현대 유아교육에서 놀이는 아이들의 생활인 동시에 학습의 기본형식이다. 갓 태어난 아이가 스스로 몸을 뒤집고, 기고, 걷고 하는 신체적인 발달과 물고, 빨고 하면서 사물의 질감을 탐색해가는 과정, 다른 사람과 의사소통하기 위해 언어를 배워가는 과정은 지극히 자연적인 것이다. 이러한 과정은 놀이를 통해 극대화 되므로 놀이의 중요성은 더욱 더 강조되고 있다. 현 교육에서의 놀이는 단순히 유희를 위한 것이 아니라 균형 잡히고 조화로운 성장을 위한 교육활동으로 이어지고 있다. 따라서 성인의 경험으로 결정된 지식을 무조건 받아들이라고 강요하는 교육과는 달리 현대 유아교육은 유아가 스스로 경험을 통하여 학습할 수 있게 해야 한다. 진정한 학습은 유아가 매일의 일상을 발견의 소재로 삼고, 이러한 일상 속에서 다양한 주제와 놀이를 통해 무엇인가를 느끼고 체험하며 지식을 발견하게 될 때 시작된다. 유아기 때의 아이들은 직접 보고, 듣고, 만져보는 등의 오감을 통해 사물을 파악하고 이해하는 것이 중요하다. 일상생활에서 다양한 재료로 오감을 활용해 사물의 본질을 깨닫고, 이를 통해 관찰력과 직관력을 기를 수 있으며, 스스로 느끼고 생각하고 표현할 수 있는 능력을 기른다. 오감을 통한 놀이는 나아가 더욱 창의적인 사고능력을 기르는데 기초가 된다. 또한 유아는 감각놀이를 통해 정서적으로 긍정적인 사고를 하며 매사에 적극적인 자세와 도전정신을 갖게 된다. 놀이와 감각체험을 통해 길러진 유아는 자발적인 발견과 탐구심, 창의성을 가진다. 이러한 활동 과정에서 유아는 스스로 ‘재미있다’, ‘즐겁다’는 쾌감을 느끼게 되며, 이것은 단지 흥미에 의한 쾌감에 그치는 것이 아니라 체험과 경험에서 나오는 만족을 느끼게 된다. 본 연구에서는 국내외의 놀이미술교육 실태를 파악하여 놀이미술의 동향을 분석하고, 학자에 따른 발달단계로 유아기를 정리하고, 향후 유아가 놀이미술을 통하여 스스로 학습 내용을 발견하며, 흥미를 지속해서 유지하게끔 프로그램을 연구하였다. 다양한 감각을 자극하는 오감과 행위중심의 체험놀이학습, 다양한 환경구성물과 미적 교구재의 활용을 통한 ...
현대 유아교육에서 놀이는 아이들의 생활인 동시에 학습의 기본형식이다. 갓 태어난 아이가 스스로 몸을 뒤집고, 기고, 걷고 하는 신체적인 발달과 물고, 빨고 하면서 사물의 질감을 탐색해가는 과정, 다른 사람과 의사소통하기 위해 언어를 배워가는 과정은 지극히 자연적인 것이다. 이러한 과정은 놀이를 통해 극대화 되므로 놀이의 중요성은 더욱 더 강조되고 있다. 현 교육에서의 놀이는 단순히 유희를 위한 것이 아니라 균형 잡히고 조화로운 성장을 위한 교육활동으로 이어지고 있다. 따라서 성인의 경험으로 결정된 지식을 무조건 받아들이라고 강요하는 교육과는 달리 현대 유아교육은 유아가 스스로 경험을 통하여 학습할 수 있게 해야 한다. 진정한 학습은 유아가 매일의 일상을 발견의 소재로 삼고, 이러한 일상 속에서 다양한 주제와 놀이를 통해 무엇인가를 느끼고 체험하며 지식을 발견하게 될 때 시작된다. 유아기 때의 아이들은 직접 보고, 듣고, 만져보는 등의 오감을 통해 사물을 파악하고 이해하는 것이 중요하다. 일상생활에서 다양한 재료로 오감을 활용해 사물의 본질을 깨닫고, 이를 통해 관찰력과 직관력을 기를 수 있으며, 스스로 느끼고 생각하고 표현할 수 있는 능력을 기른다. 오감을 통한 놀이는 나아가 더욱 창의적인 사고능력을 기르는데 기초가 된다. 또한 유아는 감각놀이를 통해 정서적으로 긍정적인 사고를 하며 매사에 적극적인 자세와 도전정신을 갖게 된다. 놀이와 감각체험을 통해 길러진 유아는 자발적인 발견과 탐구심, 창의성을 가진다. 이러한 활동 과정에서 유아는 스스로 ‘재미있다’, ‘즐겁다’는 쾌감을 느끼게 되며, 이것은 단지 흥미에 의한 쾌감에 그치는 것이 아니라 체험과 경험에서 나오는 만족을 느끼게 된다. 본 연구에서는 국내외의 놀이미술교육 실태를 파악하여 놀이미술의 동향을 분석하고, 학자에 따른 발달단계로 유아기를 정리하고, 향후 유아가 놀이미술을 통하여 스스로 학습 내용을 발견하며, 흥미를 지속해서 유지하게끔 프로그램을 연구하였다. 다양한 감각을 자극하는 오감과 행위중심의 체험놀이학습, 다양한 환경구성물과 미적 교구재의 활용을 통한 발견학습, 체험과 경험 중심의 사고 확장과 표현을 적용한 프로그램이 유아가 자발적으로 학습하고 판단할 수 있는 능력을 길러줄 것이라 믿는다.
현대 유아교육에서 놀이는 아이들의 생활인 동시에 학습의 기본형식이다. 갓 태어난 아이가 스스로 몸을 뒤집고, 기고, 걷고 하는 신체적인 발달과 물고, 빨고 하면서 사물의 질감을 탐색해가는 과정, 다른 사람과 의사소통하기 위해 언어를 배워가는 과정은 지극히 자연적인 것이다. 이러한 과정은 놀이를 통해 극대화 되므로 놀이의 중요성은 더욱 더 강조되고 있다. 현 교육에서의 놀이는 단순히 유희를 위한 것이 아니라 균형 잡히고 조화로운 성장을 위한 교육활동으로 이어지고 있다. 따라서 성인의 경험으로 결정된 지식을 무조건 받아들이라고 강요하는 교육과는 달리 현대 유아교육은 유아가 스스로 경험을 통하여 학습할 수 있게 해야 한다. 진정한 학습은 유아가 매일의 일상을 발견의 소재로 삼고, 이러한 일상 속에서 다양한 주제와 놀이를 통해 무엇인가를 느끼고 체험하며 지식을 발견하게 될 때 시작된다. 유아기 때의 아이들은 직접 보고, 듣고, 만져보는 등의 오감을 통해 사물을 파악하고 이해하는 것이 중요하다. 일상생활에서 다양한 재료로 오감을 활용해 사물의 본질을 깨닫고, 이를 통해 관찰력과 직관력을 기를 수 있으며, 스스로 느끼고 생각하고 표현할 수 있는 능력을 기른다. 오감을 통한 놀이는 나아가 더욱 창의적인 사고능력을 기르는데 기초가 된다. 또한 유아는 감각놀이를 통해 정서적으로 긍정적인 사고를 하며 매사에 적극적인 자세와 도전정신을 갖게 된다. 놀이와 감각체험을 통해 길러진 유아는 자발적인 발견과 탐구심, 창의성을 가진다. 이러한 활동 과정에서 유아는 스스로 ‘재미있다’, ‘즐겁다’는 쾌감을 느끼게 되며, 이것은 단지 흥미에 의한 쾌감에 그치는 것이 아니라 체험과 경험에서 나오는 만족을 느끼게 된다. 본 연구에서는 국내외의 놀이미술교육 실태를 파악하여 놀이미술의 동향을 분석하고, 학자에 따른 발달단계로 유아기를 정리하고, 향후 유아가 놀이미술을 통하여 스스로 학습 내용을 발견하며, 흥미를 지속해서 유지하게끔 프로그램을 연구하였다. 다양한 감각을 자극하는 오감과 행위중심의 체험놀이학습, 다양한 환경구성물과 미적 교구재의 활용을 통한 발견학습, 체험과 경험 중심의 사고 확장과 표현을 적용한 프로그램이 유아가 자발적으로 학습하고 판단할 수 있는 능력을 길러줄 것이라 믿는다.
In modern early childhood education, play is children's life and, at the same time, their basic form of learning. It is natural that new-born babies go through physical development process such as turning their bodies over, crawling, and walking, and search for textures of matters by biting and suck...
In modern early childhood education, play is children's life and, at the same time, their basic form of learning. It is natural that new-born babies go through physical development process such as turning their bodies over, crawling, and walking, and search for textures of matters by biting and sucking, and learning language to communicate with other people. Such a process is maximized by plays. Therefore, the importance of play is emphasized further. In current education, play is not simply for entertainment, but leads to educational activities for balanced and harmonious growth. Consequently, unlike the old style of education where knowledge decided by adult experiences is enforced to children, modern early child education should let children learn by their own experiences. True learning starts when a child uses daily life as source of discovery, and, through various subjects and plays, feels and experiences something, and discovers knowledge in it. In early childhood, it is important for children to grasp and understand matters through five senses. Utilizing their five senses, They recognize essences of various matters, and cultivate their ability to observe and intuitive capacity, and abilities to feel, think and express matters by themselves. Furthermore, play using five senses functions as the basis to grow creative thinking capacity. In addition, through sensory play, children develop positive thinking and active mindset and spirit of challenge. Through play and sensory experience, children develop spontaneous desire to discover something and search for new ones, and creativity. In such activities, children feel the pleasure of being 'funny' and 'glad'. And, it does not stop making children be pleasant and interesting, but leading them to feel satisfied through spontaneous experiences. This study defines early childhood as development stage based on various studies of scholars. And, it examines the practices of play fine art education, analyzes trend of play fine art, and suggests a program by which, through play fine art, children can discover learning contents and keep interested in learning. I believe that a program applying the followings - experience play learning focusing on behaviors stimulating five senses, discovery learning using various environmental components and esthetic teaching tools, and experience-centered thinking expansion and expression - will cultivate children's capacities to learn something and judge on it spontaneously.
In modern early childhood education, play is children's life and, at the same time, their basic form of learning. It is natural that new-born babies go through physical development process such as turning their bodies over, crawling, and walking, and search for textures of matters by biting and sucking, and learning language to communicate with other people. Such a process is maximized by plays. Therefore, the importance of play is emphasized further. In current education, play is not simply for entertainment, but leads to educational activities for balanced and harmonious growth. Consequently, unlike the old style of education where knowledge decided by adult experiences is enforced to children, modern early child education should let children learn by their own experiences. True learning starts when a child uses daily life as source of discovery, and, through various subjects and plays, feels and experiences something, and discovers knowledge in it. In early childhood, it is important for children to grasp and understand matters through five senses. Utilizing their five senses, They recognize essences of various matters, and cultivate their ability to observe and intuitive capacity, and abilities to feel, think and express matters by themselves. Furthermore, play using five senses functions as the basis to grow creative thinking capacity. In addition, through sensory play, children develop positive thinking and active mindset and spirit of challenge. Through play and sensory experience, children develop spontaneous desire to discover something and search for new ones, and creativity. In such activities, children feel the pleasure of being 'funny' and 'glad'. And, it does not stop making children be pleasant and interesting, but leading them to feel satisfied through spontaneous experiences. This study defines early childhood as development stage based on various studies of scholars. And, it examines the practices of play fine art education, analyzes trend of play fine art, and suggests a program by which, through play fine art, children can discover learning contents and keep interested in learning. I believe that a program applying the followings - experience play learning focusing on behaviors stimulating five senses, discovery learning using various environmental components and esthetic teaching tools, and experience-centered thinking expansion and expression - will cultivate children's capacities to learn something and judge on it spontaneously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.