본 연구에서는 경도 지적장애 학생을 대상으로 주제 운용 능력 분석을 통해 어떠한 하위 유형에서 어려움을 보이는가를 파악하고자 하였다. 연구대상은 ◌◌ 대학교에 재학 중인 경도 지적장애 학생 20명과 언어연령을 일치시킨 20명을 대상으로 하였다. 연구자와 대상자 간의 대화는 6가지 친숙한 주제로 이루어졌으며, 약 10분간 녹화하여 대화 차례를 전사 및 주제 운용 발화의 분석 기준에 따라 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 경도 지적장애 집단과 언어연령 일치 집단은 주제 운용 능력 하위 유형별 발화 빈도수 비교에서 주...
본 연구에서는 경도 지적장애 학생을 대상으로 주제 운용 능력 분석을 통해 어떠한 하위 유형에서 어려움을 보이는가를 파악하고자 하였다. 연구대상은 ◌◌ 대학교에 재학 중인 경도 지적장애 학생 20명과 언어연령을 일치시킨 20명을 대상으로 하였다. 연구자와 대상자 간의 대화는 6가지 친숙한 주제로 이루어졌으며, 약 10분간 녹화하여 대화 차례를 전사 및 주제 운용 발화의 분석 기준에 따라 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 경도 지적장애 집단과 언어연령 일치 집단은 주제 운용 능력 하위 유형별 발화 빈도수 비교에서 주제 제시 방법에 따라 통계적으로 유의미하였고, 주제 유지 방법에 따라 통계적으로 유의미하였다. 각 하위 유형 주제 협력의 ‘간단한 동의 또는 이의’ 항목과 주제 보완의 ‘정보 첨가(확장)’ 항목에서 통계적으로 유의미하였기 때문에 주제 협력과 주제 보완에서 유의미한 결과를 나타낸 것으로 알 수 있다. 그리고 주제 유지 관련 유무에 따른 발화 빈도수 비교에서 통계적으로 유의미하였다.
둘째, 경도 지적장애 집단과 언어연령 일치 집단은 주제 운용 종속 측정치에서 아동의 소개한 주제 수, 주제 개시율 전체, 적절한 주제 개시율, 부적절한 주제 개시율, 주제 유지율 전체, 적절한 주제 유지율, 부적절한 주제 유지율 모두에서 통계적으로 유의미하였다.
결론적으로 경도 지적장애 집단은 언어연령 일치 집단 보다 주제 운용 능력 중 주제를 적극적으로 제시를 하는 대화자의 모습을 나타내나 이미 언급되었던 한 가지 주제를 반복적으로 재소개 하며 적절한 주제 개시율에서 낮은 능력을 보였다. 또한 개시된 주제와 관련하여 모호한 내용으로 부적절하게 주제를 유지하는 모습과 선행된 발화에 정보를 첨가 하여 확장된 대화의 유지가 아닌 간단한 동의 혹은 이의로 자신의 대화 차례를 이어가며 대화 주제에 협력하는 모습을 보이고는 있으나 주로 상대방이 개시한 주제에 의존하는 소극적인 대화자의 모습을 나타내었다. 이는 대화 참여자로서 경도 지적장애인은 여전히 사회에서 낮은 주제 운용 능력을 보인다는 것을 알 수 있다. 따라서 주제 운용의 하위 유형 특성을 통해서 경도 지적장애 성인을 위해 보다 계획되고 구체화된 대화 중재 프로그램을 고안해내야 할 것이라 사료된다.
본 연구에서는 경도 지적장애 학생을 대상으로 주제 운용 능력 분석을 통해 어떠한 하위 유형에서 어려움을 보이는가를 파악하고자 하였다. 연구대상은 ◌◌ 대학교에 재학 중인 경도 지적장애 학생 20명과 언어연령을 일치시킨 20명을 대상으로 하였다. 연구자와 대상자 간의 대화는 6가지 친숙한 주제로 이루어졌으며, 약 10분간 녹화하여 대화 차례를 전사 및 주제 운용 발화의 분석 기준에 따라 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 경도 지적장애 집단과 언어연령 일치 집단은 주제 운용 능력 하위 유형별 발화 빈도수 비교에서 주제 제시 방법에 따라 통계적으로 유의미하였고, 주제 유지 방법에 따라 통계적으로 유의미하였다. 각 하위 유형 주제 협력의 ‘간단한 동의 또는 이의’ 항목과 주제 보완의 ‘정보 첨가(확장)’ 항목에서 통계적으로 유의미하였기 때문에 주제 협력과 주제 보완에서 유의미한 결과를 나타낸 것으로 알 수 있다. 그리고 주제 유지 관련 유무에 따른 발화 빈도수 비교에서 통계적으로 유의미하였다.
둘째, 경도 지적장애 집단과 언어연령 일치 집단은 주제 운용 종속 측정치에서 아동의 소개한 주제 수, 주제 개시율 전체, 적절한 주제 개시율, 부적절한 주제 개시율, 주제 유지율 전체, 적절한 주제 유지율, 부적절한 주제 유지율 모두에서 통계적으로 유의미하였다.
결론적으로 경도 지적장애 집단은 언어연령 일치 집단 보다 주제 운용 능력 중 주제를 적극적으로 제시를 하는 대화자의 모습을 나타내나 이미 언급되었던 한 가지 주제를 반복적으로 재소개 하며 적절한 주제 개시율에서 낮은 능력을 보였다. 또한 개시된 주제와 관련하여 모호한 내용으로 부적절하게 주제를 유지하는 모습과 선행된 발화에 정보를 첨가 하여 확장된 대화의 유지가 아닌 간단한 동의 혹은 이의로 자신의 대화 차례를 이어가며 대화 주제에 협력하는 모습을 보이고는 있으나 주로 상대방이 개시한 주제에 의존하는 소극적인 대화자의 모습을 나타내었다. 이는 대화 참여자로서 경도 지적장애인은 여전히 사회에서 낮은 주제 운용 능력을 보인다는 것을 알 수 있다. 따라서 주제 운용의 하위 유형 특성을 통해서 경도 지적장애 성인을 위해 보다 계획되고 구체화된 대화 중재 프로그램을 고안해내야 할 것이라 사료된다.
The study targeted mild intellectual disability students to figure out the difficulties they are experiencing in any subtypes by analysing "Topic maintenance ability". The subject of study was 20 students having mild intellectual disability in ◌◌ University and 20 people whose language-age were acco...
The study targeted mild intellectual disability students to figure out the difficulties they are experiencing in any subtypes by analysing "Topic maintenance ability". The subject of study was 20 students having mild intellectual disability in ◌◌ University and 20 people whose language-age were accorded with. Conversation between researcher and subject was consisted of 6 familiar topics, and it was recorded for about 10minutes, then analyzed the conversation order followed by analyzing standard of "transfer and topic management utterance". Results of study summarize in 2 points.
First, comparison made between group of mild intellectual disabilities and group of accorded language-age in a topic of "Utterance frequency subtypes of topic maintenance ability". Both result in a manner of initiating topics and means of maintaining the topics were statistically meaningful. As each sub-subject, 'A simple consent and objection' section of collaboration in topic and 'Add information (Extention)' section of incorporation in topic were statistically meaningful so it represents the meaningful result at both collaboration and incorporation in topic. And lastly comparing frequency of utterance in maintaining relevant topics were also statistically meaningful.
Secondly, in the sections of "Measurements in Dependency on topic maintenance", number of topics presented by child, rate of initiating topic in total, rate of initiating appropriate topic, rate of initiating inappropriate topic, topic maintenance rate, maintenance rate of appropriate topic, maintenance rate of inappropriate topic were all statistically meaningful.
In conclusion, group of a mild intellectual disabilities showed enthusiastic attitude as a speaker suggesting topic among topic management ability than group of accorded language-age but they showed low level of ability in presenting appropriate topics as repeatedly re-introducing the same topic. Also, subject appeared to be a passive dialogist primarily depending on the topic suggested by a partner. They continued the conversation with suggested topic in a cooperative attitude. However topic was maintained with ambiguous contents and extended conversation through adding information in preceded utterance was not seen but simple agreement or objection in his or her conversation turn was carried out.
Therefore as a dialogist, mild intellectual disabilities in a society still have low ability in maintenance of the topic. Thus it is considered to design well-planned and detailed mediation dialogue programme through reviewing characteristics of subtype in maintenance of topics for adult mild intellectual disabilities.
The study targeted mild intellectual disability students to figure out the difficulties they are experiencing in any subtypes by analysing "Topic maintenance ability". The subject of study was 20 students having mild intellectual disability in ◌◌ University and 20 people whose language-age were accorded with. Conversation between researcher and subject was consisted of 6 familiar topics, and it was recorded for about 10minutes, then analyzed the conversation order followed by analyzing standard of "transfer and topic management utterance". Results of study summarize in 2 points.
First, comparison made between group of mild intellectual disabilities and group of accorded language-age in a topic of "Utterance frequency subtypes of topic maintenance ability". Both result in a manner of initiating topics and means of maintaining the topics were statistically meaningful. As each sub-subject, 'A simple consent and objection' section of collaboration in topic and 'Add information (Extention)' section of incorporation in topic were statistically meaningful so it represents the meaningful result at both collaboration and incorporation in topic. And lastly comparing frequency of utterance in maintaining relevant topics were also statistically meaningful.
Secondly, in the sections of "Measurements in Dependency on topic maintenance", number of topics presented by child, rate of initiating topic in total, rate of initiating appropriate topic, rate of initiating inappropriate topic, topic maintenance rate, maintenance rate of appropriate topic, maintenance rate of inappropriate topic were all statistically meaningful.
In conclusion, group of a mild intellectual disabilities showed enthusiastic attitude as a speaker suggesting topic among topic management ability than group of accorded language-age but they showed low level of ability in presenting appropriate topics as repeatedly re-introducing the same topic. Also, subject appeared to be a passive dialogist primarily depending on the topic suggested by a partner. They continued the conversation with suggested topic in a cooperative attitude. However topic was maintained with ambiguous contents and extended conversation through adding information in preceded utterance was not seen but simple agreement or objection in his or her conversation turn was carried out.
Therefore as a dialogist, mild intellectual disabilities in a society still have low ability in maintenance of the topic. Thus it is considered to design well-planned and detailed mediation dialogue programme through reviewing characteristics of subtype in maintenance of topics for adult mild intellectual disabilities.
주제어
#경도 지적장애
#운용 능력
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.