본 연구는 대중문화에서 새로운 트랜드를 만들고 있는 아이돌 가수들의 팬덤 문화에 대한 분석을 통해 팬덤의 사회·문화적 함의를 살펴보는 것이 본 연구의 목표라 할 수 있다. 이를 위해 팬덤을 바라보는 다양한 관점에 대해 설명하고 다양한 팬덤문화 중 특수하게 나타나는 아이돌 팬덤문화에 대해 집중하여 다양한 시각을 제시하였다. 이러한 논의들을 바탕으로 10대 여자청소년을 연구 참여자로 하는 질적 심층 인터뷰 방식을 통해 피스크(Fiske)의 논의인 구별짓기, 생산과 참여, 문화적 실천으로서의 팬덤에 대해 알아보고자 하였다. 연구 결과, 팬들은 커뮤니티의 안과 밖의 경계를 까다로운 절차를 통해 분류하고 있었으며 팬덤 커뮤니티 내에서도 팬들끼리 서로를 구분짓고 있었다. 팬들은 맴버놀이, 동영상 제작, 팬픽등의 활동을 하면서 새로운 문화를 생산하고 참여하고 있었다. 또한 자신이 좋아하는 그룹의 이름으로 기부를 하면서 ...
본 연구는 대중문화에서 새로운 트랜드를 만들고 있는 아이돌 가수들의 팬덤 문화에 대한 분석을 통해 팬덤의 사회·문화적 함의를 살펴보는 것이 본 연구의 목표라 할 수 있다. 이를 위해 팬덤을 바라보는 다양한 관점에 대해 설명하고 다양한 팬덤문화 중 특수하게 나타나는 아이돌 팬덤문화에 대해 집중하여 다양한 시각을 제시하였다. 이러한 논의들을 바탕으로 10대 여자청소년을 연구 참여자로 하는 질적 심층 인터뷰 방식을 통해 피스크(Fiske)의 논의인 구별짓기, 생산과 참여, 문화적 실천으로서의 팬덤에 대해 알아보고자 하였다. 연구 결과, 팬들은 커뮤니티의 안과 밖의 경계를 까다로운 절차를 통해 분류하고 있었으며 팬덤 커뮤니티 내에서도 팬들끼리 서로를 구분짓고 있었다. 팬들은 맴버놀이, 동영상 제작, 팬픽등의 활동을 하면서 새로운 문화를 생산하고 참여하고 있었다. 또한 자신이 좋아하는 그룹의 이름으로 기부를 하면서 사회적 영향력을 보여주고 문화의 생산자와 참여자로서 역할을 하고 있다. 하지만 팬덤활동을 팬을 좋아하는 마음에서 하는 것이 아닌 사회집단에서 받는 인정 때문에 팬덤활동을 지속하는 경우도 나타났다. 이는 무한 경쟁시대를 살고 있는 청소년들이 자신의 노력만큼 팬덤집단에서 지위와 권한들을 위해 활동을 하는 것으로 밝혀졌다. 또한 팬들은 상업주의적으로 팬덤이 이용되는 것을 알지만 팬으로서 역할을 하기위해 팬덤 활동을 한다는 것도 밝혔다. 이와같은 결과를 바탕으로 새롭게 문화를 주도하는 팬덤문화에 대해 피스크의 관점에서 함의를 도출했다는 의의를 가진다. 하지만 팬들의 인터뷰만으로 연구결과를 이끌어 냈다는 점이 한계로 나타날 수 있다. 이는 후속 연구에서 추가적인 콘텐츠에 대한 내용분석이 함께 이루어져야 할 필요가 있을 것이며, 대중문화 소비의 능동성과 생산의 가능성을 연구하는 노력이 필요할 것이다.
본 연구는 대중문화에서 새로운 트랜드를 만들고 있는 아이돌 가수들의 팬덤 문화에 대한 분석을 통해 팬덤의 사회·문화적 함의를 살펴보는 것이 본 연구의 목표라 할 수 있다. 이를 위해 팬덤을 바라보는 다양한 관점에 대해 설명하고 다양한 팬덤문화 중 특수하게 나타나는 아이돌 팬덤문화에 대해 집중하여 다양한 시각을 제시하였다. 이러한 논의들을 바탕으로 10대 여자청소년을 연구 참여자로 하는 질적 심층 인터뷰 방식을 통해 피스크(Fiske)의 논의인 구별짓기, 생산과 참여, 문화적 실천으로서의 팬덤에 대해 알아보고자 하였다. 연구 결과, 팬들은 커뮤니티의 안과 밖의 경계를 까다로운 절차를 통해 분류하고 있었으며 팬덤 커뮤니티 내에서도 팬들끼리 서로를 구분짓고 있었다. 팬들은 맴버놀이, 동영상 제작, 팬픽등의 활동을 하면서 새로운 문화를 생산하고 참여하고 있었다. 또한 자신이 좋아하는 그룹의 이름으로 기부를 하면서 사회적 영향력을 보여주고 문화의 생산자와 참여자로서 역할을 하고 있다. 하지만 팬덤활동을 팬을 좋아하는 마음에서 하는 것이 아닌 사회집단에서 받는 인정 때문에 팬덤활동을 지속하는 경우도 나타났다. 이는 무한 경쟁시대를 살고 있는 청소년들이 자신의 노력만큼 팬덤집단에서 지위와 권한들을 위해 활동을 하는 것으로 밝혀졌다. 또한 팬들은 상업주의적으로 팬덤이 이용되는 것을 알지만 팬으로서 역할을 하기위해 팬덤 활동을 한다는 것도 밝혔다. 이와같은 결과를 바탕으로 새롭게 문화를 주도하는 팬덤문화에 대해 피스크의 관점에서 함의를 도출했다는 의의를 가진다. 하지만 팬들의 인터뷰만으로 연구결과를 이끌어 냈다는 점이 한계로 나타날 수 있다. 이는 후속 연구에서 추가적인 콘텐츠에 대한 내용분석이 함께 이루어져야 할 필요가 있을 것이며, 대중문화 소비의 능동성과 생산의 가능성을 연구하는 노력이 필요할 것이다.
The purpose of this research is to look into social and cultural implication of Fandom by analyzing Fandom culture of idol singers, one that is making a new trend in popular culture. It explains about different perspectives of Fandom and provides various views on idol Fandom culture which is unique ...
The purpose of this research is to look into social and cultural implication of Fandom by analyzing Fandom culture of idol singers, one that is making a new trend in popular culture. It explains about different perspectives of Fandom and provides various views on idol Fandom culture which is unique from many Fandom cultures. Based on above discussions, it examines Fandom in accordance to Fiske’s argument, distinction, production and participation, and cultural practice by having qualitative in-depth interview with girl teenager participants in this research. As a result, fans divided boarder between in and outside of community through fussy process and even within Fandom community, fans distinguished themselves from one another. Fans produced and participated in new culture by doing activities such as member play, video making, and fanfic. Also, by making a donation under the group name they like, they show their social influence and function as producer and participant of culture. However, some fans maintained Fandom activities not because they like the group as a fan but due to the recognition in social group. This means that those teenagers living in today’s limitless competitive period participated in Famdom group activities for their position and rights. Furthermore, although some fans were aware that Fandom was used commercially but they still participate in the activity to play their role as a fan. To conclude, this research is meaningful from an angle that it has induced implication on Fandom culture, leading a new culture in Fiske’s perspective based on above result. However, limitation of this study is that its research conclusion is made solely from fan interview. This means that it is necessary for following researches to analyze details of additional contents and put more efforts in studying possibility of activeness and production of popular culture consumption.
The purpose of this research is to look into social and cultural implication of Fandom by analyzing Fandom culture of idol singers, one that is making a new trend in popular culture. It explains about different perspectives of Fandom and provides various views on idol Fandom culture which is unique from many Fandom cultures. Based on above discussions, it examines Fandom in accordance to Fiske’s argument, distinction, production and participation, and cultural practice by having qualitative in-depth interview with girl teenager participants in this research. As a result, fans divided boarder between in and outside of community through fussy process and even within Fandom community, fans distinguished themselves from one another. Fans produced and participated in new culture by doing activities such as member play, video making, and fanfic. Also, by making a donation under the group name they like, they show their social influence and function as producer and participant of culture. However, some fans maintained Fandom activities not because they like the group as a fan but due to the recognition in social group. This means that those teenagers living in today’s limitless competitive period participated in Famdom group activities for their position and rights. Furthermore, although some fans were aware that Fandom was used commercially but they still participate in the activity to play their role as a fan. To conclude, this research is meaningful from an angle that it has induced implication on Fandom culture, leading a new culture in Fiske’s perspective based on above result. However, limitation of this study is that its research conclusion is made solely from fan interview. This means that it is necessary for following researches to analyze details of additional contents and put more efforts in studying possibility of activeness and production of popular culture consumption.
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