내러티브를 구성하고 말하고자하는 인간의 행위는 본능적인 것이며, 역사 시대 이전으로 거슬러 올라갈 만큼 오래되었다. ‘스토리(story)를 말하는 사람’인 Homo Narrans로서 인간은 이야기를 말하는 것처럼 인생을 산다. 이를 통해 내러티브는 인간 삶의 일부분으로 작용하고 있음을 알 수 있다. 하지만 이와 같이 스토리를 구성하여 말하고 싶어 하는 인간의 본능은 수업에 제대로 적용되지 못하고 있다. 따라서 교실 수업은 인간의 가장 본질적이며 자연스러운 특성인 스토리텔링을 충실하게 반영하지 못한다고 할 수 있다. 사회과 지리 수업의 경우는 특히 공간과 장소에 관한 다양한 스토리를 구성하여 수업에 적용할 수 있는 가능성이 풍부하다. 하지만 지리 수업에 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링을 적용하기 위한 연구는 거의 이루어지지 않고 있으며, 그에 대한 논의도 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 사회과 지리 수업에 스토리텔링 및 ...
내러티브를 구성하고 말하고자하는 인간의 행위는 본능적인 것이며, 역사 시대 이전으로 거슬러 올라갈 만큼 오래되었다. ‘스토리(story)를 말하는 사람’인 Homo Narrans로서 인간은 이야기를 말하는 것처럼 인생을 산다. 이를 통해 내러티브는 인간 삶의 일부분으로 작용하고 있음을 알 수 있다. 하지만 이와 같이 스토리를 구성하여 말하고 싶어 하는 인간의 본능은 수업에 제대로 적용되지 못하고 있다. 따라서 교실 수업은 인간의 가장 본질적이며 자연스러운 특성인 스토리텔링을 충실하게 반영하지 못한다고 할 수 있다. 사회과 지리 수업의 경우는 특히 공간과 장소에 관한 다양한 스토리를 구성하여 수업에 적용할 수 있는 가능성이 풍부하다. 하지만 지리 수업에 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링을 적용하기 위한 연구는 거의 이루어지지 않고 있으며, 그에 대한 논의도 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 사회과 지리 수업에 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업을 적용했을 때, 학생들의 창의적 문제해결력, 학습 동기, 학업성취도에 어떠한 변화가 나타나는지 알아보기 위해 실시하였다. 이를 위해 서울 강남 지역에 위치한 I 초등학교와 서울 강북 지역에 위치한 N 초등학교 6학년 학생 136명을 대상으로, 사전․사후 검사와 4차시의 수업을 진행하였다. 강의식 수업, 스토리텔링 수업, 디지털 스토리텔링 수업의 세 형태로 수업 집단을 나누고 강의식 수업을 통제군, 스토리텔링 수업을 실험군 1, 디지털 스토리텔링 수업을 실험군 2로 설정하였다. 수업의 사전․사후에 실시된 창의적 문제해결력, 학습 동기, 학업성취도 검사지의 내용을 통계 분석하여 학생들의 변화 양상을 탐색하였다. 이와 같은 양적 연구 내용을 바탕으로 각 수업 집단별로 대표성을 가진 학생 18명을 샘플링하여 면담을 진행하였다. 그 결과 도출된 내용은 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업은 강의식 수업에 비해 창의적 문제해결력 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 이것은 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링의 실제적이고 맥락적인 특징이 학생들의 실생활 문제해결력 향상의 원인임을 입증한 것이라 할 수 있다. 둘째, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업은 학생들의 학습 동기 향상에 있어 효과적 요인으로 작용하는 것을 알 수 있었다. 또한 디지털 스토리텔링 수업은 스토리텔링 수업에 비해 향상의 정도가 더 큰 것으로 조사되어 다양한 디지털 기기를 활용하는 디지털 스토리텔링 수업이 학생들의 학습 동기를 가장 효과적으로 신장시키는 것을 알 수 있었다. 셋째, 학업성취도 검사 결과 실험 집단 간 유의미한 차이가 도출되지 않았다. 넷째, 샘플링된 학생들을 대상으로 면담을 실시한 결과 디지털 스토리텔링 수업 집단 학생들이 투입된 수업에 대해 가장 흥미를 가지고 있음을 파악할 수 있었다. 디지털 스토리텔링 수업 면담 대상 학생들의 경우, 1명을 제외한 5명의 학생들이 모두 투입 수업으로 인해 창의적 문제해결력이 계발되었다고 언급하였다. 학생들은 디지털 스토리를 구성하는 과정을 통해 개념의 회상이 용이해졌음을 언급하여, 실생활 맥락적 내용 제시 및 문제 해결이 회상에 도움을 줄 수 있음을 입증하였다. 또한 학생들은 디지털 스토리 제작 과정을 통해 자신의 사고를 점검하는 기회를 가짐으로써 메타인지를 계발할 수 있었다는 것도 면담을 통해 알 수 있었다. 이러한 분석 결과는 사회과 지리교육에 다음과 같은 다섯 가지 시사점을 제시한다. 첫째, 학생 주도의 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업의 가능성을 확인할 수 있었다. 기존 교실 수업에서 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링의 적용은 주로 교사 위주로 이루어졌다. 하지만 본 연구에서는 학생들이 직접 자신의 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링을 제작하여 학생 주도의 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업이 가능함을 확인하였다. 둘째, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업이 학생들의 학습 동기를 향상시키고 창의적 문제해결력 신장에 기여함을 입증하였다. 셋째, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업을 통해 학생들의 문해력이 향상됨을 확인하였다. 넷째, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업을 통해 개념의 손쉬운 회상이 가능함을 알 수 있었다. 마지막으로 본 연구는 지리 수업에 이와 같은 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업을 적용하기 위한 구체적 방안을 제시하였다는데서 의의를 가진다고 할 수 있다. 스토리 및 디지털 스토리를 구성하여 말하고 싶어 하는 것은 인간의 본능적인 욕구이다. 따라서 내러티브, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링이 교실 수업에 적용될 수 있는 방안을 연구하는 것은 매우 중요하다. 이에 본 연구에서 검토된 학생 주도의 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업이 사회과 지리 수업에 적용된다면 그 의의가 있을 것이라 생각된다.
내러티브를 구성하고 말하고자하는 인간의 행위는 본능적인 것이며, 역사 시대 이전으로 거슬러 올라갈 만큼 오래되었다. ‘스토리(story)를 말하는 사람’인 Homo Narrans로서 인간은 이야기를 말하는 것처럼 인생을 산다. 이를 통해 내러티브는 인간 삶의 일부분으로 작용하고 있음을 알 수 있다. 하지만 이와 같이 스토리를 구성하여 말하고 싶어 하는 인간의 본능은 수업에 제대로 적용되지 못하고 있다. 따라서 교실 수업은 인간의 가장 본질적이며 자연스러운 특성인 스토리텔링을 충실하게 반영하지 못한다고 할 수 있다. 사회과 지리 수업의 경우는 특히 공간과 장소에 관한 다양한 스토리를 구성하여 수업에 적용할 수 있는 가능성이 풍부하다. 하지만 지리 수업에 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링을 적용하기 위한 연구는 거의 이루어지지 않고 있으며, 그에 대한 논의도 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 사회과 지리 수업에 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업을 적용했을 때, 학생들의 창의적 문제해결력, 학습 동기, 학업성취도에 어떠한 변화가 나타나는지 알아보기 위해 실시하였다. 이를 위해 서울 강남 지역에 위치한 I 초등학교와 서울 강북 지역에 위치한 N 초등학교 6학년 학생 136명을 대상으로, 사전․사후 검사와 4차시의 수업을 진행하였다. 강의식 수업, 스토리텔링 수업, 디지털 스토리텔링 수업의 세 형태로 수업 집단을 나누고 강의식 수업을 통제군, 스토리텔링 수업을 실험군 1, 디지털 스토리텔링 수업을 실험군 2로 설정하였다. 수업의 사전․사후에 실시된 창의적 문제해결력, 학습 동기, 학업성취도 검사지의 내용을 통계 분석하여 학생들의 변화 양상을 탐색하였다. 이와 같은 양적 연구 내용을 바탕으로 각 수업 집단별로 대표성을 가진 학생 18명을 샘플링하여 면담을 진행하였다. 그 결과 도출된 내용은 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업은 강의식 수업에 비해 창의적 문제해결력 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 이것은 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링의 실제적이고 맥락적인 특징이 학생들의 실생활 문제해결력 향상의 원인임을 입증한 것이라 할 수 있다. 둘째, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업은 학생들의 학습 동기 향상에 있어 효과적 요인으로 작용하는 것을 알 수 있었다. 또한 디지털 스토리텔링 수업은 스토리텔링 수업에 비해 향상의 정도가 더 큰 것으로 조사되어 다양한 디지털 기기를 활용하는 디지털 스토리텔링 수업이 학생들의 학습 동기를 가장 효과적으로 신장시키는 것을 알 수 있었다. 셋째, 학업성취도 검사 결과 실험 집단 간 유의미한 차이가 도출되지 않았다. 넷째, 샘플링된 학생들을 대상으로 면담을 실시한 결과 디지털 스토리텔링 수업 집단 학생들이 투입된 수업에 대해 가장 흥미를 가지고 있음을 파악할 수 있었다. 디지털 스토리텔링 수업 면담 대상 학생들의 경우, 1명을 제외한 5명의 학생들이 모두 투입 수업으로 인해 창의적 문제해결력이 계발되었다고 언급하였다. 학생들은 디지털 스토리를 구성하는 과정을 통해 개념의 회상이 용이해졌음을 언급하여, 실생활 맥락적 내용 제시 및 문제 해결이 회상에 도움을 줄 수 있음을 입증하였다. 또한 학생들은 디지털 스토리 제작 과정을 통해 자신의 사고를 점검하는 기회를 가짐으로써 메타인지를 계발할 수 있었다는 것도 면담을 통해 알 수 있었다. 이러한 분석 결과는 사회과 지리교육에 다음과 같은 다섯 가지 시사점을 제시한다. 첫째, 학생 주도의 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업의 가능성을 확인할 수 있었다. 기존 교실 수업에서 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링의 적용은 주로 교사 위주로 이루어졌다. 하지만 본 연구에서는 학생들이 직접 자신의 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링을 제작하여 학생 주도의 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업이 가능함을 확인하였다. 둘째, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업이 학생들의 학습 동기를 향상시키고 창의적 문제해결력 신장에 기여함을 입증하였다. 셋째, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업을 통해 학생들의 문해력이 향상됨을 확인하였다. 넷째, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업을 통해 개념의 손쉬운 회상이 가능함을 알 수 있었다. 마지막으로 본 연구는 지리 수업에 이와 같은 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업을 적용하기 위한 구체적 방안을 제시하였다는데서 의의를 가진다고 할 수 있다. 스토리 및 디지털 스토리를 구성하여 말하고 싶어 하는 것은 인간의 본능적인 욕구이다. 따라서 내러티브, 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링이 교실 수업에 적용될 수 있는 방안을 연구하는 것은 매우 중요하다. 이에 본 연구에서 검토된 학생 주도의 스토리텔링 및 디지털 스토리텔링 수업이 사회과 지리 수업에 적용된다면 그 의의가 있을 것이라 생각된다.
The human action to form and talk about narrative is instinctual and dates back before the era of history. As Homo Narrnas, human tells stories during one's lifetime and it shows that narrative works as part of human life. But the human's instinct to form and discuss about stories are not applied pr...
The human action to form and talk about narrative is instinctual and dates back before the era of history. As Homo Narrnas, human tells stories during one's lifetime and it shows that narrative works as part of human life. But the human's instinct to form and discuss about stories are not applied properly during classes. Therefore the class does not truly apply storytelling; the most basic and natural human characteristic. In case of geography classes, there are many of opportunities to develop diverse stories and apply it in class especially with classes that pertains to learning about spaces and places. But studies to apply storytelling and digital storytelling in geography classes are rarely researched and discussed. Therefore this study is implemented in order to find out the changes in areas such as creative problem solving, learning motivation, and study achievement test of when storytelling and digital storytelling is applied in geography classes. For this study a four hour class with a preliminary and postliminary inspection was conducted to 136 sixth graders at 'I' and 'N' elementary school within Gangnam and Gangbuk district of Seoul. The students are divided into three different groups: lecture method instruction class, storytelling class, and digital storytelling class with each as the experimental group 1, experimental 2, and control group, respectively. The preliminary and postliminary inspection tests are to measure creative problem solving, and learning motivation. Afterward the results were statistically analyzed to investigate the aspect of the transition. Futhermore, 18 sampled students that represented each group were interviewed. The results are as followed. Firstly, storytelling and digital storytelling classes are more effective in improving one's creative problem solving than lecture method instruction class. This proofs that the practical and contextual characteristic of storytelling and digital storytelling has improved students real life's problem solving ability. Secondly, storytelling and digital storytelling class acts as an effective main cause in improving learning motivation. The learning motivation in digital storytelling class improved more than the storytelling class. Therefore using diverse digital devices are the most effective way to improve learning motivation. Thirdly, the study achievement test had no effect or various among the experimental and control groups. Lastly when interviewing the sampled students, it was found that the digital storytelling class captured the students' interest during the class the most. During the interview, four out of five students from the digital storytelling class students said that digital storytelling class develops their creative problem solving ability. The students said that the process of forming a digital story made them recalled the concept easier. Furthermore, it was helpful in giving life to contextual content and solving problems. The interview also showed that the process of forming digital stories gave the students an opportunity to examine and develop their thoughts and metacognitive skill. These analysis resulted in 5 suggestions for geography classes. Firstly, storytelling and digital storytelling classes can be student-led. Usually the storytelling and digital storytelling is done by the teacher. However in this study, the students personally made their own storytelling and digital storytelling. This confirms that student-led storytelling and digital storytelling class is a possibility. Secondly, storytelling and digital storytelling classes contribute to the improvement of students' learning motivation and their creative problem solving. Thirdly, storytelling and digital storytelling class can improve students' literacy. Fourthly, storytelling and digital storytelling class makes it easier for students to recall the concepts. Lastly, this study is meaningful as it suggests specific ways to apply storytelling and digital storytelling in geography class. To form and tell a story or digital story is a basic human instinct. Therefore studying applicable ways of narrative, storytelling, and digital storytelling is very important. It will be meaningful if this examined student-led storytelling and digital storytelling study is applied in geography classes.
The human action to form and talk about narrative is instinctual and dates back before the era of history. As Homo Narrnas, human tells stories during one's lifetime and it shows that narrative works as part of human life. But the human's instinct to form and discuss about stories are not applied properly during classes. Therefore the class does not truly apply storytelling; the most basic and natural human characteristic. In case of geography classes, there are many of opportunities to develop diverse stories and apply it in class especially with classes that pertains to learning about spaces and places. But studies to apply storytelling and digital storytelling in geography classes are rarely researched and discussed. Therefore this study is implemented in order to find out the changes in areas such as creative problem solving, learning motivation, and study achievement test of when storytelling and digital storytelling is applied in geography classes. For this study a four hour class with a preliminary and postliminary inspection was conducted to 136 sixth graders at 'I' and 'N' elementary school within Gangnam and Gangbuk district of Seoul. The students are divided into three different groups: lecture method instruction class, storytelling class, and digital storytelling class with each as the experimental group 1, experimental 2, and control group, respectively. The preliminary and postliminary inspection tests are to measure creative problem solving, and learning motivation. Afterward the results were statistically analyzed to investigate the aspect of the transition. Futhermore, 18 sampled students that represented each group were interviewed. The results are as followed. Firstly, storytelling and digital storytelling classes are more effective in improving one's creative problem solving than lecture method instruction class. This proofs that the practical and contextual characteristic of storytelling and digital storytelling has improved students real life's problem solving ability. Secondly, storytelling and digital storytelling class acts as an effective main cause in improving learning motivation. The learning motivation in digital storytelling class improved more than the storytelling class. Therefore using diverse digital devices are the most effective way to improve learning motivation. Thirdly, the study achievement test had no effect or various among the experimental and control groups. Lastly when interviewing the sampled students, it was found that the digital storytelling class captured the students' interest during the class the most. During the interview, four out of five students from the digital storytelling class students said that digital storytelling class develops their creative problem solving ability. The students said that the process of forming a digital story made them recalled the concept easier. Furthermore, it was helpful in giving life to contextual content and solving problems. The interview also showed that the process of forming digital stories gave the students an opportunity to examine and develop their thoughts and metacognitive skill. These analysis resulted in 5 suggestions for geography classes. Firstly, storytelling and digital storytelling classes can be student-led. Usually the storytelling and digital storytelling is done by the teacher. However in this study, the students personally made their own storytelling and digital storytelling. This confirms that student-led storytelling and digital storytelling class is a possibility. Secondly, storytelling and digital storytelling classes contribute to the improvement of students' learning motivation and their creative problem solving. Thirdly, storytelling and digital storytelling class can improve students' literacy. Fourthly, storytelling and digital storytelling class makes it easier for students to recall the concepts. Lastly, this study is meaningful as it suggests specific ways to apply storytelling and digital storytelling in geography class. To form and tell a story or digital story is a basic human instinct. Therefore studying applicable ways of narrative, storytelling, and digital storytelling is very important. It will be meaningful if this examined student-led storytelling and digital storytelling study is applied in geography classes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.