음악놀이가 ADHD학생의 사회성 발달에 미치는 효과 : 초등학교 5학년을 중심으로 The effects of the action-based elementary music program upon the social development of the student with ADHD원문보기
해마다 ADHD학생은 꾸준히 증가되고 있다. ADHD학생은 창의성이 일반학생보다 높은 강점이 있지만 학업부진, 반항과 공격성, 또래 관계의 문제 등의 여러 부분에서 많은 문제를 일으킨다. 그래서 초등학교 통합학급 교사의 스트레스 수준이 매우 높다. ADHD학생이 미래사회에 능동적으로 살아가기 위해서는 ADHD학생의 특성을 재능으로 전환할 수 있는 교수-학습 전략이 필요하다. 이에 본 연구는 초등학교 5학년 ADHD학생을 선정하여 음악놀이가 ADHD학생의 사회성 발달에 미치는 효과를 알아보고자 했다. 연구대상으로 병원에서 ADHD 진단을 받은 학생과 미국 정신의학회에서 정한 DSM-Ⅳ을 김옥정(1998)이 재구성하여 사용한 CRTS-R(Conners; teacher rating scale-revised) 평정척도를 사용하여 학생을 선정하였다. 음악의 기본개념인 리듬, 가락, 화음, 음색을 이해하는 데 초점을 두어 우광혁(2011), 김종인(2012), 김용희의(2013) 프로그램을 본 연구에 맞게 재구성한 음악놀이는 총 15회기 중 9회는 아침활동시간에 전체 활동으로, 6회기는 수업시간에 짝 활동으로 적용하였다. 음악놀이를 진행하면서 매 차시 수업과정을 동영상으로 촬영한 것을 여러 번 반복해서 보면서 전사한 후 수업관찰일지, 연구 참여자의 교사일지를 작성하였다. 음악놀이 적용시기에 이루어진 학예회 준비과정도 동영상으로 촬영하여 학예회준비관찰일지를 써 나갔다. 이렇게 수집된 자료를 바탕으로 ...
해마다 ADHD학생은 꾸준히 증가되고 있다. ADHD학생은 창의성이 일반학생보다 높은 강점이 있지만 학업부진, 반항과 공격성, 또래 관계의 문제 등의 여러 부분에서 많은 문제를 일으킨다. 그래서 초등학교 통합학급 교사의 스트레스 수준이 매우 높다. ADHD학생이 미래사회에 능동적으로 살아가기 위해서는 ADHD학생의 특성을 재능으로 전환할 수 있는 교수-학습 전략이 필요하다. 이에 본 연구는 초등학교 5학년 ADHD학생을 선정하여 음악놀이가 ADHD학생의 사회성 발달에 미치는 효과를 알아보고자 했다. 연구대상으로 병원에서 ADHD 진단을 받은 학생과 미국 정신의학회에서 정한 DSM-Ⅳ을 김옥정(1998)이 재구성하여 사용한 CRTS-R(Conners; teacher rating scale-revised) 평정척도를 사용하여 학생을 선정하였다. 음악의 기본개념인 리듬, 가락, 화음, 음색을 이해하는 데 초점을 두어 우광혁(2011), 김종인(2012), 김용희의(2013) 프로그램을 본 연구에 맞게 재구성한 음악놀이는 총 15회기 중 9회는 아침활동시간에 전체 활동으로, 6회기는 수업시간에 짝 활동으로 적용하였다. 음악놀이를 진행하면서 매 차시 수업과정을 동영상으로 촬영한 것을 여러 번 반복해서 보면서 전사한 후 수업관찰일지, 연구 참여자의 교사일지를 작성하였다. 음악놀이 적용시기에 이루어진 학예회 준비과정도 동영상으로 촬영하여 학예회준비관찰일지를 써 나갔다. 이렇게 수집된 자료를 바탕으로 질적 연구 방법으로 분석하였는데, 수집된 자료들을 반복해서 읽은 후 도출한 주제들의 범주를 발견하는 방식을 사용하였다. 도출된 주제들을 범주를 찾은 후 재분류하여 같은 범주의 자료끼리 모았다. 자료 분석을 통하여 도출된 주제는 크게 ‘사회성’과 ‘방해행동’으로 범주화되었다. 음악놀이를 활발하게 진행되게 하고 목표도달과 관련된 것은 ‘사회성’, 음악놀이 진행을 방해하는 것을 ‘방해행동’으로 크게 구분하였다. 각각의 주제는 ‘사회성’ 속에는 ‘규칙성’, ‘협동성’, ‘탐구심’, ‘자율성’으로 ‘방해행동’는 ‘습관성’, ‘소극적 참여’, ‘비집중’의 소수제로 재분류되었다. 본 연구의 결론은 첫째, 음악놀이는 ADHD학생의 사회성 발달에 효과가 있었다. 음악놀이는 ADHD학생의 규칙성, 협동성, 탐구심, 자율성 향상에 도움이 되었다. 둘째, 음악놀이는 ADHD학생의 방해행동 감소에 부분적으로 효과가 있었다. 하위 주제인 ‘습관성’ 중 ‘손장난’과 ‘소극적 참여’ 중 ‘성의없음’, ‘비집중’ 중 ‘장난’ 감소에 영향을 주었다. 연구를 통하여 ADHD학생의 사회성 발달을 위한 음악놀이를 구안할 때 유의할 점을 몇 가지 찾을 수 있었다. 첫째, 음악놀이가 ADHD학생의 사회성 발달에 미치는 효과를 높이려면 놀이 중에 ADHD학생의 언어적 뿐 아니라 비언어적 메시지를 읽을 수 있어야 한다. 여기서 비언어적 메시지란 눈빛, 몸짓 등을 말한다. 둘째, ADHD학생의 사회성 발달을 위한 음악놀이는 아침활동시간 보다는 창의적 체험활동이나 방과후활동 시간을 활용하는 것이 효과적이다. 아침활동시간은 지각을 하거나 잠이 덜 깨여 있어서 ADHD학생이 집중할 때까지 시간이 많이 소요되었다. 셋째, 음악놀이를 통하여 ADHD학생이 음악에 자신감을 가질 수 있는 활동을 찾아줘야 한다. 발표회나 단소 연주를 성공한 이후 사회성 발달이 눈에 띄게 보였다. 본 연구의 제언으로 첫째, 본 연구는 대상학생의 개별적인 사례일 수 있으므로 다양한 상황과 상태의 ADHD학생을 대상으로 한 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구는 부족한 선행연구로 이루어진 연구임으로 풍부하게 음악놀이를 ADHD학생에게 적용하는 후속 연구가 이어져야 한다. 본 연구가 ADHD학생을 맞이한 담임교사들이 ADHD학생의 특성을 이해하고 ADHD학생에게 효과적인 음악과 교수-학습 전략을 짜고 ADHD학생의 특성을 재능으로 전환시켜 미래사회를 살아갈 수 있는 역량을 키우는 데 도움이 되길 바란다.
해마다 ADHD학생은 꾸준히 증가되고 있다. ADHD학생은 창의성이 일반학생보다 높은 강점이 있지만 학업부진, 반항과 공격성, 또래 관계의 문제 등의 여러 부분에서 많은 문제를 일으킨다. 그래서 초등학교 통합학급 교사의 스트레스 수준이 매우 높다. ADHD학생이 미래사회에 능동적으로 살아가기 위해서는 ADHD학생의 특성을 재능으로 전환할 수 있는 교수-학습 전략이 필요하다. 이에 본 연구는 초등학교 5학년 ADHD학생을 선정하여 음악놀이가 ADHD학생의 사회성 발달에 미치는 효과를 알아보고자 했다. 연구대상으로 병원에서 ADHD 진단을 받은 학생과 미국 정신의학회에서 정한 DSM-Ⅳ을 김옥정(1998)이 재구성하여 사용한 CRTS-R(Conners; teacher rating scale-revised) 평정척도를 사용하여 학생을 선정하였다. 음악의 기본개념인 리듬, 가락, 화음, 음색을 이해하는 데 초점을 두어 우광혁(2011), 김종인(2012), 김용희의(2013) 프로그램을 본 연구에 맞게 재구성한 음악놀이는 총 15회기 중 9회는 아침활동시간에 전체 활동으로, 6회기는 수업시간에 짝 활동으로 적용하였다. 음악놀이를 진행하면서 매 차시 수업과정을 동영상으로 촬영한 것을 여러 번 반복해서 보면서 전사한 후 수업관찰일지, 연구 참여자의 교사일지를 작성하였다. 음악놀이 적용시기에 이루어진 학예회 준비과정도 동영상으로 촬영하여 학예회준비관찰일지를 써 나갔다. 이렇게 수집된 자료를 바탕으로 질적 연구 방법으로 분석하였는데, 수집된 자료들을 반복해서 읽은 후 도출한 주제들의 범주를 발견하는 방식을 사용하였다. 도출된 주제들을 범주를 찾은 후 재분류하여 같은 범주의 자료끼리 모았다. 자료 분석을 통하여 도출된 주제는 크게 ‘사회성’과 ‘방해행동’으로 범주화되었다. 음악놀이를 활발하게 진행되게 하고 목표도달과 관련된 것은 ‘사회성’, 음악놀이 진행을 방해하는 것을 ‘방해행동’으로 크게 구분하였다. 각각의 주제는 ‘사회성’ 속에는 ‘규칙성’, ‘협동성’, ‘탐구심’, ‘자율성’으로 ‘방해행동’는 ‘습관성’, ‘소극적 참여’, ‘비집중’의 소수제로 재분류되었다. 본 연구의 결론은 첫째, 음악놀이는 ADHD학생의 사회성 발달에 효과가 있었다. 음악놀이는 ADHD학생의 규칙성, 협동성, 탐구심, 자율성 향상에 도움이 되었다. 둘째, 음악놀이는 ADHD학생의 방해행동 감소에 부분적으로 효과가 있었다. 하위 주제인 ‘습관성’ 중 ‘손장난’과 ‘소극적 참여’ 중 ‘성의없음’, ‘비집중’ 중 ‘장난’ 감소에 영향을 주었다. 연구를 통하여 ADHD학생의 사회성 발달을 위한 음악놀이를 구안할 때 유의할 점을 몇 가지 찾을 수 있었다. 첫째, 음악놀이가 ADHD학생의 사회성 발달에 미치는 효과를 높이려면 놀이 중에 ADHD학생의 언어적 뿐 아니라 비언어적 메시지를 읽을 수 있어야 한다. 여기서 비언어적 메시지란 눈빛, 몸짓 등을 말한다. 둘째, ADHD학생의 사회성 발달을 위한 음악놀이는 아침활동시간 보다는 창의적 체험활동이나 방과후활동 시간을 활용하는 것이 효과적이다. 아침활동시간은 지각을 하거나 잠이 덜 깨여 있어서 ADHD학생이 집중할 때까지 시간이 많이 소요되었다. 셋째, 음악놀이를 통하여 ADHD학생이 음악에 자신감을 가질 수 있는 활동을 찾아줘야 한다. 발표회나 단소 연주를 성공한 이후 사회성 발달이 눈에 띄게 보였다. 본 연구의 제언으로 첫째, 본 연구는 대상학생의 개별적인 사례일 수 있으므로 다양한 상황과 상태의 ADHD학생을 대상으로 한 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구는 부족한 선행연구로 이루어진 연구임으로 풍부하게 음악놀이를 ADHD학생에게 적용하는 후속 연구가 이어져야 한다. 본 연구가 ADHD학생을 맞이한 담임교사들이 ADHD학생의 특성을 이해하고 ADHD학생에게 효과적인 음악과 교수-학습 전략을 짜고 ADHD학생의 특성을 재능으로 전환시켜 미래사회를 살아갈 수 있는 역량을 키우는 데 도움이 되길 바란다.
It is increasing the student with ADHD year by year. ADHD student is higher than without ADHD on the creative character. But they make variety problems; underachiever learning, oppositional defiant, aggression, peer relation problems and so on. The elementary school teacher’s stress level is very hi...
It is increasing the student with ADHD year by year. ADHD student is higher than without ADHD on the creative character. But they make variety problems; underachiever learning, oppositional defiant, aggression, peer relation problems and so on. The elementary school teacher’s stress level is very high. ADHD student is needed teaching-learning strategies of transferring their character to ability for ADHD students’ active future life. So the purpose of this study is searching for the effects of the action-based elementary music program upon the social development of the 5th student with ADHD. The target students were a student to be diagnosing in the hospital and a student to be constituted on ADHD CRTS-R(Conners; teacher rating scale-revised) of Kim, Ock-jeung(1998) using. The action-based elementary music program is reconstructing music program of Woo, Gwang-hyeok(2011), Kim, Jong-in(2012), Kim, Yong-hee(2013) to point comprehend music basic concepts; rhythm, melody, harmony, tone. The program was applied total 15th session that 9th session was partner activities in the morning before class and 5th session was whole activities in class. It was written logbooks to observe class, logbooks of this study participant teacher to be recorded all on watching shoot a film of every session. It was written logbooks the school festival preparation at this study time same time. These collection material was analysed by qualitative research techniques; catching the theme to draw after reading over and over those. I collected the similar category’s materials after resorting that topics. The theme of the being drown as from data analysis was categorized ultimate theme ‘Social’ and ‘Action of disturbance’. ‘Social’ is tendency to be related when action-based music program is progressed actively and reached the learning goal, on the other hand ‘Action of disturbance’ is tendency to interrupt action-based music program. ‘Social’ was resorted ‘Regularity’, ‘Cooperation mind’, ‘Inquiring mind’, ‘Autonomy’ and ‘Action of disturbance’ was ‘Habituation’, ‘Passive participation’, ‘Inattention’ as sub theme. It could be founded several discussions over proceeding study in order that they increase the effects of the action-based music program. First, the elementary teachers have to read verbal and non-verbal messages Non-verbal messages is ones eyes, gesture, and so on. Second, the program is taken on the creative experiential activities and after-school activities than on the morning activities. Third they have to help ADHD to find self-confident music activity during the action-based music program. The conclusion of this study was first, the action-based elementary music program had effects on social development of the student with ADHD. The action-based elementary music program gave students with ADHD the development of regularity, cooperation mind, inquiring mind, autonomy. Second, that program had effects on the partial reduction of action of disturbance. That had effects on the reduction of ‘Fingering’ of the sub theme ‘Habituation’, ‘Lack sincerity’ of the sub theme ’Passive participation’ and ‘Fun’ of the sub theme ‘Inattention’. On a proposal of this study, first it have to be go after study about student with ADHD of various situation and condition because this study was individual characters about the target students with ADHD. Second, it have to be a elaborated follow-up study because action-based elementary music program was gone along predicably for the lack of precedent study. I look forward that this study will be useful informations when a class teacher of students with ADHD plan effective music teaching-learning strategies. And I hope contributing that this study transfer their character to ability for ADHD students’ active future life.
It is increasing the student with ADHD year by year. ADHD student is higher than without ADHD on the creative character. But they make variety problems; underachiever learning, oppositional defiant, aggression, peer relation problems and so on. The elementary school teacher’s stress level is very high. ADHD student is needed teaching-learning strategies of transferring their character to ability for ADHD students’ active future life. So the purpose of this study is searching for the effects of the action-based elementary music program upon the social development of the 5th student with ADHD. The target students were a student to be diagnosing in the hospital and a student to be constituted on ADHD CRTS-R(Conners; teacher rating scale-revised) of Kim, Ock-jeung(1998) using. The action-based elementary music program is reconstructing music program of Woo, Gwang-hyeok(2011), Kim, Jong-in(2012), Kim, Yong-hee(2013) to point comprehend music basic concepts; rhythm, melody, harmony, tone. The program was applied total 15th session that 9th session was partner activities in the morning before class and 5th session was whole activities in class. It was written logbooks to observe class, logbooks of this study participant teacher to be recorded all on watching shoot a film of every session. It was written logbooks the school festival preparation at this study time same time. These collection material was analysed by qualitative research techniques; catching the theme to draw after reading over and over those. I collected the similar category’s materials after resorting that topics. The theme of the being drown as from data analysis was categorized ultimate theme ‘Social’ and ‘Action of disturbance’. ‘Social’ is tendency to be related when action-based music program is progressed actively and reached the learning goal, on the other hand ‘Action of disturbance’ is tendency to interrupt action-based music program. ‘Social’ was resorted ‘Regularity’, ‘Cooperation mind’, ‘Inquiring mind’, ‘Autonomy’ and ‘Action of disturbance’ was ‘Habituation’, ‘Passive participation’, ‘Inattention’ as sub theme. It could be founded several discussions over proceeding study in order that they increase the effects of the action-based music program. First, the elementary teachers have to read verbal and non-verbal messages Non-verbal messages is ones eyes, gesture, and so on. Second, the program is taken on the creative experiential activities and after-school activities than on the morning activities. Third they have to help ADHD to find self-confident music activity during the action-based music program. The conclusion of this study was first, the action-based elementary music program had effects on social development of the student with ADHD. The action-based elementary music program gave students with ADHD the development of regularity, cooperation mind, inquiring mind, autonomy. Second, that program had effects on the partial reduction of action of disturbance. That had effects on the reduction of ‘Fingering’ of the sub theme ‘Habituation’, ‘Lack sincerity’ of the sub theme ’Passive participation’ and ‘Fun’ of the sub theme ‘Inattention’. On a proposal of this study, first it have to be go after study about student with ADHD of various situation and condition because this study was individual characters about the target students with ADHD. Second, it have to be a elaborated follow-up study because action-based elementary music program was gone along predicably for the lack of precedent study. I look forward that this study will be useful informations when a class teacher of students with ADHD plan effective music teaching-learning strategies. And I hope contributing that this study transfer their character to ability for ADHD students’ active future life.
주제어
#ADHD the action-based elementary music program the social development the action of disturbance reduction
학위논문 정보
저자
김보경
학위수여기관
경인교육대학교
학위구분
국내석사
학과
초등음악교육
지도교수
김용희
발행연도
2014
총페이지
123p.
키워드
ADHD the action-based elementary music program the social development the action of disturbance reduction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.