학교급식 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동 및 영양지식에 따른 나트륨 저감화 실태 조사 Survey on the Current State of Sodium Reduction According to Dietary Behavior and Nutrition Knowledge of School Dietitian원문보기
본 연구는 학교급식 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동 및 영양지식이 나트륨 저감화를 위한 업무실태, 인식 및 요구도, 나트륨 저감화 관련 업무에 대한 중요도·수행도에 미치는 영향을 분석하여 이를 통해 향후 학교급식 나트륨 저감화 사업의 활성화를 위한 방안을 제시하고자 수행되었다. 설문지는 울산광역시 초·중·고등학교 학교급식 영양(교)사를 선택하여 2015년 1월 29일부터 2015년 2월 5일까지 총 220부를 배포하여 그 중 191부를 회수(회수율 : 86.8%)하여 응답 내용이 불충분한 9부를 제외하고 총 182부를 최종 분석 자료로 사용하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 조사대상자의 일반적인 특성을 비교한 결과, 성별은 모두 여자이며, 연령에서는 40대가 85명(46.7%)로 가장 많았으며 고용형태는 영양사가 111명(61.0%), 영양교사가 49명(26.9%)으로 나타났다. 근무학교는 초등학교가 101명(55.5%)으로 가장 많았으며 총 근무 경력은 10~15년 미만과 15년 이상이 각각 29.7%로 가장 많았다. 중식기준 평균 급식 제공 식수는 636.7명이었다.
둘째, 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동과 일반적 특성에 따른 식행동의 차이에서 고혈압 진단 경험이 있는 경우, 고용형태에서는 영양사가, 총 근무 경력에서는 15년 이하인 경우 유의하게 식행동 점수가 높게 나타났다(p<.001). 학교급식 영양(교)사의 나트륨 관련 영양지식과 일반적 특성에 따른 영양지식의 차이를 조사한 결과 연령이 20대와 40대, 기혼의 영양지식이 유의하게 높게 나타났다(p<.05).
셋째, 학교급식 나트륨 저감화 관련 업무실태, 인식 및 요구도 관련 조사에서 급식소에서 조리한 국의 염도를 측정한 경우가 177명(97.3%)로 나타났으며, 염도 측정 시 맑은국의 기준염도가 0.59%로 다른 국에 비해 낮게 나타났으며, 모든 국의 평균염도는 0.7%를 넘지 않는 것으로 나타났다. ...
본 연구는 학교급식 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동 및 영양지식이 나트륨 저감화를 위한 업무실태, 인식 및 요구도, 나트륨 저감화 관련 업무에 대한 중요도·수행도에 미치는 영향을 분석하여 이를 통해 향후 학교급식 나트륨 저감화 사업의 활성화를 위한 방안을 제시하고자 수행되었다. 설문지는 울산광역시 초·중·고등학교 학교급식 영양(교)사를 선택하여 2015년 1월 29일부터 2015년 2월 5일까지 총 220부를 배포하여 그 중 191부를 회수(회수율 : 86.8%)하여 응답 내용이 불충분한 9부를 제외하고 총 182부를 최종 분석 자료로 사용하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 조사대상자의 일반적인 특성을 비교한 결과, 성별은 모두 여자이며, 연령에서는 40대가 85명(46.7%)로 가장 많았으며 고용형태는 영양사가 111명(61.0%), 영양교사가 49명(26.9%)으로 나타났다. 근무학교는 초등학교가 101명(55.5%)으로 가장 많았으며 총 근무 경력은 10~15년 미만과 15년 이상이 각각 29.7%로 가장 많았다. 중식기준 평균 급식 제공 식수는 636.7명이었다.
둘째, 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동과 일반적 특성에 따른 식행동의 차이에서 고혈압 진단 경험이 있는 경우, 고용형태에서는 영양사가, 총 근무 경력에서는 15년 이하인 경우 유의하게 식행동 점수가 높게 나타났다(p<.001). 학교급식 영양(교)사의 나트륨 관련 영양지식과 일반적 특성에 따른 영양지식의 차이를 조사한 결과 연령이 20대와 40대, 기혼의 영양지식이 유의하게 높게 나타났다(p<.05).
셋째, 학교급식 나트륨 저감화 관련 업무실태, 인식 및 요구도 관련 조사에서 급식소에서 조리한 국의 염도를 측정한 경우가 177명(97.3%)로 나타났으며, 염도 측정 시 맑은국의 기준염도가 0.59%로 다른 국에 비해 낮게 나타났으며, 모든 국의 평균염도는 0.7%를 넘지 않는 것으로 나타났다. 염도계 사용 시 측정방법별 수행정도를 분석한 결과 전체 평균 수행도는 2.57로 수행정도가 낮은 것으로 나타났다.
넷째, 학교급식 영양(교)사 나트륨 식행동 및 영양지식에 따른 저감화 관련 업무 실태 차이 조사 결과 모든 국에서 나트륨 식행동이 과잉인 경우가 적당인 경우에 비해 기준 염도가 유의하게 높게 나타났다. 반면 영양지식의 경우 높은 집단에서 오히려 기준염도가 유의하게 높게 나타났다(p<.001).
다섯째, 학교급식 나트륨 저감화 관련 업무에 대한 중요도·수행도 분석(IPA)에서 업무 영역별 조사결과 1사분면(Doing great)영역은 ‘조리’영역이 위치하였으며, 3사분면(Low priority)은 ‘구매’, ‘식단작성’, ‘배식’영역이 위치하였다. 나트륨 저감화 관련 업무수행도 및 중요도를 높이기 위해서는 나이스 프로그램의 개선과 저감화 식단, 칼륨이 풍부한 식단 등의 표준 레시피 개발이 이루어져야하며, 나트륨 저감화 관련 제품의 저변확대를 위해 홍보와 가격 조정이 필요하다. 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동에 따른 업무중요도 차이에서는 유의한 차이를 보이는 항목이 없었으며, 업무 수행도에서는 나트륨 식행동이 적당한 그룹이 과잉인 그룹에 비해 구매, 식단작성영역 및 전체수행도에서 유의하게 높게 나타났다(p<.01). 나트륨 영양지식에 따른 업무중요도 차이에서는 구매영역(p<.05), 식단작성영역(p<.01), 조리영역(p<.01), 배식영역(p<.01) 및 전체중요도(p<.001)에서 나트륨 영양지식이 높음 집단이 낮은 집단에 비해 중요도가 유의하게 높게 나타났다.
이상의 결과로부터 학교급식 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동 및 영양지식은 나트륨 저감화 관련 업무중요도 및 수행도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 나트륨 저감화를 위한 영역별 중요도 및 수행도를 분석한 결과 조리영역은 인식과 수행도 모두 높았으며, 구매·식단작성·배식영역은 중요도 및 수행도 모두 낮았다. 향후 학교급식 나트륨 저감화를 위해 저나트륨 표준 레시피 개발, 저나트륨 가공 식품개발, 지속적인 나트륨 관련 교육과 정책적 지원등이 필요하다.
본 연구는 학교급식 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동 및 영양지식이 나트륨 저감화를 위한 업무실태, 인식 및 요구도, 나트륨 저감화 관련 업무에 대한 중요도·수행도에 미치는 영향을 분석하여 이를 통해 향후 학교급식 나트륨 저감화 사업의 활성화를 위한 방안을 제시하고자 수행되었다. 설문지는 울산광역시 초·중·고등학교 학교급식 영양(교)사를 선택하여 2015년 1월 29일부터 2015년 2월 5일까지 총 220부를 배포하여 그 중 191부를 회수(회수율 : 86.8%)하여 응답 내용이 불충분한 9부를 제외하고 총 182부를 최종 분석 자료로 사용하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 조사대상자의 일반적인 특성을 비교한 결과, 성별은 모두 여자이며, 연령에서는 40대가 85명(46.7%)로 가장 많았으며 고용형태는 영양사가 111명(61.0%), 영양교사가 49명(26.9%)으로 나타났다. 근무학교는 초등학교가 101명(55.5%)으로 가장 많았으며 총 근무 경력은 10~15년 미만과 15년 이상이 각각 29.7%로 가장 많았다. 중식기준 평균 급식 제공 식수는 636.7명이었다.
둘째, 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동과 일반적 특성에 따른 식행동의 차이에서 고혈압 진단 경험이 있는 경우, 고용형태에서는 영양사가, 총 근무 경력에서는 15년 이하인 경우 유의하게 식행동 점수가 높게 나타났다(p<.001). 학교급식 영양(교)사의 나트륨 관련 영양지식과 일반적 특성에 따른 영양지식의 차이를 조사한 결과 연령이 20대와 40대, 기혼의 영양지식이 유의하게 높게 나타났다(p<.05).
셋째, 학교급식 나트륨 저감화 관련 업무실태, 인식 및 요구도 관련 조사에서 급식소에서 조리한 국의 염도를 측정한 경우가 177명(97.3%)로 나타났으며, 염도 측정 시 맑은국의 기준염도가 0.59%로 다른 국에 비해 낮게 나타났으며, 모든 국의 평균염도는 0.7%를 넘지 않는 것으로 나타났다. 염도계 사용 시 측정방법별 수행정도를 분석한 결과 전체 평균 수행도는 2.57로 수행정도가 낮은 것으로 나타났다.
넷째, 학교급식 영양(교)사 나트륨 식행동 및 영양지식에 따른 저감화 관련 업무 실태 차이 조사 결과 모든 국에서 나트륨 식행동이 과잉인 경우가 적당인 경우에 비해 기준 염도가 유의하게 높게 나타났다. 반면 영양지식의 경우 높은 집단에서 오히려 기준염도가 유의하게 높게 나타났다(p<.001).
다섯째, 학교급식 나트륨 저감화 관련 업무에 대한 중요도·수행도 분석(IPA)에서 업무 영역별 조사결과 1사분면(Doing great)영역은 ‘조리’영역이 위치하였으며, 3사분면(Low priority)은 ‘구매’, ‘식단작성’, ‘배식’영역이 위치하였다. 나트륨 저감화 관련 업무수행도 및 중요도를 높이기 위해서는 나이스 프로그램의 개선과 저감화 식단, 칼륨이 풍부한 식단 등의 표준 레시피 개발이 이루어져야하며, 나트륨 저감화 관련 제품의 저변확대를 위해 홍보와 가격 조정이 필요하다. 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동에 따른 업무중요도 차이에서는 유의한 차이를 보이는 항목이 없었으며, 업무 수행도에서는 나트륨 식행동이 적당한 그룹이 과잉인 그룹에 비해 구매, 식단작성영역 및 전체수행도에서 유의하게 높게 나타났다(p<.01). 나트륨 영양지식에 따른 업무중요도 차이에서는 구매영역(p<.05), 식단작성영역(p<.01), 조리영역(p<.01), 배식영역(p<.01) 및 전체중요도(p<.001)에서 나트륨 영양지식이 높음 집단이 낮은 집단에 비해 중요도가 유의하게 높게 나타났다.
이상의 결과로부터 학교급식 영양(교)사의 나트륨 관련 식행동 및 영양지식은 나트륨 저감화 관련 업무중요도 및 수행도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 나트륨 저감화를 위한 영역별 중요도 및 수행도를 분석한 결과 조리영역은 인식과 수행도 모두 높았으며, 구매·식단작성·배식영역은 중요도 및 수행도 모두 낮았다. 향후 학교급식 나트륨 저감화를 위해 저나트륨 표준 레시피 개발, 저나트륨 가공 식품개발, 지속적인 나트륨 관련 교육과 정책적 지원등이 필요하다.
This research aimed at analyzing the influences of school dietitians' dietary behavior and nutrition knowledge related to sodium on the current working state of sodium reduction, recognition and demand, and importance and performance of the tasks relevant to sodium reduction, and through which, sugg...
This research aimed at analyzing the influences of school dietitians' dietary behavior and nutrition knowledge related to sodium on the current working state of sodium reduction, recognition and demand, and importance and performance of the tasks relevant to sodium reduction, and through which, suggesting the ways to vitalize the project to reduce sodium in school meals henceforth. Some school dietitians working in the elementary, middle and high schools located in Ulsan Metropolitan City were selected, and 220 copies of a questionnaire were distributed from Jan 29, 2015, to Feb 5, 2015, among which 191 were collected (return rate: 86.8%), and 182 in total were used for final analysis except for 9 with insufficient answers.
The study results are as follows.
First, when the general features of the subjects were compared, all the respondents were female, 85 of them were in their 40s consisting of the biggest part (46.7%). Regarding their employment status, 111 were nutritionists (61.0%) and 49 were nutrition teachers (26.9%). As for the schools they were working for, 101 respondents were working at an elementary school (55.5%) accounting for the biggest part, and the total working experiences of 10 to 15 years and more than 15 years accounted for 29.7% respectively, which was the highest percentage. The average number of dishes to offer was 636.7 with lunch as the standard.
Second, when the school dietitians' dietary behavior related to sodium and the differences in the dietary behavior depending on their general characteristics were examined, those with the experience of being diagnosed as high blood pressure, the nutritionists as for employment status, and those with less than 15 years of working experiences in total were found to have meaningfully high points of dietary behavior (p<.001). When the school dietitians' nutrition knowledge on sodium and the differences in their nutrition knowledge depending on their general features were investigated, those in their 20s or 40s, and the married were proved to have more nutrition knowledge in a meaningful way.
Third, the investigation results into the current state of work, recognition and demand relevant to sodium reduction in school meals showed that 177 subjects measured the salinity of the soup cooked in the school kitchen (97.3%), and when the salinity was measured, the standard salinity of soup was 0.59%, which was lower than other stews, and the average salinity of all kinds of soup or stew didn’t go over 0.7%. When the performance of each measurement method using a salimeter was analyzed, the overall average performance was found to be 2.57, which was lower.
Fourth, the investigation results into the differences in the current state of sodium reduction depending on the school dietitians' sodium dietary behavior and nutrition knowledge showed that the average salinity of all soup in case when sodium dietary behavior was excessive was meaningfully higher than in case when it was moderate. On the other hand, with regard to nutrition knowledge, the standard salinity was meaningfully higher rather in the group with more knowledge (p<.001).
Fifth, when each task area was studied with regard to the analysis into importance and performance (IPA) to reduce sodium in school meals, ''cooking'' was placed in the first quadrant (Doing great) and the third quadrant (Low priority) was occupied by ''purchase'', ''planning for menu,'' and ''distribution of food'' according to the investigation results of each task area. In order to enhance the performance and importance of the task to decrease sodium, Nice program should be upgraded, standard recipes, such as the menu with less sodium and more potassium, have to be developed, and PR and price adjustment are necessary for the enlargement of the base related to sodium reduction. There were no items with meaningful differences in the task importance according to the school dietitians' dietary behavior regarding sodium. As for the job performance, the group of proper sodium dietary behavior had higher performance in purchase, menu planning and the overall performance in a meaningful way, compared to the group of excessive ones (p<.01). About the differences in the task importance depending on the knowledge about sodium and nutrition, the importance of the group with more knowledge was turned out to be higher than that of the group with less knowledge in the areas of purchase (p<.05), menu planning (p<.01), cooking (p<.01), distribution of food (p<.01) and the overall importance (p<.001).
The results above proved that the school dietitians' dietary behavior relevant to sodium and nutrition knowledge affected the task significance and job performance related to sodium reduction. When the importance and performance to decrease sodium of each area were analyzed, the cooking area displayed both high recognition and good performance, but the areas of purchase, menu planning and distribution of food showed both low importance and low performance. To reduce sodium in school meals henceforth, the standard recipes and processed food with less sodium need to be developed, and continuous education on sodium and supporting policies are demanded.
This research aimed at analyzing the influences of school dietitians' dietary behavior and nutrition knowledge related to sodium on the current working state of sodium reduction, recognition and demand, and importance and performance of the tasks relevant to sodium reduction, and through which, suggesting the ways to vitalize the project to reduce sodium in school meals henceforth. Some school dietitians working in the elementary, middle and high schools located in Ulsan Metropolitan City were selected, and 220 copies of a questionnaire were distributed from Jan 29, 2015, to Feb 5, 2015, among which 191 were collected (return rate: 86.8%), and 182 in total were used for final analysis except for 9 with insufficient answers.
The study results are as follows.
First, when the general features of the subjects were compared, all the respondents were female, 85 of them were in their 40s consisting of the biggest part (46.7%). Regarding their employment status, 111 were nutritionists (61.0%) and 49 were nutrition teachers (26.9%). As for the schools they were working for, 101 respondents were working at an elementary school (55.5%) accounting for the biggest part, and the total working experiences of 10 to 15 years and more than 15 years accounted for 29.7% respectively, which was the highest percentage. The average number of dishes to offer was 636.7 with lunch as the standard.
Second, when the school dietitians' dietary behavior related to sodium and the differences in the dietary behavior depending on their general characteristics were examined, those with the experience of being diagnosed as high blood pressure, the nutritionists as for employment status, and those with less than 15 years of working experiences in total were found to have meaningfully high points of dietary behavior (p<.001). When the school dietitians' nutrition knowledge on sodium and the differences in their nutrition knowledge depending on their general features were investigated, those in their 20s or 40s, and the married were proved to have more nutrition knowledge in a meaningful way.
Third, the investigation results into the current state of work, recognition and demand relevant to sodium reduction in school meals showed that 177 subjects measured the salinity of the soup cooked in the school kitchen (97.3%), and when the salinity was measured, the standard salinity of soup was 0.59%, which was lower than other stews, and the average salinity of all kinds of soup or stew didn’t go over 0.7%. When the performance of each measurement method using a salimeter was analyzed, the overall average performance was found to be 2.57, which was lower.
Fourth, the investigation results into the differences in the current state of sodium reduction depending on the school dietitians' sodium dietary behavior and nutrition knowledge showed that the average salinity of all soup in case when sodium dietary behavior was excessive was meaningfully higher than in case when it was moderate. On the other hand, with regard to nutrition knowledge, the standard salinity was meaningfully higher rather in the group with more knowledge (p<.001).
Fifth, when each task area was studied with regard to the analysis into importance and performance (IPA) to reduce sodium in school meals, ''cooking'' was placed in the first quadrant (Doing great) and the third quadrant (Low priority) was occupied by ''purchase'', ''planning for menu,'' and ''distribution of food'' according to the investigation results of each task area. In order to enhance the performance and importance of the task to decrease sodium, Nice program should be upgraded, standard recipes, such as the menu with less sodium and more potassium, have to be developed, and PR and price adjustment are necessary for the enlargement of the base related to sodium reduction. There were no items with meaningful differences in the task importance according to the school dietitians' dietary behavior regarding sodium. As for the job performance, the group of proper sodium dietary behavior had higher performance in purchase, menu planning and the overall performance in a meaningful way, compared to the group of excessive ones (p<.01). About the differences in the task importance depending on the knowledge about sodium and nutrition, the importance of the group with more knowledge was turned out to be higher than that of the group with less knowledge in the areas of purchase (p<.05), menu planning (p<.01), cooking (p<.01), distribution of food (p<.01) and the overall importance (p<.001).
The results above proved that the school dietitians' dietary behavior relevant to sodium and nutrition knowledge affected the task significance and job performance related to sodium reduction. When the importance and performance to decrease sodium of each area were analyzed, the cooking area displayed both high recognition and good performance, but the areas of purchase, menu planning and distribution of food showed both low importance and low performance. To reduce sodium in school meals henceforth, the standard recipes and processed food with less sodium need to be developed, and continuous education on sodium and supporting policies are demanded.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.