공연산업은 2000년대 이후 급진적인 시장 확대가 이루어졌다. 이러한 공연산업의 발전은 공연마케팅이라는 개념의 등장과 함께 관객의 유지·발전을 위한 다양한 마케팅 방법을 필요로 하게 되었다. 그러나 일부 대형 기획사로부터 독점적인 경쟁 환경 등의 이유로 더딘 성장률을 보인 소극장 공연은 좀 더 실증적이고 구체적인 공연마케팅 방안이 필요할 수밖에 없었다. 경제학자 제레미 리프킨(Jeremy Rifkin)은 오늘날 상호간의 관계를 통해 경험을 공유하고, 그 안에서 소통을 이뤄내는 것이 중요하다고 말하고 있다. 즉, 인간은 공동체 생활을 통해 지속적으로 커뮤니케이션을 유지하고 관계를 형성하여야 하는데, 오늘날 현대인들은 ...
공연산업은 2000년대 이후 급진적인 시장 확대가 이루어졌다. 이러한 공연산업의 발전은 공연마케팅이라는 개념의 등장과 함께 관객의 유지·발전을 위한 다양한 마케팅 방법을 필요로 하게 되었다. 그러나 일부 대형 기획사로부터 독점적인 경쟁 환경 등의 이유로 더딘 성장률을 보인 소극장 공연은 좀 더 실증적이고 구체적인 공연마케팅 방안이 필요할 수밖에 없었다. 경제학자 제레미 리프킨(Jeremy Rifkin)은 오늘날 상호간의 관계를 통해 경험을 공유하고, 그 안에서 소통을 이뤄내는 것이 중요하다고 말하고 있다. 즉, 인간은 공동체 생활을 통해 지속적으로 커뮤니케이션을 유지하고 관계를 형성하여야 하는데, 오늘날 현대인들은 소셜 미디어를 통해 그 삶을 구현하고 있다. 소셜 미디어란, 사회적 관계를 기반으로 이용자들이 서로의 의견, 생각, 경험, 관점 등을 문서, 그림, 비디오, 오디오 등 다양한 형태로 서로 공유하기 위해 사용하는 온라인상의 도구와 미디어 플랫폼을 말한다. 최근 소셜 미디어의 발전으로 인해 공연 산업에도 소셜 미디어 활용과 그에 따른 마케팅 효과에 대한 관심이 높아지고 있다. 본고는 소셜 미디어의 개념과 특성, 공연 마케팅과의 관계에 대해 고찰하고, 소극장 공연의 마케팅 현황과 그에 따른 문제점을 지적하였다. 제시한 문제점을 최소화하기 위해 성공적인 소극장 공연의 소셜 미디어 활용 사례를 바탕으로 그 방안을 도출하고자 하였다. 소셜 미디어 마케팅 분석 대상으로 <김종욱 찾기>, <여신님이 보고 계셔>, <유도소년> 등 3개의 작품으로 선정하여, 소셜 미디어의 특징인 참여, 공개, 대화, 커뮤니티, 연결, 오락성, 정보의 신뢰성 등 7가지를 기반으로 활용 사례를 나열하고 비교분석하였다. 사례 분석을 통해 소셜 미디어의 다음과 같이 활용 방안을 제시하였다. 첫째, ‘카카오스토리’를 새로운 소셜 미디어 툴로 설정하여 잠재 관객 개발을 목표로 할 수 있다. 사용자의 연령대가 고루 분포되어있는 카카오스토리는 사진 공유를 기반으로 한 소셜 네트워크 서비스로, 모바일 메신저 ‘카카오톡’과 연동이 되기 때문에 정보전달에 대한 접근이 용이하여 보다 빠른 확산이 예상된다. 카카오스토리 사용량 증가와 빠른 성장률은 소극장 공연의 새로운 잠재고객 개발을 기대할 수 있다. 둘째, ‘옐로아이디’를 활용하여 마니아층을 유지하고자 한다. 옐로아이디는 소비자와 직접 소통하면서 홍보할 수 있고, 특히 고객들의 문의사항을 익숙한 카카오톡 메시지를 통해 1대1로 주고받으면서 좀 더 신뢰 관계가 형성될 수 있다. 셋째, 사용자 기호에 따라 빠르게 변화하는 소셜 미디어 툴의 활용 방안 또한 발맞춰 시도되어야 한다. 현재 사진 공유 기반 소셜네트워크 서비스가 주목받고 있다. 또한 사용자의 흥미를 쉽게 유발하기 위한 온라인 영상 스트리밍 서비스가 점점 강세로 떠오르고 있다. 본고는 이처럼 소극장 공연의 소셜 미디어 활용 사례를 바탕으로 소셜 미디어를 활용 방안을 모색하고, 궁극적으로 소극장 공연의 공연마케팅이 변화해 나아가야할 방향과 보다 구체적인 활용 방안을 제시하였다. 이는 소극장 공연의 소셜 미디어 활용 연구의 일정 부분 기여할 것이라 생각한다.
공연산업은 2000년대 이후 급진적인 시장 확대가 이루어졌다. 이러한 공연산업의 발전은 공연마케팅이라는 개념의 등장과 함께 관객의 유지·발전을 위한 다양한 마케팅 방법을 필요로 하게 되었다. 그러나 일부 대형 기획사로부터 독점적인 경쟁 환경 등의 이유로 더딘 성장률을 보인 소극장 공연은 좀 더 실증적이고 구체적인 공연마케팅 방안이 필요할 수밖에 없었다. 경제학자 제레미 리프킨(Jeremy Rifkin)은 오늘날 상호간의 관계를 통해 경험을 공유하고, 그 안에서 소통을 이뤄내는 것이 중요하다고 말하고 있다. 즉, 인간은 공동체 생활을 통해 지속적으로 커뮤니케이션을 유지하고 관계를 형성하여야 하는데, 오늘날 현대인들은 소셜 미디어를 통해 그 삶을 구현하고 있다. 소셜 미디어란, 사회적 관계를 기반으로 이용자들이 서로의 의견, 생각, 경험, 관점 등을 문서, 그림, 비디오, 오디오 등 다양한 형태로 서로 공유하기 위해 사용하는 온라인상의 도구와 미디어 플랫폼을 말한다. 최근 소셜 미디어의 발전으로 인해 공연 산업에도 소셜 미디어 활용과 그에 따른 마케팅 효과에 대한 관심이 높아지고 있다. 본고는 소셜 미디어의 개념과 특성, 공연 마케팅과의 관계에 대해 고찰하고, 소극장 공연의 마케팅 현황과 그에 따른 문제점을 지적하였다. 제시한 문제점을 최소화하기 위해 성공적인 소극장 공연의 소셜 미디어 활용 사례를 바탕으로 그 방안을 도출하고자 하였다. 소셜 미디어 마케팅 분석 대상으로 <김종욱 찾기>, <여신님이 보고 계셔>, <유도소년> 등 3개의 작품으로 선정하여, 소셜 미디어의 특징인 참여, 공개, 대화, 커뮤니티, 연결, 오락성, 정보의 신뢰성 등 7가지를 기반으로 활용 사례를 나열하고 비교분석하였다. 사례 분석을 통해 소셜 미디어의 다음과 같이 활용 방안을 제시하였다. 첫째, ‘카카오스토리’를 새로운 소셜 미디어 툴로 설정하여 잠재 관객 개발을 목표로 할 수 있다. 사용자의 연령대가 고루 분포되어있는 카카오스토리는 사진 공유를 기반으로 한 소셜 네트워크 서비스로, 모바일 메신저 ‘카카오톡’과 연동이 되기 때문에 정보전달에 대한 접근이 용이하여 보다 빠른 확산이 예상된다. 카카오스토리 사용량 증가와 빠른 성장률은 소극장 공연의 새로운 잠재고객 개발을 기대할 수 있다. 둘째, ‘옐로아이디’를 활용하여 마니아층을 유지하고자 한다. 옐로아이디는 소비자와 직접 소통하면서 홍보할 수 있고, 특히 고객들의 문의사항을 익숙한 카카오톡 메시지를 통해 1대1로 주고받으면서 좀 더 신뢰 관계가 형성될 수 있다. 셋째, 사용자 기호에 따라 빠르게 변화하는 소셜 미디어 툴의 활용 방안 또한 발맞춰 시도되어야 한다. 현재 사진 공유 기반 소셜네트워크 서비스가 주목받고 있다. 또한 사용자의 흥미를 쉽게 유발하기 위한 온라인 영상 스트리밍 서비스가 점점 강세로 떠오르고 있다. 본고는 이처럼 소극장 공연의 소셜 미디어 활용 사례를 바탕으로 소셜 미디어를 활용 방안을 모색하고, 궁극적으로 소극장 공연의 공연마케팅이 변화해 나아가야할 방향과 보다 구체적인 활용 방안을 제시하였다. 이는 소극장 공연의 소셜 미디어 활용 연구의 일정 부분 기여할 것이라 생각한다.
The performing arts industry has expanded its market radically after year 2000. The development of such performing arts industry, with the appearance of performing arts marketing, required various marketing method for the maintenance and development of audience. However, little theaters showed low g...
The performing arts industry has expanded its market radically after year 2000. The development of such performing arts industry, with the appearance of performing arts marketing, required various marketing method for the maintenance and development of audience. However, little theaters showed low growth rate due to exclusive competitive atmosphere caused by certain major production agencies. Thus, more practical and specific performance marketing method was required. Economist Jeremy Rifkin emphasizes that sharing experiences with others over mutual relationship, and communicating is necessary these days. Human beings should continue to maintain communication and corelation through community. however, modern people are implementing its life through social media. Social media is defined as an online tool and media platform for group of Internet-based users in order to exchange their opinion, thoughts, experience, perspectives through viarous forms such as documents, picture, video, audio. Due to the recent development of social media, the performance arts industry is growing more expectation towards exercising social media and its marketing effect. This thesis investigated the concepts and characteristics, relationships and performance of social media marketing and pointed out the Status and Problems of theater performances. This thesis, in order to minimize the suggested problems, tried to derive solution by analyzing the case studies of successful little theaters that utilized social media. For Targeting of Social media marketing analyzation, Finding Kim Jong-wook>, , were selected, and 7 characteristics of social media such as features participation in social media, public, communication, community, connection, entertainment were listed, compared and analyzed. By analyzing the case, the following utilization method for social media is conducted. First, Targeting to develope potential audience customers is possible by Selecting “Kakao story” as the first social media tool, “Kakao story”, a social network service based on sharing photos where the user's age are equally distributed, is interlocked with the mobile messenger service “Kakaotalk” which is easy to access and transfer information. The vast increase use and growth of Kakao story can attract and develop potential customers. Secondly, using ‘Yellow ID’ in order to maintain maniac group. The ‘Yellow ID’ can communicate directly with customers and advertise, it can also respond to customers inquiries individually through Kakao talk which can build up a better trust-based relationship. Thirdly, the utilization plan of social media tool that changes through users preference, must be practised continuously. Currently, photo sharing based social network service is focussed through the public. Also, online video streaming service that is easy to attract users attention is being noticed. Based on the case studies of little theater’s social media utilization, this thesis has provided a more specific solution and direction for social media utilization. This thesis will also contribute to study the social media utilization for little theater.
The performing arts industry has expanded its market radically after year 2000. The development of such performing arts industry, with the appearance of performing arts marketing, required various marketing method for the maintenance and development of audience. However, little theaters showed low growth rate due to exclusive competitive atmosphere caused by certain major production agencies. Thus, more practical and specific performance marketing method was required. Economist Jeremy Rifkin emphasizes that sharing experiences with others over mutual relationship, and communicating is necessary these days. Human beings should continue to maintain communication and corelation through community. however, modern people are implementing its life through social media. Social media is defined as an online tool and media platform for group of Internet-based users in order to exchange their opinion, thoughts, experience, perspectives through viarous forms such as documents, picture, video, audio. Due to the recent development of social media, the performance arts industry is growing more expectation towards exercising social media and its marketing effect. This thesis investigated the concepts and characteristics, relationships and performance of social media marketing and pointed out the Status and Problems of theater performances. This thesis, in order to minimize the suggested problems, tried to derive solution by analyzing the case studies of successful little theaters that utilized social media. For Targeting of Social media marketing analyzation, Finding Kim Jong-wook>, , were selected, and 7 characteristics of social media such as features participation in social media, public, communication, community, connection, entertainment were listed, compared and analyzed. By analyzing the case, the following utilization method for social media is conducted. First, Targeting to develope potential audience customers is possible by Selecting “Kakao story” as the first social media tool, “Kakao story”, a social network service based on sharing photos where the user's age are equally distributed, is interlocked with the mobile messenger service “Kakaotalk” which is easy to access and transfer information. The vast increase use and growth of Kakao story can attract and develop potential customers. Secondly, using ‘Yellow ID’ in order to maintain maniac group. The ‘Yellow ID’ can communicate directly with customers and advertise, it can also respond to customers inquiries individually through Kakao talk which can build up a better trust-based relationship. Thirdly, the utilization plan of social media tool that changes through users preference, must be practised continuously. Currently, photo sharing based social network service is focussed through the public. Also, online video streaming service that is easy to attract users attention is being noticed. Based on the case studies of little theater’s social media utilization, this thesis has provided a more specific solution and direction for social media utilization. This thesis will also contribute to study the social media utilization for little theater.
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