최근 환경과 더불어 인간의 풍요로운 삶을 추구하면서 문화예술은 중요한 요소로 자리 잡게 되었다. 환경과 문화에 대한 관심은 녹지개선, 문화공간 창출로 나타났으며, 지역을 중심으로 공동체 회복, 지속적인 프로그램, 삶의 질 개선 등 지역을 회복하고 주민을 화합하기 위한 마을만들기로 이어지고 있다. 마을은 도시를 구성하는 기본단위로 지역주민의 잠재력을 실현하는 창의적인 공간으로 지역 내 고유한 정서 형성을 통해 주민들을 결합시키고 활동의 계기를 만들어 준다. 하지만 기존의 마을만들기는 마을의 환경을 개선하기 위해 건물을 재생하고 건축하는 하드웨어 중심의 사업으로 진행되었고, 지역 주민의 자발성과 삶의 만족감을 고양시키기에 한계가 있다. 최근 공동체 회복을 위한 마을만들기 사업이 여러 지자체에서 진행되고 있으며, 마을만들기 센터 등 전문적인 움직임이 일어나고 있다. 하지만 중앙정부 및 지자체가 주도하는 마을만들기는 지역과 주민들의 특성, 주민들의 참여기회 등을 고려하지 못한 채 진행되었고 사업지원이 끝난 후 지속적으로 운영되지 않는 등 다양한 문제점을 가져오게 되었다. 이러한 배경을 바탕으로 국내 마을만들기 사업의 현황과 문제점을 짚어 보면 다음과 같다. 첫째, 뜻있는 소수의 주민들이 중심이 되어 운영되고 있으며, 둘째, 지역의 문화적 자원을 활용한 프로그램을 운영하고는 있지만 주민들의 큰 호응을 얻지 못하고 있어 현실적으로 크게 부각되지 못하고 있고, 셋째, 소규모의 동네 유휴 공간 및 건물을 개보수하여 마을공동체 활동 공간으로 사용하고 있으며, 넷째, 지속적으로 사업을 운영할 재원이 넉넉지 않다는 점 등이 문제점으로 지적되었다. 한편 이웃과의 소통과 협력을 주된 목적으로 하는 국내 마을만들기 사업과는 달리 해외 사례에서는 관광 혹은 도시의 쾌적함을 추구하는 등 다분히 경제적, ...
최근 환경과 더불어 인간의 풍요로운 삶을 추구하면서 문화예술은 중요한 요소로 자리 잡게 되었다. 환경과 문화에 대한 관심은 녹지개선, 문화공간 창출로 나타났으며, 지역을 중심으로 공동체 회복, 지속적인 프로그램, 삶의 질 개선 등 지역을 회복하고 주민을 화합하기 위한 마을만들기로 이어지고 있다. 마을은 도시를 구성하는 기본단위로 지역주민의 잠재력을 실현하는 창의적인 공간으로 지역 내 고유한 정서 형성을 통해 주민들을 결합시키고 활동의 계기를 만들어 준다. 하지만 기존의 마을만들기는 마을의 환경을 개선하기 위해 건물을 재생하고 건축하는 하드웨어 중심의 사업으로 진행되었고, 지역 주민의 자발성과 삶의 만족감을 고양시키기에 한계가 있다. 최근 공동체 회복을 위한 마을만들기 사업이 여러 지자체에서 진행되고 있으며, 마을만들기 센터 등 전문적인 움직임이 일어나고 있다. 하지만 중앙정부 및 지자체가 주도하는 마을만들기는 지역과 주민들의 특성, 주민들의 참여기회 등을 고려하지 못한 채 진행되었고 사업지원이 끝난 후 지속적으로 운영되지 않는 등 다양한 문제점을 가져오게 되었다. 이러한 배경을 바탕으로 국내 마을만들기 사업의 현황과 문제점을 짚어 보면 다음과 같다. 첫째, 뜻있는 소수의 주민들이 중심이 되어 운영되고 있으며, 둘째, 지역의 문화적 자원을 활용한 프로그램을 운영하고는 있지만 주민들의 큰 호응을 얻지 못하고 있어 현실적으로 크게 부각되지 못하고 있고, 셋째, 소규모의 동네 유휴 공간 및 건물을 개보수하여 마을공동체 활동 공간으로 사용하고 있으며, 넷째, 지속적으로 사업을 운영할 재원이 넉넉지 않다는 점 등이 문제점으로 지적되었다. 한편 이웃과의 소통과 협력을 주된 목적으로 하는 국내 마을만들기 사업과는 달리 해외 사례에서는 관광 혹은 도시의 쾌적함을 추구하는 등 다분히 경제적, 사회적 환경 개선에 중점을 두고 있어 국내 현실과는 다소 거리감이 있으나, 전문적이고 치밀한 프로그램 운영, 공공기관과 민간의 원활한 협력관계 등은 장점으로 부각되었다. 이러한 현황 분석을 토대로 다음과 같이 국내 마을만들기 사업의 활성화를 위한 제안을 하였다. 첫째, 민 ․ 관의 협력 체제를 구축하는 것이 필요하며 주민자체 운영조직의 효율성을 높이기 위해 지역사회 자원봉사센터를 적극적으로 활용하여야 한다. 국내 마을만들기 사업은 주민들에 의해 자치적으로 운영하는 것을 기본으로 하고 있다. 그러나 재원확보와 행정적 지원의 측면에서 볼 때 자립도 향상만이 능사는 아닌 것 같다. 지자체는 마을의 하드웨어 구축에 필요한 예산지원을 하며 주민들은 현재와 같이 운영 프로그램의 유지와 관리에 전념하는 협력 체계를 구축하는 것이 필요하다. 둘째, 마을 공동체 운영에 필요한 재원은 공공의 지원금에 의존하는 것도 필요하지만 마을만들기 사업의 지속성을 담보하기 위해서는 민간차원의 후원금 확보를 위한 지원창구를 적극적으로 개발하여야 한다. 일본에서는 주민사업을 지원하는 펀드를 조성하고 있으며 이러한 펀드는 기업가와 주민들의 기부, 재단과 행정기관의 출자 등으로 조성되고 있다. 셋째, 마을만들기 사업을 활성화하기 위해서는 주민 문화기획자를 양성하여야 한다. 마을만들기는 주민이 마을의 주체가 되어 지역의 문화적 발전방안을 모색하는 것이다. 지속적인 마을만들기 사업을 이어가기 위해서는 지역을 이해하고 꾸준한 담론을 통해 지역발전에 일익을 담당할 지도자 양성이 필요하다. 넷째, 지역의 예술인 및 단체와 파트너십을 구축함으로써 주민들과의 소통을 원활히 하고 문화예술을 생활 속에 반영함으로 지역 주민의 만족감을 높일 수 있는 방안 모색이 필요하다. 다섯째, 문화예술 교육프로그램을 상설 프로그램으로 개설하고 활성화 하여야 한다. 교육 프로그램에 참여한 주민들은 서로 간 자연스럽게 만나고 소통하게 되며 공통의 관심사로 인해 자연스러운 모임이 형성 될 수 있다. 교육 과정이 끝난 후에도 지속적인 활동으로 이어져 마을 동아리로 발전할 수 있다. 한편 마을 축제 등은 마을에 활기를 불어넣어주며, 주민들 간의 화합과 자연스러운 문화 활동을 촉진 시킨다. 특히 축제와 야외활동이 많아지는 4월부터 10월까지 다양한 야외 및 체험 프로그램을 운영할 수 있다. 여섯째, 마을만들기 운영 프로그램의 지역 간 연결망이 필요하다. 프로그램에 대한 정보의 공유는 서로 의견을 교환하고 더 나은 운영방법과 프로그램을 도출할 수 있다. 체계적인 네트워크 형성과 마을 주민들의 교류를 통해 다양한 프로그램의 교류가 이루어질 수 있으며, 이용자들이 쉽게 마을 프로그램의 정보를 확인하고 참여할 수 있다. 이상 마을만들기 운영 프로그램 활성화와 관련하여 운영체제 측면과 프로그램 측면에서 몇 가지 방안을 제시하였다. 본 연구는 마을만들기 문화예술프로그램의 필요성과 운영에 있어서 나아갈 방안을 제시한 것이다. 마을만들기의 운영 프로그램 활성화로 마을의 본래 의미를 되찾고 마을을 바탕으로 한 주민들의 공동체의
최근 환경과 더불어 인간의 풍요로운 삶을 추구하면서 문화예술은 중요한 요소로 자리 잡게 되었다. 환경과 문화에 대한 관심은 녹지개선, 문화공간 창출로 나타났으며, 지역을 중심으로 공동체 회복, 지속적인 프로그램, 삶의 질 개선 등 지역을 회복하고 주민을 화합하기 위한 마을만들기로 이어지고 있다. 마을은 도시를 구성하는 기본단위로 지역주민의 잠재력을 실현하는 창의적인 공간으로 지역 내 고유한 정서 형성을 통해 주민들을 결합시키고 활동의 계기를 만들어 준다. 하지만 기존의 마을만들기는 마을의 환경을 개선하기 위해 건물을 재생하고 건축하는 하드웨어 중심의 사업으로 진행되었고, 지역 주민의 자발성과 삶의 만족감을 고양시키기에 한계가 있다. 최근 공동체 회복을 위한 마을만들기 사업이 여러 지자체에서 진행되고 있으며, 마을만들기 센터 등 전문적인 움직임이 일어나고 있다. 하지만 중앙정부 및 지자체가 주도하는 마을만들기는 지역과 주민들의 특성, 주민들의 참여기회 등을 고려하지 못한 채 진행되었고 사업지원이 끝난 후 지속적으로 운영되지 않는 등 다양한 문제점을 가져오게 되었다. 이러한 배경을 바탕으로 국내 마을만들기 사업의 현황과 문제점을 짚어 보면 다음과 같다. 첫째, 뜻있는 소수의 주민들이 중심이 되어 운영되고 있으며, 둘째, 지역의 문화적 자원을 활용한 프로그램을 운영하고는 있지만 주민들의 큰 호응을 얻지 못하고 있어 현실적으로 크게 부각되지 못하고 있고, 셋째, 소규모의 동네 유휴 공간 및 건물을 개보수하여 마을공동체 활동 공간으로 사용하고 있으며, 넷째, 지속적으로 사업을 운영할 재원이 넉넉지 않다는 점 등이 문제점으로 지적되었다. 한편 이웃과의 소통과 협력을 주된 목적으로 하는 국내 마을만들기 사업과는 달리 해외 사례에서는 관광 혹은 도시의 쾌적함을 추구하는 등 다분히 경제적, 사회적 환경 개선에 중점을 두고 있어 국내 현실과는 다소 거리감이 있으나, 전문적이고 치밀한 프로그램 운영, 공공기관과 민간의 원활한 협력관계 등은 장점으로 부각되었다. 이러한 현황 분석을 토대로 다음과 같이 국내 마을만들기 사업의 활성화를 위한 제안을 하였다. 첫째, 민 ․ 관의 협력 체제를 구축하는 것이 필요하며 주민자체 운영조직의 효율성을 높이기 위해 지역사회 자원봉사센터를 적극적으로 활용하여야 한다. 국내 마을만들기 사업은 주민들에 의해 자치적으로 운영하는 것을 기본으로 하고 있다. 그러나 재원확보와 행정적 지원의 측면에서 볼 때 자립도 향상만이 능사는 아닌 것 같다. 지자체는 마을의 하드웨어 구축에 필요한 예산지원을 하며 주민들은 현재와 같이 운영 프로그램의 유지와 관리에 전념하는 협력 체계를 구축하는 것이 필요하다. 둘째, 마을 공동체 운영에 필요한 재원은 공공의 지원금에 의존하는 것도 필요하지만 마을만들기 사업의 지속성을 담보하기 위해서는 민간차원의 후원금 확보를 위한 지원창구를 적극적으로 개발하여야 한다. 일본에서는 주민사업을 지원하는 펀드를 조성하고 있으며 이러한 펀드는 기업가와 주민들의 기부, 재단과 행정기관의 출자 등으로 조성되고 있다. 셋째, 마을만들기 사업을 활성화하기 위해서는 주민 문화기획자를 양성하여야 한다. 마을만들기는 주민이 마을의 주체가 되어 지역의 문화적 발전방안을 모색하는 것이다. 지속적인 마을만들기 사업을 이어가기 위해서는 지역을 이해하고 꾸준한 담론을 통해 지역발전에 일익을 담당할 지도자 양성이 필요하다. 넷째, 지역의 예술인 및 단체와 파트너십을 구축함으로써 주민들과의 소통을 원활히 하고 문화예술을 생활 속에 반영함으로 지역 주민의 만족감을 높일 수 있는 방안 모색이 필요하다. 다섯째, 문화예술 교육프로그램을 상설 프로그램으로 개설하고 활성화 하여야 한다. 교육 프로그램에 참여한 주민들은 서로 간 자연스럽게 만나고 소통하게 되며 공통의 관심사로 인해 자연스러운 모임이 형성 될 수 있다. 교육 과정이 끝난 후에도 지속적인 활동으로 이어져 마을 동아리로 발전할 수 있다. 한편 마을 축제 등은 마을에 활기를 불어넣어주며, 주민들 간의 화합과 자연스러운 문화 활동을 촉진 시킨다. 특히 축제와 야외활동이 많아지는 4월부터 10월까지 다양한 야외 및 체험 프로그램을 운영할 수 있다. 여섯째, 마을만들기 운영 프로그램의 지역 간 연결망이 필요하다. 프로그램에 대한 정보의 공유는 서로 의견을 교환하고 더 나은 운영방법과 프로그램을 도출할 수 있다. 체계적인 네트워크 형성과 마을 주민들의 교류를 통해 다양한 프로그램의 교류가 이루어질 수 있으며, 이용자들이 쉽게 마을 프로그램의 정보를 확인하고 참여할 수 있다. 이상 마을만들기 운영 프로그램 활성화와 관련하여 운영체제 측면과 프로그램 측면에서 몇 가지 방안을 제시하였다. 본 연구는 마을만들기 문화예술프로그램의 필요성과 운영에 있어서 나아갈 방안을 제시한 것이다. 마을만들기의 운영 프로그램 활성화로 마을의 본래 의미를 되찾고 마을을 바탕으로 한 주민들의 공동체의
In recent years, as well as environmental issues, culture and arts become significant elements in pursuit of human’s abundant life. The interest in environment and culture resulted in the improvement of green spaces and the creation of cultural spaces, and it affected the community culture for recov...
In recent years, as well as environmental issues, culture and arts become significant elements in pursuit of human’s abundant life. The interest in environment and culture resulted in the improvement of green spaces and the creation of cultural spaces, and it affected the community culture for recovering local regions and harmonizing the inhabitants, for example, a recovery of community in a local region, a continuous operation of program, an improvement of life quality, and etc. A community is a basic unit that consists of a city. As a creative space to realize the local residents’ potentials, a community connects its residents with each other through a formation of region’s own native feelings, and it also provides a chance to conduct various activities. The business, which focused on the hardware with an aim to recycle and construct buildings, was processed to improve the environment of a community within existing community culture. There are limits to encourage the willingness of local residents and to enhance their life satisfaction. Recently, the business for community culture is in process at several municipalities in order to recover communities. Also, specialized movements including an establishment of a community culture center are rising. Yet, the community culture which was led by the central government and local governments was carried out without consideration of the following factors: the characteristics of local region and the residents, and the residents’ opportunity to participate. Such community culture brought varied problems, as shown in the fact that it was not continuously operated after the end of the business supports. Regarding the situations described above, it can be said that the current status and the problems of the business of domestic community culture are as the following. First, the business is operated with a focus on local residents. Second, although it is operating the program utilizing a region’s cultural resources, it cannot draw large interest from residents. So, it cannot be emphasized in the realistic manner. Third, even though it does not have a large scale, it is making use of the reconstructed buildings, like local idle spaces, as a space for the activities of community culture. Fourth, there is a lack of resources that are needed to keep operating the business. These factors listed are pointed out as the issues in the business of domestic community culture. Meanwhile, the similar cases in other countries, compared to the business of domestic community culture with the main aim to communicate and cooperate with neighbours, pursue tourism or comfort in a city. The overseas cases indeed focus on the improvement of economic and social environments. In some extent, these cases are hard to be applied to domestic actual situations, but it is highlighted that they also have their own advantages, such as the operation of professional and meticulous programs, the close partnership with public and private organizations, and so on. On the basis of such analysis of the current status, the following solutions to activate the business of domestic community culture are suggested. First, it is necessary of establishing a cooperative system between public and private organizations. In order to improve the efficiency of organizations operated by residents, it is essential to utilize volunteer facilities as much as possible. The business of domestic community culture basically aims at residents’ autonomous operation. However, in regard to funding and administrative support, it seems that the improvement of independence of residents is not the best way. Municipalities need to support the budget to build a community’s hardware, and simultaneously, the residents have to establish a cooperative system focusing on the maintenance and management of the operational program. Second, even though there is a need to rely on public funding for getting the resources needed in the operation of a community, it is more important to develop the points of support for securement of private sponsorships as much as possible in order to ensure continuity of the business of community culture. In Japan, for example, funds are being created to support residents’ businesses, and such funds are raised by the donations of entrepreneurs and other residents, and the investment of foundations and administrative agencies. Third, in order to activate the business of community culture, cultural planners have to be trained. Community culture is a work of looking for ways to develop local culture, and this work is to be led by residents themselves. To progress the business of community culture, it is required to train those who can work for community development through continuous discussions and deep understanding of their local region. Fourth, within the partnerships with local artists and organizations, the communication with residents can be activated, and culture and arts can be reflected through actual life. It is also necessary of an exploration of solutions to improve the satisfaction of local residents. Fifth, the educational program of culture and arts has to be opened as permanent program and it has to be activated. Through the educational program, the participants can easily get chances to meet and communicate with other residents in the same local region. With common interest, they can make groups in a natural manner. Even after the end of training course, their meetings can be continued through further activities, such as clubs in community. In the meantime, community festivals and so on provide energy for the community, and they also promote harmony between residents as well as cultural activities. Especially, from April to October, that is to say, during the period of many festivals and outdoor activities, a variety of outdoor and experiential programs can be performed. Sixth, there is a need of networks between the regions where t
In recent years, as well as environmental issues, culture and arts become significant elements in pursuit of human’s abundant life. The interest in environment and culture resulted in the improvement of green spaces and the creation of cultural spaces, and it affected the community culture for recovering local regions and harmonizing the inhabitants, for example, a recovery of community in a local region, a continuous operation of program, an improvement of life quality, and etc. A community is a basic unit that consists of a city. As a creative space to realize the local residents’ potentials, a community connects its residents with each other through a formation of region’s own native feelings, and it also provides a chance to conduct various activities. The business, which focused on the hardware with an aim to recycle and construct buildings, was processed to improve the environment of a community within existing community culture. There are limits to encourage the willingness of local residents and to enhance their life satisfaction. Recently, the business for community culture is in process at several municipalities in order to recover communities. Also, specialized movements including an establishment of a community culture center are rising. Yet, the community culture which was led by the central government and local governments was carried out without consideration of the following factors: the characteristics of local region and the residents, and the residents’ opportunity to participate. Such community culture brought varied problems, as shown in the fact that it was not continuously operated after the end of the business supports. Regarding the situations described above, it can be said that the current status and the problems of the business of domestic community culture are as the following. First, the business is operated with a focus on local residents. Second, although it is operating the program utilizing a region’s cultural resources, it cannot draw large interest from residents. So, it cannot be emphasized in the realistic manner. Third, even though it does not have a large scale, it is making use of the reconstructed buildings, like local idle spaces, as a space for the activities of community culture. Fourth, there is a lack of resources that are needed to keep operating the business. These factors listed are pointed out as the issues in the business of domestic community culture. Meanwhile, the similar cases in other countries, compared to the business of domestic community culture with the main aim to communicate and cooperate with neighbours, pursue tourism or comfort in a city. The overseas cases indeed focus on the improvement of economic and social environments. In some extent, these cases are hard to be applied to domestic actual situations, but it is highlighted that they also have their own advantages, such as the operation of professional and meticulous programs, the close partnership with public and private organizations, and so on. On the basis of such analysis of the current status, the following solutions to activate the business of domestic community culture are suggested. First, it is necessary of establishing a cooperative system between public and private organizations. In order to improve the efficiency of organizations operated by residents, it is essential to utilize volunteer facilities as much as possible. The business of domestic community culture basically aims at residents’ autonomous operation. However, in regard to funding and administrative support, it seems that the improvement of independence of residents is not the best way. Municipalities need to support the budget to build a community’s hardware, and simultaneously, the residents have to establish a cooperative system focusing on the maintenance and management of the operational program. Second, even though there is a need to rely on public funding for getting the resources needed in the operation of a community, it is more important to develop the points of support for securement of private sponsorships as much as possible in order to ensure continuity of the business of community culture. In Japan, for example, funds are being created to support residents’ businesses, and such funds are raised by the donations of entrepreneurs and other residents, and the investment of foundations and administrative agencies. Third, in order to activate the business of community culture, cultural planners have to be trained. Community culture is a work of looking for ways to develop local culture, and this work is to be led by residents themselves. To progress the business of community culture, it is required to train those who can work for community development through continuous discussions and deep understanding of their local region. Fourth, within the partnerships with local artists and organizations, the communication with residents can be activated, and culture and arts can be reflected through actual life. It is also necessary of an exploration of solutions to improve the satisfaction of local residents. Fifth, the educational program of culture and arts has to be opened as permanent program and it has to be activated. Through the educational program, the participants can easily get chances to meet and communicate with other residents in the same local region. With common interest, they can make groups in a natural manner. Even after the end of training course, their meetings can be continued through further activities, such as clubs in community. In the meantime, community festivals and so on provide energy for the community, and they also promote harmony between residents as well as cultural activities. Especially, from April to October, that is to say, during the period of many festivals and outdoor activities, a variety of outdoor and experiential programs can be performed. Sixth, there is a need of networks between the regions where t
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