사교육은 우리나라에서 단순한 교육문제를 넘어 사회문제로 대두되고 있다. 우리나라의 사교육문제는 정부의 많은 대책 마련에도 불구하고 점점 커지는 전개과정을 겪고 있으며, 사교육시장은 시간이 흐를수록 더욱 다양화되고 규모도 커지고 있다. 그 결과, 우리나라는 현재 과잉 사교육열풍에 빠져있다(김진영, 2003). 역대 정부는 지난 50년간 사교육문제의 심각성을 인식하고 사교육수요의 팽창에 대응하고자 중학교 무시험진학제도, 고교평준화정책, 과외전면금지, 학교 내 보충수업, 방과후 특별활동 및 특기적성교육 등의 다양한 교육정책들을 시행하였으나 큰 성과는 발휘하지 못하였다. 사교육수요를 유발하는 원인을 정확하게 규명하는 연구들도 중요하지만, 공교육과 사교육의 관계 재설정, 사교육의 개념 및 이론정리 등에 관한 다양한 문헌분석적 연구가 필요하다. 이를 통하여, 앞으로 연구가능한 주제는 무엇인지 탐색하고, 앞으로의 연구방향의 근거를 제시할 필요가 있다. 아울러서, 사교육 및 사교육정책 관련 연구의 성과를 체계적으로 분석하여 사교육에 대한 학문적·정책적 담론의 형성과정과 특징 및 동향 등을 확인할 필요가 있다. 위와 같은 견지에서, 본 연구는 사교육의 개념과 성격 규명을 위한 다양한 논의를 보다 활성화하고, 사교육 및 사교육정책과 관련한 미래의 바람직한 학술적·정책적 방향을 탐색하는데 기여하고자 한다. 이에, 본 연구는 1990년부터 2013년 현재까지 24년간 ...
사교육은 우리나라에서 단순한 교육문제를 넘어 사회문제로 대두되고 있다. 우리나라의 사교육문제는 정부의 많은 대책 마련에도 불구하고 점점 커지는 전개과정을 겪고 있으며, 사교육시장은 시간이 흐를수록 더욱 다양화되고 규모도 커지고 있다. 그 결과, 우리나라는 현재 과잉 사교육열풍에 빠져있다(김진영, 2003). 역대 정부는 지난 50년간 사교육문제의 심각성을 인식하고 사교육수요의 팽창에 대응하고자 중학교 무시험진학제도, 고교평준화정책, 과외전면금지, 학교 내 보충수업, 방과후 특별활동 및 특기적성교육 등의 다양한 교육정책들을 시행하였으나 큰 성과는 발휘하지 못하였다. 사교육수요를 유발하는 원인을 정확하게 규명하는 연구들도 중요하지만, 공교육과 사교육의 관계 재설정, 사교육의 개념 및 이론정리 등에 관한 다양한 문헌분석적 연구가 필요하다. 이를 통하여, 앞으로 연구가능한 주제는 무엇인지 탐색하고, 앞으로의 연구방향의 근거를 제시할 필요가 있다. 아울러서, 사교육 및 사교육정책 관련 연구의 성과를 체계적으로 분석하여 사교육에 대한 학문적·정책적 담론의 형성과정과 특징 및 동향 등을 확인할 필요가 있다. 위와 같은 견지에서, 본 연구는 사교육의 개념과 성격 규명을 위한 다양한 논의를 보다 활성화하고, 사교육 및 사교육정책과 관련한 미래의 바람직한 학술적·정책적 방향을 탐색하는데 기여하고자 한다. 이에, 본 연구는 1990년부터 2013년 현재까지 24년간 한국연구재단 등재 및 등재 후보 학술지에 수록된 사교육 및 사교육정책과 관련된 학술연구논문들의 동향을 분석하고, 이를 통해 사교육 및 사교육정책의 개념과 맥락을 객관적으로 정리하고, 이해해 보고자 한다. 또한 교육정책의 급격한 변화 속에서 미래사회에 부합될 수 있는 사교육정책 방향을 제시하고, 사교육 및 사교육정책 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다. 따라서 본 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 1990년부터 2013년까지 24년간 사교육 및 사교육정책 관련 연구의 논문 현황은 어떠한가? 둘째, 본 연구의 분석기준을 중심으로 사교육 및 사교육정책 관련 연구들을 학술지, 연구목적, 연구주제, 연구방법으로 분석하여 볼 때 특징은 어떠한가? 셋째, 사교육 및 사교육정책 관련 연구들의 동향을 분석한 결과를 바탕으로 전반적인 동향을 살펴볼 때 분석결과는 어떠한가? 그리고 결과에서 주는 시사점은 무엇인가? 본 연구는 학술데이터베이스를 활용하여 한국연구재단에서 등재 및 등재 후보로 선정된 학술지에 게재된 논문들 중에서 사교육과 관련된 논문을 연구대상으로 선정하였고, 사교육 및 사교육정책 관련 연구동향을 분석하기 위해 크게 학술지, 연도별, 연구주제, 연구목적, 연구방법 등의 측면에서 분석기준을 설정하였다. 연구대상으로 선정한 논문들을 분석기준에 따라 분류하고 이에 대해서 동향을 분석하였다. 이러한 분석 과정을 통해 사교육 및 사교육정책 관련 동향 분석은 다음과 같다. 첫째, 학술지에 발표된 논문 내용의 경향은 실제적 연구 중에서도 현황 및 실태분석에 관한 것이 많았는데, 실제적 연구는 1990년부터 현재까지 활발하게 이루어지고 있다. 이와 같이 사교육 및 사교육정책 관련 연구들은 다양한 연구기반을 바탕으로 진행되기보다, 현황 및 실태분석에 많이 편중되어 있었다. 둘째, 사교육비지출과 더불어 사교육 시간과 형태, 과목별 영향 및 학생측면의 학교 급별, 학년별 차이도 세부적으로 분석되고 있었다. 셋째, 분석대상논문의 연구방법에 있어서는 양적 연구가 상당히 많은 부분을 차지하였다. 양적 연구는 1990년대 초반에도 꾸준히 진행되었지만, 최근 들어 그 수가 눈이 띄게 증가하고 있는 것으로 나타났다.
사교육은 우리나라에서 단순한 교육문제를 넘어 사회문제로 대두되고 있다. 우리나라의 사교육문제는 정부의 많은 대책 마련에도 불구하고 점점 커지는 전개과정을 겪고 있으며, 사교육시장은 시간이 흐를수록 더욱 다양화되고 규모도 커지고 있다. 그 결과, 우리나라는 현재 과잉 사교육열풍에 빠져있다(김진영, 2003). 역대 정부는 지난 50년간 사교육문제의 심각성을 인식하고 사교육수요의 팽창에 대응하고자 중학교 무시험진학제도, 고교평준화정책, 과외전면금지, 학교 내 보충수업, 방과후 특별활동 및 특기적성교육 등의 다양한 교육정책들을 시행하였으나 큰 성과는 발휘하지 못하였다. 사교육수요를 유발하는 원인을 정확하게 규명하는 연구들도 중요하지만, 공교육과 사교육의 관계 재설정, 사교육의 개념 및 이론정리 등에 관한 다양한 문헌분석적 연구가 필요하다. 이를 통하여, 앞으로 연구가능한 주제는 무엇인지 탐색하고, 앞으로의 연구방향의 근거를 제시할 필요가 있다. 아울러서, 사교육 및 사교육정책 관련 연구의 성과를 체계적으로 분석하여 사교육에 대한 학문적·정책적 담론의 형성과정과 특징 및 동향 등을 확인할 필요가 있다. 위와 같은 견지에서, 본 연구는 사교육의 개념과 성격 규명을 위한 다양한 논의를 보다 활성화하고, 사교육 및 사교육정책과 관련한 미래의 바람직한 학술적·정책적 방향을 탐색하는데 기여하고자 한다. 이에, 본 연구는 1990년부터 2013년 현재까지 24년간 한국연구재단 등재 및 등재 후보 학술지에 수록된 사교육 및 사교육정책과 관련된 학술연구논문들의 동향을 분석하고, 이를 통해 사교육 및 사교육정책의 개념과 맥락을 객관적으로 정리하고, 이해해 보고자 한다. 또한 교육정책의 급격한 변화 속에서 미래사회에 부합될 수 있는 사교육정책 방향을 제시하고, 사교육 및 사교육정책 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다. 따라서 본 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 1990년부터 2013년까지 24년간 사교육 및 사교육정책 관련 연구의 논문 현황은 어떠한가? 둘째, 본 연구의 분석기준을 중심으로 사교육 및 사교육정책 관련 연구들을 학술지, 연구목적, 연구주제, 연구방법으로 분석하여 볼 때 특징은 어떠한가? 셋째, 사교육 및 사교육정책 관련 연구들의 동향을 분석한 결과를 바탕으로 전반적인 동향을 살펴볼 때 분석결과는 어떠한가? 그리고 결과에서 주는 시사점은 무엇인가? 본 연구는 학술데이터베이스를 활용하여 한국연구재단에서 등재 및 등재 후보로 선정된 학술지에 게재된 논문들 중에서 사교육과 관련된 논문을 연구대상으로 선정하였고, 사교육 및 사교육정책 관련 연구동향을 분석하기 위해 크게 학술지, 연도별, 연구주제, 연구목적, 연구방법 등의 측면에서 분석기준을 설정하였다. 연구대상으로 선정한 논문들을 분석기준에 따라 분류하고 이에 대해서 동향을 분석하였다. 이러한 분석 과정을 통해 사교육 및 사교육정책 관련 동향 분석은 다음과 같다. 첫째, 학술지에 발표된 논문 내용의 경향은 실제적 연구 중에서도 현황 및 실태분석에 관한 것이 많았는데, 실제적 연구는 1990년부터 현재까지 활발하게 이루어지고 있다. 이와 같이 사교육 및 사교육정책 관련 연구들은 다양한 연구기반을 바탕으로 진행되기보다, 현황 및 실태분석에 많이 편중되어 있었다. 둘째, 사교육비지출과 더불어 사교육 시간과 형태, 과목별 영향 및 학생측면의 학교 급별, 학년별 차이도 세부적으로 분석되고 있었다. 셋째, 분석대상논문의 연구방법에 있어서는 양적 연구가 상당히 많은 부분을 차지하였다. 양적 연구는 1990년대 초반에도 꾸준히 진행되었지만, 최근 들어 그 수가 눈이 띄게 증가하고 있는 것으로 나타났다.
Private education comes to the fore as a social problem beyond the simple problem of education in our country. It means that private education is an old problem. Particularly, it has taken on a serious aspect from the end of the 1960s and private education of our country becomes serious ...
Private education comes to the fore as a social problem beyond the simple problem of education in our country. It means that private education is an old problem. Particularly, it has taken on a serious aspect from the end of the 1960s and private education of our country becomes serious gradually although the government prepared lots of measures. And, the market of private education becomes more various and bigger as times go by. As the result, so many people are currently hooked on private education in our country. After the 1960s, our government recognized seriousness of private education for the last 50 years and responded the expansion of private education's demands. Although governments in history have established and promoted various policies, there is not a great achievement. An analysis on research trend related to private education and private education policy suggests the direction of private education policy which can be in accord with future society in rapid changes of education policy, for educational administration and pedagogy, and it's significant for follow-up studies on private education and private education policy. For the analysis on research trend related to private education and private education policy, the subject of this research was academic theses related to private education and private education policy in scientific journals registered in National Research Foundation of Korea(KCI) or the candidate journals for 24 years from 1990 to 2013. Through the analysis on those theses selected, this research concretely examined how research trend of private education and private education policy has been progressed and developed. To analyze research trend related to private education and private education policy, the standard of analysis was set for advanced studies on research field and research method. Research trend was investigated by investigating research trend and analyzing distinguishing part through the process to divide fields by year, research purpose, research subject and research method related to private education and private education policy. The purposes of this research are to analyze the trend of researches related to private education and private education policy through the results of analysis and suggest fundamental data for various and balanced researches in pedagogy and educational administration. Concrete problems of research for the purposes are as follows. First, how about the current status of theses related to private education and private education policy time periodic for 24 years from 1990 to 2013? Second, this study mainly based on the analysis of policy-relevant research to private and private journals, research objectives, research themes, research methods when analyzing the characteristics of the like? Third, the trends in private education and private policy-relevant research, based on an analysis of trends when looking at the overall results are like? What are the implications and consequences? Based on the awareness of problems, this research selected 245 theses related to private education and private education policy in scientific journals registered in National Research Foundation of Korea(KCI) and the candidate journals for 24 years from 1990 to 2013, set the standard of analysis through the advanced researches and then, analyzed the trend of educational administration researches. To analyze research trend related to private education and private education policy, standards of the analysis were set greatly by scientific journals and 4 aspects such as year, research subject, research purpose and research method.
Private education comes to the fore as a social problem beyond the simple problem of education in our country. It means that private education is an old problem. Particularly, it has taken on a serious aspect from the end of the 1960s and private education of our country becomes serious gradually although the government prepared lots of measures. And, the market of private education becomes more various and bigger as times go by. As the result, so many people are currently hooked on private education in our country. After the 1960s, our government recognized seriousness of private education for the last 50 years and responded the expansion of private education's demands. Although governments in history have established and promoted various policies, there is not a great achievement. An analysis on research trend related to private education and private education policy suggests the direction of private education policy which can be in accord with future society in rapid changes of education policy, for educational administration and pedagogy, and it's significant for follow-up studies on private education and private education policy. For the analysis on research trend related to private education and private education policy, the subject of this research was academic theses related to private education and private education policy in scientific journals registered in National Research Foundation of Korea(KCI) or the candidate journals for 24 years from 1990 to 2013. Through the analysis on those theses selected, this research concretely examined how research trend of private education and private education policy has been progressed and developed. To analyze research trend related to private education and private education policy, the standard of analysis was set for advanced studies on research field and research method. Research trend was investigated by investigating research trend and analyzing distinguishing part through the process to divide fields by year, research purpose, research subject and research method related to private education and private education policy. The purposes of this research are to analyze the trend of researches related to private education and private education policy through the results of analysis and suggest fundamental data for various and balanced researches in pedagogy and educational administration. Concrete problems of research for the purposes are as follows. First, how about the current status of theses related to private education and private education policy time periodic for 24 years from 1990 to 2013? Second, this study mainly based on the analysis of policy-relevant research to private and private journals, research objectives, research themes, research methods when analyzing the characteristics of the like? Third, the trends in private education and private policy-relevant research, based on an analysis of trends when looking at the overall results are like? What are the implications and consequences? Based on the awareness of problems, this research selected 245 theses related to private education and private education policy in scientific journals registered in National Research Foundation of Korea(KCI) and the candidate journals for 24 years from 1990 to 2013, set the standard of analysis through the advanced researches and then, analyzed the trend of educational administration researches. To analyze research trend related to private education and private education policy, standards of the analysis were set greatly by scientific journals and 4 aspects such as year, research subject, research purpose and research method.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.