of male students, authority defiance type problem behavior of the students in vocational school category and problem behaviors of entertainment, custom type, authority defiance type, violence, theft type of the students in general school category and maternal dysfunctional communication affected problem behaviors of entertainment, custom type, authority defiance type, violence, theft type of female students and students in general school category, respectively.
Third, as a result of exploring an effect of sociodemographic factors of adolescent on their problem behaviors, it was revealed that conversation hours with father affected problem behaviors of entertainment, custom type, authority defiance type and violence, theft type of male, female students and the students in general school category and friends of opposite sex affected problem behaviors of entertainment, custom type, authority defiance type and escape type of female students and problem behaviors of entertainment, custom type, authority defiance type and violence, theft type of the students in general school category.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.