고등학생이 지각한 부모 양육태도와 진로태도성숙, 진로준비행동의 관계에서 자아정체감과 정서지능의 매개효과 The mediating effects of ego identity and emotional intelligence on the relationship between parenting attitude and career attitude maturity and career preparation behavior of high school students원문보기
본 연구는 고등학생이 지각한 양육태도가 어떠한 경로를 통해 진로태도성숙과 진로준비행동에 영향을 미치는지를 탐색하고, 양육태도와 진로태도성숙과 진로준비행동의 관계에서 자아정체감과 정서지능의 매개효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 연구모형의 ...
본 연구는 고등학생이 지각한 양육태도가 어떠한 경로를 통해 진로태도성숙과 진로준비행동에 영향을 미치는지를 탐색하고, 양육태도와 진로태도성숙과 진로준비행동의 관계에서 자아정체감과 정서지능의 매개효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 연구모형의 적합도를 검증한다. 둘째, 부모 양육태도, 자아정체감, 정서지능은 진로태도성숙과 진로준비행동에 직접 영향을 미치는가? 셋째, 부모 양육태도와 진로태도성숙, 진로준비행동의 관계에서 자아정체감과 정서지능이 매개역할을 하는가? 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 경기도 성남시, 용인시, 수원시에 소재하고 있는 일반계 고등학교 재학 중인 학생으로 성별과 학년을 고려하여 650명에게 설문지를 배부하였으며, 최종적으로 625명의 설문응답 자료를 결과 분석에 활용하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 부모양육태도척도, 자아정체감척도, 정서지능척도, 진로태도성숙척도, 진로준비행동척도이며, 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 분석과정은 관련 변인 간의 구조적관계에 관한 이론모형이 타당한가를 검증하였다. 이를 위해 연구모형과 경쟁모형으로 나누어 모형의 적합도와 경로계수의 효과검증을 하였다. 그리고 관련 변인이 진로태도성숙과 진로준비행동에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 부모 양육태도가 자아정체감과 정서지능에 영향을 미치고, 자아정체감과 정서지능이 진로태도성숙과 진로준비행동에 영향을 미치고, 자아정체감이 정서지능에 영향을 미친다는 연구모형은 적합한 것으로 밝혀졌다. 둘째, 자아정체감과 정서지능이 진로태도성숙과 진로준비행동에 정적인 영향을 미치고, 부모 양육태도가 자아정체감과 정서지능에 정적인 영향을 미치고, 자아정체감이 정서지능에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 부모 양육태도는 자아정체감과 정서지능을 통해서 진로태도성숙과 진로준비행동에 정적인 간접효과를 보였다. 즉, 부모 양육태도와 진로태도성숙, 진로준비행동의 관계에서 자아정체감과 정서지능이 매개효과가 있었다. 이와 같은 결론 통해 진로태도성숙과 진로준비행동에 영향을 미치는 변인들을 한 모형 안에서 밝힘으로써 진로태도성숙과 진로준비행동은 고등학생이 지각한 부모 양육태도와 자아정체감과 정서지능에 의해 영향을 받는다는 것을 알 수 있었다. 따라서 진로 문제를 직접적으로 다루지 않더라도 일반 심리 상담을 통한 자아정체감 형성과 높은 정서지능은 고등학생의 주요 진로발달 과업인 진로태도성숙과 진로준비행동을 촉진할 수 있으며, 부모들은 자녀의 합리적인 진로 선택과 결정을 위한 교육에 앞서 자녀와의 친밀하고 애정적인 관계를 통해 청소년기의 자녀 스스로가 부모와의 갈등을 슬기롭게 극복해서 건강한 자아정체감을 형성하고 정서지능을 발달시킬 수 있다는 점에서 고등학생의 진로태도를 성숙시키고 진로준비를 위한 행동을 촉진하기 위한 상담전략과 상담프로그램 개발의 필요성과 자녀에 대한 부모교육의 방향을 모색할 수 있었다.
본 연구는 고등학생이 지각한 양육태도가 어떠한 경로를 통해 진로태도성숙과 진로준비행동에 영향을 미치는지를 탐색하고, 양육태도와 진로태도성숙과 진로준비행동의 관계에서 자아정체감과 정서지능의 매개효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 연구모형의 적합도를 검증한다. 둘째, 부모 양육태도, 자아정체감, 정서지능은 진로태도성숙과 진로준비행동에 직접 영향을 미치는가? 셋째, 부모 양육태도와 진로태도성숙, 진로준비행동의 관계에서 자아정체감과 정서지능이 매개역할을 하는가? 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 경기도 성남시, 용인시, 수원시에 소재하고 있는 일반계 고등학교 재학 중인 학생으로 성별과 학년을 고려하여 650명에게 설문지를 배부하였으며, 최종적으로 625명의 설문응답 자료를 결과 분석에 활용하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 부모양육태도척도, 자아정체감척도, 정서지능척도, 진로태도성숙척도, 진로준비행동척도이며, 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 분석과정은 관련 변인 간의 구조적관계에 관한 이론모형이 타당한가를 검증하였다. 이를 위해 연구모형과 경쟁모형으로 나누어 모형의 적합도와 경로계수의 효과검증을 하였다. 그리고 관련 변인이 진로태도성숙과 진로준비행동에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 부모 양육태도가 자아정체감과 정서지능에 영향을 미치고, 자아정체감과 정서지능이 진로태도성숙과 진로준비행동에 영향을 미치고, 자아정체감이 정서지능에 영향을 미친다는 연구모형은 적합한 것으로 밝혀졌다. 둘째, 자아정체감과 정서지능이 진로태도성숙과 진로준비행동에 정적인 영향을 미치고, 부모 양육태도가 자아정체감과 정서지능에 정적인 영향을 미치고, 자아정체감이 정서지능에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 부모 양육태도는 자아정체감과 정서지능을 통해서 진로태도성숙과 진로준비행동에 정적인 간접효과를 보였다. 즉, 부모 양육태도와 진로태도성숙, 진로준비행동의 관계에서 자아정체감과 정서지능이 매개효과가 있었다. 이와 같은 결론 통해 진로태도성숙과 진로준비행동에 영향을 미치는 변인들을 한 모형 안에서 밝힘으로써 진로태도성숙과 진로준비행동은 고등학생이 지각한 부모 양육태도와 자아정체감과 정서지능에 의해 영향을 받는다는 것을 알 수 있었다. 따라서 진로 문제를 직접적으로 다루지 않더라도 일반 심리 상담을 통한 자아정체감 형성과 높은 정서지능은 고등학생의 주요 진로발달 과업인 진로태도성숙과 진로준비행동을 촉진할 수 있으며, 부모들은 자녀의 합리적인 진로 선택과 결정을 위한 교육에 앞서 자녀와의 친밀하고 애정적인 관계를 통해 청소년기의 자녀 스스로가 부모와의 갈등을 슬기롭게 극복해서 건강한 자아정체감을 형성하고 정서지능을 발달시킬 수 있다는 점에서 고등학생의 진로태도를 성숙시키고 진로준비를 위한 행동을 촉진하기 위한 상담전략과 상담프로그램 개발의 필요성과 자녀에 대한 부모교육의 방향을 모색할 수 있었다.
The purpose of this study is to investigate that parenting attitude perceived by highschool students influence career attitude maturity and career preparation behavior through which pathways and to examine the mediating effects of ego identity and emotional intelligence on the relationship between p...
The purpose of this study is to investigate that parenting attitude perceived by highschool students influence career attitude maturity and career preparation behavior through which pathways and to examine the mediating effects of ego identity and emotional intelligence on the relationship between parenting attitude and career attitude maturity and career preparation behavior. The research questions for the purpose of this study are as follows. First, the model fit indices of the research model is tested. Second, do parenting attitude, ego-identity and emotional intelligence have a direct influences on career attitude maturity and career preparation behavior? Third, do ego-identity and emotional intelligence mediate between parenting attitude and career attitude maturity and career preparation behavior? In order to achieve the purpose of this research, 625 students from six high schools in Seongnam, Suwon, Yongin of Gyeonggi Province were chosen as subjects in proper proportion of sex and grade. Instruments used in the study were parenting attitude scale perceived by highschool students, ego identity scale, emotional intelligence scale, career attitude maturity scale and career preparation behavior scale. Date were analyzed using SPSS ver. 18.0 and AMOS ver. 18.0. Model fit indices was estimated to examine the model identification about structural relationship among the variables by using structural regression analysis through the research model and the competition model. Then, the variables influencing on career attitude maturity and career preparation behavior were examined. Conclusions from the results and the discussion are as follows. First, the competition model fit indices that were estimated to examine the model identification was adequate to verify the hypothesis. Second, it is ascertained that parenting attitude perceived by high school students had a direct influence on ego identity and emotional intelligence, and ego-identity and emotional intelligence had a direct influence on career attitude maturity and career preparation behavior, and ego-identity had a direct influence on emotional intelligence. Third, parenting attitude perceived by high school students had an indirect influence on career attitude maturity and career preparation behavior through ego identity and emotional intelligence. That is, ego identity and emotional intelligence mediated between parenting attitude and career attitude maturity and career preparation behavior. With these results, this study analyzed the features of the variables which affected career attitude maturity and career preparation behavior in a model, so it is ascertained that career attitude maturity and career preparation behavior were influenced by parenting attitude, ego-identity and emotional intelligence. Therefore, ego identity and emotional intelligence can be considered in counseling for high school students, and then the formation of ego identity and high emotional intelligence are able to encourage career attitude to mature and behaviors for career preparation to increase for choosing their reasonable career decision. Parents can also encourage their children themselves to form healthy ego identity and to develop emotional intelligence through the relationship of intimacy and love with their children. In conclusion, it is suggested that some new counseling strategies and counseling programs should be needed to mature career attitude and promote the action for career preparation, and the direction of parents education for their children should be considered.
The purpose of this study is to investigate that parenting attitude perceived by highschool students influence career attitude maturity and career preparation behavior through which pathways and to examine the mediating effects of ego identity and emotional intelligence on the relationship between parenting attitude and career attitude maturity and career preparation behavior. The research questions for the purpose of this study are as follows. First, the model fit indices of the research model is tested. Second, do parenting attitude, ego-identity and emotional intelligence have a direct influences on career attitude maturity and career preparation behavior? Third, do ego-identity and emotional intelligence mediate between parenting attitude and career attitude maturity and career preparation behavior? In order to achieve the purpose of this research, 625 students from six high schools in Seongnam, Suwon, Yongin of Gyeonggi Province were chosen as subjects in proper proportion of sex and grade. Instruments used in the study were parenting attitude scale perceived by highschool students, ego identity scale, emotional intelligence scale, career attitude maturity scale and career preparation behavior scale. Date were analyzed using SPSS ver. 18.0 and AMOS ver. 18.0. Model fit indices was estimated to examine the model identification about structural relationship among the variables by using structural regression analysis through the research model and the competition model. Then, the variables influencing on career attitude maturity and career preparation behavior were examined. Conclusions from the results and the discussion are as follows. First, the competition model fit indices that were estimated to examine the model identification was adequate to verify the hypothesis. Second, it is ascertained that parenting attitude perceived by high school students had a direct influence on ego identity and emotional intelligence, and ego-identity and emotional intelligence had a direct influence on career attitude maturity and career preparation behavior, and ego-identity had a direct influence on emotional intelligence. Third, parenting attitude perceived by high school students had an indirect influence on career attitude maturity and career preparation behavior through ego identity and emotional intelligence. That is, ego identity and emotional intelligence mediated between parenting attitude and career attitude maturity and career preparation behavior. With these results, this study analyzed the features of the variables which affected career attitude maturity and career preparation behavior in a model, so it is ascertained that career attitude maturity and career preparation behavior were influenced by parenting attitude, ego-identity and emotional intelligence. Therefore, ego identity and emotional intelligence can be considered in counseling for high school students, and then the formation of ego identity and high emotional intelligence are able to encourage career attitude to mature and behaviors for career preparation to increase for choosing their reasonable career decision. Parents can also encourage their children themselves to form healthy ego identity and to develop emotional intelligence through the relationship of intimacy and love with their children. In conclusion, it is suggested that some new counseling strategies and counseling programs should be needed to mature career attitude and promote the action for career preparation, and the direction of parents education for their children should be considered.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.