21세기는 정보와 기술의 시대에서 문화와 예술의 시대이다. 이러한 상황에서 뮤지컬시장은 단기간에 많은 성장을 하여 왔다. 한국의 미래는 세계시장에서 한국의 문화적 이미지가 반영된 상품이 차지하는 점유율에 비례한다고 해도 과언이 아니다. 국내 뮤지컬 산업은 대형화 되고 불록버스터화 되는 경향이 있으며, 성장기에 접어들기 위한 과도기적 성격을 가지고 있다. 그러나 수요에 비해 공급이 많아지는 현상으로 한정된 공연장에서 공연기간과 마케팅의 부재, 인플레이션의 영향, 인건비의 상승, 제작여건의 변화 등으로 많은 어려움을 겪고 있다. 본 연구는 뮤지컬 공연 상품에 대한 이론과 실제를 살펴보고 뮤지컬 시장에서 ...
21세기는 정보와 기술의 시대에서 문화와 예술의 시대이다. 이러한 상황에서 뮤지컬시장은 단기간에 많은 성장을 하여 왔다. 한국의 미래는 세계시장에서 한국의 문화적 이미지가 반영된 상품이 차지하는 점유율에 비례한다고 해도 과언이 아니다. 국내 뮤지컬 산업은 대형화 되고 불록버스터화 되는 경향이 있으며, 성장기에 접어들기 위한 과도기적 성격을 가지고 있다. 그러나 수요에 비해 공급이 많아지는 현상으로 한정된 공연장에서 공연기간과 마케팅의 부재, 인플레이션의 영향, 인건비의 상승, 제작여건의 변화 등으로 많은 어려움을 겪고 있다. 본 연구는 뮤지컬 공연 상품에 대한 이론과 실제를 살펴보고 뮤지컬 시장에서 마케팅전략에 대한 요소들을 전개하여 이를 토대로 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬의 차이를 사례분석과 전문가 조사 분석을 실시하여 향후 뮤지컬 마케팅 전략을 체계적으로 수립하여 국내 뮤지컬의 발전 방안을 제언하는 데 목적을 두고 있다. 본 연구에서는 연구 목적을 달성하기 위한 연구방법으로 뮤지컬 공연산업의 특성과 상품의 특성, 그리고 뮤지컬 시장과 마케팅 전략을 알아보기 위해 문헌연구를 실시였으며, 성공적인 마케팅 전략을 마련한 창작뮤지컬 <명성황후>, <댄싱새도우>와 라이선스뮤지컬 <노트르담 드 파리>, <오페라의 유령>을 뮤지컬의 마케팅 사례로 선정하여 뮤지컬 마케팅의 전력을 비교 분석하였다. 또한 뮤지컬 마케팅 전문가 30명을 선정하여 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬을 작품(Product), 티켓가격(Price), 공연장(Place), 홍보(Promotion)를 중심으로 실행전략에 대한 차이를 조사・분석하였다. 수집된 자료의 분석은 데이터 코딩의 과정을 거쳐 SPSS for Windows 17.0 프로그램을 활용하여 기술통계, 다중응답분석, 빈도분석(Frequency analysis) 및 교차분석(Cross tabulation)을 통한 카이제곱 (χ²) 검정을 실시하였다. 본 연구 방법을 중심으로 실시한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 뮤지컬 마케팅 믹스 4P전략에서 뮤지컬 작품선택 기준은 창작뮤지컬은 예술성이 라이선스 뮤지컬은 작품인지도로 조사되어 예술성이 있는 뮤지컬 공연이 마케팅적으로 유리하다고 인식하고 있다. 둘째, 창작뮤지컬은 해당분야의 전문성이 라이선스 뮤지컬은 해당분야의 인지도가 중요하며 배우 캐스팅 기준에서 창작뮤지컬은 가창력을, 라이선스 뮤지컬은 스타성을 가장 우선하고 있다. 공연제작 환경수준은 무대제작수준, 조명기술수준은 높아 음향기술과 진행 스태프의 수준은 보완이 필요한 실정이다. 셋째, 뮤지컬 티켓가격은 공연장규모별 작품규모와 작품공연일수를 고려해야 하며, 티켓판매 비율은 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬 모두 온라인 예매처에서 과반수이상 판매하고 있고, 티켓가격 책정에 영향을 미치는 요소는 무대제작비로 나타났다. 넷째, 뮤지컬 공연장 선정기준은 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬이 공연장 인지도로 나타났고 뮤지컬 흥행에 유리한 공연장으로 창작뮤지컬은 ‘중극장’, 라이선스 뮤지컬은 ‘대극장’인 것으로 조사되었다. 다섯째, 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬 모두 스타배우 캐스팅을 가장 효과적인 홍보 수단이며, 뮤지컬 공연흥행에 가장 큰 영향력은 창작뮤지컬은 스타배우 출연을, 라이선스 뮤지컬은 작품인지도로 조사되었다. 여섯째, 뮤지컬 마케팅 4P 전략에서 가장 중요하게 고려하는 요소는 창작뮤지컬은 작품(Product)’을, 라이선스 뮤지컬은 작품(Product)과 홍보(Promotion)를 가장 우선하고 있으며, 공연준비기간은 창작뮤지컬의 경우 1년 이상~2년 미만이 적당하며, 창작뮤지컬은 공연장 결정과 홍보전략 진행이 라이선스 뮤지컬은 작품선택이 어려운 것으로 나타났다. 일곱째, 뮤지컬 마케팅 진행시 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬 모두 제작비 상승이 가장 어려운 점으로 마케팅 전문 인력이 필요하다고 인지하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 얻어진 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 창작 뮤지컬은 작품의 예술성을 중요시하고, 준비기간을 충분히 하여 작품의 완성도를 높여야 하며, 라이선스 뮤지컬은 작품의 인지도를 중요시 하며, 제작기간이 늘어나면 제작비 상승을 초래하므로 1년이나 2년 미만으로 공연을 진행해야 한다. 둘째, 뮤지컬 티켓가격은 공연장 규모별 작품규모와 작품공연일 수를 고려하고 티켓판매는 온라인 예매를 활성화해야 하며, 제작비 상승에 따른 경쟁 작품은 작품의 규모나 공연일 수를 고려해야 하는 것으로 나타났다. 셋째, 창작뮤지컬은 작품에 맞는 공연장 결정과 홍보 전략이 어려우며 중규모의 전용극장을 활용해야 하며, 라이선스 뮤지컬은 인지도 있는 작품을 구체적이고 체계적인 방법으로 선택하여 경쟁력 있는 공연이 이루어지도록 하기 위해 대형 공연장을 선정하는 것이 바람직하다. 넷째, 뮤지컬 공연 흥행에 가장 큰 영향을 주는 요소는, 창작 뮤지컬의 경우 예술성 짙은 작품과 그에 걸 맞는 스타 배우이며, 라이선스 뮤지컬은 작품 인지도가 중요한 것으로 나타났다. 그리고 마케팅을 전담하는 인력이 부족하여 기획과 제작 전반에 참여하고 마케팅 업무를
21세기는 정보와 기술의 시대에서 문화와 예술의 시대이다. 이러한 상황에서 뮤지컬시장은 단기간에 많은 성장을 하여 왔다. 한국의 미래는 세계시장에서 한국의 문화적 이미지가 반영된 상품이 차지하는 점유율에 비례한다고 해도 과언이 아니다. 국내 뮤지컬 산업은 대형화 되고 불록버스터화 되는 경향이 있으며, 성장기에 접어들기 위한 과도기적 성격을 가지고 있다. 그러나 수요에 비해 공급이 많아지는 현상으로 한정된 공연장에서 공연기간과 마케팅의 부재, 인플레이션의 영향, 인건비의 상승, 제작여건의 변화 등으로 많은 어려움을 겪고 있다. 본 연구는 뮤지컬 공연 상품에 대한 이론과 실제를 살펴보고 뮤지컬 시장에서 마케팅전략에 대한 요소들을 전개하여 이를 토대로 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬의 차이를 사례분석과 전문가 조사 분석을 실시하여 향후 뮤지컬 마케팅 전략을 체계적으로 수립하여 국내 뮤지컬의 발전 방안을 제언하는 데 목적을 두고 있다. 본 연구에서는 연구 목적을 달성하기 위한 연구방법으로 뮤지컬 공연산업의 특성과 상품의 특성, 그리고 뮤지컬 시장과 마케팅 전략을 알아보기 위해 문헌연구를 실시였으며, 성공적인 마케팅 전략을 마련한 창작뮤지컬 <명성황후>, <댄싱새도우>와 라이선스뮤지컬 <노트르담 드 파리>, <오페라의 유령>을 뮤지컬의 마케팅 사례로 선정하여 뮤지컬 마케팅의 전력을 비교 분석하였다. 또한 뮤지컬 마케팅 전문가 30명을 선정하여 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬을 작품(Product), 티켓가격(Price), 공연장(Place), 홍보(Promotion)를 중심으로 실행전략에 대한 차이를 조사・분석하였다. 수집된 자료의 분석은 데이터 코딩의 과정을 거쳐 SPSS for Windows 17.0 프로그램을 활용하여 기술통계, 다중응답분석, 빈도분석(Frequency analysis) 및 교차분석(Cross tabulation)을 통한 카이제곱 (χ²) 검정을 실시하였다. 본 연구 방법을 중심으로 실시한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 뮤지컬 마케팅 믹스 4P전략에서 뮤지컬 작품선택 기준은 창작뮤지컬은 예술성이 라이선스 뮤지컬은 작품인지도로 조사되어 예술성이 있는 뮤지컬 공연이 마케팅적으로 유리하다고 인식하고 있다. 둘째, 창작뮤지컬은 해당분야의 전문성이 라이선스 뮤지컬은 해당분야의 인지도가 중요하며 배우 캐스팅 기준에서 창작뮤지컬은 가창력을, 라이선스 뮤지컬은 스타성을 가장 우선하고 있다. 공연제작 환경수준은 무대제작수준, 조명기술수준은 높아 음향기술과 진행 스태프의 수준은 보완이 필요한 실정이다. 셋째, 뮤지컬 티켓가격은 공연장규모별 작품규모와 작품공연일수를 고려해야 하며, 티켓판매 비율은 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬 모두 온라인 예매처에서 과반수이상 판매하고 있고, 티켓가격 책정에 영향을 미치는 요소는 무대제작비로 나타났다. 넷째, 뮤지컬 공연장 선정기준은 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬이 공연장 인지도로 나타났고 뮤지컬 흥행에 유리한 공연장으로 창작뮤지컬은 ‘중극장’, 라이선스 뮤지컬은 ‘대극장’인 것으로 조사되었다. 다섯째, 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬 모두 스타배우 캐스팅을 가장 효과적인 홍보 수단이며, 뮤지컬 공연흥행에 가장 큰 영향력은 창작뮤지컬은 스타배우 출연을, 라이선스 뮤지컬은 작품인지도로 조사되었다. 여섯째, 뮤지컬 마케팅 4P 전략에서 가장 중요하게 고려하는 요소는 창작뮤지컬은 작품(Product)’을, 라이선스 뮤지컬은 작품(Product)과 홍보(Promotion)를 가장 우선하고 있으며, 공연준비기간은 창작뮤지컬의 경우 1년 이상~2년 미만이 적당하며, 창작뮤지컬은 공연장 결정과 홍보전략 진행이 라이선스 뮤지컬은 작품선택이 어려운 것으로 나타났다. 일곱째, 뮤지컬 마케팅 진행시 창작뮤지컬과 라이선스 뮤지컬 모두 제작비 상승이 가장 어려운 점으로 마케팅 전문 인력이 필요하다고 인지하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 얻어진 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 창작 뮤지컬은 작품의 예술성을 중요시하고, 준비기간을 충분히 하여 작품의 완성도를 높여야 하며, 라이선스 뮤지컬은 작품의 인지도를 중요시 하며, 제작기간이 늘어나면 제작비 상승을 초래하므로 1년이나 2년 미만으로 공연을 진행해야 한다. 둘째, 뮤지컬 티켓가격은 공연장 규모별 작품규모와 작품공연일 수를 고려하고 티켓판매는 온라인 예매를 활성화해야 하며, 제작비 상승에 따른 경쟁 작품은 작품의 규모나 공연일 수를 고려해야 하는 것으로 나타났다. 셋째, 창작뮤지컬은 작품에 맞는 공연장 결정과 홍보 전략이 어려우며 중규모의 전용극장을 활용해야 하며, 라이선스 뮤지컬은 인지도 있는 작품을 구체적이고 체계적인 방법으로 선택하여 경쟁력 있는 공연이 이루어지도록 하기 위해 대형 공연장을 선정하는 것이 바람직하다. 넷째, 뮤지컬 공연 흥행에 가장 큰 영향을 주는 요소는, 창작 뮤지컬의 경우 예술성 짙은 작품과 그에 걸 맞는 스타 배우이며, 라이선스 뮤지컬은 작품 인지도가 중요한 것으로 나타났다. 그리고 마케팅을 전담하는 인력이 부족하여 기획과 제작 전반에 참여하고 마케팅 업무를
21st Century is period of information and technology as well as period of culture and art. During this period, musical market has shown a rapid growth. It is safe to say that the future of Korea is proportional to the market share of products which contain Korea’s cultural image in world market. The...
21st Century is period of information and technology as well as period of culture and art. During this period, musical market has shown a rapid growth. It is safe to say that the future of Korea is proportional to the market share of products which contain Korea’s cultural image in world market. The trend of domestic musical industry has become bigger and Blockbuster-ized and has characteristics of transition stage before a growth stage. However, the occurrence of market supply exceeding demand has developed many difficulties, such as the absence of marketing and play time at limited venues, effects of inflation, increase of labor costs and changes in production conditions. The object of this research is to systematically establish future marketing strategy to propose the plan to advance domestic musicals by examining the theories and realities of musical play products and develop elements of marketing strategies in musical market to make an analysis of the difference between creative musical and license musical through case analysis and expert analysis. In this research, to accomplish the research objective, the study of documents method were used to find the characteristics of the musical play industry, musical market and marketing strategy. Also, creative musicals “The Last Empress”, “Dancing Shadow” and license musicals “Notre dame de Paris”, “The phantom of Opera” were selected as cases to provide comparison analysis of their marketing strength. In addition, 30 musical marketing experts were selected to survey/analyze the difference in implement strategy of creative musicals and license musicals focusing on Product, Price, Place and Promotion. The analysis of collected data were executed through data coding process utilizing SPSS for Windows 17.0 program, multiple response analysis, Frequency analysis and Cross tabulation through Chi-Square Test. The results of the research executed with listed research method are as follows. First, in musical marketing mix 4P strategy, the survey results for criteria of choosing musical products were artistic value for creative musicals and product recognition for license musicals. Thus, musical plays with artistic value were perceived as favorable in marketing. Second, the results show specialty in the field for creative musicals and recognition in the field for license musicals were important. As for results of castings of actor/actress, survey demonstrate singing ability for creative musicals and star power for license musical were priority. The results of environment level of musical production survey suggest stage production and stage lighting levels are highly regarded but improvements are necessary in sound technology and event staff. Third, the musical ticket price should consider size of venue and product as well as number of product play. The ticket sales proportions of both creative musicals and license musicals show more than half are sold at online stores. Also, the result shows that stage production is the element which affects the price the most. Fourth, the criteria of choosing musical venue for both creative and license musicals were recognition of the venue. The favorable venue for successful musicals for creative musical was medium-sized venue and for license musical was large-sized venue. Fifth, the most effective marketing measure for both creative and license musical was casting of star actor/actress. The most influencing element to success was star actor/actress casting for creative musical and product recognition for license musical. Sixth, the most important element to consider in musical marketing 4P strategy was mostly Product for creative musical and Product and Promotion for license musical. The appropriate preparation time for production was 1 to 2 years for creative musical. The difficulties shown in the results are decision to extend play and execution of marketing strategy and choice of product for the license play. Seventh, the production cost increase was the most difficult problem in executing musical marketing strategy for both creative and license musicals thus, it is recognized that specialized marketing personnel is essential. The conclusions of the research from results are as follows. First, the creative musical must underline the artistic value and increase completion of product by taking sufficient time to prepare. Also, the production should progress between 1 to 2 years because when production period is lengthened then the cost of production is increased. Second, to set musical ticket price, size of venue and product as well as number of product play should be considered. Also, promoting online reservation is essential to ticket sales and increase of production cost as a result of competition should consider size of product and number of product play. Third, creative musical has difficulties to decide venue and marketing strategy correspond to product and should utilize medium-sized selected venues. The license musical should use concrete and systematic method to choose recognized product and utilize large venues to achieve production competitive. Forth, the most influential element to successful musical production is artistic product and star actor/actress for creative musicals and product recognition for license musical. Moreover, securing marketing personnel is essential because presently, planning and production personnel are also doing marketing work resulting lack of specialty. The proposals of musical advance plan from research conclusions are as follows. First, creative musical has shown rapid growth within short period and its role in the musical market is expanding. Also, it has contributed largely in development of musical market. Thus, continuous support systems via policy to keep develop and produce successful musicals satisfying Korean sentiment with artistic value must be established. Second, license musical is difficult to succeed because it mu
21st Century is period of information and technology as well as period of culture and art. During this period, musical market has shown a rapid growth. It is safe to say that the future of Korea is proportional to the market share of products which contain Korea’s cultural image in world market. The trend of domestic musical industry has become bigger and Blockbuster-ized and has characteristics of transition stage before a growth stage. However, the occurrence of market supply exceeding demand has developed many difficulties, such as the absence of marketing and play time at limited venues, effects of inflation, increase of labor costs and changes in production conditions. The object of this research is to systematically establish future marketing strategy to propose the plan to advance domestic musicals by examining the theories and realities of musical play products and develop elements of marketing strategies in musical market to make an analysis of the difference between creative musical and license musical through case analysis and expert analysis. In this research, to accomplish the research objective, the study of documents method were used to find the characteristics of the musical play industry, musical market and marketing strategy. Also, creative musicals “The Last Empress”, “Dancing Shadow” and license musicals “Notre dame de Paris”, “The phantom of Opera” were selected as cases to provide comparison analysis of their marketing strength. In addition, 30 musical marketing experts were selected to survey/analyze the difference in implement strategy of creative musicals and license musicals focusing on Product, Price, Place and Promotion. The analysis of collected data were executed through data coding process utilizing SPSS for Windows 17.0 program, multiple response analysis, Frequency analysis and Cross tabulation through Chi-Square Test. The results of the research executed with listed research method are as follows. First, in musical marketing mix 4P strategy, the survey results for criteria of choosing musical products were artistic value for creative musicals and product recognition for license musicals. Thus, musical plays with artistic value were perceived as favorable in marketing. Second, the results show specialty in the field for creative musicals and recognition in the field for license musicals were important. As for results of castings of actor/actress, survey demonstrate singing ability for creative musicals and star power for license musical were priority. The results of environment level of musical production survey suggest stage production and stage lighting levels are highly regarded but improvements are necessary in sound technology and event staff. Third, the musical ticket price should consider size of venue and product as well as number of product play. The ticket sales proportions of both creative musicals and license musicals show more than half are sold at online stores. Also, the result shows that stage production is the element which affects the price the most. Fourth, the criteria of choosing musical venue for both creative and license musicals were recognition of the venue. The favorable venue for successful musicals for creative musical was medium-sized venue and for license musical was large-sized venue. Fifth, the most effective marketing measure for both creative and license musical was casting of star actor/actress. The most influencing element to success was star actor/actress casting for creative musical and product recognition for license musical. Sixth, the most important element to consider in musical marketing 4P strategy was mostly Product for creative musical and Product and Promotion for license musical. The appropriate preparation time for production was 1 to 2 years for creative musical. The difficulties shown in the results are decision to extend play and execution of marketing strategy and choice of product for the license play. Seventh, the production cost increase was the most difficult problem in executing musical marketing strategy for both creative and license musicals thus, it is recognized that specialized marketing personnel is essential. The conclusions of the research from results are as follows. First, the creative musical must underline the artistic value and increase completion of product by taking sufficient time to prepare. Also, the production should progress between 1 to 2 years because when production period is lengthened then the cost of production is increased. Second, to set musical ticket price, size of venue and product as well as number of product play should be considered. Also, promoting online reservation is essential to ticket sales and increase of production cost as a result of competition should consider size of product and number of product play. Third, creative musical has difficulties to decide venue and marketing strategy correspond to product and should utilize medium-sized selected venues. The license musical should use concrete and systematic method to choose recognized product and utilize large venues to achieve production competitive. Forth, the most influential element to successful musical production is artistic product and star actor/actress for creative musicals and product recognition for license musical. Moreover, securing marketing personnel is essential because presently, planning and production personnel are also doing marketing work resulting lack of specialty. The proposals of musical advance plan from research conclusions are as follows. First, creative musical has shown rapid growth within short period and its role in the musical market is expanding. Also, it has contributed largely in development of musical market. Thus, continuous support systems via policy to keep develop and produce successful musicals satisfying Korean sentiment with artistic value must be established. Second, license musical is difficult to succeed because it mu
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