[학위논문]창의·인성 신장을 위한 우리장단과 놀이교육 수업모형 연구 : 창의적 체험활동(동아리활동) 36차시 A Study on Korean Rhythm and Play Education Learning Model for Improvement of Creativity and Personality : Creative Experience Activity(Club Activity) in 36th session원문보기
본 논문은 초등학교 창의적 체험활동(동아리 활동) 36차시분의 교수-학습 과정안으로 우리장단과 전통놀이라는 교육주제를 다양하고 창의적인 교수-학습 방법으로 접근하여 학생들에게 전통음악에 대한 흥미와 호기심을 불러일으키고 이를 바탕으로 창의성과 인성을 신장시켜 국악 교육의 질적 향상을 추구하는데 목적이 있다. 초등학교에서 음악을 가르치는 중요한 이유 중의 하나는 학생들이 타고난 음악적 잠재능력을 발현시켜 음악을 통한 자아실현을 가능토록 하는 기초를 닦기 위함이다. 이와 같이 중요한 목적이 있음에도 불구하고 음악교육은 다른 주요 교과에 비해 등한시 되어왔으며, 우리 음악의 모국어라 할 수 있는 국악의 경우에는 여러 가지 교육환경의 미비를 이유로 더욱 소홀히 되어왔다. 본 연구의 목적은 가창에 치우친 음악(국악)수업 대신 ‘창의적 체험활동’을 활용하여 장단창작, 국악기 연주 활동 등의 창의·인성 신장을 위한 음악적 경험을 체험할 수 있도록 하는 교수-학습 방법을 개발·연구하는데 있다. 창의적 체험활동은 일반 교과와 상호보완적 관계이면서 적극적인 실천 활동을 통하여 학생들의 개성과 소질을 계발하고, 학생과 교사가 하나 되어 교육적 특색을 만들어 낼 수 있는 시간이기에 장단과 전통놀이 교육에 적합하리라 생각하였다. 본 연구 대상의 범위는 초등학교 3학년부터 6학년까지로 한정하며, 교과부 기준 연간 102시간의 창의적 체험활동 기준수업시수 중 동아리 활동 36시간(연구자가 재직 중인 김포 감정초등학교 기준-연간 36주 격주 2차시 연속 운영)에 대한 교수-학습 과정안으로 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째. 음악적 창의성과 나눔, 배려 등 인성요소를 고루 신장 시킬 수 있는 창의·인성 교육목표와 이를 기반으로 한 내용체계를 수립한다. 둘째. 기존 음악과 학습모형에 창의성 계발 학습모형을 부분 추가한 창의·인성 수업모형을 창안한다. 셋째. 효율적인 장단 창작·연주 학습을 위하여 단계적인 장단지도 방법을 구안하고, 누구나 수업이 가능토록 장단 창작 소프트웨어를 제작한다. 본 논문은 2013년부터 전면 적용 될 2009 개정 교육과정(창의적 체험활동)의 운영을 위한 연구 논문이며, 2012년 현재는 3~4학년에만 국한되어 운영중이기에 연구 내용의 적용에 있어 그 결과를 쉽게 판단할 수는 없다. 그러나 본 연구자는 2009년부터 NTTP(New Teacher ...
본 논문은 초등학교 창의적 체험활동(동아리 활동) 36차시분의 교수-학습 과정안으로 우리장단과 전통놀이라는 교육주제를 다양하고 창의적인 교수-학습 방법으로 접근하여 학생들에게 전통음악에 대한 흥미와 호기심을 불러일으키고 이를 바탕으로 창의성과 인성을 신장시켜 국악 교육의 질적 향상을 추구하는데 목적이 있다. 초등학교에서 음악을 가르치는 중요한 이유 중의 하나는 학생들이 타고난 음악적 잠재능력을 발현시켜 음악을 통한 자아실현을 가능토록 하는 기초를 닦기 위함이다. 이와 같이 중요한 목적이 있음에도 불구하고 음악교육은 다른 주요 교과에 비해 등한시 되어왔으며, 우리 음악의 모국어라 할 수 있는 국악의 경우에는 여러 가지 교육환경의 미비를 이유로 더욱 소홀히 되어왔다. 본 연구의 목적은 가창에 치우친 음악(국악)수업 대신 ‘창의적 체험활동’을 활용하여 장단창작, 국악기 연주 활동 등의 창의·인성 신장을 위한 음악적 경험을 체험할 수 있도록 하는 교수-학습 방법을 개발·연구하는데 있다. 창의적 체험활동은 일반 교과와 상호보완적 관계이면서 적극적인 실천 활동을 통하여 학생들의 개성과 소질을 계발하고, 학생과 교사가 하나 되어 교육적 특색을 만들어 낼 수 있는 시간이기에 장단과 전통놀이 교육에 적합하리라 생각하였다. 본 연구 대상의 범위는 초등학교 3학년부터 6학년까지로 한정하며, 교과부 기준 연간 102시간의 창의적 체험활동 기준수업시수 중 동아리 활동 36시간(연구자가 재직 중인 김포 감정초등학교 기준-연간 36주 격주 2차시 연속 운영)에 대한 교수-학습 과정안으로 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째. 음악적 창의성과 나눔, 배려 등 인성요소를 고루 신장 시킬 수 있는 창의·인성 교육목표와 이를 기반으로 한 내용체계를 수립한다. 둘째. 기존 음악과 학습모형에 창의성 계발 학습모형을 부분 추가한 창의·인성 수업모형을 창안한다. 셋째. 효율적인 장단 창작·연주 학습을 위하여 단계적인 장단지도 방법을 구안하고, 누구나 수업이 가능토록 장단 창작 소프트웨어를 제작한다. 본 논문은 2013년부터 전면 적용 될 2009 개정 교육과정(창의적 체험활동)의 운영을 위한 연구 논문이며, 2012년 현재는 3~4학년에만 국한되어 운영중이기에 연구 내용의 적용에 있어 그 결과를 쉽게 판단할 수는 없다. 그러나 본 연구자는 2009년부터 NTTP(New Teacher Training Program) 국악교과연구회 운영, 현장수업개선실천사례연구, 학생국악동아리(감정초등학교-샘물소리) 지도 등을 토대로 초등학교에서 이루어져야 하는 국악 교수-학습 활동을 구안하고 적용해 왔기에 본 연구 내용이 초등학교 현장에 많은 도움이 될 것이라 기대한다. 본 연구의 내용은 완성형이 아닌 진행형으로 실제 수업을 실천하면서 발견되는 미비점과 현장 교사들의 요구를 적극 수용하여 지속적으로 논의·연구 하겠다.
본 논문은 초등학교 창의적 체험활동(동아리 활동) 36차시분의 교수-학습 과정안으로 우리장단과 전통놀이라는 교육주제를 다양하고 창의적인 교수-학습 방법으로 접근하여 학생들에게 전통음악에 대한 흥미와 호기심을 불러일으키고 이를 바탕으로 창의성과 인성을 신장시켜 국악 교육의 질적 향상을 추구하는데 목적이 있다. 초등학교에서 음악을 가르치는 중요한 이유 중의 하나는 학생들이 타고난 음악적 잠재능력을 발현시켜 음악을 통한 자아실현을 가능토록 하는 기초를 닦기 위함이다. 이와 같이 중요한 목적이 있음에도 불구하고 음악교육은 다른 주요 교과에 비해 등한시 되어왔으며, 우리 음악의 모국어라 할 수 있는 국악의 경우에는 여러 가지 교육환경의 미비를 이유로 더욱 소홀히 되어왔다. 본 연구의 목적은 가창에 치우친 음악(국악)수업 대신 ‘창의적 체험활동’을 활용하여 장단창작, 국악기 연주 활동 등의 창의·인성 신장을 위한 음악적 경험을 체험할 수 있도록 하는 교수-학습 방법을 개발·연구하는데 있다. 창의적 체험활동은 일반 교과와 상호보완적 관계이면서 적극적인 실천 활동을 통하여 학생들의 개성과 소질을 계발하고, 학생과 교사가 하나 되어 교육적 특색을 만들어 낼 수 있는 시간이기에 장단과 전통놀이 교육에 적합하리라 생각하였다. 본 연구 대상의 범위는 초등학교 3학년부터 6학년까지로 한정하며, 교과부 기준 연간 102시간의 창의적 체험활동 기준수업시수 중 동아리 활동 36시간(연구자가 재직 중인 김포 감정초등학교 기준-연간 36주 격주 2차시 연속 운영)에 대한 교수-학습 과정안으로 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째. 음악적 창의성과 나눔, 배려 등 인성요소를 고루 신장 시킬 수 있는 창의·인성 교육목표와 이를 기반으로 한 내용체계를 수립한다. 둘째. 기존 음악과 학습모형에 창의성 계발 학습모형을 부분 추가한 창의·인성 수업모형을 창안한다. 셋째. 효율적인 장단 창작·연주 학습을 위하여 단계적인 장단지도 방법을 구안하고, 누구나 수업이 가능토록 장단 창작 소프트웨어를 제작한다. 본 논문은 2013년부터 전면 적용 될 2009 개정 교육과정(창의적 체험활동)의 운영을 위한 연구 논문이며, 2012년 현재는 3~4학년에만 국한되어 운영중이기에 연구 내용의 적용에 있어 그 결과를 쉽게 판단할 수는 없다. 그러나 본 연구자는 2009년부터 NTTP(New Teacher Training Program) 국악교과연구회 운영, 현장수업개선실천사례연구, 학생국악동아리(감정초등학교-샘물소리) 지도 등을 토대로 초등학교에서 이루어져야 하는 국악 교수-학습 활동을 구안하고 적용해 왔기에 본 연구 내용이 초등학교 현장에 많은 도움이 될 것이라 기대한다. 본 연구의 내용은 완성형이 아닌 진행형으로 실제 수업을 실천하면서 발견되는 미비점과 현장 교사들의 요구를 적극 수용하여 지속적으로 논의·연구 하겠다.
The purpose of this study is to provide the interest and curiosity in traditional music to students by approaching the education topic such as Korean rhythm and traditional game in diverse and creative teaching-learning ways as a teaching-learning lesson plan for creative experience activity of elem...
The purpose of this study is to provide the interest and curiosity in traditional music to students by approaching the education topic such as Korean rhythm and traditional game in diverse and creative teaching-learning ways as a teaching-learning lesson plan for creative experience activity of elementary school in 36th session and to pursue qualitative improvement of Korean music by promoting creativity and personality. One of the important reasons why teachers teach music in elementary schools is to lay a foundation for allowing students to realize by themselves through music by revealing their inherent musical potential. Although there are important objectives as above, musical education has been neglected compared to other major subjects and especially Korean music which is a native language of music has been more neglected due to the lack of some educational environments. The purpose of this study is to develop and study a teaching-learning way which enables the musical experiences for promoting creativity and personality such as rhythm creation activity and korean traditional instrument performance activity by using 'creative experience activity' instead of music(Korean music) class which is biased in singing. In this study, we considered that creative experience is appropriate for rhythm and traditional game education because it is complementary to general subjects, develops individuality and talent of students by an active practical activity and gives students and teachers an opportunity to create educational features together. Also, we limited the range of the target for this study to third grade students to sixth grade students in elementary school and studied a teaching-learning lesson plan for a club activity of 36 hours(2 consecutive sessions are operated biweekly for 36 weeks annually according to the researcher's Gimpo Kamjung Elementary School) among the annual standard class hours of 102 hours according to Ministry of Education, Science and Technology. The contents of this study are as follows. First, we establish the contents system based on educational objectives for creativity and personality which can promote musical creativity and personality factors such as sharing and caring. Second, we design a learning model for creativity and personality which added a learning model for developing creativity to the existing music and learning model. Third, we design a phased rhythm teaching method for effective rhythm creation and performance learning and produce a software for rhythm creation which enables any class for everyone. This study is a research study for operating the 2009 revised national curriculum(creative experience activity) that will be applied as of 2013 and it is difficult to easily decide the result about the application of study contents because only third and fourth grade students are currently included in 2012. However, we expect that the contents of this study will be a great help in elementary school scenes as we have designed and applied a teaching-learning activity for Korean music in elementary school based on the operation of NTTP(New Teacher Training Program) subject study group for Korean music, case study on the improvement of the on-site class and teaching experience of Korean music club (Kamjung elementary school-saemmulsori). Therefore, we need to continuously discuss and study by actively accepting the demand of on-site teachers and the defects discovered during the actual class as the contents of this study is not complete, but ongoing.
The purpose of this study is to provide the interest and curiosity in traditional music to students by approaching the education topic such as Korean rhythm and traditional game in diverse and creative teaching-learning ways as a teaching-learning lesson plan for creative experience activity of elementary school in 36th session and to pursue qualitative improvement of Korean music by promoting creativity and personality. One of the important reasons why teachers teach music in elementary schools is to lay a foundation for allowing students to realize by themselves through music by revealing their inherent musical potential. Although there are important objectives as above, musical education has been neglected compared to other major subjects and especially Korean music which is a native language of music has been more neglected due to the lack of some educational environments. The purpose of this study is to develop and study a teaching-learning way which enables the musical experiences for promoting creativity and personality such as rhythm creation activity and korean traditional instrument performance activity by using 'creative experience activity' instead of music(Korean music) class which is biased in singing. In this study, we considered that creative experience is appropriate for rhythm and traditional game education because it is complementary to general subjects, develops individuality and talent of students by an active practical activity and gives students and teachers an opportunity to create educational features together. Also, we limited the range of the target for this study to third grade students to sixth grade students in elementary school and studied a teaching-learning lesson plan for a club activity of 36 hours(2 consecutive sessions are operated biweekly for 36 weeks annually according to the researcher's Gimpo Kamjung Elementary School) among the annual standard class hours of 102 hours according to Ministry of Education, Science and Technology. The contents of this study are as follows. First, we establish the contents system based on educational objectives for creativity and personality which can promote musical creativity and personality factors such as sharing and caring. Second, we design a learning model for creativity and personality which added a learning model for developing creativity to the existing music and learning model. Third, we design a phased rhythm teaching method for effective rhythm creation and performance learning and produce a software for rhythm creation which enables any class for everyone. This study is a research study for operating the 2009 revised national curriculum(creative experience activity) that will be applied as of 2013 and it is difficult to easily decide the result about the application of study contents because only third and fourth grade students are currently included in 2012. However, we expect that the contents of this study will be a great help in elementary school scenes as we have designed and applied a teaching-learning activity for Korean music in elementary school based on the operation of NTTP(New Teacher Training Program) subject study group for Korean music, case study on the improvement of the on-site class and teaching experience of Korean music club (Kamjung elementary school-saemmulsori). Therefore, we need to continuously discuss and study by actively accepting the demand of on-site teachers and the defects discovered during the actual class as the contents of this study is not complete, but ongoing.
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