본 연구의 목적은 보육의 질에 영향을 주는 보육교사들이 근무하는 환경들의 요소들 중 보육교사의 담당업무를 중심으로 하여 보육교사의 근무환경을 알아보고자 하는데 있다. 이와 같은 연구목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육교사의 근무시간은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 보육업무는 어떠한가? 셋째, 보육교사의 세부 업무 별 주 실행시간대와 소요시간은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산 지역에 소재한 어린이집에 근무하는 보육교사 170명이다. 보육교사의 근무현황을 파악하기 위해 유희정·이미화(2004) ‘보육교사의 근무...
본 연구의 목적은 보육의 질에 영향을 주는 보육교사들이 근무하는 환경들의 요소들 중 보육교사의 담당업무를 중심으로 하여 보육교사의 근무환경을 알아보고자 하는데 있다. 이와 같은 연구목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육교사의 근무시간은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 보육업무는 어떠한가? 셋째, 보육교사의 세부 업무 별 주 실행시간대와 소요시간은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산 지역에 소재한 어린이집에 근무하는 보육교사 170명이다. 보육교사의 근무현황을 파악하기 위해 유희정·이미화(2004) ‘보육교사의 근무환경 및 실태 분석’과 서의석(2006)의 ‘보육교사 근무현황 및 실태조사’와 임은진의(2008)‘강원도지역 보육교사의 근무환경 실태’에서 사용된 설문지를 바탕으로 본 연구에 목적에 맞게 연구자가 수정․보안 하였다. 연구자료 처리는 spss 22.0을 사용하여 빈도분석 및 평균을 알아보았다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 출근시간의 평균은 오전 8시 35분이며, 퇴근 시간은 오후 6시 13분으로 나타났다. 보육교사의 하루근무시간이 평균 9시간 38분이고, 주 근무시간은 평균 48시간이 나온다. 또한, 퇴근이 늦어지는 이유로는 ‘행사준비로 인해 퇴근시간이 늦어진다’, ‘여러 문서 처리로 퇴근이 늦어진다’, ‘아동보육이 늦게까지 이루어지므로’, ‘수업준비로 인해 퇴근시간이 늦어진다’ 순으로 나타났다. 보육교사의 평일 초과근무에 대한 항목으로는 월 당직 횟수는 3.61회이며, 1회 당직 소요시간은 108.71분으로 나타났다. 이것은 대략 주 1회의 당직을 하며, 주 48시간의 근무 외의 주 1회 당직활동으로 주 당 근무시간이 108.71분이 더 늘어남을 알 수 있었다. 그리고, 휴식을 개인적인 업무 등으로 자유롭게 사용하는 교사가 170명 중 6명으로 나왔으며, 휴식시간 동안 교실을 담당하는 방법으로는 ‘교사들이 교대로 영유아를 돌본다’로 가장 많이 나왔다. 둘째, 담임업무 중 가장 많은 시간을 할애하는 업무는 ‘보육활동을 실시한다’가 가장 많이 나왔고, 보육지원업무 중 가장 많은 시간을 할애하는 업무는 ‘교실, 교구장을 청소한다’ 가 가장 많이 나왔으며, 보육교사의 보육운영업무 중 가장 많은 시간을 할애하는 업무는 ‘각종 문서 및 공문처리를 한다’와 ‘어린이집 프로그램 행사 준비를 한다’가 가장 많이 나왔다. 이러한 결과를 통해 보육교사의 주된 업무 외의 업무들이 과중하다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 보육교사의 세부 업무 별 주 실행시간대와 1회 소요시간에 대한 실태를 분석한 결과는 다음과 같다. 보육계획안 작성을 주로 할애하는 업무시간대는 ‘영유아 낮잠휴식시간’이며, 평균 횟수는 주 2.59회이고 1회 소요시간은 71.98분으로 나타났다. 관찰일지를 주로 작성하는 시간대는 ‘영유아 낮잠휴식시간’이며, 평균 횟수는 주 2.45회이고 1회 소요시간은 65.71분으로 나타났다. 수업자료를 주로 준비하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며 평균 횟수는 주 2.76회이고 1회 소요시간은 59.18분으로 나왔고, 교재ㆍ교구를 주로 준비하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며 평균 횟수는 주 1.84회이고 1회 소요시간은 65.03분으로 나타났다. 담당문서를 주로 하는 시간대는 ‘영유아 낮잠휴식시간’이며, 평균 횟수는 주 2.31회이고 1회 소요시간은 61.32분으로 나왔고, 정기적인 부모상담 외에 하는 부모상담을 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며 평균 횟수는 주 2.29회이고 1회 소요시간은 26.67분으로 나타났다. 청소시간을 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며, 평균 횟수는 주 4.91회이고 1회 소요시간은 42.87분으로 나왔고, 교구소독을 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며, 평균 횟수는 월 2.92회이고 1회 소요시간은 47.95분으로 나타났다. 행사준비를 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며 평균 횟수는 월 1.93회이고 1회 소요시간은 94.24분으로 나왔다. 환경구성을 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며, 평균 횟수는 월 1.40회이고 1회 소요시간은 93.88분으로 나왔고, 교사회의를 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며, 평균 횟수는 월 3.08회이고 1회 소요시간은 62.49분으로 나타났다. 차량지도를 한다는 교사는 61.2%가 나왔으며 차량을 하는 평균 횟수는 월 13.61회이며, 1회 소요시간은 64.76분으로 나왔다. 본 연구를 통해 보육교사의 근무시간이 길다는 것을 알 수 있었다. 또한, 진정한 휴식을 사용하고 있는 보육교사는 매우 적으며 보육교사의 부재 시 대체할 보조교사 또는 대체교사가 부족하다는 것을 알 수 있었다. 보육교사들은 전문적 보육업무 외에 다양한 업무에 많은 시간을 할애하고 있다는 결과가 나왔다. 이러한 결과는 보육의 질에 영향을 주는 보육교사가 전문성을 가지고 활동을 할 수 있도록 보육교사의 근로환경에 관련된 기초자료로 시사하는 바가 있을 것이라 기대한다.
본 연구의 목적은 보육의 질에 영향을 주는 보육교사들이 근무하는 환경들의 요소들 중 보육교사의 담당업무를 중심으로 하여 보육교사의 근무환경을 알아보고자 하는데 있다. 이와 같은 연구목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육교사의 근무시간은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 보육업무는 어떠한가? 셋째, 보육교사의 세부 업무 별 주 실행시간대와 소요시간은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산 지역에 소재한 어린이집에 근무하는 보육교사 170명이다. 보육교사의 근무현황을 파악하기 위해 유희정·이미화(2004) ‘보육교사의 근무환경 및 실태 분석’과 서의석(2006)의 ‘보육교사 근무현황 및 실태조사’와 임은진의(2008)‘강원도지역 보육교사의 근무환경 실태’에서 사용된 설문지를 바탕으로 본 연구에 목적에 맞게 연구자가 수정․보안 하였다. 연구자료 처리는 spss 22.0을 사용하여 빈도분석 및 평균을 알아보았다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 출근시간의 평균은 오전 8시 35분이며, 퇴근 시간은 오후 6시 13분으로 나타났다. 보육교사의 하루근무시간이 평균 9시간 38분이고, 주 근무시간은 평균 48시간이 나온다. 또한, 퇴근이 늦어지는 이유로는 ‘행사준비로 인해 퇴근시간이 늦어진다’, ‘여러 문서 처리로 퇴근이 늦어진다’, ‘아동보육이 늦게까지 이루어지므로’, ‘수업준비로 인해 퇴근시간이 늦어진다’ 순으로 나타났다. 보육교사의 평일 초과근무에 대한 항목으로는 월 당직 횟수는 3.61회이며, 1회 당직 소요시간은 108.71분으로 나타났다. 이것은 대략 주 1회의 당직을 하며, 주 48시간의 근무 외의 주 1회 당직활동으로 주 당 근무시간이 108.71분이 더 늘어남을 알 수 있었다. 그리고, 휴식을 개인적인 업무 등으로 자유롭게 사용하는 교사가 170명 중 6명으로 나왔으며, 휴식시간 동안 교실을 담당하는 방법으로는 ‘교사들이 교대로 영유아를 돌본다’로 가장 많이 나왔다. 둘째, 담임업무 중 가장 많은 시간을 할애하는 업무는 ‘보육활동을 실시한다’가 가장 많이 나왔고, 보육지원업무 중 가장 많은 시간을 할애하는 업무는 ‘교실, 교구장을 청소한다’ 가 가장 많이 나왔으며, 보육교사의 보육운영업무 중 가장 많은 시간을 할애하는 업무는 ‘각종 문서 및 공문처리를 한다’와 ‘어린이집 프로그램 행사 준비를 한다’가 가장 많이 나왔다. 이러한 결과를 통해 보육교사의 주된 업무 외의 업무들이 과중하다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 보육교사의 세부 업무 별 주 실행시간대와 1회 소요시간에 대한 실태를 분석한 결과는 다음과 같다. 보육계획안 작성을 주로 할애하는 업무시간대는 ‘영유아 낮잠휴식시간’이며, 평균 횟수는 주 2.59회이고 1회 소요시간은 71.98분으로 나타났다. 관찰일지를 주로 작성하는 시간대는 ‘영유아 낮잠휴식시간’이며, 평균 횟수는 주 2.45회이고 1회 소요시간은 65.71분으로 나타났다. 수업자료를 주로 준비하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며 평균 횟수는 주 2.76회이고 1회 소요시간은 59.18분으로 나왔고, 교재ㆍ교구를 주로 준비하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며 평균 횟수는 주 1.84회이고 1회 소요시간은 65.03분으로 나타났다. 담당문서를 주로 하는 시간대는 ‘영유아 낮잠휴식시간’이며, 평균 횟수는 주 2.31회이고 1회 소요시간은 61.32분으로 나왔고, 정기적인 부모상담 외에 하는 부모상담을 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며 평균 횟수는 주 2.29회이고 1회 소요시간은 26.67분으로 나타났다. 청소시간을 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며, 평균 횟수는 주 4.91회이고 1회 소요시간은 42.87분으로 나왔고, 교구소독을 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며, 평균 횟수는 월 2.92회이고 1회 소요시간은 47.95분으로 나타났다. 행사준비를 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며 평균 횟수는 월 1.93회이고 1회 소요시간은 94.24분으로 나왔다. 환경구성을 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며, 평균 횟수는 월 1.40회이고 1회 소요시간은 93.88분으로 나왔고, 교사회의를 주로 하는 시간대는 ‘영유아 하원 후’이며, 평균 횟수는 월 3.08회이고 1회 소요시간은 62.49분으로 나타났다. 차량지도를 한다는 교사는 61.2%가 나왔으며 차량을 하는 평균 횟수는 월 13.61회이며, 1회 소요시간은 64.76분으로 나왔다. 본 연구를 통해 보육교사의 근무시간이 길다는 것을 알 수 있었다. 또한, 진정한 휴식을 사용하고 있는 보육교사는 매우 적으며 보육교사의 부재 시 대체할 보조교사 또는 대체교사가 부족하다는 것을 알 수 있었다. 보육교사들은 전문적 보육업무 외에 다양한 업무에 많은 시간을 할애하고 있다는 결과가 나왔다. 이러한 결과는 보육의 질에 영향을 주는 보육교사가 전문성을 가지고 활동을 할 수 있도록 보육교사의 근로환경에 관련된 기초자료로 시사하는 바가 있을 것이라 기대한다.
The purpose of this study is to understand the work environment of daycare teachers that affect the quality of daycare, with a focus on the tasks handled by these instructors. To that end, the following study questions were set: First, what are the work hours of daycare teachers? Second, what are th...
The purpose of this study is to understand the work environment of daycare teachers that affect the quality of daycare, with a focus on the tasks handled by these instructors. To that end, the following study questions were set: First, what are the work hours of daycare teachers? Second, what are the tasks given to daycare teachers? Third, at what time are the tasks carried out and how long do they take? The subjects of this study were 170 daycare center teachers in the region of Busan. In order to understand the employment status of daycare centers, the questionnaire used in the ‘analysis of the work environment of daycare teachers’ by You Hee-Jung·Lee Mi-Hwa(2004) and in ‘the current work environment of daycare teachers’ by Seo Eui-Seok(2006) was revised by the researcher. The data were analyzed using spss 22.0 for frequency analysis and mean. The study results are as follows. First, the average time at which the daycare teacher arrived at work and left from work were 8:35 AM and 6:13 PM, respectively. This means their average work hours per day is 9 hours 38 minutes, at an weekly average of 48 hours. The reasons cited for leaving work late were ‘event preparation’, ‘paperwork’, ‘continued daycare’ and ‘preparation for next classes’. Daycare teachers had nighttime duties 3.61 times per month, for an average of 108.71 minutes per night shift. This translates into about once a week, and leads to weekly work hours being extended by 108.71 minutes. Six out of the 170 teachers used their rest time freely for personal matters, while the majority responded that during their rest hours other teachers took turns to take care of the children. Second, the largest share of work hours for home class teachers was taken up by ‘daycare activities’. Of daycare supporting tasks, ‘cleaning the classroom’ took up the largest share. Among daycare operation tasks, ‘paperwork for official documents’ and ‘preparation for programs and events at the daycare center’ took up the largest share. These results show that daycare center teachers are overloaded with work tasks in addition to their main tasks. Third, of the detailed daycare teacher’s tasks, the time they were undertaken and how long they took are as follows. Daycare planning was drafted usually during the naptime of children. This was done on average of 2.59 times per week, with each time taking 71.98 minutes. Observation journals were usually written during the children’s naptime and were done on an average of 2.45 times per week, with each time taking 65.71 minutes. Preparation for next classes was done after the children left and 2.76 times per week on average. Each preparation took 59.18 minutes. Preparation of texts and tools was done after the children left, and 1.84 times per week on average. Each preparation took 65.03 minutes. Paperwork was usually handled during children’s naptime, 2.31 times per week on average. Each time it took 61.32 minutes. Counseling with parents in addition to regular counseling was after the children left. This was done 2.29 times per week on average, with each counseling session taking 26.67 minutes. Cleaning was usually done after the children left and on average 4.91 times per week. Each time took 42.87 minutes. Sterilization of learning tools was done after children left. This was done 2.92 times on average per month, with each time taking 47.95 minutes. Preparation for events took 94.24 minutes each and was done 1.93 times per month on average after the children left the center. Environmental composition was done 1.40 times per month after the children left, and each time took 93.88 minutes. Teachers’ meetings were held after the children left and took place 3.08 times per month on average, with each meeting taking 62.49 minutes. Teachers who helped with parking accounted for 61.2% of the respondents. They handled this task 13.61 times per month, with each time taking 64.76 minutes. This study shows that daycare center teachers have long work hours. There were very few teachers who used their rest period for rest, and there was a lack of replacement or supporting teachers when the regular daycare teacher was absent. In addition to professional daycare tasks, daycare teachers spent a lot of time on various tasks. These finding are expected to serve a meaningful purpose as a basic set of data related to the work environment of daycare teachers in order to ensure that they can perform professionally in their work environment.
The purpose of this study is to understand the work environment of daycare teachers that affect the quality of daycare, with a focus on the tasks handled by these instructors. To that end, the following study questions were set: First, what are the work hours of daycare teachers? Second, what are the tasks given to daycare teachers? Third, at what time are the tasks carried out and how long do they take? The subjects of this study were 170 daycare center teachers in the region of Busan. In order to understand the employment status of daycare centers, the questionnaire used in the ‘analysis of the work environment of daycare teachers’ by You Hee-Jung·Lee Mi-Hwa(2004) and in ‘the current work environment of daycare teachers’ by Seo Eui-Seok(2006) was revised by the researcher. The data were analyzed using spss 22.0 for frequency analysis and mean. The study results are as follows. First, the average time at which the daycare teacher arrived at work and left from work were 8:35 AM and 6:13 PM, respectively. This means their average work hours per day is 9 hours 38 minutes, at an weekly average of 48 hours. The reasons cited for leaving work late were ‘event preparation’, ‘paperwork’, ‘continued daycare’ and ‘preparation for next classes’. Daycare teachers had nighttime duties 3.61 times per month, for an average of 108.71 minutes per night shift. This translates into about once a week, and leads to weekly work hours being extended by 108.71 minutes. Six out of the 170 teachers used their rest time freely for personal matters, while the majority responded that during their rest hours other teachers took turns to take care of the children. Second, the largest share of work hours for home class teachers was taken up by ‘daycare activities’. Of daycare supporting tasks, ‘cleaning the classroom’ took up the largest share. Among daycare operation tasks, ‘paperwork for official documents’ and ‘preparation for programs and events at the daycare center’ took up the largest share. These results show that daycare center teachers are overloaded with work tasks in addition to their main tasks. Third, of the detailed daycare teacher’s tasks, the time they were undertaken and how long they took are as follows. Daycare planning was drafted usually during the naptime of children. This was done on average of 2.59 times per week, with each time taking 71.98 minutes. Observation journals were usually written during the children’s naptime and were done on an average of 2.45 times per week, with each time taking 65.71 minutes. Preparation for next classes was done after the children left and 2.76 times per week on average. Each preparation took 59.18 minutes. Preparation of texts and tools was done after the children left, and 1.84 times per week on average. Each preparation took 65.03 minutes. Paperwork was usually handled during children’s naptime, 2.31 times per week on average. Each time it took 61.32 minutes. Counseling with parents in addition to regular counseling was after the children left. This was done 2.29 times per week on average, with each counseling session taking 26.67 minutes. Cleaning was usually done after the children left and on average 4.91 times per week. Each time took 42.87 minutes. Sterilization of learning tools was done after children left. This was done 2.92 times on average per month, with each time taking 47.95 minutes. Preparation for events took 94.24 minutes each and was done 1.93 times per month on average after the children left the center. Environmental composition was done 1.40 times per month after the children left, and each time took 93.88 minutes. Teachers’ meetings were held after the children left and took place 3.08 times per month on average, with each meeting taking 62.49 minutes. Teachers who helped with parking accounted for 61.2% of the respondents. They handled this task 13.61 times per month, with each time taking 64.76 minutes. This study shows that daycare center teachers have long work hours. There were very few teachers who used their rest period for rest, and there was a lack of replacement or supporting teachers when the regular daycare teacher was absent. In addition to professional daycare tasks, daycare teachers spent a lot of time on various tasks. These finding are expected to serve a meaningful purpose as a basic set of data related to the work environment of daycare teachers in order to ensure that they can perform professionally in their work environment.
주제어
#유아교육전공 보육교사 근무환경
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.