[학위논문]국악 감상수업 지도방안 : 음악 미술 통합교과를 중심으로 A Study About the Program of Korean Traditional Music Appreciation: Through the Integration of Music and Fine Art Subjects원문보기
2009 개정 교육과정에서 음악 교과는 학생에게 다양한 음악 활동을 통하여 음악의 아름다움을 경험하게 하고, 악곡의 특징을 이해하며 감상하도록 도와주며, 음악의 가치를 인식하고 음악을 생활화할 수 있도록 하는 교과의 성격을 띠고 있다. 또한 ‘표현, 감상, 생활화’로 감상영역이 따로 분리되면서 다양한 활동 중에서 감상을 특히 중요하게 생각하고 있음을 알 수 있다. 그리고 음악 교과서에서 국악의 비중을 점차 확대하여 민족의 주체성을 고양시키고 나아가 우리의 음악을 이끌어 나가기 위해 전통음악의 중요성을 꾸준히 강조해 오고 있다. 그러나 초등학교에서 현행되고 있는 국악 감상 교육으로는 학생들이 우리 민족의 고유한 정서를 느끼는 데 한계가 있다. 한편 2009 개정 교육과정에서는 음악과 미술 교과를 ‘예술(음악/미술)’교과군으로 묶음으로서 교과 간 소통을 촉진하도록 장려하였고, 교사 또한 교육과정을 더 유연하게 구성·운영할 수 있게 하였다. 교과 간 ...
2009 개정 교육과정에서 음악 교과는 학생에게 다양한 음악 활동을 통하여 음악의 아름다움을 경험하게 하고, 악곡의 특징을 이해하며 감상하도록 도와주며, 음악의 가치를 인식하고 음악을 생활화할 수 있도록 하는 교과의 성격을 띠고 있다. 또한 ‘표현, 감상, 생활화’로 감상영역이 따로 분리되면서 다양한 활동 중에서 감상을 특히 중요하게 생각하고 있음을 알 수 있다. 그리고 음악 교과서에서 국악의 비중을 점차 확대하여 민족의 주체성을 고양시키고 나아가 우리의 음악을 이끌어 나가기 위해 전통음악의 중요성을 꾸준히 강조해 오고 있다. 그러나 초등학교에서 현행되고 있는 국악 감상 교육으로는 학생들이 우리 민족의 고유한 정서를 느끼는 데 한계가 있다. 한편 2009 개정 교육과정에서는 음악과 미술 교과를 ‘예술(음악/미술)’교과군으로 묶음으로서 교과 간 소통을 촉진하도록 장려하였고, 교사 또한 교육과정을 더 유연하게 구성·운영할 수 있게 하였다. 교과 간 통합교육은 학생들이 배우는 내용을 타 교과와 연관 지어 보다 종합적으로 이해할 수 있도록 하는 데 도움을 준다. 음악과 미술은 동 시대를 살아가는 사람들이 만들어 낸 청각(음악)적, 시각(미술)적인 차이가 있는 예술 표현방식이다. 따라서 국악감상 교수-학습 방법으로서 미술 교과와의 교과 간 통합은 같은 예술교과군인 두 교과의 상호 보완적인 교육을 통해 국악에 대한 학습 동기를 높이며 음악적 감수성 등 예술적 감각을 폭넓게 기르는 데 도움이 될 것이다. 이에 본 연구자는 음악 교과와 미술 교과를 통합한 국악감상 교수-학습 방안을 개발하고, 초등학교 4학년을 교수-학습 대상으로 적용하여 학생들의 국악이론 이해도 향상에 도움을 주는지, 그리고 국악에 대한 흥미와 태도 면에서 변화를 가져 오는지를 알아보고자 하였다. 우선 교과 통합 교육의 필요성에 대하여 살펴보고 선행연구를 분석하여 음악 교과와 타 교과간 통합 교육의 필요성을 제시하였다. 다음으로는 음악 교과서의 국악 감상 단원을 분석하고, 감상 제재곡과 관련된 미술 교과과정의 내용을 추출, 분석하여 통합 단원을 선정하였다. 선정된 통합 단원은 ‘판소리’, ‘일과 음악’, ‘춤과 음악’, 그리고 ‘대취타’이며, 통합 단원의 과목별 학습 내용과 성취 기준을 참고하여 각 단원별 3차시 분량으로 국악 감상 교수-학습 지도안 총 12차시를 개발하여 초등학교 4학년 1개 학급에 음악, 미술, 창의적 체험활동 시간을 이용하여 탄력적으로 적용하였다. 통합 수업을 진행하고 평가지, 설문지, 만족도 조사지, 수업관찰일지, 학습지, 자기평가지, 성찰일지 등의 다양한 자료를 수집하여 양적․질적 분석하였다. 그 결과 학생들은 음악 교과와 미술 교과의 다양한 통합 활동을 통해 국악 감상을 경험하였고, 이로 인하여 국악이론 이해도가 향상되고 국악에 대해 긍정적인 반응을 보였으며 국악 감상수업에 대한 흥미도와 태도가 증가함을 알 수 있었다. 따라서 이러한 교과 통합 국악 감상수업은 초등학교 학생들에게 유의미하다고 보는 바이다. 다만 지속적이고 깊이 있는 교과 간 통합 교육을 위해서는 보다 장기적인 계획을 수립하고 실시해야 할 것이며, 2015학년도부터는 각 학교에 2009 개정교육과정을 기반으로 한 5~6학년군 검정 교과서가 적용되므로 이를 대상으로 하는 추가 연구가 필요하다.
2009 개정 교육과정에서 음악 교과는 학생에게 다양한 음악 활동을 통하여 음악의 아름다움을 경험하게 하고, 악곡의 특징을 이해하며 감상하도록 도와주며, 음악의 가치를 인식하고 음악을 생활화할 수 있도록 하는 교과의 성격을 띠고 있다. 또한 ‘표현, 감상, 생활화’로 감상영역이 따로 분리되면서 다양한 활동 중에서 감상을 특히 중요하게 생각하고 있음을 알 수 있다. 그리고 음악 교과서에서 국악의 비중을 점차 확대하여 민족의 주체성을 고양시키고 나아가 우리의 음악을 이끌어 나가기 위해 전통음악의 중요성을 꾸준히 강조해 오고 있다. 그러나 초등학교에서 현행되고 있는 국악 감상 교육으로는 학생들이 우리 민족의 고유한 정서를 느끼는 데 한계가 있다. 한편 2009 개정 교육과정에서는 음악과 미술 교과를 ‘예술(음악/미술)’교과군으로 묶음으로서 교과 간 소통을 촉진하도록 장려하였고, 교사 또한 교육과정을 더 유연하게 구성·운영할 수 있게 하였다. 교과 간 통합교육은 학생들이 배우는 내용을 타 교과와 연관 지어 보다 종합적으로 이해할 수 있도록 하는 데 도움을 준다. 음악과 미술은 동 시대를 살아가는 사람들이 만들어 낸 청각(음악)적, 시각(미술)적인 차이가 있는 예술 표현방식이다. 따라서 국악감상 교수-학습 방법으로서 미술 교과와의 교과 간 통합은 같은 예술교과군인 두 교과의 상호 보완적인 교육을 통해 국악에 대한 학습 동기를 높이며 음악적 감수성 등 예술적 감각을 폭넓게 기르는 데 도움이 될 것이다. 이에 본 연구자는 음악 교과와 미술 교과를 통합한 국악감상 교수-학습 방안을 개발하고, 초등학교 4학년을 교수-학습 대상으로 적용하여 학생들의 국악이론 이해도 향상에 도움을 주는지, 그리고 국악에 대한 흥미와 태도 면에서 변화를 가져 오는지를 알아보고자 하였다. 우선 교과 통합 교육의 필요성에 대하여 살펴보고 선행연구를 분석하여 음악 교과와 타 교과간 통합 교육의 필요성을 제시하였다. 다음으로는 음악 교과서의 국악 감상 단원을 분석하고, 감상 제재곡과 관련된 미술 교과과정의 내용을 추출, 분석하여 통합 단원을 선정하였다. 선정된 통합 단원은 ‘판소리’, ‘일과 음악’, ‘춤과 음악’, 그리고 ‘대취타’이며, 통합 단원의 과목별 학습 내용과 성취 기준을 참고하여 각 단원별 3차시 분량으로 국악 감상 교수-학습 지도안 총 12차시를 개발하여 초등학교 4학년 1개 학급에 음악, 미술, 창의적 체험활동 시간을 이용하여 탄력적으로 적용하였다. 통합 수업을 진행하고 평가지, 설문지, 만족도 조사지, 수업관찰일지, 학습지, 자기평가지, 성찰일지 등의 다양한 자료를 수집하여 양적․질적 분석하였다. 그 결과 학생들은 음악 교과와 미술 교과의 다양한 통합 활동을 통해 국악 감상을 경험하였고, 이로 인하여 국악이론 이해도가 향상되고 국악에 대해 긍정적인 반응을 보였으며 국악 감상수업에 대한 흥미도와 태도가 증가함을 알 수 있었다. 따라서 이러한 교과 통합 국악 감상수업은 초등학교 학생들에게 유의미하다고 보는 바이다. 다만 지속적이고 깊이 있는 교과 간 통합 교육을 위해서는 보다 장기적인 계획을 수립하고 실시해야 할 것이며, 2015학년도부터는 각 학교에 2009 개정교육과정을 기반으로 한 5~6학년군 검정 교과서가 적용되므로 이를 대상으로 하는 추가 연구가 필요하다.
Music subjects of the 2009 revised curriculum is designed for students to experience the beauty of music through various activities in their daily lives, allowing them to appreciate and recognize its value. Furthermore, the concept of expression is kept separate in order to highlight its importance ...
Music subjects of the 2009 revised curriculum is designed for students to experience the beauty of music through various activities in their daily lives, allowing them to appreciate and recognize its value. Furthermore, the concept of expression is kept separate in order to highlight its importance through the motto: “Expression, appreciation, and life”. Textbooks today emphasize traditional music in order to increase ethnic patriotism and to promote its importance. But students lack appreciation toward traditional music. On the other hand, in the 2009 revised curriculum, Music and Fine Art subjects are created to facilitate communication between the topics as an area bounded on the subject group of "Art(Music/Fine Art)", so that the teacher can use the curriculum more flexibly. Integration of inter-subject education is associated with the learning content of other topics. Hence, this will help to give a more comprehensive understanding for the students. Music and Fine Arts are artistic expressions that consist of hearing and visualizing qualities that are innate to humans. There are differences between the two types of artistic expressions. Therefore, the combination of Korean traditional music appreciation teaching-learning method and integration of Music and Fine Art subjects through a complementary education would help create a wider range of artistic sense, while increasing the motivation to learn. Therefore, in this study, the researcher can develop a method of teaching-learning lesson plan, that is applicable to the learning target for fourth grade students. Through this approach, researchers can decipher the ways that improved the understanding of Korean traditional music theory for students, and what aided in enhancing the interest and attitudes towards Korean traditional music. First, by analyzing previous research records to investigate the call for subject integrated education, there is a need for combined education of Music and other subjects. Next, analyzing Korean traditional music appreciation sections in music textbooks, extracting the contents of the Fine Art curriculum, and selecting specific sections for integration must be completed. Researchers reference a subject specific learning content, achievement standards for integrated sections, the need to develop 12 teaching-learning lesson plans with each unit consisting of 3 periods. Each teaching plan applies to fourth-grade students of Music, Fine Art, and Creative classes. After the classes, the researcher collected a variety of data such as evaluations, questionnaires, satisfaction surveys, class observation diaries, work sheets, self-assessments, and reflection diaries that served as both quantitative and qualitative analyses. As a result, students can experience Korean traditional music appreciation through various integration activities of the Music curriculum and Fine Art subjects. In this way, students can have an improved understanding of Korean traditional music theory with a positive perspective toward Korean traditional music and an increased interest. Therefore, it can be concluded that integrated subjects about Korean traditional music appreciation teachings are significant. For sustained and deep methods, subject integrated education is necessary to devise more long-term planning. Furthermore, it is crucial to implement additional research to target 5~6 grade group students in 2015 for textbooks are written based on the 2009 revised curriculum at each school.
Music subjects of the 2009 revised curriculum is designed for students to experience the beauty of music through various activities in their daily lives, allowing them to appreciate and recognize its value. Furthermore, the concept of expression is kept separate in order to highlight its importance through the motto: “Expression, appreciation, and life”. Textbooks today emphasize traditional music in order to increase ethnic patriotism and to promote its importance. But students lack appreciation toward traditional music. On the other hand, in the 2009 revised curriculum, Music and Fine Art subjects are created to facilitate communication between the topics as an area bounded on the subject group of "Art(Music/Fine Art)", so that the teacher can use the curriculum more flexibly. Integration of inter-subject education is associated with the learning content of other topics. Hence, this will help to give a more comprehensive understanding for the students. Music and Fine Arts are artistic expressions that consist of hearing and visualizing qualities that are innate to humans. There are differences between the two types of artistic expressions. Therefore, the combination of Korean traditional music appreciation teaching-learning method and integration of Music and Fine Art subjects through a complementary education would help create a wider range of artistic sense, while increasing the motivation to learn. Therefore, in this study, the researcher can develop a method of teaching-learning lesson plan, that is applicable to the learning target for fourth grade students. Through this approach, researchers can decipher the ways that improved the understanding of Korean traditional music theory for students, and what aided in enhancing the interest and attitudes towards Korean traditional music. First, by analyzing previous research records to investigate the call for subject integrated education, there is a need for combined education of Music and other subjects. Next, analyzing Korean traditional music appreciation sections in music textbooks, extracting the contents of the Fine Art curriculum, and selecting specific sections for integration must be completed. Researchers reference a subject specific learning content, achievement standards for integrated sections, the need to develop 12 teaching-learning lesson plans with each unit consisting of 3 periods. Each teaching plan applies to fourth-grade students of Music, Fine Art, and Creative classes. After the classes, the researcher collected a variety of data such as evaluations, questionnaires, satisfaction surveys, class observation diaries, work sheets, self-assessments, and reflection diaries that served as both quantitative and qualitative analyses. As a result, students can experience Korean traditional music appreciation through various integration activities of the Music curriculum and Fine Art subjects. In this way, students can have an improved understanding of Korean traditional music theory with a positive perspective toward Korean traditional music and an increased interest. Therefore, it can be concluded that integrated subjects about Korean traditional music appreciation teachings are significant. For sustained and deep methods, subject integrated education is necessary to devise more long-term planning. Furthermore, it is crucial to implement additional research to target 5~6 grade group students in 2015 for textbooks are written based on the 2009 revised curriculum at each school.
Keyword
#교과 통합 국악 감상 integration of subjects Korean traditional music appreciation
학위논문 정보
저자
김낙영
학위수여기관
경인교육대학교 교육전문대학원
학위구분
국내석사
학과
초등음악교육
지도교수
서승미
발행연도
2015
총페이지
vi, 115 p.
키워드
교과 통합 국악 감상 integration of subjects Korean traditional music appreciation
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