어린이를 위한 체험전시는 이제 공교육에서 주지 못하는 특별한 경험을 넘어서 도시의 아이들에게는 교육의 보조수단이 아닌 또 다른 교육적 경험의 주체로 인식되어 가고 있다. 최근 체험전시에 관한 연구는 체험적 전시연출 및 전시기법, 체험형 전시시설 현황, 어린이 체험전시공간계획, 어린이 체험전시 예술프로그램 연구, 전시의 체험요소, 방문가치, 행동의도 등으로 이루어져 왔다. 이러한 연구를 통해 학문적, 실무적 시사점은 제시하였으나 어린이 체험전시 방문객들의 직접적인 체험과 가치의 영향관계에 관한 연구와 타겟 세분화 관점에서 관람 후 태도나 방문객들이 느끼는 가치에 대한 연구가 부족한 상태이다. 본 연구는 어린이 체험전시 방문객들이 느끼는 체험요소가 방문가치와 행동의도에 어떠한 영향을 미칠 것인지에 대한 의문에서부터 출발하였다. 이를 위해 첫째, 어린이 체험전시의 개념과 목적과 기능에 대한 이론적 고찰을 하였으며 또한 체험경제이론과 체험요소 그리고 방문가치와 행동의도의 이론적 고찰을 검토하였으며 실증분석 대상인 ?모래야놀자? 현황을 알아보았다. 둘째, 가설검증을 위하여 어린이 체험전시 ?모래야놀자?에 방문한 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 분석하였다. 검증결과 소셜커머스와 SNS를 통한 정보 제공이 마케팅에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 어린이 체험전시의 선택요인은 내용, 소재, 접근성, 브랜드 이미지 순으로 나타났다. 전반적인 체험요소는 정서적 가치, ...
어린이를 위한 체험전시는 이제 공교육에서 주지 못하는 특별한 경험을 넘어서 도시의 아이들에게는 교육의 보조수단이 아닌 또 다른 교육적 경험의 주체로 인식되어 가고 있다. 최근 체험전시에 관한 연구는 체험적 전시연출 및 전시기법, 체험형 전시시설 현황, 어린이 체험전시공간계획, 어린이 체험전시 예술프로그램 연구, 전시의 체험요소, 방문가치, 행동의도 등으로 이루어져 왔다. 이러한 연구를 통해 학문적, 실무적 시사점은 제시하였으나 어린이 체험전시 방문객들의 직접적인 체험과 가치의 영향관계에 관한 연구와 타겟 세분화 관점에서 관람 후 태도나 방문객들이 느끼는 가치에 대한 연구가 부족한 상태이다. 본 연구는 어린이 체험전시 방문객들이 느끼는 체험요소가 방문가치와 행동의도에 어떠한 영향을 미칠 것인지에 대한 의문에서부터 출발하였다. 이를 위해 첫째, 어린이 체험전시의 개념과 목적과 기능에 대한 이론적 고찰을 하였으며 또한 체험경제이론과 체험요소 그리고 방문가치와 행동의도의 이론적 고찰을 검토하였으며 실증분석 대상인 ?모래야놀자? 현황을 알아보았다. 둘째, 가설검증을 위하여 어린이 체험전시 ?모래야놀자?에 방문한 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 분석하였다. 검증결과 소셜커머스와 SNS를 통한 정보 제공이 마케팅에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 어린이 체험전시의 선택요인은 내용, 소재, 접근성, 브랜드 이미지 순으로 나타났다. 전반적인 체험요소는 정서적 가치, 사회적 가치, 경제적 가치에 모두 긍정적인 영향을 보이고 있으며 체험요소 중에서 미적 체험요소, 현실도피적 체험요소, 교육적 체험요소가 정서적 가치에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 더불어 전체적으로 체험요소와 방문가치 모두 행동의도, 즉 구전의사나 추천의사, 재방문의사에 유의한 영향을 미친다는 결과가 도출되었다. 그리고 체험요소 중 교육적 체험요소, 현실도피적 체험요소, 미적 체험요소가 행동의도에 영향을 미친다는 결과가 나왔다. 이는 어린이 체험전시를 방문하는 부모들의 선택의 기준이 엔터테인먼트적인 체험요소보다는 미적인 체험요소와 교육적 체험요소 그리고 현실도피적 체험요소에 방문가치를 많이 두고 있다고 할 수 있다. 그리고 방문가치 요인 중에서는 정서적 가치, 사회적 가치, 경제적 가치 모두 행동의도에 유의한 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 그러하여 정서적 가치가 있거나, 체험 전시장 방문을 통해 새로운 문화를 체험하고 더불어 아이들과 동행한 자신이 특별한 사람이라고 느낄수록 또 교육적인 가치가 있다는 느낌이 들수록 재방문의사나 추천의사가 높게 나타난다고 할 수 있다. 결과적으로 어린이 체험전시에 동행한 부모들의 행동의도 즉, 구전의사나 재방문의사, 추천의사를 유도하기 위해서는 어린이 체험전시에 방문함으로써 현실도피적 체험과 특별한 사람이라고 생각 할 수 있는 자부심과 방문비용 대비 느끼는 경제적 가치를 중심으로 방문가치를 극대화 할 수 있도록 하며 시각적, 청각적, 미학적 요소들을 통한 미적체험요소를 강화하고 뿐만 아니라 교육적 체험 및 몰입을 위한 체험요소들을 보강 하는 것이 중요하다. 본 연구는 그동안 시도되지 않았던 어린이 체험전시의 체험요소가 방문가치와 행동의도에 주는 영향을 실증적으로 조사 분석함으로써 어린이 체험전시 방문객을 유치하는 마케팅 전략을 수립하는데 기초적인 자료로 활용될 수 있게 가이드하고 방향의 기초를 제시한 것이다. 또한 어린이 체험전시 프로그램 기획, 개발과 제작 방향성을 정할 때 매우 유용한 자료로도 활용될 수 있는 가능성이 무궁무진 할 것이다.
어린이를 위한 체험전시는 이제 공교육에서 주지 못하는 특별한 경험을 넘어서 도시의 아이들에게는 교육의 보조수단이 아닌 또 다른 교육적 경험의 주체로 인식되어 가고 있다. 최근 체험전시에 관한 연구는 체험적 전시연출 및 전시기법, 체험형 전시시설 현황, 어린이 체험전시공간계획, 어린이 체험전시 예술프로그램 연구, 전시의 체험요소, 방문가치, 행동의도 등으로 이루어져 왔다. 이러한 연구를 통해 학문적, 실무적 시사점은 제시하였으나 어린이 체험전시 방문객들의 직접적인 체험과 가치의 영향관계에 관한 연구와 타겟 세분화 관점에서 관람 후 태도나 방문객들이 느끼는 가치에 대한 연구가 부족한 상태이다. 본 연구는 어린이 체험전시 방문객들이 느끼는 체험요소가 방문가치와 행동의도에 어떠한 영향을 미칠 것인지에 대한 의문에서부터 출발하였다. 이를 위해 첫째, 어린이 체험전시의 개념과 목적과 기능에 대한 이론적 고찰을 하였으며 또한 체험경제이론과 체험요소 그리고 방문가치와 행동의도의 이론적 고찰을 검토하였으며 실증분석 대상인 ?모래야놀자? 현황을 알아보았다. 둘째, 가설검증을 위하여 어린이 체험전시 ?모래야놀자?에 방문한 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 분석하였다. 검증결과 소셜커머스와 SNS를 통한 정보 제공이 마케팅에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 어린이 체험전시의 선택요인은 내용, 소재, 접근성, 브랜드 이미지 순으로 나타났다. 전반적인 체험요소는 정서적 가치, 사회적 가치, 경제적 가치에 모두 긍정적인 영향을 보이고 있으며 체험요소 중에서 미적 체험요소, 현실도피적 체험요소, 교육적 체험요소가 정서적 가치에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 더불어 전체적으로 체험요소와 방문가치 모두 행동의도, 즉 구전의사나 추천의사, 재방문의사에 유의한 영향을 미친다는 결과가 도출되었다. 그리고 체험요소 중 교육적 체험요소, 현실도피적 체험요소, 미적 체험요소가 행동의도에 영향을 미친다는 결과가 나왔다. 이는 어린이 체험전시를 방문하는 부모들의 선택의 기준이 엔터테인먼트적인 체험요소보다는 미적인 체험요소와 교육적 체험요소 그리고 현실도피적 체험요소에 방문가치를 많이 두고 있다고 할 수 있다. 그리고 방문가치 요인 중에서는 정서적 가치, 사회적 가치, 경제적 가치 모두 행동의도에 유의한 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 그러하여 정서적 가치가 있거나, 체험 전시장 방문을 통해 새로운 문화를 체험하고 더불어 아이들과 동행한 자신이 특별한 사람이라고 느낄수록 또 교육적인 가치가 있다는 느낌이 들수록 재방문의사나 추천의사가 높게 나타난다고 할 수 있다. 결과적으로 어린이 체험전시에 동행한 부모들의 행동의도 즉, 구전의사나 재방문의사, 추천의사를 유도하기 위해서는 어린이 체험전시에 방문함으로써 현실도피적 체험과 특별한 사람이라고 생각 할 수 있는 자부심과 방문비용 대비 느끼는 경제적 가치를 중심으로 방문가치를 극대화 할 수 있도록 하며 시각적, 청각적, 미학적 요소들을 통한 미적체험요소를 강화하고 뿐만 아니라 교육적 체험 및 몰입을 위한 체험요소들을 보강 하는 것이 중요하다. 본 연구는 그동안 시도되지 않았던 어린이 체험전시의 체험요소가 방문가치와 행동의도에 주는 영향을 실증적으로 조사 분석함으로써 어린이 체험전시 방문객을 유치하는 마케팅 전략을 수립하는데 기초적인 자료로 활용될 수 있게 가이드하고 방향의 기초를 제시한 것이다. 또한 어린이 체험전시 프로그램 기획, 개발과 제작 방향성을 정할 때 매우 유용한 자료로도 활용될 수 있는 가능성이 무궁무진 할 것이다.
children experience exhibition is being recognized as entity of another educational experience rather than auxiliary means of education beyond special experience which cannot be provided by public education. Recent study on experience exhibition has been made in the areas such as production of exper...
children experience exhibition is being recognized as entity of another educational experience rather than auxiliary means of education beyond special experience which cannot be provided by public education. Recent study on experience exhibition has been made in the areas such as production of experience exhibition and exhibition technique, present situation of experience exhibition facilities, space plan of children experience exhibition, study on artistic program of children experience exhibition, experience factors of exhibition, visiting value, behavior intention, etc. Although academic and practical suggestion point was presented through such study, study on direct experience of visitors of children experience exhibition and influence relation of value and study on the attitude after viewing in the viewpoint of target segmentation or value felt by visitors are insufficient. This study started with the question on which influence that experience factors felt by visitors of children experience exhibition might have on visiting value and behavior intention. To this end, first, the concept, objective and function of children experience exhibition were theoretically investigated and theoretic investigation of experience economy theory, experience factors and theoretic investigation of visiting value and behavior intention were examined. The present situation of ?Play with me, sand?, the target of corroborative analysis was investigated. Second, to verify hypothesis, questionnaire was done for 400 visitors of children experience exhibition ?Play with me, sand? for analysis. Verification shows that providing information through social commerce and SNS has significant influence on marketing and the selective factors of children experience exhibition appeared in the order of contents, materials, accessibility, brand image. The overall experience factors have positive influence on emotional value, social value, economic value and out of experience factors, aesthetic experience factors, reality escaping experience factors and educational experience factors were found to have positive influence on emotional value. Further, outcome showed that both experience factors and visiting value have significant influence on behavior intention, namely, intention of information by word of mouth or intention of recommendation, intention of revisit. Then, out of experience factors, educational experience factors, reality escaping experience factors, aesthetic experience factors were found to have influence on behavior intention. This may show that the standard of selection of parents visiting children experience exhibition puts more visiting value on aesthetic experience factors, educational experience factors and reality escaping experience factors than on entertainment experience factors. And the outcome shows that out of visiting value factors, emotional value, social value and economic value have significant influence on behavior intention. Thus, those who have emotional value, who think that they are special persons, because they experience new culture by visiting experience exhibition site and accompany children or they have educational value can have higher intention of revisit or recommendation. In conclusion, to induce behavior intention of parents accompanying children experience exhibition, namely, intention of word of mouth or revisit, recommendation, it is essential to maximize visiting value around economic value they feel in comparison with reality escaping experience by visiting children experience exhibition and pride of special person and visiting cost, to enhance aesthetic experience factors through visual, hearing and aesthetic factors and to reinforce experience factors for educational experience and immersion. This study is to guide as basic materials in establishing marketing strategy to induce visitors of children experience exhibition and to present the base of direction by corroboratively investigate & analyze the influence (which was not investigated & analyzed so far) that experience factors of children experience exhibition have on visiting value and behavior intention. Further, its potential to be used as very useful materials when fixing direction of planning children experience exhibition program, development and production will be immense.
children experience exhibition is being recognized as entity of another educational experience rather than auxiliary means of education beyond special experience which cannot be provided by public education. Recent study on experience exhibition has been made in the areas such as production of experience exhibition and exhibition technique, present situation of experience exhibition facilities, space plan of children experience exhibition, study on artistic program of children experience exhibition, experience factors of exhibition, visiting value, behavior intention, etc. Although academic and practical suggestion point was presented through such study, study on direct experience of visitors of children experience exhibition and influence relation of value and study on the attitude after viewing in the viewpoint of target segmentation or value felt by visitors are insufficient. This study started with the question on which influence that experience factors felt by visitors of children experience exhibition might have on visiting value and behavior intention. To this end, first, the concept, objective and function of children experience exhibition were theoretically investigated and theoretic investigation of experience economy theory, experience factors and theoretic investigation of visiting value and behavior intention were examined. The present situation of ?Play with me, sand?, the target of corroborative analysis was investigated. Second, to verify hypothesis, questionnaire was done for 400 visitors of children experience exhibition ?Play with me, sand? for analysis. Verification shows that providing information through social commerce and SNS has significant influence on marketing and the selective factors of children experience exhibition appeared in the order of contents, materials, accessibility, brand image. The overall experience factors have positive influence on emotional value, social value, economic value and out of experience factors, aesthetic experience factors, reality escaping experience factors and educational experience factors were found to have positive influence on emotional value. Further, outcome showed that both experience factors and visiting value have significant influence on behavior intention, namely, intention of information by word of mouth or intention of recommendation, intention of revisit. Then, out of experience factors, educational experience factors, reality escaping experience factors, aesthetic experience factors were found to have influence on behavior intention. This may show that the standard of selection of parents visiting children experience exhibition puts more visiting value on aesthetic experience factors, educational experience factors and reality escaping experience factors than on entertainment experience factors. And the outcome shows that out of visiting value factors, emotional value, social value and economic value have significant influence on behavior intention. Thus, those who have emotional value, who think that they are special persons, because they experience new culture by visiting experience exhibition site and accompany children or they have educational value can have higher intention of revisit or recommendation. In conclusion, to induce behavior intention of parents accompanying children experience exhibition, namely, intention of word of mouth or revisit, recommendation, it is essential to maximize visiting value around economic value they feel in comparison with reality escaping experience by visiting children experience exhibition and pride of special person and visiting cost, to enhance aesthetic experience factors through visual, hearing and aesthetic factors and to reinforce experience factors for educational experience and immersion. This study is to guide as basic materials in establishing marketing strategy to induce visitors of children experience exhibition and to present the base of direction by corroboratively investigate & analyze the influence (which was not investigated & analyzed so far) that experience factors of children experience exhibition have on visiting value and behavior intention. Further, its potential to be used as very useful materials when fixing direction of planning children experience exhibition program, development and production will be immense.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.