경제적 위기상황(IMF경제위기상황)으로 인한 경제적 양극화 현상은 경제적 효율성 중심의 가치 극대화 추구에 따라 사회저변에 깔려있는 문제점들이 출현하게 되었으며 무엇보다도 사회적 안전망을 위협하는 문제로 가정경제의 위기를 초래하기에 충분하였으며, 이로 인해 학교를 중심으로 하는 교육소외, 교육불균등의 문제로 확대, 진화하는 결과를 초래하기에 이르렀다. 물론 우리나라는 해방 이후 교육 기회의 균등을 실현하기 위한 많은 노력을 경주해 온 것 또한 사실이다. 하지만 경제발전 우선전략 정책 추진에 따른 사회적 현상의 결과로 나타난 빈부격차는 곧바로 교육격차로 이어지고, 빈곤이 대물림되는 악순환을 초래하고 있는 상황에 대해 국가적인 차원에서 대책이 절실히 요구되어지고 있는 상황이라 할 수 있다. 우리 스스로가 해결해야 만하는 이러한 사회구조적 문제 해결을 위한 결과물로써 대표적인 교육정책의 하나가 교육복지우선지원사업이라 할 수 있을 것이다. 그러나 복지국가를 지향하고 있는 가운데 교육복지가 추진되고 교육복지가 복지라는 큰 그림 속에서 추진되는 예들과 다르게 우리나라의 경우 교육계에서 전적으로 이 사업을 진행하면서 이 사업에 대한 복지적인 접근은 매우 미시적이고 보완적인 수준에 머물고 있다고 볼 수 있다. 따라서 본고에서는 사회적 문제와 경제적 상황에 따른 교육부문에서의 안전망으로써 또 교육복지 실현을 위한 교육복지우선지원사업에 대하여 선진국의 사례와 선행연구를 통해 그 내용과 정책적 수단으로써의 기능, 더 나아가 보다 발전적이고 현실적인 교육복지 실현을 위한 정책으로써의 기능에 충실토록 재조명, 정리함과 정책추진을 위한 정책적 제안을 하고자 본 연구를 수행하였다. 그 결과로 교육복지 증진과 교육의 불평등 해소를 위한 제언으로써, 명확한 교육복지실태 파악을 통한 범정부적 대책을 수립 및 관리 기구신설과 그 기능을 확대토록 제언하였고, 모든 교육수혜자가 사회적 시민권자로서 교육의 권리를 향유할 수 있도록 지원해야 함을 또한 제언하였으며, 이 사업이 학업성취를 위한 보조사업으로 전락되지 않도록 제도적 접근을 피력하였으며, 복지국가를 앞당기는 국가의 ...
경제적 위기상황(IMF경제위기상황)으로 인한 경제적 양극화 현상은 경제적 효율성 중심의 가치 극대화 추구에 따라 사회저변에 깔려있는 문제점들이 출현하게 되었으며 무엇보다도 사회적 안전망을 위협하는 문제로 가정경제의 위기를 초래하기에 충분하였으며, 이로 인해 학교를 중심으로 하는 교육소외, 교육불균등의 문제로 확대, 진화하는 결과를 초래하기에 이르렀다. 물론 우리나라는 해방 이후 교육 기회의 균등을 실현하기 위한 많은 노력을 경주해 온 것 또한 사실이다. 하지만 경제발전 우선전략 정책 추진에 따른 사회적 현상의 결과로 나타난 빈부격차는 곧바로 교육격차로 이어지고, 빈곤이 대물림되는 악순환을 초래하고 있는 상황에 대해 국가적인 차원에서 대책이 절실히 요구되어지고 있는 상황이라 할 수 있다. 우리 스스로가 해결해야 만하는 이러한 사회구조적 문제 해결을 위한 결과물로써 대표적인 교육정책의 하나가 교육복지우선지원사업이라 할 수 있을 것이다. 그러나 복지국가를 지향하고 있는 가운데 교육복지가 추진되고 교육복지가 복지라는 큰 그림 속에서 추진되는 예들과 다르게 우리나라의 경우 교육계에서 전적으로 이 사업을 진행하면서 이 사업에 대한 복지적인 접근은 매우 미시적이고 보완적인 수준에 머물고 있다고 볼 수 있다. 따라서 본고에서는 사회적 문제와 경제적 상황에 따른 교육부문에서의 안전망으로써 또 교육복지 실현을 위한 교육복지우선지원사업에 대하여 선진국의 사례와 선행연구를 통해 그 내용과 정책적 수단으로써의 기능, 더 나아가 보다 발전적이고 현실적인 교육복지 실현을 위한 정책으로써의 기능에 충실토록 재조명, 정리함과 정책추진을 위한 정책적 제안을 하고자 본 연구를 수행하였다. 그 결과로 교육복지 증진과 교육의 불평등 해소를 위한 제언으로써, 명확한 교육복지실태 파악을 통한 범정부적 대책을 수립 및 관리 기구신설과 그 기능을 확대토록 제언하였고, 모든 교육수혜자가 사회적 시민권자로서 교육의 권리를 향유할 수 있도록 지원해야 함을 또한 제언하였으며, 이 사업이 학업성취를 위한 보조사업으로 전락되지 않도록 제도적 접근을 피력하였으며, 복지국가를 앞당기는 국가의 책무성을 명확히 하고, 교육정책 수립 시 전문적 확보를 제언하였다.
경제적 위기상황(IMF경제위기상황)으로 인한 경제적 양극화 현상은 경제적 효율성 중심의 가치 극대화 추구에 따라 사회저변에 깔려있는 문제점들이 출현하게 되었으며 무엇보다도 사회적 안전망을 위협하는 문제로 가정경제의 위기를 초래하기에 충분하였으며, 이로 인해 학교를 중심으로 하는 교육소외, 교육불균등의 문제로 확대, 진화하는 결과를 초래하기에 이르렀다. 물론 우리나라는 해방 이후 교육 기회의 균등을 실현하기 위한 많은 노력을 경주해 온 것 또한 사실이다. 하지만 경제발전 우선전략 정책 추진에 따른 사회적 현상의 결과로 나타난 빈부격차는 곧바로 교육격차로 이어지고, 빈곤이 대물림되는 악순환을 초래하고 있는 상황에 대해 국가적인 차원에서 대책이 절실히 요구되어지고 있는 상황이라 할 수 있다. 우리 스스로가 해결해야 만하는 이러한 사회구조적 문제 해결을 위한 결과물로써 대표적인 교육정책의 하나가 교육복지우선지원사업이라 할 수 있을 것이다. 그러나 복지국가를 지향하고 있는 가운데 교육복지가 추진되고 교육복지가 복지라는 큰 그림 속에서 추진되는 예들과 다르게 우리나라의 경우 교육계에서 전적으로 이 사업을 진행하면서 이 사업에 대한 복지적인 접근은 매우 미시적이고 보완적인 수준에 머물고 있다고 볼 수 있다. 따라서 본고에서는 사회적 문제와 경제적 상황에 따른 교육부문에서의 안전망으로써 또 교육복지 실현을 위한 교육복지우선지원사업에 대하여 선진국의 사례와 선행연구를 통해 그 내용과 정책적 수단으로써의 기능, 더 나아가 보다 발전적이고 현실적인 교육복지 실현을 위한 정책으로써의 기능에 충실토록 재조명, 정리함과 정책추진을 위한 정책적 제안을 하고자 본 연구를 수행하였다. 그 결과로 교육복지 증진과 교육의 불평등 해소를 위한 제언으로써, 명확한 교육복지실태 파악을 통한 범정부적 대책을 수립 및 관리 기구신설과 그 기능을 확대토록 제언하였고, 모든 교육수혜자가 사회적 시민권자로서 교육의 권리를 향유할 수 있도록 지원해야 함을 또한 제언하였으며, 이 사업이 학업성취를 위한 보조사업으로 전락되지 않도록 제도적 접근을 피력하였으며, 복지국가를 앞당기는 국가의 책무성을 명확히 하고, 교육정책 수립 시 전문적 확보를 제언하였다.
Problems underlying the base of the society have emerged according to the pursuit of maximizing the economic efficiency-centered value from the economic polarization due to the economic crisis (IMF economic crisis); first of all, the issues that threaten the social safety net were sufficient to caus...
Problems underlying the base of the society have emerged according to the pursuit of maximizing the economic efficiency-centered value from the economic polarization due to the economic crisis (IMF economic crisis); first of all, the issues that threaten the social safety net were sufficient to cause the crisis of home economics, resulting in the expansion and evolution to school-related problems such as underprivileged education and educational inequality. Of course, it is true that our country has devoted efforts to achieve the equality of educational opportunity since the Independence. However, we are in a situation that urgent national level measures are needed due to the vicious cycle that the gap between the rich and the poor resulted from the social phenomena according to the promotion of the economic development-priority strategic policy leads immediately to the gaps in the education, and the poverty generation after generation. The education welfare priority support program can be called one of the major education policies as the result of solving social structural problems we have to address. However, unlike the examples that education welfare are promoted in the big picture in the middle of our country pursuing a welfare state, It cannot be denied that the welfare-centered approach towards this program stays in a very microscopic and complementary level while the program is handled sorely by the educational circles in the case of Korea. Therefore, this paper, with respect to the education welfare priority support program as a safety net in the education sector subject to social issues and economic situation, and as the tool to realize the educational outreach, is aimed to re-illuminate and reorganize the program as a policy for ensuring the faithfulness of the function to realize the more advanced and realistic educational welfare and to propose institutional suggestions for promoting the policy, by examining the examples and previous studies. As a result, it has provides suggestions to promote educational welfare and eliminate the educational inequalities such as: a suggestion to establish a government-wide measures, and establish management organizations and expand its capabilities, through a clear grasp of educational welfare situation; a claim to support every educational beneficiary to enjoy the right to education as a social citizen; an expression of institutional approach not to degenerate into a secondary business to achieve academic success; an expression to make the national accountability to accelerate welfare of the country clear and a proposal to secure professionalism on establishing education policies.
Problems underlying the base of the society have emerged according to the pursuit of maximizing the economic efficiency-centered value from the economic polarization due to the economic crisis (IMF economic crisis); first of all, the issues that threaten the social safety net were sufficient to cause the crisis of home economics, resulting in the expansion and evolution to school-related problems such as underprivileged education and educational inequality. Of course, it is true that our country has devoted efforts to achieve the equality of educational opportunity since the Independence. However, we are in a situation that urgent national level measures are needed due to the vicious cycle that the gap between the rich and the poor resulted from the social phenomena according to the promotion of the economic development-priority strategic policy leads immediately to the gaps in the education, and the poverty generation after generation. The education welfare priority support program can be called one of the major education policies as the result of solving social structural problems we have to address. However, unlike the examples that education welfare are promoted in the big picture in the middle of our country pursuing a welfare state, It cannot be denied that the welfare-centered approach towards this program stays in a very microscopic and complementary level while the program is handled sorely by the educational circles in the case of Korea. Therefore, this paper, with respect to the education welfare priority support program as a safety net in the education sector subject to social issues and economic situation, and as the tool to realize the educational outreach, is aimed to re-illuminate and reorganize the program as a policy for ensuring the faithfulness of the function to realize the more advanced and realistic educational welfare and to propose institutional suggestions for promoting the policy, by examining the examples and previous studies. As a result, it has provides suggestions to promote educational welfare and eliminate the educational inequalities such as: a suggestion to establish a government-wide measures, and establish management organizations and expand its capabilities, through a clear grasp of educational welfare situation; a claim to support every educational beneficiary to enjoy the right to education as a social citizen; an expression of institutional approach not to degenerate into a secondary business to achieve academic success; an expression to make the national accountability to accelerate welfare of the country clear and a proposal to secure professionalism on establishing education policies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.