본 연구는 유아의 연령과 성별에 따라 인성교육 프로그램이 친사회적 행동에 미치는 영향, 인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향에 대해 알아보고, 유아교육 현장에서 친사회적 행동을 증진시키는데 인성교육 프로그램을 활용할 수 있는 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 유아의 연령과 성별에 따라 인성교육 프로그램이 친사회적 행동에 미치는 영향은 차이가 있는가? 둘째 인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는가? 연구절차는 유아의 인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 2014년 3월 24일부터 4월 23일까지 약 5주에 걸쳐 예비 검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 진행되었으며, 사전-사후 비교집단 설계를 채택하였다. 연구대상은 서울시 D구에 위치한 A어린이집과 서울시 C구에 위치한 B어린이집 만4~5세 유아 각 30명씩 60명의 원아를 연구대상으로 선정하여 교육과학기술부가 2011년에 발행한‘유치원 기본과정 내실화를 위한 인성교육프로그램’을 실시하는 실험집단과 인성교육프로그램을 실시하지 않는 비교집단으로 나누었다. 비교 집단은 현재 어린이집에서 실시하고 있는 만4~5세 누리과정 활동을 실시한 반면, 실험집단에서는‘유치원 기본과정 내실화를 위한 인성교육프로그램’12차시를 적용하였다. 친사회적 행동을 측정하기 위한 검사도구로는 Mcginnis와 Goldstein(1990)의 기술상황 척도를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번안, 발췌, 수정한‘유아의 친사회적 행동검사도구’에 이종향(2007)이 수정하여 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 학교 적응능력의 범주별로 1문항씩 첨가하여 총 18문항으로 제작한 것을 사용하였고, 본 연구에서는 학교 적응능력을 어린이집 적응능력으로 변경하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 실험집단과 비교집단의 친사회적 행동의 사전검사와 사후검사의 평균과 ...
본 연구는 유아의 연령과 성별에 따라 인성교육 프로그램이 친사회적 행동에 미치는 영향, 인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향에 대해 알아보고, 유아교육 현장에서 친사회적 행동을 증진시키는데 인성교육 프로그램을 활용할 수 있는 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 유아의 연령과 성별에 따라 인성교육 프로그램이 친사회적 행동에 미치는 영향은 차이가 있는가? 둘째 인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는가? 연구절차는 유아의 인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 2014년 3월 24일부터 4월 23일까지 약 5주에 걸쳐 예비 검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 진행되었으며, 사전-사후 비교집단 설계를 채택하였다. 연구대상은 서울시 D구에 위치한 A어린이집과 서울시 C구에 위치한 B어린이집 만4~5세 유아 각 30명씩 60명의 원아를 연구대상으로 선정하여 교육과학기술부가 2011년에 발행한‘유치원 기본과정 내실화를 위한 인성교육프로그램’을 실시하는 실험집단과 인성교육프로그램을 실시하지 않는 비교집단으로 나누었다. 비교 집단은 현재 어린이집에서 실시하고 있는 만4~5세 누리과정 활동을 실시한 반면, 실험집단에서는‘유치원 기본과정 내실화를 위한 인성교육프로그램’12차시를 적용하였다. 친사회적 행동을 측정하기 위한 검사도구로는 Mcginnis와 Goldstein(1990)의 기술상황 척도를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번안, 발췌, 수정한‘유아의 친사회적 행동검사도구’에 이종향(2007)이 수정하여 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 학교 적응능력의 범주별로 1문항씩 첨가하여 총 18문항으로 제작한 것을 사용하였고, 본 연구에서는 학교 적응능력을 어린이집 적응능력으로 변경하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 실험집단과 비교집단의 친사회적 행동의 사전검사와 사후검사의 평균과 표준편차를 산출한 후, ʈ-검정을 이용하여 두 집단의 차이를 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 연령과 성별에 따라 인성교육 프로그램이 친사회적 행동에 미치는 영향은 차이가 있는가를 살펴보았다. 본 연구에서는 연령과 성별에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 둘째, 인성교육 프로그램은 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는가를 알아본 결과, 인성교육 프로그램을 실시한 실험집단이 비교집단보다 친사회적 행동이 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 이와 함께 하위요소인 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 어린이집 적응능력을 의의 있게 향상시켰는데, 인성교육 프로그램을 실시한 실험집단의 유아들은 비교집단의 유아들에 비해 개인정서 조절능력에 있어서 높은 점수를 보였다. 또한, 인성교육 프로그램을 실시한 실험집단의 유아들은 비교집단의 유아들에 비해 대인관계 형성능력에 있어서 높은 점수를 보였다. 마지막으로, 어린이집 적응능력에서는 만4~5세 누리과정을 실시한 비교 집단에서도 점수가 향상 되었으나, 인성교육 프로그램을 실시한 실험집단의 경우 비교집단보다도 높은 점수를 보였다. 이는 인성교육 프로그램이 만4~5세 유아에게 긍정적인 효과가 있음이 나타났으며, 인성교육 프로그램이 유아교육 현장에서 유아의 친사회적 행동을 증가시키는데 적용이 가능함을 알 수 있다.
본 연구는 유아의 연령과 성별에 따라 인성교육 프로그램이 친사회적 행동에 미치는 영향, 인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향에 대해 알아보고, 유아교육 현장에서 친사회적 행동을 증진시키는데 인성교육 프로그램을 활용할 수 있는 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 유아의 연령과 성별에 따라 인성교육 프로그램이 친사회적 행동에 미치는 영향은 차이가 있는가? 둘째 인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는가? 연구절차는 유아의 인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 2014년 3월 24일부터 4월 23일까지 약 5주에 걸쳐 예비 검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 진행되었으며, 사전-사후 비교집단 설계를 채택하였다. 연구대상은 서울시 D구에 위치한 A어린이집과 서울시 C구에 위치한 B어린이집 만4~5세 유아 각 30명씩 60명의 원아를 연구대상으로 선정하여 교육과학기술부가 2011년에 발행한‘유치원 기본과정 내실화를 위한 인성교육프로그램’을 실시하는 실험집단과 인성교육프로그램을 실시하지 않는 비교집단으로 나누었다. 비교 집단은 현재 어린이집에서 실시하고 있는 만4~5세 누리과정 활동을 실시한 반면, 실험집단에서는‘유치원 기본과정 내실화를 위한 인성교육프로그램’12차시를 적용하였다. 친사회적 행동을 측정하기 위한 검사도구로는 Mcginnis와 Goldstein(1990)의 기술상황 척도를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번안, 발췌, 수정한‘유아의 친사회적 행동검사도구’에 이종향(2007)이 수정하여 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 학교 적응능력의 범주별로 1문항씩 첨가하여 총 18문항으로 제작한 것을 사용하였고, 본 연구에서는 학교 적응능력을 어린이집 적응능력으로 변경하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 실험집단과 비교집단의 친사회적 행동의 사전검사와 사후검사의 평균과 표준편차를 산출한 후, ʈ-검정을 이용하여 두 집단의 차이를 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 연령과 성별에 따라 인성교육 프로그램이 친사회적 행동에 미치는 영향은 차이가 있는가를 살펴보았다. 본 연구에서는 연령과 성별에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 둘째, 인성교육 프로그램은 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는가를 알아본 결과, 인성교육 프로그램을 실시한 실험집단이 비교집단보다 친사회적 행동이 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 이와 함께 하위요소인 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 어린이집 적응능력을 의의 있게 향상시켰는데, 인성교육 프로그램을 실시한 실험집단의 유아들은 비교집단의 유아들에 비해 개인정서 조절능력에 있어서 높은 점수를 보였다. 또한, 인성교육 프로그램을 실시한 실험집단의 유아들은 비교집단의 유아들에 비해 대인관계 형성능력에 있어서 높은 점수를 보였다. 마지막으로, 어린이집 적응능력에서는 만4~5세 누리과정을 실시한 비교 집단에서도 점수가 향상 되었으나, 인성교육 프로그램을 실시한 실험집단의 경우 비교집단보다도 높은 점수를 보였다. 이는 인성교육 프로그램이 만4~5세 유아에게 긍정적인 효과가 있음이 나타났으며, 인성교육 프로그램이 유아교육 현장에서 유아의 친사회적 행동을 증가시키는데 적용이 가능함을 알 수 있다.
The purpose of this research was to figure out the effect of the Character Education Program on the pro-social behavior of young children and to provide with the basic materials for utilizing the Character Education Program in order to promote pro-social behavior in early childhood education. Resear...
The purpose of this research was to figure out the effect of the Character Education Program on the pro-social behavior of young children and to provide with the basic materials for utilizing the Character Education Program in order to promote pro-social behavior in early childhood education. Research subjects are as follows.
1. Is there a difference in the impact on pro-social behavior depending on the age and gender of infant character education program?
2. How does the character education program have an effect on the pro-social behavior of children?
2-1. Does the character education program have an effect on the ability of young children to control individual emotions? 2-2. Does the character education program have an effect on the ability of young children to form social relationships? 2-3. Does the character education program have an effect on the ability of young children to adapt to child care center ?
Research has been conducted from March 24, 2014 to April 23, 2014 for 5 weeks. The procedure of research are as followed; pilot test, pre-test, experimental treatment, and post-test. Pre-post comparison group design was adopted.
The samples are 30 children who are 4-5 years old infants in two kindergarten respectively. One is located in D-gu, Seoul, and the other is located in C-gu, Seoul. This research is divided two group, treatment group and control group. Treatment group has been taught by Character Education Program that is 'substantiality basic course for kindergarten education programs' issued by the Ministry of Education, Science and Technology in 2011. However, control group has been taught by the current program for 4-5 course activities.
This research amended and used the measurements suggested by Jong-Hang Lee(2007), who developed 18 items for the personal emotional regulation skills, interpersonal relationship building skills, ability to adapt school. The measurement of Lee(2007) modified the measurements which were developed by Mcginnis and Goldstein(1990) and were adjusted by Won-Young Lee et al.(1993). This research conducted descriptive analysis, independent sample t-test, paired sample t-test, and ANCOVA.
The results of this study are as follows.
In this study, there are no significant difference in the age and gender. The score of pro-social behavior in the experimental group is improved more significantly than that of the control group. It means that the character education program have an effect on the pro-social behavior of children.
In addition, the results of sub-factors indicated that the scores of three factors in the experimental group are higher than the control group. It means that the character education program have an effect on the ability of young children to control individual emotions, to form social relationships and to adapt to child care center
In conclusion, the character education program for children aged 4-5 have a positive effect. Therefore, it can be used in kindergarten to increase the pro-social behavior of childhood education field.
The purpose of this research was to figure out the effect of the Character Education Program on the pro-social behavior of young children and to provide with the basic materials for utilizing the Character Education Program in order to promote pro-social behavior in early childhood education. Research subjects are as follows.
1. Is there a difference in the impact on pro-social behavior depending on the age and gender of infant character education program?
2. How does the character education program have an effect on the pro-social behavior of children?
2-1. Does the character education program have an effect on the ability of young children to control individual emotions? 2-2. Does the character education program have an effect on the ability of young children to form social relationships? 2-3. Does the character education program have an effect on the ability of young children to adapt to child care center ?
Research has been conducted from March 24, 2014 to April 23, 2014 for 5 weeks. The procedure of research are as followed; pilot test, pre-test, experimental treatment, and post-test. Pre-post comparison group design was adopted.
The samples are 30 children who are 4-5 years old infants in two kindergarten respectively. One is located in D-gu, Seoul, and the other is located in C-gu, Seoul. This research is divided two group, treatment group and control group. Treatment group has been taught by Character Education Program that is 'substantiality basic course for kindergarten education programs' issued by the Ministry of Education, Science and Technology in 2011. However, control group has been taught by the current program for 4-5 course activities.
This research amended and used the measurements suggested by Jong-Hang Lee(2007), who developed 18 items for the personal emotional regulation skills, interpersonal relationship building skills, ability to adapt school. The measurement of Lee(2007) modified the measurements which were developed by Mcginnis and Goldstein(1990) and were adjusted by Won-Young Lee et al.(1993). This research conducted descriptive analysis, independent sample t-test, paired sample t-test, and ANCOVA.
The results of this study are as follows.
In this study, there are no significant difference in the age and gender. The score of pro-social behavior in the experimental group is improved more significantly than that of the control group. It means that the character education program have an effect on the pro-social behavior of children.
In addition, the results of sub-factors indicated that the scores of three factors in the experimental group are higher than the control group. It means that the character education program have an effect on the ability of young children to control individual emotions, to form social relationships and to adapt to child care center
In conclusion, the character education program for children aged 4-5 have a positive effect. Therefore, it can be used in kindergarten to increase the pro-social behavior of childhood education field.
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