내국인의 여행수요 및 해외 관광객 증가와 항공사 노선 및 운항확대 등으로 항공운송시장의 지속적 성장이 전망되는 현 상황에 발맞추어, 국내 항공사들의 경쟁 역시 치열해지면서 대한항공과 아시아나항공의 양대 대형항공사를 주축으로 하여 저가항공사들도 국내항공시장에서 점차 안정적인 위치를 확보해 나가고 있으며, 이에 각 항공사들은 특성화와 차별화 전략 속에 고객유치를 위해 전력을 다하고 있다. 이러한 경쟁체제 속에 우위를 차지하기 위한 각 항공사들의 노력의 일환으로 고객의 욕구변화를 직시하고 그들을 만족시킬 수 있는 자사만의 차별화된 이미지 구축을 위해 서비스 제공자인 객실승무원 선발은 각 항공사에 있어서 매우 중대한 과제이며, 서비스 ...
내국인의 여행수요 및 해외 관광객 증가와 항공사 노선 및 운항확대 등으로 항공운송시장의 지속적 성장이 전망되는 현 상황에 발맞추어, 국내 항공사들의 경쟁 역시 치열해지면서 대한항공과 아시아나항공의 양대 대형항공사를 주축으로 하여 저가항공사들도 국내항공시장에서 점차 안정적인 위치를 확보해 나가고 있으며, 이에 각 항공사들은 특성화와 차별화 전략 속에 고객유치를 위해 전력을 다하고 있다. 이러한 경쟁체제 속에 우위를 차지하기 위한 각 항공사들의 노력의 일환으로 고객의 욕구변화를 직시하고 그들을 만족시킬 수 있는 자사만의 차별화된 이미지 구축을 위해 서비스 제공자인 객실승무원 선발은 각 항공사에 있어서 매우 중대한 과제이며, 서비스 수행능력이 우수한 인력확보는 기존의 고객유지와 새로운 고객창출에 필수 요소로 대두되고 있다. 특히 인적자원의 의존도가 매우 높은 대표적인 서비스 산업 중의 하나인 항공운송산업에 있어서, 향후 항공관광산업의 성장을 위한 기초가 될 항공사의 미래 내부고객인 객실승무원 취업준비생과 관련한 논문은 매우 의의가 있을 것으로 생각하여 본 연구에서는 항공사 객실승무원 취업준비생들이 입사를 선호하는 항공사의 선택속성에 대해 규명하고자 하였다. 이 같은 목적을 달성하기 위해 문헌을 통한 이론적 고찰과 실증적 연구방법을 이용하였다. 우선, 연구의 이론적 배경을 위해서 항공사 및 항공사 객실승무원과 연관된 분야의 연구 및 객실승무원 취업준비생과 항공사 입사면접, 항공사 선택속성에 관한 선행연구를 검토하였다. 또한 국토교통부, 한국공항공사, 한국항공진흥협회 등 관련기관 및 국내항공사 웹사이트와 객실승무원 취업준비생과 항공사 입사면접에 관한 인터넷 기사와 중앙정부보고서 등 여러 가지 자료를 모두 활용하였다. 그 다음으로 정량적인 실증결과를 도출하기 위해 대전 및 충남지역에서 항공사 객실승무원 입사면접을 준비하는 대학생을 표본으로 설문조사를 하여 통계 분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 주요결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 취업준비생들은 항공사에 취업을 할 때 ‘항공사의 복리후생’을 가장 중요하게 고려하였으며, 다음으로 ‘급여’와 ‘기업에 대한 사회적 인지도’, ‘업무만족도’를 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 또한 우선적으로 입사지원을 선호하는 항공사에 대한 인식현황은 국내 대형항공사가 압도적으로 높았으며, 다음으로 어느 항공사든 상관없다, 외국항공사, 국내 저가항공사의 순으로 분석되었다. 둘째, 실증조사결과 항공사 객실승무원 취업준비생의 입사선호 항공사 선택속성 20개의 측정항목의 평균분석에서 ‘항공사 직원의 소속감과 자긍심’ 항목이 가장 높은 평균값으로 분석되었으며, ‘사내동아리 프로그램의 유무’ 항목이 가장 낮은 순위로 나타났다. 셋째, 이러한 결과를 바탕으로 입사선호 항공사 선택속성의 요인분석을 실시하여 ‘공정’, ‘경제’, ‘복지’, ‘비전’, ‘안전’이라는 5가지 요인을 도출하였다. 요인별 중요도 분석에서는 ‘경제요인’이 취업준비생들의 입사선호 항공사 선택속성에 있어서 가장 비중이 높은 것으로 파악되었으며, 또한 ‘경제요인’의 변수들 중에서 “임신휴직과 복직의 용이성”이 1위로 나타났다. 그 다음으로 “정년이 보장되는 고용의 안정성”이 2위로 나타났다. 그 다음으로 ‘안전요인’, ‘공정요인’, ‘비전요인’ 순으로 분석되었으며, ‘복지요인’이 가장 낮은 점수로 파악되었다. 이러한 연구결과에 따른 시사점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 항공사 객실승무원 취업준비생들이 입사를 선호하는 항공사 선택속성과 관련한 연구가 전무한 상황에서 처음으로 시도된 연구로서, 입사선호 항공사의 선택속성들을 보다 구체적․실증적으로 밝히고자 하였으며, 항공사와 항공사 승무원을 준비하는 취업준비생 모두에게 실질적으로 도움이 될 수 있는 기회를 제공하였다는 것에 대해 의의가 있다. 연구의 결과로 취업준비생들이 입사를 선호하는 항공사의 주된 선택요인들이 구체화되었고, 이러한 속성들을 유지, 보완, 개선을 통해 항공사 선호도를 높임으로써 보다 경쟁력 높은 우수한 인력확보가 가능해질 것이며 이로 인해 더 나아가서는 항공사 전체의 긍정적인 이미지 구축에 큰 역할을 할 것이다. 둘째, 본 연구의 신뢰도 검증에 있어서 가장 비중이 높은 것으로 파악된 ‘경제요인’ 중에서도 특히 “임신휴직과 복직의 용이성”, “정년이 보장되는 고용의 안정성”의 변수들이 높은 비중을 차지한다는 연구결과에서 미루어보아, 항공사들은 향후 더욱 더 여성이 근무하기 좋은 기업환경 조성은 물론 여성 직원이 보다 손쉽게 일과 가정을 아우를 수 있도록 하기 위한 제도적, 문화적 환경을 구축하는 등의 노력이 지속적으로 필요할 것이다. 셋째, 취업준비생들의 입사선호 항공사 선택속성에 있어서의 요인별 중요도 분석에서 두 번째로 비중이 높았던 요인이 ‘안전요인’으로 분석된 결과를 바탕으로, 국내항공사들은 무엇보다도 안전을 가장 우선시
내국인의 여행수요 및 해외 관광객 증가와 항공사 노선 및 운항확대 등으로 항공운송시장의 지속적 성장이 전망되는 현 상황에 발맞추어, 국내 항공사들의 경쟁 역시 치열해지면서 대한항공과 아시아나항공의 양대 대형항공사를 주축으로 하여 저가항공사들도 국내항공시장에서 점차 안정적인 위치를 확보해 나가고 있으며, 이에 각 항공사들은 특성화와 차별화 전략 속에 고객유치를 위해 전력을 다하고 있다. 이러한 경쟁체제 속에 우위를 차지하기 위한 각 항공사들의 노력의 일환으로 고객의 욕구변화를 직시하고 그들을 만족시킬 수 있는 자사만의 차별화된 이미지 구축을 위해 서비스 제공자인 객실승무원 선발은 각 항공사에 있어서 매우 중대한 과제이며, 서비스 수행능력이 우수한 인력확보는 기존의 고객유지와 새로운 고객창출에 필수 요소로 대두되고 있다. 특히 인적자원의 의존도가 매우 높은 대표적인 서비스 산업 중의 하나인 항공운송산업에 있어서, 향후 항공관광산업의 성장을 위한 기초가 될 항공사의 미래 내부고객인 객실승무원 취업준비생과 관련한 논문은 매우 의의가 있을 것으로 생각하여 본 연구에서는 항공사 객실승무원 취업준비생들이 입사를 선호하는 항공사의 선택속성에 대해 규명하고자 하였다. 이 같은 목적을 달성하기 위해 문헌을 통한 이론적 고찰과 실증적 연구방법을 이용하였다. 우선, 연구의 이론적 배경을 위해서 항공사 및 항공사 객실승무원과 연관된 분야의 연구 및 객실승무원 취업준비생과 항공사 입사면접, 항공사 선택속성에 관한 선행연구를 검토하였다. 또한 국토교통부, 한국공항공사, 한국항공진흥협회 등 관련기관 및 국내항공사 웹사이트와 객실승무원 취업준비생과 항공사 입사면접에 관한 인터넷 기사와 중앙정부보고서 등 여러 가지 자료를 모두 활용하였다. 그 다음으로 정량적인 실증결과를 도출하기 위해 대전 및 충남지역에서 항공사 객실승무원 입사면접을 준비하는 대학생을 표본으로 설문조사를 하여 통계 분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 주요결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 취업준비생들은 항공사에 취업을 할 때 ‘항공사의 복리후생’을 가장 중요하게 고려하였으며, 다음으로 ‘급여’와 ‘기업에 대한 사회적 인지도’, ‘업무만족도’를 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 또한 우선적으로 입사지원을 선호하는 항공사에 대한 인식현황은 국내 대형항공사가 압도적으로 높았으며, 다음으로 어느 항공사든 상관없다, 외국항공사, 국내 저가항공사의 순으로 분석되었다. 둘째, 실증조사결과 항공사 객실승무원 취업준비생의 입사선호 항공사 선택속성 20개의 측정항목의 평균분석에서 ‘항공사 직원의 소속감과 자긍심’ 항목이 가장 높은 평균값으로 분석되었으며, ‘사내동아리 프로그램의 유무’ 항목이 가장 낮은 순위로 나타났다. 셋째, 이러한 결과를 바탕으로 입사선호 항공사 선택속성의 요인분석을 실시하여 ‘공정’, ‘경제’, ‘복지’, ‘비전’, ‘안전’이라는 5가지 요인을 도출하였다. 요인별 중요도 분석에서는 ‘경제요인’이 취업준비생들의 입사선호 항공사 선택속성에 있어서 가장 비중이 높은 것으로 파악되었으며, 또한 ‘경제요인’의 변수들 중에서 “임신휴직과 복직의 용이성”이 1위로 나타났다. 그 다음으로 “정년이 보장되는 고용의 안정성”이 2위로 나타났다. 그 다음으로 ‘안전요인’, ‘공정요인’, ‘비전요인’ 순으로 분석되었으며, ‘복지요인’이 가장 낮은 점수로 파악되었다. 이러한 연구결과에 따른 시사점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 항공사 객실승무원 취업준비생들이 입사를 선호하는 항공사 선택속성과 관련한 연구가 전무한 상황에서 처음으로 시도된 연구로서, 입사선호 항공사의 선택속성들을 보다 구체적․실증적으로 밝히고자 하였으며, 항공사와 항공사 승무원을 준비하는 취업준비생 모두에게 실질적으로 도움이 될 수 있는 기회를 제공하였다는 것에 대해 의의가 있다. 연구의 결과로 취업준비생들이 입사를 선호하는 항공사의 주된 선택요인들이 구체화되었고, 이러한 속성들을 유지, 보완, 개선을 통해 항공사 선호도를 높임으로써 보다 경쟁력 높은 우수한 인력확보가 가능해질 것이며 이로 인해 더 나아가서는 항공사 전체의 긍정적인 이미지 구축에 큰 역할을 할 것이다. 둘째, 본 연구의 신뢰도 검증에 있어서 가장 비중이 높은 것으로 파악된 ‘경제요인’ 중에서도 특히 “임신휴직과 복직의 용이성”, “정년이 보장되는 고용의 안정성”의 변수들이 높은 비중을 차지한다는 연구결과에서 미루어보아, 항공사들은 향후 더욱 더 여성이 근무하기 좋은 기업환경 조성은 물론 여성 직원이 보다 손쉽게 일과 가정을 아우를 수 있도록 하기 위한 제도적, 문화적 환경을 구축하는 등의 노력이 지속적으로 필요할 것이다. 셋째, 취업준비생들의 입사선호 항공사 선택속성에 있어서의 요인별 중요도 분석에서 두 번째로 비중이 높았던 요인이 ‘안전요인’으로 분석된 결과를 바탕으로, 국내항공사들은 무엇보다도 안전을 가장 우선시
In order to adjust the circumstances of the current sustainable growth of air transport market, competition among domestic airlines is very severe. With two major full service carriers, Korean airline and Asiana airline, low-cost carriers have a certain portion of domestic market share. Each airline...
In order to adjust the circumstances of the current sustainable growth of air transport market, competition among domestic airlines is very severe. With two major full service carriers, Korean airline and Asiana airline, low-cost carriers have a certain portion of domestic market share. Each airline tries to establish the specialized and characterized plan to attract more customers. In order to dominate the airline market in such competition, one of the most important things is to select outstanding and excellent cabin crew who can provide best service and meet customer needs. In this respect, airline companies need to recruit and maintain well-trained and highly experienced crew for both loyal and new customers. Airline industry tends to highly depend on labour forces especially the number of staffs. Not only the volume but also the quality of crew members are very significant element for the successful business. Since recruiting qualified crew applicants is very important from the airline company’s point of view, identifying the factors considered by applicants become very crucial as well. Therefore, this study attempts to identify the factors affecting when applicants choose airline company for their career. For the research, the past research, related references and internet materials are reviewed and pilot and main survey were carried out for the empirical analysis. For the empirical analysis, survey questionnaire was designed and distributed to 350 respondents. 309 observations were used for the statistical analysis such as socio-demographic analysis and factor analysis. The major results obtained from this study are as follows; First, crew applicant consider ‘welfare and benefits’ as the most important element when they choose the airline company followed by ‘salary’, ‘social awareness’, ‘job satisfaction’ and so on. Most of the respondents prefer major full-cost carriers such as Korean Airline and Asiana Airline to low-cost carriers. Second, five factors including ‘Fairness’, ‘Economy’, ‘Welfare’, ‘Vision’, and ‘Safety’ are derived from the factor analysis. With the result of important factor analysis, ‘Economy’ factor is turned out to be the most important factor when choose airline company. In the ‘Economy’ factor, “the ease of pregnancy leave and rehabilitation” recorded the highest score followed by “the guarantee of stability of the retirement employment”. ‘Safety’ factor is found to be very important as well due to the frequent and unexpected accidents and disasters. The implications of this study are as follows; First, ‘Economic’ factor was considered to be the most important one among five major factors withdrawn from the factor analysis. Airline companies should employ the system such as “pregnancy leave and rehabilitation” and other programs ensuring “stable employment”. Second, respondents felt that ‘Fair’ factor needs to be satisfied for the recruitment process and their promotion. Foreign airline companies tend to outsource when they recruit new crews. There is a possibility of losing fairness during the recruitment process. Last, ‘Vision’ factor is considered to be important event though it ranked relatively low position. Applicants want their airline companies to be respected by other persons. Therefore, companies put endless effort in promoting and social marketing to improve their image favorably.
In order to adjust the circumstances of the current sustainable growth of air transport market, competition among domestic airlines is very severe. With two major full service carriers, Korean airline and Asiana airline, low-cost carriers have a certain portion of domestic market share. Each airline tries to establish the specialized and characterized plan to attract more customers. In order to dominate the airline market in such competition, one of the most important things is to select outstanding and excellent cabin crew who can provide best service and meet customer needs. In this respect, airline companies need to recruit and maintain well-trained and highly experienced crew for both loyal and new customers. Airline industry tends to highly depend on labour forces especially the number of staffs. Not only the volume but also the quality of crew members are very significant element for the successful business. Since recruiting qualified crew applicants is very important from the airline company’s point of view, identifying the factors considered by applicants become very crucial as well. Therefore, this study attempts to identify the factors affecting when applicants choose airline company for their career. For the research, the past research, related references and internet materials are reviewed and pilot and main survey were carried out for the empirical analysis. For the empirical analysis, survey questionnaire was designed and distributed to 350 respondents. 309 observations were used for the statistical analysis such as socio-demographic analysis and factor analysis. The major results obtained from this study are as follows; First, crew applicant consider ‘welfare and benefits’ as the most important element when they choose the airline company followed by ‘salary’, ‘social awareness’, ‘job satisfaction’ and so on. Most of the respondents prefer major full-cost carriers such as Korean Airline and Asiana Airline to low-cost carriers. Second, five factors including ‘Fairness’, ‘Economy’, ‘Welfare’, ‘Vision’, and ‘Safety’ are derived from the factor analysis. With the result of important factor analysis, ‘Economy’ factor is turned out to be the most important factor when choose airline company. In the ‘Economy’ factor, “the ease of pregnancy leave and rehabilitation” recorded the highest score followed by “the guarantee of stability of the retirement employment”. ‘Safety’ factor is found to be very important as well due to the frequent and unexpected accidents and disasters. The implications of this study are as follows; First, ‘Economic’ factor was considered to be the most important one among five major factors withdrawn from the factor analysis. Airline companies should employ the system such as “pregnancy leave and rehabilitation” and other programs ensuring “stable employment”. Second, respondents felt that ‘Fair’ factor needs to be satisfied for the recruitment process and their promotion. Foreign airline companies tend to outsource when they recruit new crews. There is a possibility of losing fairness during the recruitment process. Last, ‘Vision’ factor is considered to be important event though it ranked relatively low position. Applicants want their airline companies to be respected by other persons. Therefore, companies put endless effort in promoting and social marketing to improve their image favorably.
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