2013년 개정 유아교육과정이 공표된 이래로 유아교육전문가, 출판사, 교육업계는 새로운 교육과정을 적용한 교육 자료들과 시스템 구축 마련을 위해 분주하게 움직이며 변화하고 있다. 하지만 이미 많은 유년기의 아이들이 교육기관에서 영어를 배우고 있음에도 불구하고, 유아영어교육에 있어서는 사교육 영어커리큘럼들만 넘쳐날 뿐, 아직까지 신뢰할만한 국가적 교육과정이 없다. 따라서 본 연구자는 유아를 대상으로 한 체계적이고 이상적인 영어교육과정 마련이 시급함을 인지하고, 유아영어교육이 지닌 교육적 가치를 표방한 국가적 수준의 커리큘럼을 개발하...
2013년 개정 유아교육과정이 공표된 이래로 유아교육전문가, 출판사, 교육업계는 새로운 교육과정을 적용한 교육 자료들과 시스템 구축 마련을 위해 분주하게 움직이며 변화하고 있다. 하지만 이미 많은 유년기의 아이들이 교육기관에서 영어를 배우고 있음에도 불구하고, 유아영어교육에 있어서는 사교육 영어커리큘럼들만 넘쳐날 뿐, 아직까지 신뢰할만한 국가적 교육과정이 없다. 따라서 본 연구자는 유아를 대상으로 한 체계적이고 이상적인 영어교육과정 마련이 시급함을 인지하고, 유아영어교육이 지닌 교육적 가치를 표방한 국가적 수준의 커리큘럼을 개발하고자 했다. 또한 조기영어교육자들을 위하여 유아교육 현장에서 적용이 가능한 유아영어교육과정의 틀을 제시하며, 실용적 자료 구축을 연구목적으로 두었다. 이러한 목적들을 달성하기위해 첫째, 현재 유아영어교육에 대한 실태를 분석하였으며, 둘째, 유아교육과정과 초등학교 영어과 교육과정을 연계하여 만 4세(6세)부터 5세(7세)까지의 유아영어교육과정 모형을 제시하였다. 끝으로, 현장에서 유용하게 쓰일 수 있는 영어활동 지도안과 환경 구성안을 개발하였다. 그 결과, 유아영어교육의 실태 조사는 크게 세 가지 형태로 분류되었으며, 특별활동으로서 주 2-3회 영어교육을 시행하는 대다수의 어린이 집과 유치원을 제외하고는, 원어민과 같은 높은 수준의 영어 커리큘럼을 사용하는 영어 유치원과 국제학교들이 있었다. 유아 발달을 고려하지 않은 지나치게 앞선 영어유치원과 국제학교의 외국어 교육은 모국어 습득에 부정적인 영향을 줄 수 있다. 게다가, 어떠한 유아교육기관을 졸업하느냐에 따른 영어능력 수준의 차이는 초등 영어교육의 올바른 방향과 효율적 목표를 설정하는데 어려움을 가중시킨다. 그러므로 본 연구자는 이러한 문제점들을 해결하고자, 영어교육 목표의 통일성과 유아발달의 적합성을 고려한 영어 커리큘럼을 개발하였다. 기존의 유아교육과정과 연계하여, 교육수준을 평준화하고, 효율을 높이기 위한 목적으로 초등영어교육과정과도 연계하는 방법을 구상했다. 또한 유아교육과정에서 제시한 주제에 따라 영어활동계획안과 영어환경계획안을 개발하였으며, 조기영어교육자들이 실제 교육현장에서 참고하여 활용할 때 도움이 되고자, 영어활동지도안 및 영어환경구성안을 예시로 나타냈다. 더 나아가 본 연구에서 개발한 유아영어교육과정은 조기영어교육자 및 전문가에게 본 취지의 이해와 실제 적용 가능성에 대한 조사를 필요로 한다. 후속연구에서 세부적 사항들에 대한 논의와 검증을 통해, 미래에 공교육화 된 유아영어교육과정의 기반이 되고자 한다.
2013년 개정 유아교육과정이 공표된 이래로 유아교육전문가, 출판사, 교육업계는 새로운 교육과정을 적용한 교육 자료들과 시스템 구축 마련을 위해 분주하게 움직이며 변화하고 있다. 하지만 이미 많은 유년기의 아이들이 교육기관에서 영어를 배우고 있음에도 불구하고, 유아영어교육에 있어서는 사교육 영어커리큘럼들만 넘쳐날 뿐, 아직까지 신뢰할만한 국가적 교육과정이 없다. 따라서 본 연구자는 유아를 대상으로 한 체계적이고 이상적인 영어교육과정 마련이 시급함을 인지하고, 유아영어교육이 지닌 교육적 가치를 표방한 국가적 수준의 커리큘럼을 개발하고자 했다. 또한 조기영어교육자들을 위하여 유아교육 현장에서 적용이 가능한 유아영어교육과정의 틀을 제시하며, 실용적 자료 구축을 연구목적으로 두었다. 이러한 목적들을 달성하기위해 첫째, 현재 유아영어교육에 대한 실태를 분석하였으며, 둘째, 유아교육과정과 초등학교 영어과 교육과정을 연계하여 만 4세(6세)부터 5세(7세)까지의 유아영어교육과정 모형을 제시하였다. 끝으로, 현장에서 유용하게 쓰일 수 있는 영어활동 지도안과 환경 구성안을 개발하였다. 그 결과, 유아영어교육의 실태 조사는 크게 세 가지 형태로 분류되었으며, 특별활동으로서 주 2-3회 영어교육을 시행하는 대다수의 어린이 집과 유치원을 제외하고는, 원어민과 같은 높은 수준의 영어 커리큘럼을 사용하는 영어 유치원과 국제학교들이 있었다. 유아 발달을 고려하지 않은 지나치게 앞선 영어유치원과 국제학교의 외국어 교육은 모국어 습득에 부정적인 영향을 줄 수 있다. 게다가, 어떠한 유아교육기관을 졸업하느냐에 따른 영어능력 수준의 차이는 초등 영어교육의 올바른 방향과 효율적 목표를 설정하는데 어려움을 가중시킨다. 그러므로 본 연구자는 이러한 문제점들을 해결하고자, 영어교육 목표의 통일성과 유아발달의 적합성을 고려한 영어 커리큘럼을 개발하였다. 기존의 유아교육과정과 연계하여, 교육수준을 평준화하고, 효율을 높이기 위한 목적으로 초등영어교육과정과도 연계하는 방법을 구상했다. 또한 유아교육과정에서 제시한 주제에 따라 영어활동계획안과 영어환경계획안을 개발하였으며, 조기영어교육자들이 실제 교육현장에서 참고하여 활용할 때 도움이 되고자, 영어활동지도안 및 영어환경구성안을 예시로 나타냈다. 더 나아가 본 연구에서 개발한 유아영어교육과정은 조기영어교육자 및 전문가에게 본 취지의 이해와 실제 적용 가능성에 대한 조사를 필요로 한다. 후속연구에서 세부적 사항들에 대한 논의와 검증을 통해, 미래에 공교육화 된 유아영어교육과정의 기반이 되고자 한다.
Since the revised early-childhood curriculum was officially announced in 2013, early childhood education professionals, publishers and the education industry have been busy developing revised education material and building systems. However, despite many children learning English in their infancy at...
Since the revised early-childhood curriculum was officially announced in 2013, early childhood education professionals, publishers and the education industry have been busy developing revised education material and building systems. However, despite many children learning English in their infancy at educational institutions; with respect to childhood English education, only the curriculums of private English language institutions are overflowing. We are yet to have a credible national early childhood English language curriculum. Thus, this researcher recognized the urgency in developing a systematic and ideal English language curriculum for infants, and desired to develop a curriculum of a national standard, which advocates the educational value of early childhood English education. In addition, the purpose of this study is to create practical materials and present an early-childhood English language curriculum framework for application in the classroom by early- childhood English educators. To achieve the goals of this study; First, I analyzed the current early- childhood English education situation. Second, I presented a model of an early-childhood English language curriculum for six to seven year olds by interconnecting the early-childhood and elementary English language curriculums. Lastly, I developed an English activity teaching plan and environmental component plan that can be beneficially utilized on site. Research on the current situation of early childhood education derived three main outcomes. Excluding majority day care centers and kindergartens that teach English two to three times a week as an extra-curricular activity, there are private English kindergartens and international schools that use English curriculums that are of a high standard, akin to the level of native speakers. Like this, advanced foreign language education that does not consider childhood development is more likely to negatively affect the childhood developmental stage and acquisition of the mother tongue. The levels of English ability differ depending upon which early-childhood English institution a child graduates from. This then creates a great gulf that increases the difficulties in developing the right direction and efficient purpose for elementary English language education. Therefore, to solve the problems, I considered the integration of the English education’s purpose with the suitability of infants’ development and interconnected it with the existing early-childhood curriculum. With the objective of standardizing the level of English education and its efficiency, I also interconnected it with the elementary English language curriculum. In addition, I developed an English activity plan and English environment plan in following with the topics presented by the early-childhood curriculum. I presented examples of English activity teachings and English environment structures to assist early English educators to reference and utilize in the classroom. Furthermore, research is required to determine whether early-childhood English educators and professionals understand and could possibly apply the objectives of the early-childhood English language curriculum, which was developed by this study. With the discussion and verification of the detailed matters of the early-childhood English language curriculum through follow-up studies, I hope in the future, it will become the base for the public early-childhood English language curriculum.
Since the revised early-childhood curriculum was officially announced in 2013, early childhood education professionals, publishers and the education industry have been busy developing revised education material and building systems. However, despite many children learning English in their infancy at educational institutions; with respect to childhood English education, only the curriculums of private English language institutions are overflowing. We are yet to have a credible national early childhood English language curriculum. Thus, this researcher recognized the urgency in developing a systematic and ideal English language curriculum for infants, and desired to develop a curriculum of a national standard, which advocates the educational value of early childhood English education. In addition, the purpose of this study is to create practical materials and present an early-childhood English language curriculum framework for application in the classroom by early- childhood English educators. To achieve the goals of this study; First, I analyzed the current early- childhood English education situation. Second, I presented a model of an early-childhood English language curriculum for six to seven year olds by interconnecting the early-childhood and elementary English language curriculums. Lastly, I developed an English activity teaching plan and environmental component plan that can be beneficially utilized on site. Research on the current situation of early childhood education derived three main outcomes. Excluding majority day care centers and kindergartens that teach English two to three times a week as an extra-curricular activity, there are private English kindergartens and international schools that use English curriculums that are of a high standard, akin to the level of native speakers. Like this, advanced foreign language education that does not consider childhood development is more likely to negatively affect the childhood developmental stage and acquisition of the mother tongue. The levels of English ability differ depending upon which early-childhood English institution a child graduates from. This then creates a great gulf that increases the difficulties in developing the right direction and efficient purpose for elementary English language education. Therefore, to solve the problems, I considered the integration of the English education’s purpose with the suitability of infants’ development and interconnected it with the existing early-childhood curriculum. With the objective of standardizing the level of English education and its efficiency, I also interconnected it with the elementary English language curriculum. In addition, I developed an English activity plan and English environment plan in following with the topics presented by the early-childhood curriculum. I presented examples of English activity teachings and English environment structures to assist early English educators to reference and utilize in the classroom. Furthermore, research is required to determine whether early-childhood English educators and professionals understand and could possibly apply the objectives of the early-childhood English language curriculum, which was developed by this study. With the discussion and verification of the detailed matters of the early-childhood English language curriculum through follow-up studies, I hope in the future, it will become the base for the public early-childhood English language curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.