미술교육은 주변 세계의 아름다움을 느끼고 향유할 수 있는 심미적인 태도와 상상력, 창의성, 비판적 사고력을 길러주고, 미술 문화를 이해하며 이를 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 전인적인 인간을 육성하는 데 목적이 있다. 빠르게 변화하는 현대사회는 인간의 정서와 감수성을 메마르게 하고, 인간 소외의 현상을 가속화시키고 있다. 이러한 현상을 극복하기 위해서는 풍부한 정서를 함양할 수 있는 미술교육이 중요하다. 특히 드로잉은 다른 어떤 장르보다도 친숙하며 간단한 몇 가지 도구만으로도 자신의 생각이나 느낌, 감정 등을 시각적 이미지로 표현함으로써 자아를 발견하고 나아가서 자기를 실현해 나갈 수 있는 힘을 제공해준다. 드로잉은 모든 조형 활동의 기초가 되며 자기 내면의 심리를 표현할 수 있는 좋은 도구가 되어준다. 또한 내면적 감정을 표현하는 수단, 방법으로서 가장 오래된 역사성과 가장 기초적인 조형성을 가지고 있으며 자아표현의 방법을 제공하고 세상을 보는 눈을 길러준다. 드로잉은 가장 친숙하고 직접적인 자기표현이며 이를 통하여 사물을 관찰하는 방법과 그것을 자기화 시켜 표출하는 방법을 배우게 된다. 그러므로 드로잉 능력 신장을 통해 모든 표현활동의 기본이 되고 조형 활동의 기초적인 학습의 근본이 되며, 묘사 능력에 자신감을 갖고 적극적으로 표현함으로써 재미있고 흥미 있는 표현의 기쁨을 느낄 수 있도록 해야 한다. 중학교 시기는 상상적 표현을 벗어나 대상을 사실적으로 묘사하고자 하는 욕구가 증폭되는 시기이다. 그러나 사실적인 표현에 대한 욕구가 큰 만큼 정확한 이미지를 표현하지 못하는 것에 불만이 생기게 되고 점점 흥미를 잃게 되어 그림으로부터 멀어지는 경우가 많다. 이 시기의 학생들에게는 표현기능 위주의 묘사보다는 개성적이고 창의적인 자기 표현적 드로잉을 통하여 자신의 생각과 느낌을 나타내는 과정과 방법에 흥미를 가지도록 지도할 필요가 있다. 표현의 침체기에 있는 중학교 시기의 학생들에게 드로잉을 통하여 사실적이고 객관적인 표현보다는 자기다운 표현, 개성적인 표현을 하게 함으로써 사실적으로 표현해야 한다는 부담감을 덜어주고 효과적으로 자기 자신을 표현하도록 하는 것이 중요하다. 중학교 학생들이 자신을 보다 효과적으로 표현할 수 있도록 학습 프로그램을 개발하고 이를 통해 아이들이 자신의 생각이나 느낌, 정서 등을 드로잉으로 시각화할 수 있도록 해야 한다. 나아가 드로잉을 통해 적절히 자기표현을 하게 함으로써 궁극적으로 아이들의 전인적이고 조화로운 성장을 길러주고자 한다. 이에 본 연구는 중학교 미술수업을 지도하는 데에 있어서 창의적이며 적극적인 자기표현을 위하여 드로잉을 활용한 표현활동을 통해 학생들의 심리적 안정과 미적 감수성을 함양하는 데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적과 내용, 방법을 밝혔다. Ⅱ장에서는 청소년기의 특성과 미적 발달 특성에 대해 알아보았다. Ⅲ장에서는 드로잉의 개념과 역사 및 드로잉의 유형을 알아보고 드로잉의 교육적 가치를 제시함으로써 드로잉 수업에 대한 이해를 도모하였다. 이를 토대로 Ⅳ장에서는 드로잉 기법을 이용한 수업방법을 연구하여 중학생을 대상으로 수업지도안을 만들고 Ⅴ장에서는 앞의 연구 내용을 바탕으로 향후 미술수업에서 이루어질 수 있는 드로잉 수업에 대한 ...
미술교육은 주변 세계의 아름다움을 느끼고 향유할 수 있는 심미적인 태도와 상상력, 창의성, 비판적 사고력을 길러주고, 미술 문화를 이해하며 이를 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 전인적인 인간을 육성하는 데 목적이 있다. 빠르게 변화하는 현대사회는 인간의 정서와 감수성을 메마르게 하고, 인간 소외의 현상을 가속화시키고 있다. 이러한 현상을 극복하기 위해서는 풍부한 정서를 함양할 수 있는 미술교육이 중요하다. 특히 드로잉은 다른 어떤 장르보다도 친숙하며 간단한 몇 가지 도구만으로도 자신의 생각이나 느낌, 감정 등을 시각적 이미지로 표현함으로써 자아를 발견하고 나아가서 자기를 실현해 나갈 수 있는 힘을 제공해준다. 드로잉은 모든 조형 활동의 기초가 되며 자기 내면의 심리를 표현할 수 있는 좋은 도구가 되어준다. 또한 내면적 감정을 표현하는 수단, 방법으로서 가장 오래된 역사성과 가장 기초적인 조형성을 가지고 있으며 자아표현의 방법을 제공하고 세상을 보는 눈을 길러준다. 드로잉은 가장 친숙하고 직접적인 자기표현이며 이를 통하여 사물을 관찰하는 방법과 그것을 자기화 시켜 표출하는 방법을 배우게 된다. 그러므로 드로잉 능력 신장을 통해 모든 표현활동의 기본이 되고 조형 활동의 기초적인 학습의 근본이 되며, 묘사 능력에 자신감을 갖고 적극적으로 표현함으로써 재미있고 흥미 있는 표현의 기쁨을 느낄 수 있도록 해야 한다. 중학교 시기는 상상적 표현을 벗어나 대상을 사실적으로 묘사하고자 하는 욕구가 증폭되는 시기이다. 그러나 사실적인 표현에 대한 욕구가 큰 만큼 정확한 이미지를 표현하지 못하는 것에 불만이 생기게 되고 점점 흥미를 잃게 되어 그림으로부터 멀어지는 경우가 많다. 이 시기의 학생들에게는 표현기능 위주의 묘사보다는 개성적이고 창의적인 자기 표현적 드로잉을 통하여 자신의 생각과 느낌을 나타내는 과정과 방법에 흥미를 가지도록 지도할 필요가 있다. 표현의 침체기에 있는 중학교 시기의 학생들에게 드로잉을 통하여 사실적이고 객관적인 표현보다는 자기다운 표현, 개성적인 표현을 하게 함으로써 사실적으로 표현해야 한다는 부담감을 덜어주고 효과적으로 자기 자신을 표현하도록 하는 것이 중요하다. 중학교 학생들이 자신을 보다 효과적으로 표현할 수 있도록 학습 프로그램을 개발하고 이를 통해 아이들이 자신의 생각이나 느낌, 정서 등을 드로잉으로 시각화할 수 있도록 해야 한다. 나아가 드로잉을 통해 적절히 자기표현을 하게 함으로써 궁극적으로 아이들의 전인적이고 조화로운 성장을 길러주고자 한다. 이에 본 연구는 중학교 미술수업을 지도하는 데에 있어서 창의적이며 적극적인 자기표현을 위하여 드로잉을 활용한 표현활동을 통해 학생들의 심리적 안정과 미적 감수성을 함양하는 데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적과 내용, 방법을 밝혔다. Ⅱ장에서는 청소년기의 특성과 미적 발달 특성에 대해 알아보았다. Ⅲ장에서는 드로잉의 개념과 역사 및 드로잉의 유형을 알아보고 드로잉의 교육적 가치를 제시함으로써 드로잉 수업에 대한 이해를 도모하였다. 이를 토대로 Ⅳ장에서는 드로잉 기법을 이용한 수업방법을 연구하여 중학생을 대상으로 수업지도안을 만들고 Ⅴ장에서는 앞의 연구 내용을 바탕으로 향후 미술수업에서 이루어질 수 있는 드로잉 수업에 대한 기대효과로 마무리하였다. 본 연구를 통하여 그동안 관행적으로 이루어진 드로잉 수업의 문제를 개선하고 창의적이고 다양한 자기표현을 할 수 있도록 지도하여 미술 수업에 대한 학생들의 흥미를 유발시키고 효율적인 지도방안을 마련하고자 하였다. 앞으로도 미술 교육 현장에서 관심과 연구가 계속되어 드로잉에 대한 이해와 함께 올바른 지도가 이루어지길 기대해 본다.
미술교육은 주변 세계의 아름다움을 느끼고 향유할 수 있는 심미적인 태도와 상상력, 창의성, 비판적 사고력을 길러주고, 미술 문화를 이해하며 이를 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 전인적인 인간을 육성하는 데 목적이 있다. 빠르게 변화하는 현대사회는 인간의 정서와 감수성을 메마르게 하고, 인간 소외의 현상을 가속화시키고 있다. 이러한 현상을 극복하기 위해서는 풍부한 정서를 함양할 수 있는 미술교육이 중요하다. 특히 드로잉은 다른 어떤 장르보다도 친숙하며 간단한 몇 가지 도구만으로도 자신의 생각이나 느낌, 감정 등을 시각적 이미지로 표현함으로써 자아를 발견하고 나아가서 자기를 실현해 나갈 수 있는 힘을 제공해준다. 드로잉은 모든 조형 활동의 기초가 되며 자기 내면의 심리를 표현할 수 있는 좋은 도구가 되어준다. 또한 내면적 감정을 표현하는 수단, 방법으로서 가장 오래된 역사성과 가장 기초적인 조형성을 가지고 있으며 자아표현의 방법을 제공하고 세상을 보는 눈을 길러준다. 드로잉은 가장 친숙하고 직접적인 자기표현이며 이를 통하여 사물을 관찰하는 방법과 그것을 자기화 시켜 표출하는 방법을 배우게 된다. 그러므로 드로잉 능력 신장을 통해 모든 표현활동의 기본이 되고 조형 활동의 기초적인 학습의 근본이 되며, 묘사 능력에 자신감을 갖고 적극적으로 표현함으로써 재미있고 흥미 있는 표현의 기쁨을 느낄 수 있도록 해야 한다. 중학교 시기는 상상적 표현을 벗어나 대상을 사실적으로 묘사하고자 하는 욕구가 증폭되는 시기이다. 그러나 사실적인 표현에 대한 욕구가 큰 만큼 정확한 이미지를 표현하지 못하는 것에 불만이 생기게 되고 점점 흥미를 잃게 되어 그림으로부터 멀어지는 경우가 많다. 이 시기의 학생들에게는 표현기능 위주의 묘사보다는 개성적이고 창의적인 자기 표현적 드로잉을 통하여 자신의 생각과 느낌을 나타내는 과정과 방법에 흥미를 가지도록 지도할 필요가 있다. 표현의 침체기에 있는 중학교 시기의 학생들에게 드로잉을 통하여 사실적이고 객관적인 표현보다는 자기다운 표현, 개성적인 표현을 하게 함으로써 사실적으로 표현해야 한다는 부담감을 덜어주고 효과적으로 자기 자신을 표현하도록 하는 것이 중요하다. 중학교 학생들이 자신을 보다 효과적으로 표현할 수 있도록 학습 프로그램을 개발하고 이를 통해 아이들이 자신의 생각이나 느낌, 정서 등을 드로잉으로 시각화할 수 있도록 해야 한다. 나아가 드로잉을 통해 적절히 자기표현을 하게 함으로써 궁극적으로 아이들의 전인적이고 조화로운 성장을 길러주고자 한다. 이에 본 연구는 중학교 미술수업을 지도하는 데에 있어서 창의적이며 적극적인 자기표현을 위하여 드로잉을 활용한 표현활동을 통해 학생들의 심리적 안정과 미적 감수성을 함양하는 데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적과 내용, 방법을 밝혔다. Ⅱ장에서는 청소년기의 특성과 미적 발달 특성에 대해 알아보았다. Ⅲ장에서는 드로잉의 개념과 역사 및 드로잉의 유형을 알아보고 드로잉의 교육적 가치를 제시함으로써 드로잉 수업에 대한 이해를 도모하였다. 이를 토대로 Ⅳ장에서는 드로잉 기법을 이용한 수업방법을 연구하여 중학생을 대상으로 수업지도안을 만들고 Ⅴ장에서는 앞의 연구 내용을 바탕으로 향후 미술수업에서 이루어질 수 있는 드로잉 수업에 대한 기대효과로 마무리하였다. 본 연구를 통하여 그동안 관행적으로 이루어진 드로잉 수업의 문제를 개선하고 창의적이고 다양한 자기표현을 할 수 있도록 지도하여 미술 수업에 대한 학생들의 흥미를 유발시키고 효율적인 지도방안을 마련하고자 하였다. 앞으로도 미술 교육 현장에서 관심과 연구가 계속되어 드로잉에 대한 이해와 함께 올바른 지도가 이루어지길 기대해 본다.
Art education develops aesthetic attitude of feeling and ability to enjoy beauty of the world around us, imaginative power, creativity, and critical thinking, and the purpose is in raising holistic people who understand and have ability to develop the art culture. Rapidly changing modern society har...
Art education develops aesthetic attitude of feeling and ability to enjoy beauty of the world around us, imaginative power, creativity, and critical thinking, and the purpose is in raising holistic people who understand and have ability to develop the art culture. Rapidly changing modern society hardened emotion and sensitivity of humans, and it is accelerating a phenomenon of human alienation. Art education that can cultivate sensitivity is important to overcome such phenomenon. Specially, drawing is more familiar than any other genre, and provides power to discover and realize oneself by expressing their thoughts, feelings, and emotion into visual images with few simple tools. Drawing becomes the foundation of every creative craft art activity and becomes a great tool for expressing internal psychology. Also, it has the longest historicity and the most basic formativeness as means of expressing inner feeling, provides ways of expressing oneself, and develops ability to view the world. Drawing is the most familiar and direct way of self-expression, and people can learn ways of observing objects and expressing and internalizing them. Therefore, it would be necessary to improve drawing ability as it is the basic of every expression activity and basis of creative craft art activity, and to help people to feel joy of fun and interesting expression by actively expressing with confidence. Middle school is when the need of students to depict objects realistically beyond imaginative expression gets satisfied. However, students become disaffected with not being able to express accurate images as they have great desire for realistic expression, and gradually lose interest and become distant from drawing. It would be necessary to instruct students of this period to feel interest in the process and method of revealing their thoughts and feelings through unique and creative self-representative drawing than representation-oriented drawing. It is important to help middle school students in a period of expression stagnation to lessen burden of expressing realistically and objectively for them to express themselves effectively through their own expression style and individual expression method. It would be necessary to develop learning program for middle school students to express themselves more effectively and for them to visualize their thoughts, feelings, and emotion through drawing. Moreover, it is essential to foster holistic and harmonious development by helping them to express themselves appropriately through drawing. Therefore, this study intends to cultivate psychological stability and aesthetic sensibility of middle school students through expression activity using drawing for creative and active expression in art classes. To this end, purpose, contents, and method of this study are explained in Chapter I. Characteristics of adolescent period and aesthetic development characteristics are investigated in Chapter II. In Chapter III, the concept, history, and type of drawing are investigated, and promoted understanding on the drawing class by suggesting educational value of drawing. In Chapter IV, this study investigated the teaching method using drawing techniques to create instruction plans for middle school students, and provided expression effects of drawing classes in Chapter V that can be realized in the future in art classes based on the research contents above. This study was intended to improve problems of conventional drawing classes, arouse students’ interest in art class through creative and various ways of self-expression, and to prepare efficient guideline plan. Understanding and correct instruction of drawing are expected to be conducted in the future through continuous interest and research in the art education field.
Art education develops aesthetic attitude of feeling and ability to enjoy beauty of the world around us, imaginative power, creativity, and critical thinking, and the purpose is in raising holistic people who understand and have ability to develop the art culture. Rapidly changing modern society hardened emotion and sensitivity of humans, and it is accelerating a phenomenon of human alienation. Art education that can cultivate sensitivity is important to overcome such phenomenon. Specially, drawing is more familiar than any other genre, and provides power to discover and realize oneself by expressing their thoughts, feelings, and emotion into visual images with few simple tools. Drawing becomes the foundation of every creative craft art activity and becomes a great tool for expressing internal psychology. Also, it has the longest historicity and the most basic formativeness as means of expressing inner feeling, provides ways of expressing oneself, and develops ability to view the world. Drawing is the most familiar and direct way of self-expression, and people can learn ways of observing objects and expressing and internalizing them. Therefore, it would be necessary to improve drawing ability as it is the basic of every expression activity and basis of creative craft art activity, and to help people to feel joy of fun and interesting expression by actively expressing with confidence. Middle school is when the need of students to depict objects realistically beyond imaginative expression gets satisfied. However, students become disaffected with not being able to express accurate images as they have great desire for realistic expression, and gradually lose interest and become distant from drawing. It would be necessary to instruct students of this period to feel interest in the process and method of revealing their thoughts and feelings through unique and creative self-representative drawing than representation-oriented drawing. It is important to help middle school students in a period of expression stagnation to lessen burden of expressing realistically and objectively for them to express themselves effectively through their own expression style and individual expression method. It would be necessary to develop learning program for middle school students to express themselves more effectively and for them to visualize their thoughts, feelings, and emotion through drawing. Moreover, it is essential to foster holistic and harmonious development by helping them to express themselves appropriately through drawing. Therefore, this study intends to cultivate psychological stability and aesthetic sensibility of middle school students through expression activity using drawing for creative and active expression in art classes. To this end, purpose, contents, and method of this study are explained in Chapter I. Characteristics of adolescent period and aesthetic development characteristics are investigated in Chapter II. In Chapter III, the concept, history, and type of drawing are investigated, and promoted understanding on the drawing class by suggesting educational value of drawing. In Chapter IV, this study investigated the teaching method using drawing techniques to create instruction plans for middle school students, and provided expression effects of drawing classes in Chapter V that can be realized in the future in art classes based on the research contents above. This study was intended to improve problems of conventional drawing classes, arouse students’ interest in art class through creative and various ways of self-expression, and to prepare efficient guideline plan. Understanding and correct instruction of drawing are expected to be conducted in the future through continuous interest and research in the art education field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.