본 연구의 목적은 지리적 공감교육 프로그램을 개발하고 고등학생에게 적용하여 공감능력에 미치는 영향을 알아보는 것이며 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 지리적 공감교육 프로그램은 어떤 내용으로 구성해야 하는가?
둘째, 지리적 공감교육 프로그램이 고등학생의 공감능력에 어떠한 영향을 미치는가?
셋째, 지리적 공감교육 프로그램은 학습자의 지리적 자아와 공감적 태도에 어떠한 변화를 나타내는가?
본 연구에서 개발한 지리적 공감 교육 프로그램의 내용을 살펴보면,
첫째, 장소감을 사용하여 경험에 따라 공간에 대한 인지와 정서 반응에 차이가 있음을 인식하도록 하였다. 이를 통해 학습자는 같은 시, 공간을 공유하고 있는 개인들이 각자의 경험에 따라 서로 다른 지리적 자아를 형성함을 인지할 수 있다.
둘째, 지리적 자아를 탐색하여 개인의 경험에 따라 다르게 나타나는 지리적 자아를 발견하고 존중하도록 유도했다. 또한, 상황에 따라 적절한 배려와 적응의 행동을 숙고하는 과정을 통해 학습자의 공감능력을 향상시키고자 하였다.
셋째, ...
본 연구의 목적은 지리적 공감교육 프로그램을 개발하고 고등학생에게 적용하여 공감능력에 미치는 영향을 알아보는 것이며 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 지리적 공감교육 프로그램은 어떤 내용으로 구성해야 하는가?
둘째, 지리적 공감교육 프로그램이 고등학생의 공감능력에 어떠한 영향을 미치는가?
셋째, 지리적 공감교육 프로그램은 학습자의 지리적 자아와 공감적 태도에 어떠한 변화를 나타내는가?
본 연구에서 개발한 지리적 공감 교육 프로그램의 내용을 살펴보면,
첫째, 장소감을 사용하여 경험에 따라 공간에 대한 인지와 정서 반응에 차이가 있음을 인식하도록 하였다. 이를 통해 학습자는 같은 시, 공간을 공유하고 있는 개인들이 각자의 경험에 따라 서로 다른 지리적 자아를 형성함을 인지할 수 있다.
둘째, 지리적 자아를 탐색하여 개인의 경험에 따라 다르게 나타나는 지리적 자아를 발견하고 존중하도록 유도했다. 또한, 상황에 따라 적절한 배려와 적응의 행동을 숙고하는 과정을 통해 학습자의 공감능력을 향상시키고자 하였다.
셋째, 내러티브 접근을 활용하여 학습자의 경험을 바탕으로 공감의 가치를 내면화 하도록 하였다. 배려와 적응, 공감의 의미를 학습자의 경험에 비추어 재정의하는데 도움을 주고자, 내러티브의 기법 중 외재화 대화와 정체성 질문을 활용하였다. 프로그램이 진행되는 과정에서 매 회기의 생각과 인상에 관한 자기서사식 기록인 ‘정체성 노트’를 작성하도록 하였고, 이를 통해 학습자의 변화된 생각과 행동을 알아보고자 하였다. 또한 프로그램의 전문성을 확보하고 타당성을 검증하기 위해 지리교사와 내러티브 전문가 각 1인의 조언을 받아들여 개선하고 검토하는 과정을 거쳤다.
연구에서 활용된 연구 도구는 Bryant의 청소년용 공감능력척도인 BEI이고, 김혜리 등(2008)에 의해 한국 청소년에 맞게 번안된 척도를 사용하였다.
본 연구는 공감 능력 사전 검사를 통해 동질성이 검증된 고등학교 2학년 학생을 대상으로 하였으며, 실험집단은 서울시 성북구에 소재한 S 고등학교에서 4개 학급을 선정하고, 비교집단은 서울시 노원구에 소재한 N 고등학교에서 4개 학급을 표집하였다. 실험집단은 연구자에 의해 개발된 프로그램을 사용하여 일주일에 걸쳐 총 4회기의 공감 교육을 진행하였으며, 비교집단은 일반적인 지리수업을 진행하였다.
프로그램의 효과를 검증하기 위해 양적 연구 분석은 통계적 분석 프로그램인 SPSS(version 18.0)을 이용한 t검증 방법을 적용하였다. 양적 연구와 병행한 질적 연구는 프로그램에 관한 자기 서사식 보고서인 ‘정체성 노트’를 통해 내용분석법을 적용하였으며, 지리교사와 내러티브 전문가의 검토를 통해 얻어진 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 지리적 공감교육 프로그램은 학습자의 인지공감 능력을 향상시키는데 긍정적인 영향을 주었다.
둘째, 지리적 공감교육 프로그램은 학습자의 정서공감 능력을 향상시키는데 긍정적인 영향을 주었다.
셋째, 지리적 공감교육 프로그램이 학습자의 지리적 자아와 공감적 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 정체성 노트를 분석한 결과, 학습자들이 지리적 자아를 탐색하고 발견하는 과정에서 공감의 가치를 내면화하는 경험을 살펴볼 수 있었고, 서로 다른 지리적 자아에 대한 배려와 적응의 바탕에 공감을 전제하고 있음을 알 수 있었다.
결론적으로, 본 연구는 정의적 가치를 함양하고자 실제 수업에서 활용할 수 있는 프로그램을 개발했다는 측면에서 이전의 연구에 비해 가치가 있다. 또한, 연구를 통해 지리적 공감교육 프로그램이 인지, 정서 공감 능력에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 증명하였다. 따라서 본 연구를 통해 지리적 공감교육 프로그램이 고등학생의 공감능력을 향상시켜 세계시민으로 행동하는 동기화에 기여했다는 결론을 얻었다.
본 연구의 목적은 지리적 공감교육 프로그램을 개발하고 고등학생에게 적용하여 공감능력에 미치는 영향을 알아보는 것이며 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 지리적 공감교육 프로그램은 어떤 내용으로 구성해야 하는가?
둘째, 지리적 공감교육 프로그램이 고등학생의 공감능력에 어떠한 영향을 미치는가?
셋째, 지리적 공감교육 프로그램은 학습자의 지리적 자아와 공감적 태도에 어떠한 변화를 나타내는가?
본 연구에서 개발한 지리적 공감 교육 프로그램의 내용을 살펴보면,
첫째, 장소감을 사용하여 경험에 따라 공간에 대한 인지와 정서 반응에 차이가 있음을 인식하도록 하였다. 이를 통해 학습자는 같은 시, 공간을 공유하고 있는 개인들이 각자의 경험에 따라 서로 다른 지리적 자아를 형성함을 인지할 수 있다.
둘째, 지리적 자아를 탐색하여 개인의 경험에 따라 다르게 나타나는 지리적 자아를 발견하고 존중하도록 유도했다. 또한, 상황에 따라 적절한 배려와 적응의 행동을 숙고하는 과정을 통해 학습자의 공감능력을 향상시키고자 하였다.
셋째, 내러티브 접근을 활용하여 학습자의 경험을 바탕으로 공감의 가치를 내면화 하도록 하였다. 배려와 적응, 공감의 의미를 학습자의 경험에 비추어 재정의하는데 도움을 주고자, 내러티브의 기법 중 외재화 대화와 정체성 질문을 활용하였다. 프로그램이 진행되는 과정에서 매 회기의 생각과 인상에 관한 자기서사식 기록인 ‘정체성 노트’를 작성하도록 하였고, 이를 통해 학습자의 변화된 생각과 행동을 알아보고자 하였다. 또한 프로그램의 전문성을 확보하고 타당성을 검증하기 위해 지리교사와 내러티브 전문가 각 1인의 조언을 받아들여 개선하고 검토하는 과정을 거쳤다.
연구에서 활용된 연구 도구는 Bryant의 청소년용 공감능력척도인 BEI이고, 김혜리 등(2008)에 의해 한국 청소년에 맞게 번안된 척도를 사용하였다.
본 연구는 공감 능력 사전 검사를 통해 동질성이 검증된 고등학교 2학년 학생을 대상으로 하였으며, 실험집단은 서울시 성북구에 소재한 S 고등학교에서 4개 학급을 선정하고, 비교집단은 서울시 노원구에 소재한 N 고등학교에서 4개 학급을 표집하였다. 실험집단은 연구자에 의해 개발된 프로그램을 사용하여 일주일에 걸쳐 총 4회기의 공감 교육을 진행하였으며, 비교집단은 일반적인 지리수업을 진행하였다.
프로그램의 효과를 검증하기 위해 양적 연구 분석은 통계적 분석 프로그램인 SPSS(version 18.0)을 이용한 t검증 방법을 적용하였다. 양적 연구와 병행한 질적 연구는 프로그램에 관한 자기 서사식 보고서인 ‘정체성 노트’를 통해 내용분석법을 적용하였으며, 지리교사와 내러티브 전문가의 검토를 통해 얻어진 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 지리적 공감교육 프로그램은 학습자의 인지공감 능력을 향상시키는데 긍정적인 영향을 주었다.
둘째, 지리적 공감교육 프로그램은 학습자의 정서공감 능력을 향상시키는데 긍정적인 영향을 주었다.
셋째, 지리적 공감교육 프로그램이 학습자의 지리적 자아와 공감적 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 정체성 노트를 분석한 결과, 학습자들이 지리적 자아를 탐색하고 발견하는 과정에서 공감의 가치를 내면화하는 경험을 살펴볼 수 있었고, 서로 다른 지리적 자아에 대한 배려와 적응의 바탕에 공감을 전제하고 있음을 알 수 있었다.
결론적으로, 본 연구는 정의적 가치를 함양하고자 실제 수업에서 활용할 수 있는 프로그램을 개발했다는 측면에서 이전의 연구에 비해 가치가 있다. 또한, 연구를 통해 지리적 공감교육 프로그램이 인지, 정서 공감 능력에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 증명하였다. 따라서 본 연구를 통해 지리적 공감교육 프로그램이 고등학생의 공감능력을 향상시켜 세계시민으로 행동하는 동기화에 기여했다는 결론을 얻었다.
The purpose of present study is to examine the effect of geographical empathy program utilizing the narrative approach on highschool student's empathic ability. For this purpose, the research problems are set as follows:
First, what is the contents of geographical empathy program?
Second, are th...
The purpose of present study is to examine the effect of geographical empathy program utilizing the narrative approach on highschool student's empathic ability. For this purpose, the research problems are set as follows:
First, what is the contents of geographical empathy program?
Second, are there the effect of geographical empathy program on empathic ability of hjgh school students?
The geographical empathy program in this study is developed by researcher. The components contents in this program as follows.
First, using the sense of place, help to learn the difference of the emotion and cognition to the spatial between insider and outsider. So learner can realize that each of them has their geographical self in different mode through the own experience in the same space, same time.
Second, exploring the geographical self, induced to study apart of self depending on personal experience, to respect different geographical self. There is unlike appropriate responsibility to insider in comparison to outsider. Knowing that responsibility is more helpful to cultivate student's Empathic ability
Third, utilizing the narrative approach, drive to internalization. As the narrative approach, use "externalizing conversation" and "identity questions" to redefine mean of consideration, adaption and empathy in the light of student's own experience. During the every session, the participants draw up present their thought and impression on the question named "Identity note". record of self-narrative, to find out change of student's thought and behavior. To gain expertise of the program, the researcher accept advice from the specialist about geography education and narrative therapy.
As the test tool for the measurement of the empathic ability, the BEI(Bryant's Empathy Index), used by Bryant(1982), translated into the korean by Kim hyelee(2008), is modified and applied to the adolescent according to their ability.
The subjects of this study are the second graders of highschool. Four classes in S highschool(in Sungbukgu, Seoul) are selected for experiment group, and dealt with geographical empathy program. The regulation group is picked up four classes in N highschool(in Nowongu, Seoul), proceeded with normal geography class. The homogeneity of two groups is identified through the pre-test.
The program is conducted to the experiment group for the 4th sessions, for a week, which requires 50 minutes for each session. The regulation group doesn't receive any treatment at all, just proceeded with normal class.
In order to verify the effect of the study, SPSS(version 18.0) is used as statistical analyses. In statistical verification, the quantitative analysis is implemented through test sheet and the qualitative analysis is conducted using "Identity note", to apply content analysis method with the specialist about geography education and narrative therapy.
The results of the study are as follows:
First, highschool students who participate in the geographical empathy program show more significant improvement on the cognitive empathic ability, such as sub factor of the empathic ability.
Secondly, highschool students who participate in the geographical empathy program show more significant improvement on the emotional empathic ability, such as sub factor of the empathic ability.
Thirdly, the geographical empathy program provides high school students with the opportunity to exploring the geographical self, respecting others, internalizing the empathic ability. On the Identity note, the learners integrate their experience and their emotion and cognition, to attempt empathy.
Consequently, this study is well worth enough to develop program for cultivating affective value, compared former study. Besides this study can prove the geographical empathy program of highschool students have the positive effects on the improvement about the cognitive empathic ability and the emotional empathic ability. Therefore, geographical empaty program helps students to considerate of others feelings, to develop the meaningful recognition of empathy, to motivate to do something as a global citizen.
The purpose of present study is to examine the effect of geographical empathy program utilizing the narrative approach on highschool student's empathic ability. For this purpose, the research problems are set as follows:
First, what is the contents of geographical empathy program?
Second, are there the effect of geographical empathy program on empathic ability of hjgh school students?
The geographical empathy program in this study is developed by researcher. The components contents in this program as follows.
First, using the sense of place, help to learn the difference of the emotion and cognition to the spatial between insider and outsider. So learner can realize that each of them has their geographical self in different mode through the own experience in the same space, same time.
Second, exploring the geographical self, induced to study apart of self depending on personal experience, to respect different geographical self. There is unlike appropriate responsibility to insider in comparison to outsider. Knowing that responsibility is more helpful to cultivate student's Empathic ability
Third, utilizing the narrative approach, drive to internalization. As the narrative approach, use "externalizing conversation" and "identity questions" to redefine mean of consideration, adaption and empathy in the light of student's own experience. During the every session, the participants draw up present their thought and impression on the question named "Identity note". record of self-narrative, to find out change of student's thought and behavior. To gain expertise of the program, the researcher accept advice from the specialist about geography education and narrative therapy.
As the test tool for the measurement of the empathic ability, the BEI(Bryant's Empathy Index), used by Bryant(1982), translated into the korean by Kim hyelee(2008), is modified and applied to the adolescent according to their ability.
The subjects of this study are the second graders of highschool. Four classes in S highschool(in Sungbukgu, Seoul) are selected for experiment group, and dealt with geographical empathy program. The regulation group is picked up four classes in N highschool(in Nowongu, Seoul), proceeded with normal geography class. The homogeneity of two groups is identified through the pre-test.
The program is conducted to the experiment group for the 4th sessions, for a week, which requires 50 minutes for each session. The regulation group doesn't receive any treatment at all, just proceeded with normal class.
In order to verify the effect of the study, SPSS(version 18.0) is used as statistical analyses. In statistical verification, the quantitative analysis is implemented through test sheet and the qualitative analysis is conducted using "Identity note", to apply content analysis method with the specialist about geography education and narrative therapy.
The results of the study are as follows:
First, highschool students who participate in the geographical empathy program show more significant improvement on the cognitive empathic ability, such as sub factor of the empathic ability.
Secondly, highschool students who participate in the geographical empathy program show more significant improvement on the emotional empathic ability, such as sub factor of the empathic ability.
Thirdly, the geographical empathy program provides high school students with the opportunity to exploring the geographical self, respecting others, internalizing the empathic ability. On the Identity note, the learners integrate their experience and their emotion and cognition, to attempt empathy.
Consequently, this study is well worth enough to develop program for cultivating affective value, compared former study. Besides this study can prove the geographical empathy program of highschool students have the positive effects on the improvement about the cognitive empathic ability and the emotional empathic ability. Therefore, geographical empaty program helps students to considerate of others feelings, to develop the meaningful recognition of empathy, to motivate to do something as a global citizen.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.