본 연구의 목적은 복잡계 이론에 기초하여 모바일윤리를 정립하고자 하는 것이다. 우리 사회는 모바일 컴퓨팅 혁명으로 모바일 네트워크 사회에 진입하였다. 모바일 미디어의 거대한 물결은 사회, 기술, 경제, 교육, 정치 전 분야에 걸쳐 혁신적인 변화를 가져오고 있다. 이를 반영하듯 모바일 사회, 모바일 기술, 모바일 경제, 모바일 러닝, 모바일 정치와 관련된 연구들 또한 활발하게 진행되고 있다. 하지만 모바일윤리는 정보윤리의 하위 영역으로 취급되며, 실질적적으로 연구가 활발하게 진행되고 있지 못한 실정이다. 모바일이 생활필수품이 된 이상 그에 걸맞는 모바일 시민성이 필요하다. 이는 언제 어디서나 통용될 수 있는 글로벌 에티켓으로서의 모바일 에티켓과 윤리적 쟁점을 다루는 규범으로서 모바일윤리가 필요함을 의미한다. 이에 본 연구에서는 모바일 네트워크 사회에서 예상되는 윤리적 문제점들을 해결하기 위해 복잡계 이론에 기초하여 모바일윤리의 구성 방향을 도출하고 그에 따른 모바일윤리의 기본 원칙과 교육적 실천 방안을 모색하려 한다.
복잡계는 자연과 사회에서 복잡성을 나타내는 시스템을 의미한다. 모바일 미디어는 휴대성, 편리성, ...
본 연구의 목적은 복잡계 이론에 기초하여 모바일윤리를 정립하고자 하는 것이다. 우리 사회는 모바일 컴퓨팅 혁명으로 모바일 네트워크 사회에 진입하였다. 모바일 미디어의 거대한 물결은 사회, 기술, 경제, 교육, 정치 전 분야에 걸쳐 혁신적인 변화를 가져오고 있다. 이를 반영하듯 모바일 사회, 모바일 기술, 모바일 경제, 모바일 러닝, 모바일 정치와 관련된 연구들 또한 활발하게 진행되고 있다. 하지만 모바일윤리는 정보윤리의 하위 영역으로 취급되며, 실질적적으로 연구가 활발하게 진행되고 있지 못한 실정이다. 모바일이 생활필수품이 된 이상 그에 걸맞는 모바일 시민성이 필요하다. 이는 언제 어디서나 통용될 수 있는 글로벌 에티켓으로서의 모바일 에티켓과 윤리적 쟁점을 다루는 규범으로서 모바일윤리가 필요함을 의미한다. 이에 본 연구에서는 모바일 네트워크 사회에서 예상되는 윤리적 문제점들을 해결하기 위해 복잡계 이론에 기초하여 모바일윤리의 구성 방향을 도출하고 그에 따른 모바일윤리의 기본 원칙과 교육적 실천 방안을 모색하려 한다.
복잡계는 자연과 사회에서 복잡성을 나타내는 시스템을 의미한다. 모바일 미디어는 휴대성, 편리성, 상호작용성, 개인성, 모바일 미디어 중심의 융합성으로 인해 창발현상, 자기조직화, 비선형성, 비평형성 등의 복잡계적 특성을 보이고 있다. 전 세계 70억 명에 가까운 모바일 이용자는 모바일 네트워크 사회에서 상호작용하며 집단지성의 형성과 참여 문화를 확산시키고 있다. 기술 분야에 있어 모바일 컴퓨팅 기술의 혁명은 시․공간적 제약을 무너뜨리고, 인간에게 풍요로운 삶을 제공하고 있다. 경제 분야에서는 모바일 관련 게임, 미디어, 콘텐츠 산업과 모바일 상거래의 창발현상을 가져오고 있다. 교육 분야에서는 언제 어디서나 학습이 가능한 모바일 학습으로 평생교육사회를 구현하고 있다. 또한, 정치 분야에 있어서도 모바일 미디어의 1인 생성 및 공유로 시민이 직접적인 여론을 형성하며 민주주의의 확산과 안정에 기여하고 있다.
하지만 위와 같은 순기능에도 불구하고 모바일 공간 중심의 사회적 관계 형성, 모바일 개인 정보의 유출, 모바일 격차, 모바일 미디어 중독과 모바일 폭력, 그리고 모바일 감시 등과 같은 역기능 또한 확산되고 있는 실정이다. 모바일 네트워크 사회에서 발생하는 윤리적 쟁점을 해결하기 위해서는 복잡계적 특성을 활용한 모바일윤리가 필요하다. 왜냐하면 복잡계 이론은 유연하고 개방적이며, 복잡한 사회의 현상과 미시적인 문제점들을 거시적인 패턴으로 발견하고 예측하는데 유리하기 때문이다.
본 연구에서는 모바일 미디어의 복잡계적 특성을 고려하여, 모바일윤리의 구성 방향을 공진화를 위한 학제간 연구, 세계윤리의 자기조직화를 통한 세계모바일윤리의 정립, 카오스적 모바일 공간에서 군집행동을 통한 집단지성 형성, 그리고 비선형적 커뮤니케이션과 비평형적 모바일 공간을 통한 모바일 시민성의 함양 등으로 제시하였다. 또한 모바일 윤리의 기본 원칙으로 해악금지, 선행, 협동, 자율성 등을 제시하였다. 해악금지는 혼돈의 가장자리에서 음의 되먹임을 통해 자정작용이 필요하고, 선행은 초기조건에의 민감성을 통한 양의 되먹임으로 확산되어야 한다. 협동은 군집행동을 통해 집단지성이 발현되기 위한 전제조건이며, 자율성은 창발현상의 선순환이 일어나기 위한 필수적 요소이다.
모바일윤리의 구성 방향과 기본 원칙이 확산되기 위해서는 학교현장에서 실천성을 갖는 모바일윤리교육이 필요하다. 모바일윤리교육의 목표는 모바일 시민성을 함양하는데 있다. 모바일윤리교육의 내용은 모바일 에티켓과 모바일윤리로 구분하여 학교 급별 목표에 따라 인지적, 정의적, 행동적 측면에서 접근해야 한다. 모바일윤리교육의 교수․학습 방법 및 평가는 모바일 네트워크 사회의 기본 원칙인 해악금지, 선행, 협동, 자율성의 개념을 이해하고, 협동학습을 통해 집단지성을 발휘하여 세계적 모바일윤리로 확산시키도록 구성해야 한다. 모바일윤리교육을 통해 형성된 모바일 시민성은 세계적 모바일 시민성으로 이어져 학생들로 하여금 모바일 네트워크 사회의 윤리적 판단 능력과 가치를 내면화하는데 기여할 것이다.
본 연구의 목적은 복잡계 이론에 기초하여 모바일윤리를 정립하고자 하는 것이다. 우리 사회는 모바일 컴퓨팅 혁명으로 모바일 네트워크 사회에 진입하였다. 모바일 미디어의 거대한 물결은 사회, 기술, 경제, 교육, 정치 전 분야에 걸쳐 혁신적인 변화를 가져오고 있다. 이를 반영하듯 모바일 사회, 모바일 기술, 모바일 경제, 모바일 러닝, 모바일 정치와 관련된 연구들 또한 활발하게 진행되고 있다. 하지만 모바일윤리는 정보윤리의 하위 영역으로 취급되며, 실질적적으로 연구가 활발하게 진행되고 있지 못한 실정이다. 모바일이 생활필수품이 된 이상 그에 걸맞는 모바일 시민성이 필요하다. 이는 언제 어디서나 통용될 수 있는 글로벌 에티켓으로서의 모바일 에티켓과 윤리적 쟁점을 다루는 규범으로서 모바일윤리가 필요함을 의미한다. 이에 본 연구에서는 모바일 네트워크 사회에서 예상되는 윤리적 문제점들을 해결하기 위해 복잡계 이론에 기초하여 모바일윤리의 구성 방향을 도출하고 그에 따른 모바일윤리의 기본 원칙과 교육적 실천 방안을 모색하려 한다.
복잡계는 자연과 사회에서 복잡성을 나타내는 시스템을 의미한다. 모바일 미디어는 휴대성, 편리성, 상호작용성, 개인성, 모바일 미디어 중심의 융합성으로 인해 창발현상, 자기조직화, 비선형성, 비평형성 등의 복잡계적 특성을 보이고 있다. 전 세계 70억 명에 가까운 모바일 이용자는 모바일 네트워크 사회에서 상호작용하며 집단지성의 형성과 참여 문화를 확산시키고 있다. 기술 분야에 있어 모바일 컴퓨팅 기술의 혁명은 시․공간적 제약을 무너뜨리고, 인간에게 풍요로운 삶을 제공하고 있다. 경제 분야에서는 모바일 관련 게임, 미디어, 콘텐츠 산업과 모바일 상거래의 창발현상을 가져오고 있다. 교육 분야에서는 언제 어디서나 학습이 가능한 모바일 학습으로 평생교육사회를 구현하고 있다. 또한, 정치 분야에 있어서도 모바일 미디어의 1인 생성 및 공유로 시민이 직접적인 여론을 형성하며 민주주의의 확산과 안정에 기여하고 있다.
하지만 위와 같은 순기능에도 불구하고 모바일 공간 중심의 사회적 관계 형성, 모바일 개인 정보의 유출, 모바일 격차, 모바일 미디어 중독과 모바일 폭력, 그리고 모바일 감시 등과 같은 역기능 또한 확산되고 있는 실정이다. 모바일 네트워크 사회에서 발생하는 윤리적 쟁점을 해결하기 위해서는 복잡계적 특성을 활용한 모바일윤리가 필요하다. 왜냐하면 복잡계 이론은 유연하고 개방적이며, 복잡한 사회의 현상과 미시적인 문제점들을 거시적인 패턴으로 발견하고 예측하는데 유리하기 때문이다.
본 연구에서는 모바일 미디어의 복잡계적 특성을 고려하여, 모바일윤리의 구성 방향을 공진화를 위한 학제간 연구, 세계윤리의 자기조직화를 통한 세계모바일윤리의 정립, 카오스적 모바일 공간에서 군집행동을 통한 집단지성 형성, 그리고 비선형적 커뮤니케이션과 비평형적 모바일 공간을 통한 모바일 시민성의 함양 등으로 제시하였다. 또한 모바일 윤리의 기본 원칙으로 해악금지, 선행, 협동, 자율성 등을 제시하였다. 해악금지는 혼돈의 가장자리에서 음의 되먹임을 통해 자정작용이 필요하고, 선행은 초기조건에의 민감성을 통한 양의 되먹임으로 확산되어야 한다. 협동은 군집행동을 통해 집단지성이 발현되기 위한 전제조건이며, 자율성은 창발현상의 선순환이 일어나기 위한 필수적 요소이다.
모바일윤리의 구성 방향과 기본 원칙이 확산되기 위해서는 학교현장에서 실천성을 갖는 모바일윤리교육이 필요하다. 모바일윤리교육의 목표는 모바일 시민성을 함양하는데 있다. 모바일윤리교육의 내용은 모바일 에티켓과 모바일윤리로 구분하여 학교 급별 목표에 따라 인지적, 정의적, 행동적 측면에서 접근해야 한다. 모바일윤리교육의 교수․학습 방법 및 평가는 모바일 네트워크 사회의 기본 원칙인 해악금지, 선행, 협동, 자율성의 개념을 이해하고, 협동학습을 통해 집단지성을 발휘하여 세계적 모바일윤리로 확산시키도록 구성해야 한다. 모바일윤리교육을 통해 형성된 모바일 시민성은 세계적 모바일 시민성으로 이어져 학생들로 하여금 모바일 네트워크 사회의 윤리적 판단 능력과 가치를 내면화하는데 기여할 것이다.
The purpose of this study is to establish mobile ethics based on the
complex systems theory. Our society has turned into a mobile network
society owing to the revolution of mobile computing. The huge flow of
mobile media has brought innovative changes to society across the board
including technologi...
The purpose of this study is to establish mobile ethics based on the
complex systems theory. Our society has turned into a mobile network
society owing to the revolution of mobile computing. The huge flow of
mobile media has brought innovative changes to society across the board
including technological, economical, educational and political divisions.
Numerous studies have examined mobile society, mobile technology, mobile
economy, mobile learning, and mobile politics along with the trend. Mobile
ethics, however, is currently regarded as a subcategory of information
ethics, and limited research efforts have been directed into expanding the
category. Now that mobile devices are part of daily necessaries, mobile
citizenship is required in line with the phenomenon. In other words, mobile
ethics should be built as a norm to deal with mobile etiquette as global
etiquette and with ethical issues. Therefore this study is to determine the
right directions for the establishment of mobile ethics, to explore the basic
principles of it and ways of applying it for educational purposes, and
ultimately to suggest how to resolve ethical problems in mobile network
society.
A complex system refers to a system that represents the complexity of
nature and society. Mobile media are in possession of complexity such as
emergent behavior, self-organization, non-linearity, and non-equilibrium due
to portability, convenience, interactivity, personalization and mobile
media-centered convergence. Mobile users, who number nearly seven
billion people in the world, interact with one another by creating collective
intelligence and spreading a participatory culture. In the field of technology,
the revolution of mobile computing technology contributes to eliminating
temporal and spatial limitations, and thus bringing a more affluent life to
individual people. In the area of economy, the industries of mobile game,
media and contents are newly generated which allows an emergent
behavior that is mobile-commerce based to become apparent. Within the
field of education, mobile learning, which makes it possible to study at
anytime and anywhere, is introduced to realize lifelong-education society.
In the field of politics, mobile media that is generated by a single person
can be shared among various individuals or groups. This enables citizens
to form public opinions in an effort to contribute to the spread and
stabilization of democracy.
Despite of such functions, however, there are widespread dysfunctions
such as mobile space-centered relationship buildings, personal information
leaks, mobile divides, mobile media addictions, mobile violence, and mobile
surveillance. The successful resolution of ethical issues that would take
place in a mobile network society requires mobile ethics that uses
complexity to its advantage. This efficiency would be the result of a
flexible complex systems theory that is open and effectual at discovering
complex social phenomena, micro-problems from a macro-perspective as
well as predicting possible problems.
In this study, it's suggested that mobile ethics should be established in
the following ways in consideration of the complexity of mobile media:
∙ Making interdisciplinary studies for the sake of co-evolution.
∙ Building global mobile ethics through the self-organization of
global ethics.
∙ Creating collective intelligence through herd behavior in a
chaotic mobile space.
∙ Cultivating mobile citizenship through non-linear communication
and non-equilibrium space.
Non-maleficence, Beneficence, Collaboration and Autonomy were
selected as the basic principles of mobile ethics. Non-maleficence is
selected as a self-cleansing action that is required through negative
feedback on the edge of chaos. Beneficence should be widespread
through positive feedback achieved through sensitive dependency to
initial conditions. Collaboration is a prerequisite for the emergence of
collective intelligence through herd behavior, and Autonomy is
indispensable to the virtuous circle of emergent behavior.
Practical mobile ethics education should be provided to schools as a
way of raising awareness for the right directions for mobile ethics and
its principles. The goal of mobile ethics education is to foster mobile
citizenship. In terms of content, it should be divided into two main
sections: mobile etiquette and mobile ethics. Its various cognitive,
affective, and behavioral approaches are required depending on the
level of the school. For teaching, learning, and evaluation methods, the
concepts of non-maleficence, beneficence, collaboration and autonomy,
the basic principles of a mobile network society, needs to be
understood. Cooperative learning should be introduced to students,
allowing them to exert their collective intelligence and accelerate the
spread of ethics worldwide. If students cultivate their mobile citizenship
through mobile ethics education, it will contribute to the spread of
mobile citizenship around the world, foster their ethical judgments, and
internalize values in a mobile network society.
The purpose of this study is to establish mobile ethics based on the
complex systems theory. Our society has turned into a mobile network
society owing to the revolution of mobile computing. The huge flow of
mobile media has brought innovative changes to society across the board
including technological, economical, educational and political divisions.
Numerous studies have examined mobile society, mobile technology, mobile
economy, mobile learning, and mobile politics along with the trend. Mobile
ethics, however, is currently regarded as a subcategory of information
ethics, and limited research efforts have been directed into expanding the
category. Now that mobile devices are part of daily necessaries, mobile
citizenship is required in line with the phenomenon. In other words, mobile
ethics should be built as a norm to deal with mobile etiquette as global
etiquette and with ethical issues. Therefore this study is to determine the
right directions for the establishment of mobile ethics, to explore the basic
principles of it and ways of applying it for educational purposes, and
ultimately to suggest how to resolve ethical problems in mobile network
society.
A complex system refers to a system that represents the complexity of
nature and society. Mobile media are in possession of complexity such as
emergent behavior, self-organization, non-linearity, and non-equilibrium due
to portability, convenience, interactivity, personalization and mobile
media-centered convergence. Mobile users, who number nearly seven
billion people in the world, interact with one another by creating collective
intelligence and spreading a participatory culture. In the field of technology,
the revolution of mobile computing technology contributes to eliminating
temporal and spatial limitations, and thus bringing a more affluent life to
individual people. In the area of economy, the industries of mobile game,
media and contents are newly generated which allows an emergent
behavior that is mobile-commerce based to become apparent. Within the
field of education, mobile learning, which makes it possible to study at
anytime and anywhere, is introduced to realize lifelong-education society.
In the field of politics, mobile media that is generated by a single person
can be shared among various individuals or groups. This enables citizens
to form public opinions in an effort to contribute to the spread and
stabilization of democracy.
Despite of such functions, however, there are widespread dysfunctions
such as mobile space-centered relationship buildings, personal information
leaks, mobile divides, mobile media addictions, mobile violence, and mobile
surveillance. The successful resolution of ethical issues that would take
place in a mobile network society requires mobile ethics that uses
complexity to its advantage. This efficiency would be the result of a
flexible complex systems theory that is open and effectual at discovering
complex social phenomena, micro-problems from a macro-perspective as
well as predicting possible problems.
In this study, it's suggested that mobile ethics should be established in
the following ways in consideration of the complexity of mobile media:
∙ Making interdisciplinary studies for the sake of co-evolution.
∙ Building global mobile ethics through the self-organization of
global ethics.
∙ Creating collective intelligence through herd behavior in a
chaotic mobile space.
∙ Cultivating mobile citizenship through non-linear communication
and non-equilibrium space.
Non-maleficence, Beneficence, Collaboration and Autonomy were
selected as the basic principles of mobile ethics. Non-maleficence is
selected as a self-cleansing action that is required through negative
feedback on the edge of chaos. Beneficence should be widespread
through positive feedback achieved through sensitive dependency to
initial conditions. Collaboration is a prerequisite for the emergence of
collective intelligence through herd behavior, and Autonomy is
indispensable to the virtuous circle of emergent behavior.
Practical mobile ethics education should be provided to schools as a
way of raising awareness for the right directions for mobile ethics and
its principles. The goal of mobile ethics education is to foster mobile
citizenship. In terms of content, it should be divided into two main
sections: mobile etiquette and mobile ethics. Its various cognitive,
affective, and behavioral approaches are required depending on the
level of the school. For teaching, learning, and evaluation methods, the
concepts of non-maleficence, beneficence, collaboration and autonomy,
the basic principles of a mobile network society, needs to be
understood. Cooperative learning should be introduced to students,
allowing them to exert their collective intelligence and accelerate the
spread of ethics worldwide. If students cultivate their mobile citizenship
through mobile ethics education, it will contribute to the spread of
mobile citizenship around the world, foster their ethical judgments, and
internalize values in a mobile network society.
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#모바일 네트워크 사회
#복잡계 이론
#모바일윤리
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학위논문 정보
저자
하병수
학위수여기관
충북대학교
학위구분
국내박사
학과
윤리교육과 윤리교육전공
지도교수
조일수
발행연도
2015
총페이지
vi, 126 p.
키워드
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