본 연구는 세계적인 “한류붐”으로 인하여 한국상품의 수출이 증가하고 있는 가운데 이를 학문적으로 분석함으로써 장기적이고 안정적인 수출을 통해 국가경제에 이바지 할 수 있는 수출활성화 방안을 제시하고자 한다. 연구목적에 따라 선행연구와 현황분석을 통하여 한류관련상품 수출시의 문제점을 도출하였고 이에 따른 수출활성화방안을 제시하였다. 한류관련상품 수출시의 문제점으로는 첫째, 한류와 문화콘텐츠간의 상관관계 정립이다. 한류와 문화콘텐츠는 서로 영향을 미치는 관계로써 한류의 영향력이 줄어들면 문화콘텐츠 수출도 감소한다. 둘째, 한류관련상품의 제한성이다. “한류붐”으로 인하여 수출이 증가하고 있는 상품은 화장품, 의류, 음료, 주류 및 액세서리 등으로 수출품목에 제한성을 가지고 있다. 셋째, 가격경쟁력에 따라 수출에 제한을 받고 있다. 대부분의 한류관련상품은 중저가 제품이다. 넷째, 한류관련상품의 이벤트 제한성이다. 해외 한류 팬들이 한류스타를 만날 수 있는 기회는 콘서트와 팬 사인회 등으로 한류스타가 노출되는 횟수가 극히 제한적이다. 다섯째, 한류를 빙자한 사기가 발생하고 있다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위한 한류관련상품의 수출활성화 방안 으로는 첫째, 새로운 한류장르를 개발해야 한다. 문화적 할인요소가 높은 한국민요·국악에 할인요소가 낮은 IT나 재즈 등을 결합하거나 영화의 경우 세계화 할 수 있어야 한다. 또한, ...
본 연구는 세계적인 “한류붐”으로 인하여 한국상품의 수출이 증가하고 있는 가운데 이를 학문적으로 분석함으로써 장기적이고 안정적인 수출을 통해 국가경제에 이바지 할 수 있는 수출활성화 방안을 제시하고자 한다. 연구목적에 따라 선행연구와 현황분석을 통하여 한류관련상품 수출시의 문제점을 도출하였고 이에 따른 수출활성화방안을 제시하였다. 한류관련상품 수출시의 문제점으로는 첫째, 한류와 문화콘텐츠간의 상관관계 정립이다. 한류와 문화콘텐츠는 서로 영향을 미치는 관계로써 한류의 영향력이 줄어들면 문화콘텐츠 수출도 감소한다. 둘째, 한류관련상품의 제한성이다. “한류붐”으로 인하여 수출이 증가하고 있는 상품은 화장품, 의류, 음료, 주류 및 액세서리 등으로 수출품목에 제한성을 가지고 있다. 셋째, 가격경쟁력에 따라 수출에 제한을 받고 있다. 대부분의 한류관련상품은 중저가 제품이다. 넷째, 한류관련상품의 이벤트 제한성이다. 해외 한류 팬들이 한류스타를 만날 수 있는 기회는 콘서트와 팬 사인회 등으로 한류스타가 노출되는 횟수가 극히 제한적이다. 다섯째, 한류를 빙자한 사기가 발생하고 있다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위한 한류관련상품의 수출활성화 방안 으로는 첫째, 새로운 한류장르를 개발해야 한다. 문화적 할인요소가 높은 한국민요·국악에 할인요소가 낮은 IT나 재즈 등을 결합하거나 영화의 경우 세계화 할 수 있어야 한다. 또한, PPL 마케팅의 활용으로 관련상품의 연관성을 높이고 드라마의 경우 진출국가의 문화와 정서를 고려한 다양한 스토리와 상품개발이 필요하고, K-POP의 경우 여러 장르의 개발과 가수의 폭을 넓혀야 한다. 둘째, 수출 품목수를 확대하야 한다. 드라마의 경우 막장드라마에서 벗어나 가족모두가 볼 수 있는 홈드라마를 지향하고 K-POP의 경우 아이돌 위주의 댄스 음악에서 발라드 등 그 장르를 다양화함으로 팬층을 확대해야 한다. 장르가 다양화되고 팬층이 확대되면 그만큼 수출 품목수도 늘어나게 될 것이다. 셋째, 가격경쟁력을 확보하기 위해 중저가 제품 수출의 단점을 보완할 수 있는 대책이 필요하다. 아이돌을 활용하는 상품의 경우 타겟층과 가격의 다변화 전략이 필요하다. 또한 중저가 상품이지만 품질이 우수하고 차별화된 한류관련상품을 개발하여야 한다. 넷째, 한류관련상품의 노출기회를 확대해야 한다. 콘서트 혹은 개인별 팬 사인회와 같은 이벤트 행사를 진행하고, 동시에 한류관련상품의 홍보를 위해 현장판매 또는 선물제공 등으로 관객이 직접 참여하게 하여야 한다. 이를 통해 한류관련상품을 수출하려는 중소기업이 자사 제품을 홍보할 수 있는 좋은 기회를 마련해 주어야 한다. 다섯째, “한류붐”를 악용하여 한류관련상품으로 둔갑한 사기발생을 방지하여야 한다. 한류 문화콘텐츠 및 관련 산업에 대한 관리·지원기관을 설립하고, 지속적으로 한류관련상품의 수출이 활성화될 수 있도록 정부가 지원하여야 한다. 여섯째, 한류지원제도를 강화해야 한다. 선택과 집중, 기초분야 지원을 통한 글로벌 콘텐츠 육성, 내수시장 경쟁력 확보를 위한 기반 확충을 위해 창작의식 고취를 위한 콘텐츠 수익‧유통구조 개선, 창조경제의 생동력 제고를 위해 문화콘텐츠산업 금융지원 확대를 하여야 하며 통상환경을 고려한 균형 있는 지적재산권 보호대책 마련, 해외마케팅 전방위 지원 이를 위해 글로벌 코디네이터 양성, 제조업보다 포괄적이고, 광범위한 수출자금 및 해외마케팅 지원을 하여야 한다. 또한 통합 지원기구 출범에 따른 시스템 및 지원제도의 효율성 제고와 문화콘텐츠를 적극 활용하여 국가브랜드 제고를 위해 지속적으로 관리하여야 한다.
본 연구는 세계적인 “한류붐”으로 인하여 한국상품의 수출이 증가하고 있는 가운데 이를 학문적으로 분석함으로써 장기적이고 안정적인 수출을 통해 국가경제에 이바지 할 수 있는 수출활성화 방안을 제시하고자 한다. 연구목적에 따라 선행연구와 현황분석을 통하여 한류관련상품 수출시의 문제점을 도출하였고 이에 따른 수출활성화방안을 제시하였다. 한류관련상품 수출시의 문제점으로는 첫째, 한류와 문화콘텐츠간의 상관관계 정립이다. 한류와 문화콘텐츠는 서로 영향을 미치는 관계로써 한류의 영향력이 줄어들면 문화콘텐츠 수출도 감소한다. 둘째, 한류관련상품의 제한성이다. “한류붐”으로 인하여 수출이 증가하고 있는 상품은 화장품, 의류, 음료, 주류 및 액세서리 등으로 수출품목에 제한성을 가지고 있다. 셋째, 가격경쟁력에 따라 수출에 제한을 받고 있다. 대부분의 한류관련상품은 중저가 제품이다. 넷째, 한류관련상품의 이벤트 제한성이다. 해외 한류 팬들이 한류스타를 만날 수 있는 기회는 콘서트와 팬 사인회 등으로 한류스타가 노출되는 횟수가 극히 제한적이다. 다섯째, 한류를 빙자한 사기가 발생하고 있다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위한 한류관련상품의 수출활성화 방안 으로는 첫째, 새로운 한류장르를 개발해야 한다. 문화적 할인요소가 높은 한국민요·국악에 할인요소가 낮은 IT나 재즈 등을 결합하거나 영화의 경우 세계화 할 수 있어야 한다. 또한, PPL 마케팅의 활용으로 관련상품의 연관성을 높이고 드라마의 경우 진출국가의 문화와 정서를 고려한 다양한 스토리와 상품개발이 필요하고, K-POP의 경우 여러 장르의 개발과 가수의 폭을 넓혀야 한다. 둘째, 수출 품목수를 확대하야 한다. 드라마의 경우 막장드라마에서 벗어나 가족모두가 볼 수 있는 홈드라마를 지향하고 K-POP의 경우 아이돌 위주의 댄스 음악에서 발라드 등 그 장르를 다양화함으로 팬층을 확대해야 한다. 장르가 다양화되고 팬층이 확대되면 그만큼 수출 품목수도 늘어나게 될 것이다. 셋째, 가격경쟁력을 확보하기 위해 중저가 제품 수출의 단점을 보완할 수 있는 대책이 필요하다. 아이돌을 활용하는 상품의 경우 타겟층과 가격의 다변화 전략이 필요하다. 또한 중저가 상품이지만 품질이 우수하고 차별화된 한류관련상품을 개발하여야 한다. 넷째, 한류관련상품의 노출기회를 확대해야 한다. 콘서트 혹은 개인별 팬 사인회와 같은 이벤트 행사를 진행하고, 동시에 한류관련상품의 홍보를 위해 현장판매 또는 선물제공 등으로 관객이 직접 참여하게 하여야 한다. 이를 통해 한류관련상품을 수출하려는 중소기업이 자사 제품을 홍보할 수 있는 좋은 기회를 마련해 주어야 한다. 다섯째, “한류붐”를 악용하여 한류관련상품으로 둔갑한 사기발생을 방지하여야 한다. 한류 문화콘텐츠 및 관련 산업에 대한 관리·지원기관을 설립하고, 지속적으로 한류관련상품의 수출이 활성화될 수 있도록 정부가 지원하여야 한다. 여섯째, 한류지원제도를 강화해야 한다. 선택과 집중, 기초분야 지원을 통한 글로벌 콘텐츠 육성, 내수시장 경쟁력 확보를 위한 기반 확충을 위해 창작의식 고취를 위한 콘텐츠 수익‧유통구조 개선, 창조경제의 생동력 제고를 위해 문화콘텐츠산업 금융지원 확대를 하여야 하며 통상환경을 고려한 균형 있는 지적재산권 보호대책 마련, 해외마케팅 전방위 지원 이를 위해 글로벌 코디네이터 양성, 제조업보다 포괄적이고, 광범위한 수출자금 및 해외마케팅 지원을 하여야 한다. 또한 통합 지원기구 출범에 따른 시스템 및 지원제도의 효율성 제고와 문화콘텐츠를 적극 활용하여 국가브랜드 제고를 위해 지속적으로 관리하여야 한다.
This study was intended to present the export revitalization scheme conducive to national economy through long-term and stable export by making an academic study about the increasing export of Korean products due to the global “Korean-wave boom”. For this purpose, it attempted to elicit the problem ...
This study was intended to present the export revitalization scheme conducive to national economy through long-term and stable export by making an academic study about the increasing export of Korean products due to the global “Korean-wave boom”. For this purpose, it attempted to elicit the problem arising from the export of products related to the Korean wave through analysis of previous studies and the present situation and present the accompanying export revitalization scheme. As a result, the following problems arising from the export of products related to the Korean wave were found: First, it is a need to establish the correlation between the Korean wave ad cultural contents. As the Korean wave and cultural contents have a mutual effect on each other, the reduced influence of the Korean wave leads to the reduced export of cultural contents. Second, there is the limitation of product related to the Korean wave. The products whose export is increasing due to the “Korean-wave boom” include cosmetics, clothing, beverage, liquor and accessory. Third, there is the restriction put on export according to price competitiveness. Most products related to the Korean wave are low and middle-priced ones. Fourth, there is the limitedness of the event of products related to the Korean wave. As for the opportunity for foreign Korean-wave fans to meet Korean-wave stars, the frequency of exposure to Korean-wave stars through concerts and fan sign meetings is extremely limited. Fifth, there is the occurrence of fraud dependent on the Korean wave. To resolve the above problems, this study presented the following scheme for export revitalization of products related to the Korean wave: First, there is a need to develop a new Korean-wave genre. It is necessary to combine IT, jazz and so on of the low discount element with Korean ballard and Korean classical music of the high discount element or globalize cinemas. the discount element. And it is necessary to enhance the association between related products with the use of PPL marketing and develop a diversity of stories and products considering the cultures and emotions of countries importing Korean dramas. And it is necessary to develop several genres and broaden the width of singers in relation to K-POP. Second, it is necessary to expand the number of export items. The fan base should be expanded by getting out of the violent dram and becoming oriented towards the home dram enjoyable by all family members and diversifying the genre of K-POP ranging from idol-centered dance music to ballard. The number of export items will increase with the diversification of genres and the expansion of the fan base. Third, it is necessary to take the measure to complement the shortcomings of low and medium-priced product export in order to secure price competitiveness. It is necessary to establish the diversification strategy of the target base and price in case of products making good use of the idol. And products related to the Korean wave should be developed that are low and middle-priced but good quality and differentiated. Fourth, it is necessary to expand the opportunity for exposure to products related to the Korean wave. For this purpose, it is necessary to host events such as concerts or individual fan sign meetings and enable the audience to take personal part in public relations of products related to the Korean wave by selling them on spot or providing them with the gift at the same time. This should enable the small businesses intending to export products related to the Korean wave to be provided with a good opportunity to engage in PR of their products. Fifth, it is necessary to prevent the fraud committed by disguising some product as the product related to the Korean wave with the misapplication of the “Korean-wave boom”. And government should establish the management and support agency for Korean-wave cultural contents and related industries and continue to provide support for the export of products related to the Korean wave to be revitalized. Sixth, the system for support of the Korean-wave is needed. For this purpose, it is necessary to cultivate global contents through choice, concentration and support for basic fields, to improve the contents profit and distribution structure to expand the base for securing the competitiveness of the domestic demand market and enhancing creative consciousness and to expand financial support for the cultural contents industry to enhance the vitality of creative economy. And it is necessary to take the measure for protection of balanced individual property considering the trade environment, provide a full range of support for overseas marketing and train and educate global coordinators to this end, and provide support for more comprehensive and wide-ranging export fund and overseas marketing than manufacturing business. And it is necessary to continue to enhance the efficiency of the system related to the launch of the integrated support organization and of the support system and raise the national brand by making active use of cultural contents.
This study was intended to present the export revitalization scheme conducive to national economy through long-term and stable export by making an academic study about the increasing export of Korean products due to the global “Korean-wave boom”. For this purpose, it attempted to elicit the problem arising from the export of products related to the Korean wave through analysis of previous studies and the present situation and present the accompanying export revitalization scheme. As a result, the following problems arising from the export of products related to the Korean wave were found: First, it is a need to establish the correlation between the Korean wave ad cultural contents. As the Korean wave and cultural contents have a mutual effect on each other, the reduced influence of the Korean wave leads to the reduced export of cultural contents. Second, there is the limitation of product related to the Korean wave. The products whose export is increasing due to the “Korean-wave boom” include cosmetics, clothing, beverage, liquor and accessory. Third, there is the restriction put on export according to price competitiveness. Most products related to the Korean wave are low and middle-priced ones. Fourth, there is the limitedness of the event of products related to the Korean wave. As for the opportunity for foreign Korean-wave fans to meet Korean-wave stars, the frequency of exposure to Korean-wave stars through concerts and fan sign meetings is extremely limited. Fifth, there is the occurrence of fraud dependent on the Korean wave. To resolve the above problems, this study presented the following scheme for export revitalization of products related to the Korean wave: First, there is a need to develop a new Korean-wave genre. It is necessary to combine IT, jazz and so on of the low discount element with Korean ballard and Korean classical music of the high discount element or globalize cinemas. the discount element. And it is necessary to enhance the association between related products with the use of PPL marketing and develop a diversity of stories and products considering the cultures and emotions of countries importing Korean dramas. And it is necessary to develop several genres and broaden the width of singers in relation to K-POP. Second, it is necessary to expand the number of export items. The fan base should be expanded by getting out of the violent dram and becoming oriented towards the home dram enjoyable by all family members and diversifying the genre of K-POP ranging from idol-centered dance music to ballard. The number of export items will increase with the diversification of genres and the expansion of the fan base. Third, it is necessary to take the measure to complement the shortcomings of low and medium-priced product export in order to secure price competitiveness. It is necessary to establish the diversification strategy of the target base and price in case of products making good use of the idol. And products related to the Korean wave should be developed that are low and middle-priced but good quality and differentiated. Fourth, it is necessary to expand the opportunity for exposure to products related to the Korean wave. For this purpose, it is necessary to host events such as concerts or individual fan sign meetings and enable the audience to take personal part in public relations of products related to the Korean wave by selling them on spot or providing them with the gift at the same time. This should enable the small businesses intending to export products related to the Korean wave to be provided with a good opportunity to engage in PR of their products. Fifth, it is necessary to prevent the fraud committed by disguising some product as the product related to the Korean wave with the misapplication of the “Korean-wave boom”. And government should establish the management and support agency for Korean-wave cultural contents and related industries and continue to provide support for the export of products related to the Korean wave to be revitalized. Sixth, the system for support of the Korean-wave is needed. For this purpose, it is necessary to cultivate global contents through choice, concentration and support for basic fields, to improve the contents profit and distribution structure to expand the base for securing the competitiveness of the domestic demand market and enhancing creative consciousness and to expand financial support for the cultural contents industry to enhance the vitality of creative economy. And it is necessary to take the measure for protection of balanced individual property considering the trade environment, provide a full range of support for overseas marketing and train and educate global coordinators to this end, and provide support for more comprehensive and wide-ranging export fund and overseas marketing than manufacturing business. And it is necessary to continue to enhance the efficiency of the system related to the launch of the integrated support organization and of the support system and raise the national brand by making active use of cultural contents.
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