보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
남궁지영
|
참여연구자 |
김혜자
,
박경호
,
송승원
,
김양분
,
정민주
,
최유리
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900001882 |
과제고유번호 |
1105013733 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2019-06-08
|
키워드 |
한국교육종단연구2005.한국교육종단연구2013.코호트 간 비교.교육격차.학업성취.고교진학.Korean Education Longitudinal Study 2005.Korean Education Longitudinal Study 2013.comparison between cohorts.educational gap.academic achievement.entering high school.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900001882 |
초록
▼
본 연구는 지난 10년간 추진되어온 다양한 교육정책의 변화 속에서 중학생의 교육경험과 교육성과가 어떻게 변화되었는지를 비교함으로써 중학생의 바람직한 성장・발달을 지원하기 위한 방안을 마련하는데 목적이 있다. 그리고 대표적인 가정배경 변수인 가정의 사회・경제적 지위가 중학생의 학업성취도와 고등학교 유형별 진학에 미치는 영향력이 지난 10년간 어떻게 변화되었으며, 가정의 사회・경제적 지위 외에도 이에 영향을 미친 학생 및 학교 요인이 무엇인지를 분석함으로써, 가정배경에 따라 발생하는 학업성취도 격차와 고등학교 유형별 진학 격차를 완화하
본 연구는 지난 10년간 추진되어온 다양한 교육정책의 변화 속에서 중학생의 교육경험과 교육성과가 어떻게 변화되었는지를 비교함으로써 중학생의 바람직한 성장・발달을 지원하기 위한 방안을 마련하는데 목적이 있다. 그리고 대표적인 가정배경 변수인 가정의 사회・경제적 지위가 중학생의 학업성취도와 고등학교 유형별 진학에 미치는 영향력이 지난 10년간 어떻게 변화되었으며, 가정의 사회・경제적 지위 외에도 이에 영향을 미친 학생 및 학교 요인이 무엇인지를 분석함으로써, 가정배경에 따라 발생하는 학업성취도 격차와 고등학교 유형별 진학 격차를 완화하기 위한 정책적 방안을 마련하는데 목적이 있다. 본 연구를 위해 10년 간격으로 자료를 수집한 한국교육종단연구 2005 코호트 중학교 1~3학년(2005~2007년) 및 2013 코호트 중학교 1~3학년(2015~2017년) 시기의 데이터를 활용하였다.
Ⅱ장에서는 중학생의 교육경험과 교육성과 전반에 대한 10년간의 변화를 비교・분석하였다. 가정에서의 교육경험과 지원, 학교생활과 경험, 인지적 성취와 학습, 정의적 특성과 진로 등 네 영역에 대한 10년간의 전반적인 변화 양상은 물론 가정의 사회・경제적 지위와 밀접한 관련이 있는 아버지의 교육수준, 학생 성별, 거주 지역의 지역규모 등 학생 개인 특성에 따른 변화 양상을 살펴보았다.
가정에서의 교육경험과 지원 영역 중 부모의 학업적・정서적 지원은 10년 전에 비해 더 높아졌으며 아버지의 교육수준이 높을수록 그 정도도 높았다. 사교육 참여 시간은 국어・영어・수학 교과 모두 10년 전에 비해 더 줄었지만 사교육 참여 비용은 증가하였다. 그리고 중학교 3학년 시기에 사교육을 많이 받던 10년 전과는 달리 중학교 1학년부터 꾸준히 사교육에 참여하는 경향을 보였다. 월평균 교육비도 사교육 비용과 마찬가지로 10년 전과 비교하여 높았는데, 무엇보다도 아버지의 학력이 높을수록 사교육 비용 및 월평균 교육비가 높은 경향이 10년 전에 비해 더욱 심화되었다. 다만, 비용 조사에 있어 물가상승률이 고려되지 않았으므로 해석시 유의가 필요하다. 한편, 부모의 자녀 학교교육에 대한 만족도는 전반적인 만족도와 학교생활 만족도 모두 10년 전과 비교하여 높아졌지만 아버지의 교육수준에 따른 차이는 10년 전과 달리 발견되지 않았다.
학교생활과 경험 영역 중 수업 이해도는 국어・영어・수학 교과 모두 10년 전에 비해 높아졌으며, 수업 분위기 또한 학생들이 더욱 긍정적으로 느끼고 있었다. 교사의 성취압력은 2학년 시기에 주춤했다가 3학년 때 다시 증가하는 브이형 모양이었던 10년 전과는 달리 2013 코호트에서는 오히려 2학년 시기에 다소 증가했다가 3학년 때 다시 감소하는 역브이 형태를 보였다. 학생이 느끼는 교사의 열정 및 지식은 10년 전과는 달리 학년이 올라갈수록 감소하는 경향을 보였다. 학생들이 느끼는 학교 내 폭력은 10년 전과 비교하여 그 정도가 조금 줄어들었으나 학년에 따라 증가하는 패턴이 새롭게 발견되었다. 또한, 10년 전만 하더라도 아버지의 교육수준이 높을수록 학교 내 폭력 정도에 대해 더 높게 응답하였으나,2013 코호트에서는 유의한 차이가 발견되지 않았다. 한편, 학생들의 동아리 활동은 10년 동안 굉장히 많이 늘어나고 확대되었으며, 아버지의 교육수준이 높을수록 더 많은 비율로 참여했던 과거와는 달리 2013 코호트에서는 그러한 패턴이 발견되지 않았다. 학생들의 월간 독서량과 독서 향유 정도는 10년 전과 비슷한 수준이었다.
인지적 성취와 학습 영역 중 낮을수록 더 좋은 외적 조절동기, 부과된 조절동기, 무동기는 10년 전에 비해 그 정도가 낮아졌고, 확인된 조절동기와 내재적 조절동기는 10년 전과 비슷한 수준이었다. 아버지의 교육수준에 따른 차이는 10년 전과 비슷하거나 줄어들었다.
학습목표지향성 중 하나인 숙달접근은 10년 전과 비교하여 높아졌으나, 수행접근은 더 낮은 수준을 보였다. 이와 더불어 학생들은 인지조절 전략인 시연, 정교화, 조직화, 초인지를 10년 전에 비해 더 잘 활용하고 있었으며, 행동조절 전략 또한 잘 활용하고 있었다. 즉,노력조절은 물론이고 시간 및 공간관리 정도가 증가하고, 교사나 친구들의 도움을 더 잘 받고 있었으며, 학습활동을 위해 주변 정보를 활용하는 자원 활용 또한 높아진 것이다. 교과 자기효능감도 국어・영어・수학 모두 10년 전보다 높아졌다. 전반적으로 중학생들의 학습 및 심리적 특성들은 10년 전과 마찬가지로 아버지의 교육수준이 높을수록 그 정도도 더 높은 경향을 보였다. 한편, 학생들은 10년 전에 비해 협동학습을 더 선호하고, 경쟁학습은 덜 선호하였다. 10년 전에는 모든 학년에서 아버지의 학력이 높을수록 자녀들이 협동학습을 선호하는 추세가 명확했었으나, 2013 코호트에서는 이러한 경향이 발견되지 않았다.
정의적 특성과 진로 영역 중 시험 스트레스는 10년 전보다 조금 낮아지고, 자아개념은 가족, 사회, 신체, 학업 모두 10년 전보다 높아진 것으로 분석되었다. 한편, 학생의 교육포부와 학부모의 교육 기대는 10년 전과 마찬가지로 4년제 대학까지 진학하기 원하는 학생 및 학부모가 가장 많았지만, 10년 사이에 고등학교 및 전문대학까지의 진학을 원하는 비율은 높아지고, 대학원 석사 및 박사까지의 진학을 원하는 비율은 감소한 것으로 나타났다.
고등학교 진학 계획은 고교 다양화 정책으로 인해, 10년 전과 비교하여 새롭게 생겨난 학교의 유형들이 있어 두 코호트의 직접적인 비교는 어려웠다. 다만, 10년 전과 마찬가지로 일반계고에 진학하기를 희망하는 학생의 비율이 가장 높았으며, 학년이 높아질수록 특성화고에 진학하고자 하는 학생의 비율이 높아지는 경향은 여전하였다.
Ⅲ장에서는 가정의 사회・경제적 지위가 중학생의 학업성취도에 미치는 영향력이 어떻게 변화되었으며, 가정의 사회・경제적 지위 외에도 이에 영향을 미치는 학생 및 학교 요인이 무엇인지를 분석하였다.
가정의 사회・경제적 지위가 국어 성취도에 미치는 영향력(cohort×SES)은 10년 전에 비해 더욱 커졌다. 가정의 사회・경제적 지위가 영어・수학 성취도에 미치는 영향력(bcohort×SES)도 10년 전후 간 차이를 보였지만, 모형에 포함되지 못한 학생별 특성에 의해 과대 추정되었을 가능성이 있다. 한편, 국어・영어・수학 성취도의 성장률에 대한 코호트 간 차이(cohort×year×SES)는 확인하지 못하였다. 그리고 가정의 사회・경제적 지위가 높아짐에 따라 수학 성취도의 성장률(year×SES)은 낮아지는 것으로 나타나, 국어・영어에 비해 상대적으로 수학 성취도에 대한 가정의 사회・경제적 지위의 영향력이 학년이 높아짐에 따라 축소되는 것을 알 수 있다.
학생 및 학교 배경 요인 중 부모의 교육기대는 국어・영어・수학 성취도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 학교 소재지의 경우, 읍면지역에 비해 특별시는 영어 성취도가,대도시는 국어・영어 성취도가 더 높았으며, 읍면지역에서 특별시 또는 중소도시로 이동한 경우 국어 성취도가 낮아지는 것으로 분석되었다. 사립학교는 국・공립학교에 비해 국어・영어・수학 성취도가 일관되게 높았으며, 남녀공학에서 여학교로 이동한 경우 국어 성취도가 높았다. 교원 1인당 학생수가 전학 등의 이유로 늘어나는 경우 영어・수학 성취도는 낮았고, 교원 1인당 학생수가 많을수록 국어 성취도가 높은 것으로 분석되었다.
학생 및 학교 과정 요인 중 학생의 학업 자아개념과 독서 향유 정도는 국어 성취도에,시험 스트레스는 국어・영어・수학 성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 공부시간(자기주도학습시간)은 수학 성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나, 수학성취도는 국어・영어에 비해 자기주도학습을 통해 향상될 가능성이 높다고 할 수 있다. 그리고 학생의 수업 이해도와 교사 열의는 국어・영어・수학 성취도에 모두 긍정적인 영향을 준 반면, 교사 성취압력은 국어 성취도에 부적인 영향을 주었다.
Ⅳ장에서는 가정의 사회・경제적 지위가 중학생의 고등학교 유형별 진학에 미치는 영향력이 어떻게 변화되었으며, 가정의 사회・경제적 지위 외에도 이에 영향을 미치는 학생 및학교 요인이 무엇인지를 분석하였다.
지난 10년간 사회・경제적 지위가 상대적으로 높은 가정의 자녀들이 일반고 대비 특수목적고에 진학할 가능성이 높았으며, 반대로 사회・경제적 지위가 상대적으로 낮은 가정의 자녀들은 일반고 대비 특성화고에 진학할 가능성이 높았다. 이러한 경향은 지난 10년간 유지되었다.
중학생의 고교 진학 계획은 실제 고교 유형별 진학 결과에 영향을 미치는 결정적인 변수로 확인되었다. 즉, 중학교 1학년 시기 특수목적고나 특성화고 진학을 계획한 학생이 실제 일반고 대비 특수목적고나 특성화고로 진학할 확률이 높게 나타났다. 이는 가정의 사회・경제적 지위, 부모의 교육기대 등 가정배경의 직접적 영향력이 학생 특성인 고교 진학 계획에 매개되어 고교 유형별 진학 결과에 영향을 미친 것으로 판단된다.
가정의 사회・경제적 지위나 고교 진학 계획 외에도 가정 및 학생 특성 요인 중 부모의 교육기대, 영어 학업성취도 및 수업 이해도, 공부시간, 시간관리는 일반고 대비 특수목적고 진학에 긍정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면, 사교육 참여, 부모의 교육기대, 학업성취도, 수업 이해도, 학업 자아개념, 공부시간은 일반고 대비 특성화고 진학에 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 사교육 참여 정도는 일반고 대비 특수목적고 진학에 유의한 영향을 미치지 않은 반면, 일반고 대비 특성화고 진학 확률을 유의하게 감소시켰다.
학교 특성 요인 중 일반고 대비 특수목적고 진학에 유의한 영향을 미치는 변수는 발견되지 않은 반면, 교사 열의, 진학 및 진로지도가 일반고 대비 특성화고 진학에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사 열의, 진학 및 진로지도와 같은 학교 특성이 가정 및 학생특성에 따른 차별적 영향력을 상쇄하고 평등한 학교 선택권을 보장하는데 기여할 수 있을 것으로 보인다. 또한, 본 연구는 제한적이지만 2013 코호트에 한하여 중학교 2학년 시점 학교재정 변수를 분석 모형에 포함하였다. 그 결과, 단위학교의 재정수준 증가는 일반고 대비 특수목적고 진학 확률을 증가시키는 매우 유의미한 변수임을 확인하였다.
한편, 2013 코호트의 변화된 고교유형을 고려한 추가분석 결과에서, 사회・경제적 지위가 상대적으로 높은 가정의 자녀들이 일반고 대비 자율형 사립고에 진학할 가능성이 더 높았으며, 그 영향력의 크기는 일반고 대비 특수목적고 진학에 미치는 영향력에 비해 더욱 큰 것으로 나타났다.
Ⅴ장에서는 중학생의 바람직한 성장・발달을 지원하고, 가정배경에 따라 발생하는 학업성취도 격차와 고등학교 유형별 진학 격차를 완화하기 위한 정책적 방안을 제시하였다.
첫째, 중학생의 바람직한 성장・발달을 지원하기 위해서는 협력적 학교교육 체제 강화,사교육에 대한 수요를 공교육으로 흡수하기 위한 교육정책 마련, 사각지대 없는 교육복지정책 강화, 학교폭력예방문화 정착을 위한 정책 강화가 요구된다.
둘째, 가정배경에 따라 발생하는 중학생의 학업성취도 격차를 완화하고, 전반적인 학업 성취도 향상을 지원하기 위해서는 가정배경에 따른 학업성취도 격차 완화를 위한 수학 교과 관심 제고, 교사 학습공동체에 대한 행・재정적 지원 확대, 가정의 교육적 지원 보완제로서의 교사 역할 강화, 전학자 추수지도를 위한 지원 체제 강화, 설립유형에 따른 학교 특성연구 추진이 필요하다.
셋째, 가정배경에 따라 발생하는 중학생의 고등학교 유형별 진학 격차 완화를 통해 평등한 학교 선택권을 보장하고, 바람직한 고등학교 진학을 유도하기 위해서는 가정배경에 따른 고교유형별 진학 격차 완화를 위한 입학전형 개선, 학생 고유 특성이 존중되는 공정한 고입 체제로의 전환, 진로탐색의 일상화 및 진로체험의 격차 해소를 위한 제도 보완, 자기주도적 진로・진학 결정 능력 제고를 위한 학교 특성 강화, 종단자료와 단위학교별 재정자료를 연계한 분석 연구 추진이 필요하다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
The main purpose of this research is to establish effective measures to support Korean middle school students’ growth and development by comparing changes of middle school students’ educational experiences and outcomes for the last ten years while the government has been implementing diverse educati
The main purpose of this research is to establish effective measures to support Korean middle school students’ growth and development by comparing changes of middle school students’ educational experiences and outcomes for the last ten years while the government has been implementing diverse educational policies.
Also, the research overviews how influences from a family’s social and economic status, one of the representative family background factors, impact a student’s academic achievement and high school entrance have changed for the last ten years and analyzes what other student’s personal and school factors exist.
Ultimately, this study aims to seek appropriate educational policies to reduce the gap of academic achievement and gap in quality of high school entrance among middle school students according to one’s family background. For this research, we extracted and utilized data from two cohort groups studies;
Korean Education Longitudinal Study 2005 Cohort 1~3rd Grade of Middle School Students(2005~2007) and 2013 Cohort 1~3rd Grade of Middle School Students (2015~2017) which have been collected for the last ten years.
In Chapter Ⅱ, this study comprehensively compares and analyzes changes with regard to Korean middle school students’ educational experiences and outcomes for the last ten years. The factors vary from comprehensive changes in four major sectors including educational experiences and support from one’s family, school life and experiences, cognitive achievement and learning, affective characteristics and career according to father’s education level which is very closely related with a family’s social and economic status and other individual backgrounds such as a student’s gender and size of one’s residential area.
Parents’ academic and emotional support among educational experiences and support at home has grown since 10 years ago. In particular, the result was higher when one’s father’s education level was higher than that of other students. The number of hours to take private tutoring has shortened in three major subjects
– Korean, English and mathematics, meanwhile private tutoring expenses has grown compared to 10 years ago. In the past, most students in 3rd grade started to take private tutoring, however, recently, most students start private tutoring relatively earlier from the 1st grade. In comparison to the past, monthly house hold expenses for private tutoring has increased. Above all, private tutoring expense and monthly expense for education soared when a father’s education level is higher. However, careful interpretation is required, because the inflation rate was not reflected in terms of conducting the research regarding expenses.
Also, parents’ satisfaction of their children’s school life and education grew compared to the last 10 years, however, there was no differences according to afather’s education level.
Student’s understanding of major subjects such as Korean, English and mathematics has improved compared to the past, and they feel more positive about the climate in their class. 10 years ago, teacher’s pressure on academic achievement showed a V-shaped graph as it stagnated during the 2nd grade and started to rebound from the 3rd grade. However, in the 2013 cohort, the graph was a reversed V-shape as it slightly increased during the 2nd grade and started to decrease from the 3rd grade. Students feel that their teachers’ enthusiasm and knowledge in class is reducing as they advance to older grades. Also, students feel that the amount of school violence has slightly decreased while at the same time a new pattern has developed in which violence tends to increase as students grow older. Students, ten years ago, with a father who had a higher level of education answered that they feel school violence increased. However, no meaningful differences were identified in the 2013 cohort. Students’ participation in club activities has largely increased and expanded for the last 10years. Students tended to more actively join activities correlating with their fathers have higher level of education, however, there was no similar patterns identified in the 2013 cohort.
The quantity of monthly book reading and enjoyment was similar to the result in the past.
Extrinsic regulation motivation, prescribed regulation motivation and amotivation, the lower the better, among cognitive achievement and learning, decreased and was confirmed that regulation motivation and intrinsic regulation motivation was similar to its level 10 years ago. The differences of motivation according to one’s father’s education level was similar or diminished compared to the result 10 years ago. Mastery-approach was higher than the past, while performance-approach was much lower. In addition, students tend to utilize rehearsal, refinement, organization and metacognition which are parts of cognitive regulation strategies well compared to the past. Students also make good use of behavioral regulation strategies compared to the past. They can effectively manage and control their efforts, time and space and are well supported by their teachers and friends.
Students also utilize more resources surrounding them for learning activities. Also, self-efficacy in major subjects - Korean, English and mathematics - has improved compared to the result 10 years ago. Current students prefer cooperative learning as opposed to competitive learning. 10 years ago, students with fathers who had a higher education level tended to prefer cooperative learning, however, it was not found in the 2013 cohort.
In comparison to 10 years ago, exam stress among affective characteristics and career has slightly reduced while self-concept such as family, society, body and learning has increased. In the meantime, most students and parents still want themselves and their children to enter 4-year university just like ten years ago.
However, the ratio of students and parents who want themselves and their children to finish their education by high school or vocational college has gone up, while the ratio of finishing education by master’s and doctor’s degree has decreased. It was difficult to directly compare the two cohorts’ plans to enter different types of high school according to each student’s career path, since there are establishments of new types of high school due to Korea’s high school education diversification policy. However, still, the ratio of students who want to enter general high school was the highest among many other school types and the ratio of students who want to enter vocational high school tends to get higher as they get older.
In Chapter Ⅲ, the study analyzed the impacts of social and economic status of a household and what other personal or school factors have influences on middle school students’ academic achievement.
The social and economic status of a household and its influences (cohort×SES) on Korean language subject has grown compared to the result 10 years ago. There were differences between the past and the present in terms of the social and economic status of a household and its influences (cohort×SES) on English and mathematics, however, it is likely that the result might have been over estimated due to characteristics of some students who were not included in the models. The differences between the two cohorts in terms of the growth rate of achievement in Korean, English and mathematics were not found in this research. Also, the growth rate of achievement in mathematics (year×SES) went down as a household’s social and economic status improved. It means that the social and economic status of a household and its impact on mathematics is diminishing as a student is getting older compared to the influences on Korean and English.
Parents’ expectations for students and school factors provides a positive impact on the students’ achievement in Korean, English and mathematics. Students’ academic achievement was also found to vary according to the regions where their school is located; the students’ achievement in English in metropolitan cities was relatively higher than that of Eup or Myeon (small town). If a student transfers from Eup or Myeon to a metropolitan or small-and-medium-sized city,their achievement in Korean diminished. Students at private middle school consistently have shown higher achievement in Korean, English and mathematics than students at national or public middle schools. Also, a student who transfers from a co-education school to an all girl’s school resulted in higher academic achievement in Korean. If the number of students per one teacher increase due to transfer or other reasons, students’ achievement in English and mathematics diminished. On the other hand, students’ achievement in Korean improved where the number of students per one teacher increases.
Student’s self-conception among students and academic procedure factors provides a positive effect to the achievement in Korean. Also, exam stress and reading enjoyment give positive influences to English, mathematics and Korean, respectively. The more time spent on self-directed learning, the more positive a student’s achievement in mathematics. In other words, it means that students’ achievement particularly in mathematics can be improved by self-directed learning compared to other subjects such as Korean and English. Students’ understanding and teacher’s enthusiasm in class all provide positive impacts to improve achievements in Korean, English and mathematics. However, teacher’s academic achievement pressure on students provides a negative effect on a student’s achievement in Korean.
In Chapter Ⅳ, this study analyzed how influences from social and economic status of a household on students’ entering different types of high school has changed and what other factors exist other than these factors.
For the last ten years, students from higher social and economic status are more likely to enter special purpose high schools than general high schools. On the other hand, students from relatively lower social and economic households tends to enter more vocational high schools than general high schools. This tendency has continued for the last ten years.
In this study, a middle school student’s preliminary plan to enter a specific high school is verified as a decisive factor to influence on their real result of entering a different type of school. In other words, a student who firmly plans and decides to enter a vocational or special purpose high school are more highly likely to enter those schools than general high schools. It is interpreted that direct factors such as social and economic status of a household and parents’ expectations are combined with a student’s plan or decision to enter a specific school type and decisively impacts one’s final high school choice.
Also, parents’ expectations on their children’s education, achievement and understanding in English, studying hours and effective time management except social and economic status of a household and one’s plan to enter a specific high school provide a positive influence to a student’s entering of a special purpose high school compared to a general high school. However, private education,parents’ expectations, academic achievement, self-esteem and studying hours give negative impact to a student’s entering a vocational high school as compared to a general high school. In particular, private education does not make a meaningful impact on a student’s entering a special purpose high school as compared to a general high school, while it reduces the probability of entering a vocational high school as compared to a general high school.
Among school characteristics, no meaningful variable was found to influence entering a special purpose high school as compared to a general high school was found, while teacher’s enthusiasm and his/her guidance for students’ career and entering high school provides a significant impact to students’ choice to enter a vocational high school as compared to general high school. It is interpreted that teacher’s enthusiasm and appropriate guidance for entering high school and choosing a career can reduce discriminative influences generated from one’s family background and can secure students’ equal rights to choose school. This research, which was conducted on a limited scale, also analyzed school finance at the 2nd grade of middle school in the 2013 cohort. As a result, the study found out that an improvement in a school’s finances was a critical variable to increase their students’ entering a special purpose high school as compared to a general high school. In addition, according to an additional analysis of 2013 cohort’s entering high school pattern, the influence of a household’s social and economic status on autonomous private highschool to general high school Is much larger than its influences on special purpose high school to general high school.
In Chapter Ⅴ, the research proposed effective policy measures that can support proper growth and development of Korean middle school students and reduce the gap in academic achievement and types of high schools entered among students.
First, the government needs to enlarge more cooperative school education, establish public education policies by taking advantages from private education systems and improve education welfare by eradicating blind spots and build up strong policies to prevent school violence.
Second, education policies need to reduce the gap in students’ academic achievement that are different from each family background and encourage students to put more interest in Mathematics. Also, it needs to increase more administrative and financial support for the teaching community and raise teachers’ status and roles as important educational supplementation for families as well as enforcing supportive systems in terms of providing follow-up services for transfer students. In addition, more effective research about care from home and school is necessary and studies about different school types and purpose are needed.
Third, education policies are required to secure each students’ right to choose school by reducing the gap of quality in high school entrance that are generated from one’s family background and to modify school admissions processes to reduce the gap according to one’s family backgrounds and give appropriate guidance to students for choosing different types of high school. In conclusion, the education system in Korea needs to foster fair competition for entering high school by respecting each student’s unique situation and to encourage students to continuously seek their goals and career aspirations in their everyday school lives and supplement systems to reduce the gap. Also, each school needs to utilize their own strengths to encourage their students to do more self-directed learning and decide their own career and high school. More research and studies that combine diverse factors from longitudinal and financial data also needs to be conducted.
(출처 : Abstract 213p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 13
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 16
- Ⅰ 서 론 ... 19
- 1 연구의 필요성 및 목적 ... 21
- 2 연구 내용 ... 25
- 3 연구 방법 ... 27
- 4 연구의 제한점 ... 30
- Ⅱ 중학생의 교육경험과 교육성과 변화 양상 ... 33
- 1 연구문제 ... 35
- 2 선행연구 분석 ... 36
- 3 분석 방법 ... 48
- 4 분석 결과 ... 51
- 5 요약 ... 115
- Ⅲ 가정의 사회・경제적 지위가 중학생의 학업성취도에 미치는 영향력의 변화 ... 119
- 1 연구문제 ... 121
- 2 선행연구 분석 ... 124
- 3 분석 방법 ... 127
- 4 분석 결과 ... 134
- 5 요약 및 논의 ... 142
- Ⅳ 가정의 사회・경제적 지위가 중학생의 고등학교 유형별 진학에 미치는 영향력의 변화 ... 145
- 1 연구문제 ... 147
- 2 선행연구 분석 ... 149
- 3 분석 방법 ... 153
- 4 분석 결과 ... 165
- 5 요약 및 논의 ... 179
- Ⅴ 요약 및 정책적 제언 ... 183
- 1 요약 ... 185
- 2 정책적 제언 ... 190
- 참고문헌 ... 203
- Abstract ... 213
- 부 록 ... 221
- 부록 1: 중학생의 교육경험과 교육성과 변화 양상 ... 223
- 부록 2: 교과별 CREM 모형 분석 결과 ... 285
- 끝페이지 ... 289
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.