본 논문은 2013년부터 정부가 도입한 유아기 교육과 보육의 중요성 인식에 따른 누리과정을 기반으로 하여 반편견 내용을 기반으로 한 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램을 개발하고 적용한 연구이다. 본 연구가 필요한 이유는 첫째, 현행 유아 교육과정과 유아영어 교육과정이 유아 발달에 적합하게 주제 중심적으로 통합되어 영어학습의 이질감을 줄이기 위한 것, 둘째, 외국어를 배운다는 것은 타문화에 대한 이해가 포함되어야 하는 것으로 학습자로 하여금 편견 없이 열린 사고의 확장을 할 수 있도록 돕는 반편견 교육이 영어교육과 함께 진행되어야 한다는 것, 셋째, 유아의 감성을 자극하는 ...
본 논문은 2013년부터 정부가 도입한 유아기 교육과 보육의 중요성 인식에 따른 누리과정을 기반으로 하여 반편견 내용을 기반으로 한 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램을 개발하고 적용한 연구이다. 본 연구가 필요한 이유는 첫째, 현행 유아 교육과정과 유아영어 교육과정이 유아 발달에 적합하게 주제 중심적으로 통합되어 영어학습의 이질감을 줄이기 위한 것, 둘째, 외국어를 배운다는 것은 타문화에 대한 이해가 포함되어야 하는 것으로 학습자로 하여금 편견 없이 열린 사고의 확장을 할 수 있도록 돕는 반편견 교육이 영어교육과 함께 진행되어야 한다는 것, 셋째, 유아의 감성을 자극하는 감성지능 교육적 접근을 통해 영어교육의 시너지 효과를 창출하기 위해서 이다. 이처럼 현행교육과정과 유아 영어교육 그리고 반편견 교육은 서로 상호작용하며 원활히 순행되는 관계의 집합체로써 유아발달에 적합하게 제공되어야 한다. 따라서 본 논문은 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램을 개발하여 유아에게 적용하고 유아 영어 교육적 측면에서의 성취도∙정의적영역의 효과를 알아보며 반편견인식의 향상에 미치는 영향을 살펴보고자 다음과 같은 연구의 문제를 제시하였다. 첫째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램이 유아 영어 학습 성취도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램을 통해 반편견 인식을 향상시키는 데 영어학습이 미치는 영향이 있는가? 셋째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램이 유아 영어 학습 정의적 영역에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램은 유아의 성별과 연령에 따라 발생하는 차이가 있는가? 연구는 2013년 2월 연구계획 및 프로그램 개발을 시작으로 하여 교사집단에 따른 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램의 실태 조사를 실시하였다. 예비검사를 걸쳐 본 실험은 Y시에 위치한 J어린이집 만 3-5세 유아 161명을 대상으로 10주에 걸쳐 실험수업이 진행되었으며 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램이 유아 영어 학습 성취도에 긍정적 영향이 있었다. 실험반과 비교 1반의 실험처치 후 분석결과 실험반이 영어성취도의 통계적 유의미한 긍정적 결과를 나타내었다(t=-9.094, p<.001). 둘째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램을 통해 반편견 인식을 향상시키는데 영어 학습이 미치는 영향은 통계적 유의미한 차이가 없었다. 실험반과 비교 2반의 실험처치 후 분석 결과, 두 집단 모두에게 비슷한 교육효과가 있었지만 통계적으로 유의미하지 않았다. 셋째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램이 유아 영어 학습 정의적 영역에 끼치는 영향은 흥미부분을 제외하고 통계적으로 유의미한 차이는 없었다. 실험반과 비교 1반의 실험처치 후 분석결과 실험반이 영어 정의적 영역에 비교 1반보다 더 높은 정의적 영역의 점수를 보이기는 하였으나 통계적으로 유의미한 정도에 미치지는 못하였다. 넷째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램은 유아의 성별과 연령에 따라서 유의미한 차이 없이 유아에게 받아들여졌다. 특정연령이나 특정성별에 따라 효과가 있다기보다 만 3세에서 만 5세까지의 보편적인 남녀 유아들에게 본 프로그램을 적용할 때 큰 무리 없이 진행이 가능함이 통계적 유의미한 차이 없는 것으로 검증되었다. 이처럼 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램은 유아의 영어 성취도를 높이고 사회적으로 요구되는 반편견 인식의 긍정적 향상을 위해 영어가 방해요소가 되지 않는 교육과정이라고 할 수 있다. 또한 연령과 성별에 상관없이 보편적으로 누리과정에 기초하여 적용 가능한 프로그램이며, 유아교육기관의 생활주제와 함께 지속적인 기간에 걸쳐 유아에게 제공되어진다면 유아 영어 학습의 정의적 영역에 더욱 긍정적 효과를 기대할 수 있을 것이다.
본 논문은 2013년부터 정부가 도입한 유아기 교육과 보육의 중요성 인식에 따른 누리과정을 기반으로 하여 반편견 내용을 기반으로 한 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램을 개발하고 적용한 연구이다. 본 연구가 필요한 이유는 첫째, 현행 유아 교육과정과 유아영어 교육과정이 유아 발달에 적합하게 주제 중심적으로 통합되어 영어학습의 이질감을 줄이기 위한 것, 둘째, 외국어를 배운다는 것은 타문화에 대한 이해가 포함되어야 하는 것으로 학습자로 하여금 편견 없이 열린 사고의 확장을 할 수 있도록 돕는 반편견 교육이 영어교육과 함께 진행되어야 한다는 것, 셋째, 유아의 감성을 자극하는 감성지능 교육적 접근을 통해 영어교육의 시너지 효과를 창출하기 위해서 이다. 이처럼 현행교육과정과 유아 영어교육 그리고 반편견 교육은 서로 상호작용하며 원활히 순행되는 관계의 집합체로써 유아발달에 적합하게 제공되어야 한다. 따라서 본 논문은 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램을 개발하여 유아에게 적용하고 유아 영어 교육적 측면에서의 성취도∙정의적영역의 효과를 알아보며 반편견인식의 향상에 미치는 영향을 살펴보고자 다음과 같은 연구의 문제를 제시하였다. 첫째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램이 유아 영어 학습 성취도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램을 통해 반편견 인식을 향상시키는 데 영어학습이 미치는 영향이 있는가? 셋째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램이 유아 영어 학습 정의적 영역에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램은 유아의 성별과 연령에 따라 발생하는 차이가 있는가? 연구는 2013년 2월 연구계획 및 프로그램 개발을 시작으로 하여 교사집단에 따른 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램의 실태 조사를 실시하였다. 예비검사를 걸쳐 본 실험은 Y시에 위치한 J어린이집 만 3-5세 유아 161명을 대상으로 10주에 걸쳐 실험수업이 진행되었으며 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램이 유아 영어 학습 성취도에 긍정적 영향이 있었다. 실험반과 비교 1반의 실험처치 후 분석결과 실험반이 영어성취도의 통계적 유의미한 긍정적 결과를 나타내었다(t=-9.094, p<.001). 둘째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램을 통해 반편견 인식을 향상시키는데 영어 학습이 미치는 영향은 통계적 유의미한 차이가 없었다. 실험반과 비교 2반의 실험처치 후 분석 결과, 두 집단 모두에게 비슷한 교육효과가 있었지만 통계적으로 유의미하지 않았다. 셋째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램이 유아 영어 학습 정의적 영역에 끼치는 영향은 흥미부분을 제외하고 통계적으로 유의미한 차이는 없었다. 실험반과 비교 1반의 실험처치 후 분석결과 실험반이 영어 정의적 영역에 비교 1반보다 더 높은 정의적 영역의 점수를 보이기는 하였으나 통계적으로 유의미한 정도에 미치지는 못하였다. 넷째, 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램은 유아의 성별과 연령에 따라서 유의미한 차이 없이 유아에게 받아들여졌다. 특정연령이나 특정성별에 따라 효과가 있다기보다 만 3세에서 만 5세까지의 보편적인 남녀 유아들에게 본 프로그램을 적용할 때 큰 무리 없이 진행이 가능함이 통계적 유의미한 차이 없는 것으로 검증되었다. 이처럼 주제중심 통합 유아영어교육 프로그램은 유아의 영어 성취도를 높이고 사회적으로 요구되는 반편견 인식의 긍정적 향상을 위해 영어가 방해요소가 되지 않는 교육과정이라고 할 수 있다. 또한 연령과 성별에 상관없이 보편적으로 누리과정에 기초하여 적용 가능한 프로그램이며, 유아교육기관의 생활주제와 함께 지속적인 기간에 걸쳐 유아에게 제공되어진다면 유아 영어 학습의 정의적 영역에 더욱 긍정적 효과를 기대할 수 있을 것이다.
The dissertation arises from the introduction of the Nuri curriculum by the government in 2013 in order to increase the awareness and importance of early childhood education and day care. This dissertation introduces the development and application of an integrated early childhood English education ...
The dissertation arises from the introduction of the Nuri curriculum by the government in 2013 in order to increase the awareness and importance of early childhood education and day care. This dissertation introduces the development and application of an integrated early childhood English education program based on an unbiased approach within the boundaries of Nuri curriculum. This research was necessary for the following reasons. First, the current early childhood education program and early childhood English education program should be appropriately integrated according to a theme in order to reduce the sense of difference when exposed to English education. Second, learning a foreign language should encompass an understanding of the foreign culture, which allows the educator to promote an unbiased broadening of the minds and incorporate an unbiased education simultaneously with English education. Third, hopes of a synergy effect when incorporating stimulation of a child’s sensibility to English education. It is clear from the aforementioned reasons that the current education program, the early childhood English education program, and an unbiased approach should be interactive and applied as such to a child’s early development. Therefore, this thesis paper presents an integrated theme oriented early childhood English education program developed and applied to a child’s English education and an observation of the effects on the sense of achievement, affective factors, and how it could enhance the awareness of an unbiased approach. The following research questions have been proposed. First, what effect does an integrated theme oriented early childhood English education program have on a child’s English scholastic achievement? Second, what effect does English education have on an increased awareness for an unbiased approach through an integrated theme oriented early childhood English education program? Third, what effect does an integrated theme oriented early childhood English education program have on the affective factors on a child’s early English education? Fourth, is there a difference on the impact of the integrated theme oriented early childhood English education program depending on the sex and age of the child? This author conducted a survey directed at educators on the current status of the integrated theme oriented early childhood English education program beginning from the proposal and development of this research on February, 2013. After a preliminary inspection, this research was conducted by applying the experimental education program and observing161 children at J preschool in Y city for a period of 10 weeks. The research results are as follows. First, the integrated theme oriented early childhood English education program had a positive impact on the children’s English scholastic achievement. A comparison of the experimental class of children with a comparative class of children showed statistically positive results(t=-9.094, p<.001). Second, there was no substantial statistical difference regarding the enhancement of an unbiased approach through the integrated theme oriented early childhood English education program. A comparison of the experimental class of children with a comparative class of children showed statistically similar results. Third, there was no substantial statistical difference regarding the affective factors through the integrated theme oriented early childhood English education program. Although a comparison showed that the experimental class of children showed higher affective factors than the comparative class of children, the results were not substantial as to amount to a statistical report. Fourth, the integrated theme oriented early childhood English education program was similarly accepted by the children regardless of sex and age. The study has shown that there was no difference in the effect of the program depending on the age or sex and has statistically proven that the program can be generally accepted by children of the ages 3 through 5 without clear difficulties. The results show that the integrated theme oriented early childhood English education program enhances a child’s English scholastic achievement and proves that English does not provide a barrier to the enhancement of the socially required unbiased approach. This is a program based on the Nuri curriculum that can be generally accepted by children regardless of their sex and age and if incorporated into the themes of children education institutions on a consistent basis for a continuous period of time and provided to the children, we can expect positive impact on the affective factors of a child’s English education.
The dissertation arises from the introduction of the Nuri curriculum by the government in 2013 in order to increase the awareness and importance of early childhood education and day care. This dissertation introduces the development and application of an integrated early childhood English education program based on an unbiased approach within the boundaries of Nuri curriculum. This research was necessary for the following reasons. First, the current early childhood education program and early childhood English education program should be appropriately integrated according to a theme in order to reduce the sense of difference when exposed to English education. Second, learning a foreign language should encompass an understanding of the foreign culture, which allows the educator to promote an unbiased broadening of the minds and incorporate an unbiased education simultaneously with English education. Third, hopes of a synergy effect when incorporating stimulation of a child’s sensibility to English education. It is clear from the aforementioned reasons that the current education program, the early childhood English education program, and an unbiased approach should be interactive and applied as such to a child’s early development. Therefore, this thesis paper presents an integrated theme oriented early childhood English education program developed and applied to a child’s English education and an observation of the effects on the sense of achievement, affective factors, and how it could enhance the awareness of an unbiased approach. The following research questions have been proposed. First, what effect does an integrated theme oriented early childhood English education program have on a child’s English scholastic achievement? Second, what effect does English education have on an increased awareness for an unbiased approach through an integrated theme oriented early childhood English education program? Third, what effect does an integrated theme oriented early childhood English education program have on the affective factors on a child’s early English education? Fourth, is there a difference on the impact of the integrated theme oriented early childhood English education program depending on the sex and age of the child? This author conducted a survey directed at educators on the current status of the integrated theme oriented early childhood English education program beginning from the proposal and development of this research on February, 2013. After a preliminary inspection, this research was conducted by applying the experimental education program and observing161 children at J preschool in Y city for a period of 10 weeks. The research results are as follows. First, the integrated theme oriented early childhood English education program had a positive impact on the children’s English scholastic achievement. A comparison of the experimental class of children with a comparative class of children showed statistically positive results(t=-9.094, p<.001). Second, there was no substantial statistical difference regarding the enhancement of an unbiased approach through the integrated theme oriented early childhood English education program. A comparison of the experimental class of children with a comparative class of children showed statistically similar results. Third, there was no substantial statistical difference regarding the affective factors through the integrated theme oriented early childhood English education program. Although a comparison showed that the experimental class of children showed higher affective factors than the comparative class of children, the results were not substantial as to amount to a statistical report. Fourth, the integrated theme oriented early childhood English education program was similarly accepted by the children regardless of sex and age. The study has shown that there was no difference in the effect of the program depending on the age or sex and has statistically proven that the program can be generally accepted by children of the ages 3 through 5 without clear difficulties. The results show that the integrated theme oriented early childhood English education program enhances a child’s English scholastic achievement and proves that English does not provide a barrier to the enhancement of the socially required unbiased approach. This is a program based on the Nuri curriculum that can be generally accepted by children regardless of their sex and age and if incorporated into the themes of children education institutions on a consistent basis for a continuous period of time and provided to the children, we can expect positive impact on the affective factors of a child’s English education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.