학업스트레스와 스마트폰 중독의 관계 : 불안과 경험적 회피의 이중매개 효과 The Relations Between Academic Stress and Smart-Phone Addiction : Dual Mediating Effects of Anxiety and Experiential Avoidance원문보기
본 연구에서는 학업스트레스가 스마트폰중독에 미치는 영향을 확인하고, 불안과 경험적 회피를 순차적으로 경유하여 스마트폰중독에 영향을 주는 매개효과를 검증하였다. 이를 위해, 남녀 고등학교 1학년생 279명(남학생 137명, 여학생 142명)을 대상으로 설문을 실시하였다. 측정도구로는 학업스트레스척도(SAS), Beck 불안척도(BAI), 수용행동질문지(AAQ-16), 청소년 자가진단용 스마트폰 중독 척도를 사용하였으며, ...
본 연구에서는 학업스트레스가 스마트폰중독에 미치는 영향을 확인하고, 불안과 경험적 회피를 순차적으로 경유하여 스마트폰중독에 영향을 주는 매개효과를 검증하였다. 이를 위해, 남녀 고등학교 1학년생 279명(남학생 137명, 여학생 142명)을 대상으로 설문을 실시하였다. 측정도구로는 학업스트레스척도(SAS), Beck 불안척도(BAI), 수용행동질문지(AAQ-16), 청소년 자가진단용 스마트폰 중독 척도를 사용하였으며, 구조방정식 모형을 통해 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 학업스트레스, 불안, 경험적회피, 스마트폰중독에서의 성차는 유의하지 않았다. 전체 학생 모형과 여학생 모형에서는 학업스트레스와 스마트폰중독 간의 관계에서 불안과 경험적회피를 순차적으로 매개하는 이중매개효과는 나타나지 않고 학업스트레스, 불안, 경험적 회피로 이어지는 매개효과가 나타났다. 그러나 남학생 모형에서는 학업스트레스와 스마트폰중독 간의 관계를 불안과 경험적 회피가 순차적으로 매개하는 이중매개효과가 나타났으며, 학업스트레스, 불안, 경험적 회피에 이르는 간접효과와 함께, 불안, 회피, 스마트폰 중독에 이르는 경로에서도 간접효과가 나타났다.
본 연구에서는 학업스트레스가 스마트폰중독에 미치는 영향을 확인하고, 불안과 경험적 회피를 순차적으로 경유하여 스마트폰중독에 영향을 주는 매개효과를 검증하였다. 이를 위해, 남녀 고등학교 1학년생 279명(남학생 137명, 여학생 142명)을 대상으로 설문을 실시하였다. 측정도구로는 학업스트레스척도(SAS), Beck 불안척도(BAI), 수용행동질문지(AAQ-16), 청소년 자가진단용 스마트폰 중독 척도를 사용하였으며, 구조방정식 모형을 통해 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 학업스트레스, 불안, 경험적회피, 스마트폰중독에서의 성차는 유의하지 않았다. 전체 학생 모형과 여학생 모형에서는 학업스트레스와 스마트폰중독 간의 관계에서 불안과 경험적회피를 순차적으로 매개하는 이중매개효과는 나타나지 않고 학업스트레스, 불안, 경험적 회피로 이어지는 매개효과가 나타났다. 그러나 남학생 모형에서는 학업스트레스와 스마트폰중독 간의 관계를 불안과 경험적 회피가 순차적으로 매개하는 이중매개효과가 나타났으며, 학업스트레스, 불안, 경험적 회피에 이르는 간접효과와 함께, 불안, 회피, 스마트폰 중독에 이르는 경로에서도 간접효과가 나타났다.
ABSTRACT The purpose of this study was to examine the effect of academic stress on smart-phone addiction and dual mediation effect of anxiety and experiential avoidance. 279 high school student(137 boys, 142 girls) participated in completing the surveys, which used Scale of Academic Stress(SAS), Bec...
ABSTRACT The purpose of this study was to examine the effect of academic stress on smart-phone addiction and dual mediation effect of anxiety and experiential avoidance. 279 high school student(137 boys, 142 girls) participated in completing the surveys, which used Scale of Academic Stress(SAS), Beck Anxiety Inventory(BAI), Acceptance & Action Questionnaire-16(AAQ-16), Korean Smartphone Addiction Proneness Scale for Youth(S-scale) to measure the variables. The results of this study were the following: First, the gender difference of academic stress, anxiety, experiental avoidance, smartphone addiction was not significant. Second, there were significant relationship between academic stress, anxiety, experiental avoidance, smartphone addiction. Third, there were gender differences in relation path. In terms of boys, the indirect effect of academic stress and smartphone addiction were significant. In terms of girls, the indirect effect of academic stress and smartphone addiction were not significant. In conclusion, the implication, limitation, future research direction were discussed.
ABSTRACT The purpose of this study was to examine the effect of academic stress on smart-phone addiction and dual mediation effect of anxiety and experiential avoidance. 279 high school student(137 boys, 142 girls) participated in completing the surveys, which used Scale of Academic Stress(SAS), Beck Anxiety Inventory(BAI), Acceptance & Action Questionnaire-16(AAQ-16), Korean Smartphone Addiction Proneness Scale for Youth(S-scale) to measure the variables. The results of this study were the following: First, the gender difference of academic stress, anxiety, experiental avoidance, smartphone addiction was not significant. Second, there were significant relationship between academic stress, anxiety, experiental avoidance, smartphone addiction. Third, there were gender differences in relation path. In terms of boys, the indirect effect of academic stress and smartphone addiction were significant. In terms of girls, the indirect effect of academic stress and smartphone addiction were not significant. In conclusion, the implication, limitation, future research direction were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.